Gjest Gjest_Student_* Skrevet 2. januar 2009 #1 Skrevet 2. januar 2009 Er student, fulltid, som forsøker å spare. Sparer i utangspunktet ikke til noe spesielt, men føler at det er trygt å ha litt penger på bok. Som student har jeg en inntekt på 6000 i mnd, og mesteparten av disse går bort i husleie, mat og telefon. Grovt regnet har jeg ca. 500 kr igjen som jeg kan spare. Foreløpig har jeg i løpet av det siste året fått ca 6000 på min sparekonto. Pr. nå har jeg pengene på en kapitalkonto, med renter på 4,20 %. Finnes det bedre alternativer enn dette, eller er det lurest å forholde seg til kun én bank? (Har en brukskonto i samme bank).
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2009 #2 Skrevet 2. januar 2009 Ville satt pengene inn på indeksfond og økt med 500 kroner per måned. Se i Finansavisen på sidene hvilket fond som har mest stjerner, men kjøp og selg gjerne en gang i uken eller oftere. Har du is i magen kan du våge å selge short på armerikanske statsobligasjoner.
FoxyFish Skrevet 2. januar 2009 #3 Skrevet 2. januar 2009 For min del er det bare et alternativ som student og det er BSU. Man får bedre skattevilkår, og viser til fremtidige utlånere at man har klart å beherske boligsparing i tillegg til studielån.
Aud Long Skrevet 2. januar 2009 #4 Skrevet 2. januar 2009 Og på BSU er renta god i tillegg. Har spart noen år og fordi jeg har spart 15.000 i fjor, får jeg 3000 kroner i renter, og 3000 kroner i skattefradag når skatten regnes til våren. Dermed tjenter jeg 6000 på å spare 15000, og får da 21000 samla sett. Man må spare fullt 6-8 år for å få full BSU, så selv om du ikke tenker å kjøpe bolig nå, så kan det være en god investering å spare her.
nanya Skrevet 2. januar 2009 #5 Skrevet 2. januar 2009 Jeg er veldig pro-BSU, men hvis du ikke har annen inntekt i løpet av året enn studielånet ville jeg valgt å "spare" BSU-kvota til du får en inntekt og kan sette inn fullt sparebeløp i året. Dessuten taper du skattefradraget hvis du uansett ikke betaler skatt. En annen ting er at BSU-kontoen er lukket frem til du skal bruke pengene på å kjøpe bolig, så hvis du plutselig må kjøpe pc får du ikke tak i sparepengene dine. (Så vidt jeg vet kan du ta de ut igjen i samme kalenderår som du satte dem inn, men jeg kan ikke ta ut noen av mine nå som det er nytt år.)
Gjest Gjest_Student_* Skrevet 2. januar 2009 #6 Skrevet 2. januar 2009 Jeg er veldig pro-BSU, men hvis du ikke har annen inntekt i løpet av året enn studielånet ville jeg valgt å "spare" BSU-kvota til du får en inntekt og kan sette inn fullt sparebeløp i året. Dessuten taper du skattefradraget hvis du uansett ikke betaler skatt. En annen ting er at BSU-kontoen er lukket frem til du skal bruke pengene på å kjøpe bolig, så hvis du plutselig må kjøpe pc får du ikke tak i sparepengene dine. (Så vidt jeg vet kan du ta de ut igjen i samme kalenderår som du satte dem inn, men jeg kan ikke ta ut noen av mine nå som det er nytt år.) Har tenkt på BSU, men liker ikke tanken på å "låse" pengene mine. Men å forsøke å spare litt på en BSU i tillegg til annen sparing, det burde jeg få til. Regner med at jeg har noen lapper jeg kan slenge inn på en BSU-konto etter sommerjobbingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå