Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle finne ut om flere enn meg hadde erfart at man kan få ganske heftige avslag, i alle fall i El-butikker hvor selger har provisjon om man pruter litt.

I dag morges skulle jeg gå til innkjøp av en ny GPS til bilen, listeprisen i butikken var 6995. Diskuterte litt med selgeren, og spurte om det ikke var mulig å få den noe billigere, uansette ville jo både butikken og han tjene på det.

Etter litt frem og tilbake, kanskje 4 - 5 minutter med tørrprat greide jeg å trekke ut av vedkommende at han kunne slå av så mye som 900 kroner, uten at provisjonen hans ville merke det, og 1300 kroner og han ville få mindre provisjon. Såkalt vennepriser.

Så det endte opp med at jeg fikk en GPS til 7000, til i overkant av 6000 kroner, bare fordi jeg prutet litt.

Hva tenker dere, er det uhøflig å prute i Norge siden det ikke er tradisjon for det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Stjernedryss
Skrevet

Det er helt ok å prute, vi burde gjøre mer av det i Norge. Selv er jeg dessverre alt for pysete når det gjelder sånt. Man kan prute i klesbutikker og alt mulig, spesielt om man handler litt dyre ting.

Skrevet

Mannen min pruter på altmulig, og får faktisk store avslag. Selv om det lønner seg synes jeg bare det er flaut...

Skrevet (endret)

Jeg vet at det går og kjenner noen som gjør det, selv er jeg nok litt for pysete til det.

Endret av Strix
Skrevet

Hvis jeg kjøper hvitevarer eller større ting som møbler etc så gjør jeg det. Har tjent litt på det, det er ikke alle som går med på å slå av noe på å prisen men hva har du tapt, ingenting, det går jo an å prøve iallefall.

Skrevet

Sambo pruter alltid på ting fra f.eks elkjøp. Han får nesten alltid ganske bra avslag. Han prutet f.eks ned vårt doble kjøleskap nesten 2000kr. Selv hadde jeg aldri fått meg til å gjøre det, synes det er flaut. Så godt jeg har han:D

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Jeg vet ikke hva det kommer av, men jeg klarar ikke å prute når jeg prøver.

Nylig prøvde jeg å få en vaskemaskin litt rimeligere, prøvde smile og være hyggelig mot selgeren, men neida - han var beinhard!

Men kjæresten min får det til. Jeg begynner å lure på om kvinner ikke er like respektert av selgerne. Mannlige kunder utstråler kanskje en annen autoritet?

Skrevet

Synes det er helt ok å prute i norge, selv om jeg stinker til det selv.

Har venninder som gjør det, og som helt fint klarer å prute på det meste....

Tror ikke det har noe med kjønn å gjøre, men med hva man utstråler? det kan jeg nok være med på, og man må nok være tøff nok. Blir liksom ikke det samme om man står å smiler litt forsiktig og hinter om at kanskje man kunne få prisen litt lavere, kanskje? (slik jeg gjerne blir.... funker dårlig)

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet
Tror ikke det har noe med kjønn å gjøre, men med hva man utstråler? det kan jeg nok være med på, og man må nok være tøff nok. Blir liksom ikke det samme om man står å smiler litt forsiktig og hinter om at kanskje man kunne få prisen litt lavere, kanskje? (slik jeg gjerne blir.... funker dårlig)

O.K. Jeg får prøve å bli litt tøffere overfor selgerne. Men jeg synes det er vanskelig. Er nok en litt for snill person. Vanligvis er jo det positivt, men i dette tilfellet er det ikke det...grrr... :kjefte:

Gjest Christian
Skrevet

Jeg jobber selv som selger, jeg gir noen ganger avslag, spesielt til pene jenter, ja, det er drittsekk, men jeg innrømmer at om en pen jente spør om det finnes rabatter strekker jeg meg langt for å slå av den del på prisen...

Har faktisk fått meg noen BJ's og telefonnummer for noen tusen i avslag på flatskjermer, kjøleskap osv...

Skrevet

Dom som inte vågar pruta, dom kan prutta :Nikke:

Skrevet

I el-butikker er det ok med pruting om man kjøper for større summer, altså over 5000 kr.

Ellers er pruting en uting. Jeg blir flau på folks vegne når de står med en genser til 300 kr og prøver å prute. Jeg synes det er bra at pruting ikke er vanlig i Norge. Det er så mye enklere for alle om beløpet som står på prislappen er det man skal betale. Det er også det mest rettferdige, siden det ikke er alle som er like flinke til å prate for seg, og ikke alle selgere som er like mottagelige for pruting. Det er også det mest rettferdige med tanke på trynefaktor... Hvorfor skal en pen jente slippe unna med å betale mindre enn en ikke fullt så pen jente? Hvorfor skal en utadvendt person få betale mindre enn en sjenert person? At alle må betale det samme er også med på å sikre folk mot rasisme og diskriminering.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
I el-butikker er det ok med pruting om man kjøper for større summer, altså over 5000 kr.

Ellers er pruting en uting. Jeg blir flau på folks vegne når de står med en genser til 300 kr og prøver å prute. Jeg synes det er bra at pruting ikke er vanlig i Norge. Det er så mye enklere for alle om beløpet som står på prislappen er det man skal betale. Det er også det mest rettferdige, siden det ikke er alle som er like flinke til å prate for seg, og ikke alle selgere som er like mottagelige for pruting. Det er også det mest rettferdige med tanke på trynefaktor... Hvorfor skal en pen jente slippe unna med å betale mindre enn en ikke fullt så pen jente? Hvorfor skal en utadvendt person få betale mindre enn en sjenert person? At alle må betale det samme er også med på å sikre folk mot rasisme og diskriminering.

For noe tull. Mange selgere har jo provisjon og bonusordninger så jeg ser ikke noe galt i å presse selgere litt. Dersom det er større ting man skal kjøpe kan man spare masse på å prute, og noen selgere strekker seg langt for å få salget. Det er som regel god avanse på klær også, så kjøper du mye i en fin butikk er det absolutt ikke noe galt i å prute ned prisen litt. Pappa er flink til det, han gjør nesten ikke noe annet enn å spørre om å få en god pris, og det er utrolig hvor mye de slår av sånn med en gang. Ofte er det også sånn at man få med en ting gratis, f.eks en genser til 1000 kr eller noe, om man har handlet for 5-6000.

Skrevet
For noe tull. Mange selgere har jo provisjon og bonusordninger så jeg ser ikke noe galt i å presse selgere litt. Dersom det er større ting man skal kjøpe kan man spare masse på å prute, og noen selgere strekker seg langt for å få salget. Det er som regel god avanse på klær også, så kjøper du mye i en fin butikk er det absolutt ikke noe galt i å prute ned prisen litt. Pappa er flink til det, han gjør nesten ikke noe annet enn å spørre om å få en god pris, og det er utrolig hvor mye de slår av sånn med en gang. Ofte er det også sånn at man få med en ting gratis, f.eks en genser til 1000 kr eller noe, om man har handlet for 5-6000.

Nøyaktig hva var det du syntes var tull?

Selvsagt sparer man mye på pruting om man når frem til selgeren. Det er jo hele poenget med prutingen...

Mitt poeng derimot var at det faktisk kan føre til diskriminering. Om det er opp til selgeren å bestemme for hva hver enkelt person skal måtte betale, så er det fritt frem å diskriminere på hudfarge, seksuell orientering, utseende, osv. Ser du virkelig ikke det? Eller har du ikke noen problemer med at en selger lar blendahvite nordmenn få en vare billig, mens en mørkhudet person må betale full pris for akkurat den samme varen? Synes du det er greit at en sjenert person som ikke er flink til å snakke for seg skal måtte betale mye mer for samme varen enn en utadvendt person? At en liten, forsiktig gammel dame som lever på minstepensjon og som ikke tør å prute skal betale full pris, mens en breikjeftet ungdom skal få den samme varen mye billigere? Jeg er tilhenger av at alle skal få den samme varen til samme prisen. At prisen en betaler skal variere fra person til person, helt etter én person, nemlig selgerens, godvilje, er meget betenkelig.

Skrevet

Jeg pruter, hehehe.

Vi har blitt så godt vant her, at pruting har blitt en uting. Synes dette er merkelig, da to parter gjør en handel, da er forhandlinger alltid på sin plass.

Da jeg kjøpte vaskemaskin fikk jeg nermere 1500 kroner i avslag ved å prute. Det var tydelig at mannen ble brydd da jeg sa jeg ville diskutere pris, men hva så? Enten så finner vi et beløp vi blir enige om, eller så blir det ingen handel. - Så enkelt er det.

Skulle gjerne prutet i matbutikken også, jeg, men det er jo (dessverre) uhørt.

Det er som sagt helt ok å prute i el-forretninger, eller andre bransjer som selger "luksusvarer".

Dersom du betaler kontant, så er det også kjekt å vite at butikken tjener mer på det, enn om du bruker "betalingsutsettelse". La oss si du skal handle for 10 000 kr og bruke betalingsutsettelse. Da gir butikken faktisk 5-10% av kjøpesummen til kredittselskapet.

Hvis du kjøper kontant, så kan du jo i det minste prøve å få dette avslaget selv. Jeg har faktisk brukt det der som et argument for å få prisavslag, jeg. - Det funker :)

Skrevet

Prute på kapitalvarer er jo bare i alles interesse. Kjøperen slipper å betale mer enn nødvendig, og får mer å rutte med til annet. Selgeren får fortjeneste på salget, istedenfor konkurrenten. Om enn mindre enn den først håpte på.

Vi pruter jo på en måte uansett når vi går til konkurenten istedenfor.

Enkelte er så sykelig opptatt av hva en vilt fremmed selger man møter en, maks to ganger i livet synes, at de er villige til å betale tusenvis av kroner for et inntrykk som forsvinner fra selgerens bevissthet et kvarter etter du har forlatt forretningen. - Hvis ikke du har tatt parfymeoverdose, da selvsagt...

Skrevet

Er egentlig ganske flink på pruting og mannen enda flinkere enn meg, men er ikke fan av å prute i Norge. En ting som jeg synes fungerer er å prute på dyrere varer, eller som mange flere selgere er tilbøyelige til, be dem legge med noe tilleggsutstyr el.l i opprinnelig pris. Er glad for at jeg slipper å prute på hver vare jeg skal kjøpe i Norge for ellers hadde jeg blitt "lurt", slik det er i en del andre land.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...