Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 2. januar 2009 #1 Del Skrevet 2. januar 2009 Hvordan er utdannelsen? Og hvordan er det å jobbe som barnevernspedagog? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Diamond Skrevet 5. januar 2009 #2 Del Skrevet 5. januar 2009 Dette lurer jeg også på! Har veldig lyst å bli barnevernspedagog, men finner ikke så mye om det på nettet. Vil vite eksempler på hva en jobber med og hvordan man jobber. Noen som har erfaring? PS: Er det en vanskelig og krevende utdanning?Tar studiene mye tid? Har hørt at første året går man på skolen bare 3 dager i uka - stemmer det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Diamond Skrevet 5. januar 2009 #3 Del Skrevet 5. januar 2009 Og en ting til: er pensum på engelsk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 5. januar 2009 #4 Del Skrevet 5. januar 2009 jeg var ferdig barnevernspedagog i 2005 ved høgskolen i østfold. Ikke alt for hardt studie, mye pensum men følger en med i forelesningene får en med seg det meste. Mye gruppearbeid og fremføringer. Jobmessig er det ikke alt for lett å få jobb men kan en jobbe turnus så er der fler muligheter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 5. januar 2009 #5 Del Skrevet 5. januar 2009 noe av pensumet var på engelsk men veldig lite Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2009 #6 Del Skrevet 5. januar 2009 Hvordan er utdannelsen? Og hvordan er det å jobbe som barnevernspedagog? Utdannelsen er ikke vanskelig, og det er lite engelsk. Det kan imidlertid være vanskelig å få arbeid, og mange må starte i ungdomsinstitusjoner. Ta en kikk på sosionomstudiet. Mange sosionomer arbeider i barneverntjenesten, i tillegg arbeider de på mange andre områder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Diamond Skrevet 5. januar 2009 #7 Del Skrevet 5. januar 2009 Takk for svar Ble svært skeptisk da jeg leste "fremføringer". HATER å fremføre Og jeg som hadde gleda meg sånn til å bli barnevernspedagog... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Diamond Skrevet 5. januar 2009 #8 Del Skrevet 5. januar 2009 Utdannelsen er ikke vanskelig, og det er lite engelsk. Det kan imidlertid være vanskelig å få arbeid, og mange må starte i ungdomsinstitusjoner. Ta en kikk på sosionomstudiet. Mange sosionomer arbeider i barneverntjenesten, i tillegg arbeider de på mange andre områder. Leste om sosionomutdanningen. Virka som dey var helt likt barnevernspedagogutdanningen - eller tar jeg helt feil? Hva er i så fall forskjellen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IrmaAdele Skrevet 5. januar 2009 #9 Del Skrevet 5. januar 2009 Fullfører barnevernspedagog utdannelsen denne våren. Er et relativt enkelt og rolig studie. Er mye pensum, men følger du med på forelsninger får du som tideligere sagt med deg det meste. Mye er ting som i grunnen sier seg selv. Har ikke hatt noe engelsk pensum, men har vært enkelte biter på svensk. Hadde mye forelesninger og gruppeoppgaver første året, med samlet oppgaveinnlevering og forsvaring av denne som eksamen. Andre året var preget av forelsninger, en muntlig eksamen, en del aktiviteter og praksis. Siste året er praksis første halvår, og bachelorskriving siste halvår. En barnevernspedagog kan jobbe så mange steder at hvis man ikke er så kresen på arbeidssted og type arbeid i starten tror jeg det er relativt enkelt å få en jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Diamond Skrevet 5. januar 2009 #10 Del Skrevet 5. januar 2009 Takk for flott svar! Høres ut som et kjekt studie, synes jeg Hvordan er bachelorskrivingen - vanskelig? Høres ut som jeg er DEN giddaløse personen, men sliter med en del hodepine og ser ikke på et vanskelig pensum som særlig hyggelig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ole27 Skrevet 5. januar 2009 #11 Del Skrevet 5. januar 2009 Takk for flott svar! Høres ut som et kjekt studie, synes jeg Hvordan er bachelorskrivingen - vanskelig? Høres ut som jeg er DEN giddaløse personen, men sliter med en del hodepine og ser ikke på et vanskelig pensum som særlig hyggelig... Har mye samarbeid med barnevernet i jobben min, tror det er en beintøff jobb! mange tunge, intrikate og tidkrevende saker og man får se og oppleve mye vondt som går inn på en. Jeg tror det er viktig å være klar over dette og ha tenkt litt igjennom det dersom man faktisk ønsker å jobbe i barnevernet. Ellers er det jo mange som går i turnusstillinger i diverse institusjoner der man gir tilbud til barn/unge - det er nok sikkert en spennende og givende jobb ... Prosjekt og fremføringer er en veldig stor del av alle bachelor-utdanninger, ta det som en utfordring, man lærer mye av det og blir god på det etterhvert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrthel Skrevet 5. januar 2009 #12 Del Skrevet 5. januar 2009 Interesant lesning.. Vurderer en ny utdannelse selv, og har lenge tenkt på barnevernspedagog.. Siden jeg har familie og små barn - hadde jeg håpet jeg kunne tatt deler av utdannelsen over internett - evt gå opp som privatist?? (Men må jo ha noe praksis) . Er det noen som vet om det er mulig? Hvilke steder foregår praksisen... Eller er dette noe som er lettere ved sosionomutdanning?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 5. januar 2009 #13 Del Skrevet 5. januar 2009 Tror ikke det er mulig å ta den som privatist men tror det fortsatt er barnevern på deltid i Trondheim og Oslo. Var i allefall det før. Vi hadde bacheloroppgaven som gruppeoppgave, med fremføring og høring. Det gjøres på forskjellige måter på forskjellige studiesteder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Diamond Skrevet 5. januar 2009 #14 Del Skrevet 5. januar 2009 Har mye samarbeid med barnevernet i jobben min, tror det er en beintøff jobb! mange tunge, intrikate og tidkrevende saker og man får se og oppleve mye vondt som går inn på en. Jeg tror det er viktig å være klar over dette og ha tenkt litt igjennom det dersom man faktisk ønsker å jobbe i barnevernet. Ellers er det jo mange som går i turnusstillinger i diverse institusjoner der man gir tilbud til barn/unge - det er nok sikkert en spennende og givende jobb ... Prosjekt og fremføringer er en veldig stor del av alle bachelor-utdanninger, ta det som en utfordring, man lærer mye av det og blir god på det etterhvert Ja, tror nok det kan være en tøff jobb og det er også noe jeg har tenkt en del på. Selv er jeg ikke en veldig tøff person, heller helt omvendt, men siden det er en jobb tror (og håper) jeg at det skal gå bra Virker i hvert fall utrolig spennende! Kan jeg spørre hvilken jobb du har? Er du fornøyd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ole27 Skrevet 5. januar 2009 #15 Del Skrevet 5. januar 2009 Ja, tror nok det kan være en tøff jobb og det er også noe jeg har tenkt en del på. Selv er jeg ikke en veldig tøff person, heller helt omvendt, men siden det er en jobb tror (og håper) jeg at det skal gå bra Virker i hvert fall utrolig spennende! Kan jeg spørre hvilken jobb du har? Er du fornøyd? Jeg er fagkonsulent i en bydel i oslo, jobber med tiltak i ft funksjonshemmede barn, i hovedsak avlastning, bolig og støttekontakt-tjenester. Er ikke barnevernsutdannet, men får tidvis mye med de å gjøre ... er dessverre ofte mye "gjennomtrekk" i barneverns-stillingene .... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 5. januar 2009 #16 Del Skrevet 5. januar 2009 Leste om sosionomutdanningen. Virka som dey var helt likt barnevernspedagogutdanningen - eller tar jeg helt feil? Hva er i så fall forskjellen? De er ikke helt like, men det er mye som er likt. En barnevernspedagog har mye mer pedagogikk enn en sosionom. En sosionom har fag som psykologi, jus, sosialt arbeids teorier,barnevernsarbeid, etikk, politikk og offentlig administrasjon for å nevne noen. Pensum er i mye større grad tuftet på å møte mennesker i krise, kartlegge hva slag hjelp de trenger og sørge for at de får hjelp, eller riktig råd og veiledning. Sosionom betyr en som kjenner samfunnet. Studiet er spennende, og du kan arbeide på vanvittig mange områder når du er ferdig. Det er også godt med tilleggsutdanninger. Selve studiet gir en slags generalistkompetanse med store muligheter for spesialisering, feks til klinisk sosionom. Jeg ville klikket meg inn på den enkelte Høyskole/Universitet og selv lest Det er en del og lese, men det er ikke mer enn at noen sveiper gjennom helt greit uten å lese så mye, men om du har de interessene som skal til vil det ikke være noe problem. Jeg har hørt at det er forskjell på de respektive studiestedene i forhold til kvalitet på studiet. Mye ny og ledende forskning, særlig innen barnevern sies å være best ved UIA. Barnevernspedagoger, Sosionomer og Vernepleiere har felles fagforbund, og mye av pensum i disse utdanningene er likt. Klikk deg inn på FOs sider og du vil forhåpentlig kunne finne masse informasjon du lurer på, eller du kan rette henvendelser direkte. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Diamond Skrevet 5. januar 2009 #17 Del Skrevet 5. januar 2009 Takk for svar! Gleder meg mer og mer, jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 5. januar 2009 #18 Del Skrevet 5. januar 2009 Interesant lesning.. Vurderer en ny utdannelse selv, og har lenge tenkt på barnevernspedagog.. Siden jeg har familie og små barn - hadde jeg håpet jeg kunne tatt deler av utdannelsen over internett - evt gå opp som privatist?? (Men må jo ha noe praksis) . Er det noen som vet om det er mulig? Hvilke steder foregår praksisen... Eller er dette noe som er lettere ved sosionomutdanning?? Det er ikke mulig å ta sosionomutdanningen på nett. Men, du er garantert ikke den eneste med små barn, i løpet av 3 år har som regel fler av kullingene fått barn også. Du kan velge å arbeide mye på egenhånd, det er ikke så veldig mange av forelesningene som er obligatoriske. Oppgaver leveres både individuelt og i gruppe, så tid må påregnes til gruppearbeid. Det er noen feltstudier og praksisbesøk. Selv praksisen er som regel 4 mnd, og du blir da utplassert på en arbeidsplass i denne tiden. Tidligere var det mest vanlig for en sosiaonom å arbeide på egenhånd. Pr i dag er en hverdag som regel spekket av tverrfaglig samarbeid, så det vil absolutt lønne seg å lære seg samarbeid gjennom studietiden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest utdannet bvp Skrevet 5. januar 2009 #19 Del Skrevet 5. januar 2009 Jeg var ferdig utdannet barnevernspedagog for en del år siden, men jobber i dag i en helt annen bransje (har altså to utdannelser). Selve utdannelsen syntes jeg var veldig interessant med unntak av noen få fag. Likte ikke aktivitetsfag som musikk eller drama (var helt forferdelig - hadde vært interessant å høre om man fremdeles har drama på studiet?), men ellers lærte jeg utrolig mye som jeg fremdeles bruker daglig. Blir stadig positivt overrasket over hvor mye nyttig vi egentlig lærte på 3 år. Jeg hadde også ett utenlandsopphold under studiet. Det vil si at jeg hadde en (av 2) praksisperioder i utlandet. Dette anbefaler jeg alle som har mulighet, utrolig bra og lærerikt. På min skole opplevde jeg ganske stort skille mellom sosionom og barnevernutdannelsen. Sosionomstudentene lo litt av oss som løp rundt i gangene (dramatimene ja..) mens vi opplevde sosionomstudentene som litt mer seriøse og oftere på lesesalen. Jeg syntes ikke studiet var spesielt vanskelig. Hadde god tid til både venner, fritidsaktiviteter og jobb utenom. Men dette er selvsagt individuelt, jeg er kanskje ikke av dem som fikk aller best karakterer ved studieslutt. Er som sagt noen år siden dette, vi ble vurdert som bestått/ikke bestått uten karakterer. Aldersgruppen på studiet varierte fra rett etter videregående til nærmere 60 års alderen. Var mange med familie (både små babyer og større barn) som koste seg som studenter. Mine medstudenter har i dag utrolig mange forskjellige jobber. Eks. er (selvsagt) barnevernet (mange ulike stillinger der), uteseksjon, barnehage og ulike heldøgnsinstitusjoner for barn/ungdom. Kjenner også noen som jobber med rus/ettervern. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 5. januar 2009 #20 Del Skrevet 5. januar 2009 Vi hadde musikk/drama/friluftsliv i allefall, men det var ikke så mange timene da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå