Gå til innhold

Månedlig eller årlig kapitalisering av rentene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har konto i to banker. Den ene gir 6.65 i rente med månedlig kapitalisering. Den andre gir 6.80, med årlig kapitalisering. Altså en forskjell på 0.15%. Men hvilken av de to lønner det seg å ha innskuddet i? Hva vil de forskjellige gi i året med la oss si 1 million i innskudd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg regner med du tenker på Skandiabanken. Den oppgitte renten er samlet rentegodtgjørelse pr år. Det gjør at du kan direkte sammenligne med andre bankers rentesatser.

Den månedlige kapitaliseringen gjør at saldobeløpet blir høyere. For å kompensere bruker Skandiabanken en lavere rentesats pr dag. Jeg husker ikke utregningen nå, men det er noe logaritmer inne i bildet. Banksaldoen pr 1. januar vil imidlertid vise det samme, uavhengig av kapitaliseringstidspunkt.

Skrevet
Jeg regner med du tenker på Skandiabanken. Den oppgitte renten er samlet rentegodtgjørelse pr år. Det gjør at du kan direkte sammenligne med andre bankers rentesatser.

Den månedlige kapitaliseringen gjør at saldobeløpet blir høyere. For å kompensere bruker Skandiabanken en lavere rentesats pr dag. Jeg husker ikke utregningen nå, men det er noe logaritmer inne i bildet. Banksaldoen pr 1. januar vil imidlertid vise det samme, uavhengig av kapitaliseringstidspunkt.

Hei!

Takk for svar. Nei, jeg tenker ikke på Skandiabanken, men på Santander. De har også månedlig kapitalisering-.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...