Gjest Ts Skrevet 2. januar 2009 #1 Skrevet 2. januar 2009 Det svermer av gravide kvinner rundt meg hele tiden, og jeg føler meg stadig like hjelpeløs. Jeg er riktig nok kvinne, men jeg kjenner ikke graviditetens mysterier inn og ut av den grunn. Nå har nesten alle venninnene mine enten fått barn eller er på vei. Jeg er på et stadie i livet hvor det ikke passer å bli gravid (jada gamlemor, det klør vel snart i eggstokkene dine også hø hø). Men hva i all verden skal en stakkars ukyndig sjel snakke med dem om? Så lenge de er gravide vil mange av dem kun snakke om det. Jeg blir fremvist ultralydbilder, bilder fra nettet (min er såååå stor nå, ser du?????) Eh..ja, jeg ser da det. Så kommer småbarnstiden. "Babyen min sover ikke om natten!" Åja, eh..det høres trasig ut. Dette er IKKE et angrep på gravide og småbarnsmødre. Jeg blir bare litt hjelpeløs, for det er en verden jeg ikke kjenner. Og en del vil rett og slett ikke snakke om noe annet. Søt baby sier jeg og smiler, men hva mer kan jeg si? Blir en ganske kjedelig samtale for oss begge ganske fort (i det minste for meg som ikke har noe å si) Håper på råd fra andre. Hva i all verden skal en si når en ikke har prøvd det selv?
Gjest gjest- silje Skrevet 2. januar 2009 #2 Skrevet 2. januar 2009 Det svermer av gravide kvinner rundt meg hele tiden, og jeg føler meg stadig like hjelpeløs. Jeg er riktig nok kvinne, men jeg kjenner ikke graviditetens mysterier inn og ut av den grunn. Nå har nesten alle venninnene mine enten fått barn eller er på vei. Jeg er på et stadie i livet hvor det ikke passer å bli gravid (jada gamlemor, det klør vel snart i eggstokkene dine også hø hø). Men hva i all verden skal en stakkars ukyndig sjel snakke med dem om? Så lenge de er gravide vil mange av dem kun snakke om det. Jeg blir fremvist ultralydbilder, bilder fra nettet (min er såååå stor nå, ser du?????) Eh..ja, jeg ser da det. Så kommer småbarnstiden. "Babyen min sover ikke om natten!" Åja, eh..det høres trasig ut. Dette er IKKE et angrep på gravide og småbarnsmødre. Jeg blir bare litt hjelpeløs, for det er en verden jeg ikke kjenner. Og en del vil rett og slett ikke snakke om noe annet. Søt baby sier jeg og smiler, men hva mer kan jeg si? Blir en ganske kjedelig samtale for oss begge ganske fort (i det minste for meg som ikke har noe å si) Håper på råd fra andre. Hva i all verden skal en si når en ikke har prøvd det selv? Du trenger vel ikke ha så mange råd til dem.. Men du kan vel heller spør dem spørsmål om graviditet og ting du lurer på, og vise interesse.. Du kan jo også fortelle om ditt eget liv, for selv om noen har fått barn/ er gravid, så er jo ikke det, det eneste man må snakke om heller......
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2009 #3 Skrevet 2. januar 2009 Er litt i samme situasjon som TS og skjønner absolutt hva du mener! Min svigerinne, som jeg er mye sammen med, er gravid i 6. måned og alt dreier seg om graviditet og babyer for henne. Hun har sikkert lest 10 forskjellige bøker om å være gravid og hun sluker alle mulige blader om emnet. Jeg tør ikke tenke på hvordan det blir når ungen kommer - da blir det nok bæsjebleier og nattevåk for alle pengene. Jeg er ikke veldig "barnevennlig" og har ikke lyst på barn selv, så jeg må ærlig innrømme at jeg sliter litt når jeg er sammen med venninner som har barn, er gravide eller kanskje er veeeeldig "verpesjuke"....
Gjest Ts Skrevet 2. januar 2009 #4 Skrevet 2. januar 2009 Kjenner godt til teorien rundt graviditet og småbarn via utdannelsen. Ikke så mye jeg lurer på egentlig.... Og siden jeg ikke er i babyhjørnet selv er kanskje ikke interessen og nysgjerrigheten særlig tilstedeværende heller. Prøver å være engasjert for deres del, men enkelte vil ikke snakke om annet. Når annenhver setning omhandler graviditeten kommer mine "Å!" og "Næ, så spennende da" litt til kort. Vet ikke hva mer jeg kan si for å være engasjert. Tror jeg har sagt "søt unge" hver gang jeg snakker med en venninne, vet ikke hva annet jeg skal si. Hun er såre fornøyd da, men jeg strever intenst for å finne noe mer innholdsrikt å si.... Jeg vil jo ikke trekke meg ut om vi står på litt ulike steder i livet....
Blåbæret Skrevet 4. januar 2009 #5 Skrevet 4. januar 2009 Hvorfor ikke prøve å få igang samtaler om andre emner? Når jeg var gravid ble jeg lei av at alle skulle snakke baby og graviditet. Alle jeg traff snakket om det. Jeg ville jo prate om så mye annet også. Jeg lurte også på hva som skjedde i livet til venene mine. Jeg ville jo fortsatt holde god kontakt med dem selv om jeg fikk barn. Jeg ble jo ikke en ny person som kun tenkte og ville snakke baby hele tiden. Jeg vil jo ha et liv utenom også. Det å være gravid er jo stor stas for veldig mange da. I vertfall de som er førstegangs har jeg fått inntrykk av. De blir kanskje litt oppslukt i seg selv. prøv å minn dem på at resten av verden enda eksisterer
Rosalie Skrevet 4. januar 2009 #6 Skrevet 4. januar 2009 "Se så stor den er!" "Ja, så sannelig. Kult. Men ellers da? Fælt med krigen i Gaza, du!"
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #7 Skrevet 4. januar 2009 Skryt/anerkjennelse Nytt tema Skryt/anerkjennelse Nytt tema Skryt/anerkjennelse Nytt tema Gjelder alle som har kilt seg fast i et spor, om det så er kjæresten, ungen, sykdom, smale politiske tema osv.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #8 Skrevet 4. januar 2009 Jeg må ha utrolig flaks. Alle mine preggo-eller-nybaktmor-venninner er så drittlei av å snakke baby at de omtrent flyr ned døra mi for å snakke med noen som ikke "bryr" seg. :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå