Gå til innhold

barnevernspedagog

Anbefalte innlegg

Gjest utdannet bvp
Skrevet
Vi hadde musikk/drama/friluftsliv i allefall, men det var ikke så mange timene da.

Friluftsliv hadde jeg faktisk glemt. Det var en del av aktivitetsfagene første året også da jeg tok utdannelsen. Var ikke mange timene hos oss heller, så da har kanskje ikke studiet forandret seg så mye på omtrent 10 år.

Skrevet
Det er ikke mulig å ta sosionomutdanningen på nett. Men, du er garantert ikke den eneste med små barn, i løpet av 3 år har som regel fler av kullingene fått barn også.

Du kan velge å arbeide mye på egenhånd, det er ikke så veldig mange av forelesningene som er obligatoriske. Oppgaver leveres både individuelt og i gruppe, så tid må påregnes til gruppearbeid.

Det er noen feltstudier og praksisbesøk. Selv praksisen er som regel 4 mnd, og du blir da utplassert på en arbeidsplass i denne tiden.

Tidligere var det mest vanlig for en sosiaonom å arbeide på egenhånd. Pr i dag er en hverdag som regel spekket av tverrfaglig samarbeid, så det vil absolutt lønne seg å lære seg samarbeid gjennom studietiden :)

Neida, jeg regner ikke med å være den eneste med barn :) , men jeg har iallefall 8 mil (hver vei) til nærmeste utdanningssted - så det går med veldig mye reisetid. Og da med 3 jenter, med aktiviteter hver ettermiddag - og en mann som jobber veldig ulike tider - har jeg ikke turt å søke ennå...

Jeg har god tid på formiddagene, og skulle ønske jeg kunne studert hjemmefra i ro og fred :)

Jeg har også mye relevant utdannelse innenfor barneutviklig, psykologi (men det hjelper vel ingenting annet enn at det blir lettere å lese det på nytt...)

Hvordan er deltidsstudiet delt opp da? Noen som vet?

Til TS: Håper du ikke blir sint på meg - for at jeg kommer med noen spørsmål i tråden din.. Si bare ifra - så kan jeg lage min egen... :)

Skrevet

Selv om jeg ikke er TS, vil jeg bare si tusen takk for alle svar ang. dette yrket. Nå vet jeg MYE mer om studiet og jobben, og gleder meg mer og mer for hver dag - jippi :ler:

• 4 måneder senere...
Gjest superm
Skrevet
Jeg var ferdig utdannet barnevernspedagog for en del år siden, men jobber i dag i en helt annen bransje (har altså to utdannelser). Selve utdannelsen syntes jeg var veldig interessant med unntak av noen få fag. Likte ikke aktivitetsfag som musikk eller drama (var helt forferdelig - hadde vært interessant å høre om man fremdeles har drama på studiet?), men ellers lærte jeg utrolig mye som jeg fremdeles bruker daglig. Blir stadig positivt overrasket over hvor mye nyttig vi egentlig lærte på 3 år. Jeg hadde også ett utenlandsopphold under studiet. Det vil si at jeg hadde en (av 2) praksisperioder i utlandet. Dette anbefaler jeg alle som har mulighet, utrolig bra og lærerikt.

På min skole opplevde jeg ganske stort skille mellom sosionom og barnevernutdannelsen. Sosionomstudentene lo litt av oss som løp rundt i gangene (dramatimene ja..) mens vi opplevde sosionomstudentene som litt mer seriøse og oftere på lesesalen. Jeg syntes ikke studiet var spesielt vanskelig. Hadde god tid til både venner, fritidsaktiviteter og jobb utenom. Men dette er selvsagt individuelt, jeg er kanskje ikke av dem som fikk aller best karakterer ved studieslutt. Er som sagt noen år siden dette, vi ble vurdert som bestått/ikke bestått uten karakterer.

Aldersgruppen på studiet varierte fra rett etter videregående til nærmere 60 års alderen. Var mange med familie (både små babyer og større barn) som koste seg som studenter.

Mine medstudenter har i dag utrolig mange forskjellige jobber. Eks. er (selvsagt) barnevernet (mange ulike stillinger der), uteseksjon, barnehage og ulike heldøgnsinstitusjoner for barn/ungdom. Kjenner også noen som jobber med rus/ettervern.

Gjest supermm
Skrevet

men hva er mulighetene for å jobbe i utlandet etter en barnevernsutdannelse?

• 5 måneder senere...
Gjest Gjest_Mari_*
Skrevet
jeg var ferdig barnevernspedagog i 2005 ved høgskolen i østfold. Ikke alt for hardt studie, mye pensum men følger en med i forelesningene får en med seg det meste. Mye gruppearbeid og fremføringer.

Jobmessig er det ikke alt for lett å få jobb men kan en jobbe turnus så er der fler muligheter.

Hva mener du med mye fremføringer? Er det som på videregående hvor pensum presenteres for klassen, eller er det mer rollespill?

Skrevet (endret)
Hva mener du med mye fremføringer? Er det som på videregående hvor pensum presenteres for klassen, eller er det mer rollespill?

Man fremfører i grupper tror jeg. Hvordan man velger å fremføre er opp til gruppen, men det er jo greit å variere fremføringsmetode, slik at det blir litt mer "underholdende" for de andre også :)

Det kan f.eks være ting dere jobber med i seminar gruppevis, forså å fremføre det dere kom fram til ved hjelp av pensum osv for klassen. Man kan også ha rollespill som en del av fremføringen.

Hater man freføringer generelt, blir man nok fort vant med det uansett om det er noen trøst :)

Endret av LadyStarlight
  • 3 måneder senere...
Skrevet

Barnevernutdanningen i seg selv er faglig ganske grei. Jeg var ferdig for et par år siden, og kom meg bra gjennom begge praksisperiodene og eksamnene med gode resultater. Synes vel kanskje ikke utdanningen var veldig bra, men det handler mye om hva man gjør det til selv.

Men jobben som barnevernpedagog er noe helt annet. Som saksbehandler har du et enormt press på deg til enhver tid, det er masse å holde styr på og masse papirarbeid. Jeg jobber med tiltak, det barnevernet setter inn hvis barnet/ungdommen/familien trenger noe hjelp/støtte. Her handler det også om å prestere, få en god utvikling og hindre negativ utvikling hos personen du jobber med. Jeg vil påstå at hvis man synes det er skummelt med framføringer, vil det også kanskje kjennes skummelt og vanskelig å drive med alt fra veiledningssamtaler i forhold til fungering, rus og omsorg, til konfrontasjoner i forhold til å ta fra foreldre omsorgen. Man skal være ganske sterk psykisk for å stå i endel av situasjonene. Personlig egnethet spiller en like stor rolle som faglig dyktighet, det er ikke alle som er klare for en sånn jobb som dette. Jeg synes til tider det er veldig tungt og vanskelig, tøft å stå i situasjoner hvor man kan føle seg utrygg og usikker.

I forhold til deltidsutdanningen, må man jobbe et sted man kan ha releveant praksis tror jeg... Sjekk ut hjemmesidene til HiO, de har utdanningen. Tror det er basert på litt intensive uker med undervisning og mye praksis over 4 år...

Lykke til!!

• 1 måned senere...
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fagkonsulent i en bydel i oslo, jobber med tiltak i ft funksjonshemmede barn, i hovedsak avlastning, bolig og støttekontakt-tjenester. Er ikke barnevernsutdannet, men får tidvis mye med de å gjøre ... er dessverre ofte mye "gjennomtrekk" i barneverns-stillingene .... :)

Ser det er en gammel tråd, men jeg må spørre likevel. En sånn jobb du har, er det en jobb man godt kan ha hvis man er utdannet barnevernspedagog f.eks?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...