Frk. Stella Skrevet 2. januar 2009 #1 Skrevet 2. januar 2009 Hva lønner seg? Vi har alt av listverk, i tillegg til karmer og innerdører, i (gulnet) furu - nå er jeg drit lei og det skal bort! Karmene er greie nok å male selv, men lister og til dels også dører (de er lakkert) - det må da lønne seg å bytte ut det gamle med ferdigmalt? Noen som har pris-eksempler til meg...
Gjest itla Skrevet 2. januar 2009 #2 Skrevet 2. januar 2009 Når det gjelder ferdigmalte lister vil jeg bare påpeke at spikerhullene blir VELDIG synlige. I leiligheten vår er det ferdigmalte i taket, nemlig, og jeg har stadig lyst til å male litt over spikerhullene når jeg ser opp... Jeg tviler litt på at det lønner seg å kjøpe ferdigmalte dører, men det er klart det er enklere. Vi har malt dører og vinduskarmer her med oljemaling, dørene var ubehandlet mens karmene var lakkerte. Grunnet først og trengte vel to strøk med maling over, så vidt jeg husker. Selve malingen var egentlig veldig grei, jeg synes det kjedeligste med jobben er å maskere på forhånd. Gulvlister og dørkarmer har vi latt være, rett og slett fordi vi ikke gadd.
Gjest Yihaa Skrevet 2. januar 2009 #3 Skrevet 2. januar 2009 Jeg tror jeg ville malt listene og gerekter, og kjøpt nye dører. Når det gjelder ferdigmalte lister vil jeg bare påpeke at spikerhullene blir VELDIG synlige. I leiligheten vår er det ferdigmalte i taket, nemlig, og jeg har stadig lyst til å male litt over spikerhullene når jeg ser opp... Det er jo egentlig meningen at spikerslag skal sparkles og males.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2009 #4 Skrevet 2. januar 2009 Sier meg enig i at dørene nok vil bli mye billigere om du maler dem selv. Er jo veldig enkelt: Bare å hengsle dem ned, skru av alt av metall, og sette igang med grunning og maling. Vi valgte å skifte ut listene, rett og slett fordi vi ikke ønsket de glatte listene som var her fra før, men ønsket noen med litt mønster. Men det fungerer helt fint å male listene. Fort gjort det - maskeringen som tar tid.. Spikerhull i nye lister dekkes ved å ta litt akryl på fingeren og stryke over...raskt og enkelt..
Gjest itla Skrevet 2. januar 2009 #5 Skrevet 2. januar 2009 Jeg tror jeg ville malt listene og gerekter, og kjøpt nye dører. Det er jo egentlig meningen at spikerslag skal sparkles og males. Joda, men det hadde nok ikke firmaet som pusset opp denne gården innsett. Og da vi malte og ordnet her før innflytting sto det langt ned på prioriteringslista, gitt!
Gjest Gjest_sussa_* Skrevet 2. januar 2009 #6 Skrevet 2. januar 2009 Ferdigmalte lister må som regel males over et strøk, nettopp pga spikerhull o.l. så de listene man kaller ferdigmalte, kaller jeg: ferdig grunnet. Angående dørene så er det billigst å male de selv. Men jeg vil anbefale og kjøpe vanntynnet maling, da oljebasert maling gulner veldig fort. Kan være litt vanskelig å male med den siden den tørker fort, men det er verdt forsøket. En ferdigmalt dør med 3 speil (formpresset), koster ca 800 kroner. Hvis dørene du har nå ikke har snap-in-hengsler, må du også bytte karmene. de koster ca 600 kroner pr stk. trenger du flere tips så bare spør. jeg har mange...
pinkybride Skrevet 4. januar 2009 #7 Skrevet 4. januar 2009 Det går jo an å feste lister med monteringslim så slipper du spikerhull.... Hvis dørene dine er ok ville jeg malt dem. Hvis du skal skifte ut lister uansett, betal litt mer og kjøp malte, er jo mye finere finish på dem enn om man gjør det selv.
Gjest Gjest_PK_* Skrevet 18. februar 2010 #8 Skrevet 18. februar 2010 Det går jo an å feste lister med monteringslim så slipper du spikerhull.... Hvis dørene dine er ok ville jeg malt dem. Hvis du skal skifte ut lister uansett, betal litt mer og kjøp malte, er jo mye finere finish på dem enn om man gjør det selv. Monteringslim er vel ikke akkurat å anbefale... da må du i så fall bruke akrylen på å tette sprekker mot vegg/tak. Flytter bare problemet. Du får aldri presset listene godt nok inntil.
Gjest farge Skrevet 18. februar 2010 #9 Skrevet 18. februar 2010 Ferdig malt er som regel i fargen "eggehvit". Selv foretrekker jeg kritthvitt på dører, lister osv, og ville derfor malt. Er dessuten litt ille å bytte ut brukbare dører som ka males og bli kjempefine med litt ekstra innsats.
zapp Skrevet 20. februar 2010 #10 Skrevet 20. februar 2010 Når det gjelder ferdigmalte lister vil jeg bare påpeke at spikerhullene blir VELDIG synlige. I leiligheten vår er det ferdigmalte i taket, nemlig, og jeg har stadig lyst til å male litt over spikerhullene når jeg ser opp... Men du må jo sparkle og male der spikerne er
Gjest Gjest_Hedda_* Skrevet 20. februar 2010 #11 Skrevet 20. februar 2010 Men du må jo sparkle og male der spikerne er Malerforretninger selger en slags stift som du varmer i hånden eller på en lyspære og deretter presser den mot spikerhullet. Glatt over med hånden og hullet er borte vekk. Jeg har brukt en slik i det nye huset mitt da jeg flyttet inn. 1
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2010 #12 Skrevet 22. februar 2010 Malerforretninger selger en slags stift som du varmer i hånden eller på en lyspære og deretter presser den mot spikerhullet. Glatt over med hånden og hullet er borte vekk. Jeg har brukt en slik i det nye huset mitt da jeg flyttet inn. Korrekt!! http://www.alanor.no/docs/hvit_repvoks.pdf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå