Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På nyttårsaften hadde en kamerat av meg stor fest, men fordi han bor temmelig usentralt var det et problem å komme seg dit. En venninne av meg er gravid, og derfor drikker hun ikke, og hun sa hun kunne være sjåfør og "gjøre litt nytte for seg". Hun og samboeren kom for å hente samboeren min og meg, og mens vi kjørte til festen satt han i telefonen med broren sin som egentlig skulle på samme fest og skulle sittet på, men pga influensa orket han ikke å være med på hele kvelden og det han skulle kanskje komme med taxi litt nærmere midnatt og han lurte på om det evt. var mulighet for å sitte på med dem hjem. Joda, det var plass til en til i bilen, så ikke noe problem.

Så sprang "bomben": Min gravide venninne hadde følt seg litt dårlig hele dagen, og det var mulig de kom til å dra tidlig, så han ba broren å ringe og sjekke at de faktisk var der før han kom. Jeg ble ganske sjokkert, vi skulle jo sitte på med dem hjem også, og de hadde ikke sagt et ord til meg om at vi kanskje måtte dra hjem lenge før midnatt. Enden på visa ble at vi dro hjem rett før kl 23, da orket hun ikke mer og ville hjem å legge seg. Så...ved midnatt satt sambo og jeg iført pysj og skålte med øl, før vi gikk til sengs ved halv ett tiden. Vi vurderte litt å gå en tur på byen (bor i sentrum), men stemningen var liksom borte og festen var spolert for vårt vedkommende.

Hun ringte meg 1. nyttårsdag for å snakke om festen og hun nevnte ikke at vi hadde dratt tidlig med et ord. Jeg tok det opp, og sa fra at jeg syntes det var dumt at de ikke hadde sagt fra på forhånd så kunne vi kjørt egen bil og blitt med på hele festen. Sambo skulle uansett på jobb kl 10 dagen etter, så han hadde ingen planer om å drikke seg helt bort og hadde ikke hatt problemer med å holde seg edru. Vi bare valgte å sitte på med vennene våre når vi fikk tilbudet et par dager før, sambo synes jo det er hyggelig å ta et glass vin til maten. Venninnen min ble skikkelig sur og sa at det var jo ingen som hadde tvunget oss til å bli med hjem når de dro, og hun kunne jo ikke noe for at hun var gravid og hadde blitt dårlig. Greit nok, men når hun hadde følt seg dårlig hele dagen kunne hun vel ringt og sagt fra? Det var hun som tilbød seg å være sjåfør, ikke vi som spurte om å sitte på. Vi hadde ikke noen andre alternativer enn å bli med dem når de dro, festen var en 40 minutters kjøretur fra der vi bor, taxi på nyttårsaften er det ikke lett å få, og fordi sambo skulle på jobb måtte vi hjem.

Er jeg vanskelig som mener hun burde sagt fra før?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du er ikke vanskelig. Hun er gravid og dårlig så det er forståelig at hun ville dra hjem tidlig, men hun hadde da hele dagen på seg til å si ifra. Jeg hadde blitt ganske irritert jeg også...

Gjest Gravid
Skrevet

Du virker ikke som en veldig forståelsesfull venninne... Er man gravid er det mye hormoner i sving og man har svært liten kontroll over det som skjer med kroppen. Er svært lite man kan gjøre når man har en dårlig dag, annet enn å ta det med ro, i alle fall er det sånn for meg. Du burde støtte venninna di, ikke kjefte på henne fordi du måtte dra hjem fra en fest litt tidligere enn planlagt. Buhu, du fikk ikke drukket deg full nok fordi sjåføren din var syk? Kunne du ikke bare kommet deg hjem på egenhånd eller tatt en taxi om du ville være lenger? Venninna di har helt rett - det var ingen som tvang deg til å sitte på med henne!

Herregud....det går da ann å vise litt sympati???

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Reagerer litt på at du sier at nyttårsaften ble ødelagt jeg. Det er mange som måtte være alene på nyttårsaften og likevel gjorde det beste ut av det, mens du sutrer fordi du måtte dra tidlig hjem med samboeren din.

Skrevet (endret)
Du virker ikke som en veldig forståelsesfull venninne... Er man gravid er det mye hormoner i sving og man har svært liten kontroll over det som skjer med kroppen. Er svært lite man kan gjøre når man har en dårlig dag, annet enn å ta det med ro, i alle fall er det sånn for meg. Du burde støtte venninna di, ikke kjefte på henne fordi du måtte dra hjem fra en fest litt tidligere enn planlagt. Buhu, du fikk ikke drukket deg full nok fordi sjåføren din var syk? Kunne du ikke bare kommet deg hjem på egenhånd eller tatt en taxi om du ville være lenger? Venninna di har helt rett - det var ingen som tvang deg til å sitte på med henne!

Føler du deg truffet?

Jeg hadde nok blitt litt irritert jeg også ja, men blir man dårlig er det lite å gjøre med det. Hun hadde kanskje følt seg bedre tidligere på kvelden, og trodd det kom til å gå bra?

Endret av Bloodless
Skrevet
Reagerer litt på at du sier at nyttårsaften ble ødelagt jeg. Det er mange som måtte være alene på nyttårsaften og likevel gjorde det beste ut av det, mens du sutrer fordi du måtte dra tidlig hjem med samboeren din.

Jeg sier at nyttårsaften ble "ødelagt", det er jo litt nedtur å dra hjem før midnatt når man er på fest nyttårsaften. Vet at det sikkert var mange som hadde det verre enn meg, men kvelden ble nå litt spolert for meg da. Jeg synes bare at de kunne sagt fra til oss, så vi kunne tatt egen bil. Det ble jo litt vanskelig når vi fikk vite det 20 min ut i kjøreturen dit, da var vi bare nødt til å følge med på lasset.

Føler du deg truffet?

Jeg hadde nok blitt litt irritert jeg også ja, men blir man dårlig er det lite å gjøre med det. Hun hadde kanskje følt seg bedre tidligere på kvelden, og trodd det kom til å gå bra?

Hun hadde følt seg dårlig hele dagen, og var såpass usikker formen sin at samboeren hennes ba broren ringe på forhånd for å sjekke om de fortsatt var på festen, dersom han kom på festen og ville sitte på hjem. De kunne godt ringt eller sendt en SMS tidligere på dagen og gitt oss beskjed om at hun var dårlig og usikker på hvor lenge hun orket å være på festen, så hadde vi hatt muligheten til å velge å ta vår egen bil.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Hun hadde følt seg dårlig hele dagen, og var såpass usikker formen sin at samboeren hennes ba broren ringe på forhånd for å sjekke om de fortsatt var på festen, dersom han kom på festen og ville sitte på hjem. De kunne godt ringt eller sendt en SMS tidligere på dagen og gitt oss beskjed om at hun var dårlig og usikker på hvor lenge hun orket å være på festen, så hadde vi hatt muligheten til å velge å ta vår egen bil.

Der et ikke sikkert hun visste at dere vurderte å ta egen bil. De kan jo være at hun trodde dere ville tatt taxi ellers. Sansynligvis tenkte hun vel ikke noe mer over det.

Skrevet

Hun kunne kanskje sagt fra, men samtidig var du klar over at hun var gravid, og du burde gjerne tenkt at det var en viss sjanse for at hun ikke holdt ut hele kvelden. Så jeg syns i grunnen du hadde like mye ansvar som det hun hadde.

Skrevet
Der et ikke sikkert hun visste at dere vurderte å ta egen bil. De kan jo være at hun trodde dere ville tatt taxi ellers. Sansynligvis tenkte hun vel ikke noe mer over det.

Jo, det visste hun. Vi hadde snakket en del rundt transport på forhånd fordi festen var 40 minutters kjøring unna der vi bor og det er både dyrt og bortimot umulig å få taxi på nyttårsaften. Sambo sa at han liksågodt kunne ta bilen, siden han måtte på jobb tidlig dagen etter uansett, og da sa venninnen min at hun skulle kjøre siden hun uansett ikke drikker alkohol pga graviditeten og vi kunne gjerne sitte på med dem, om han ville ha mulighet til å ta et glass vin til maten og noen øl.

Skrevet

Jeg synes også du kunne tatt litt mer hensyn til henne siden hun er gravid. Hvis hun sa ifra om at hun følte seg dårlig den dagen, så ville jeg nok også tatt min egen bil. Eller tatt taxi.

Men jeg reagerer også litt på dette at du synes din nyttårsaften ble ødelagt pga dette. Sikkert ikke noe gøy det men flere som sikkert hadde det verre.

Skrevet
Jeg synes også du kunne tatt litt mer hensyn til henne siden hun er gravid. Hvis hun sa ifra om at hun følte seg dårlig den dagen, så ville jeg nok også tatt min egen bil. Eller tatt taxi.

Men jeg reagerer også litt på dette at du synes din nyttårsaften ble ødelagt pga dette. Sikkert ikke noe gøy det men flere som sikkert hadde det verre.

Hvis du hadde lest innleggene mine hadde du sett at hun ikke sa fra på forhånd. Vi fikk vite det 20 minutter ut i kjøreturen på vei til festen, ved at samboeren hennes sa det til broren sin i telefonen. Hadde de sagt fra på forhånd hadde vi tatt vår egen bil. Taxi var som sagt før ikke et alternativ, både pga pris og at det er bortimot umulig å få her på nyttårsaften.

Som sagt tidligere - det er helt sikkert de som hadde det verre enn meg - men for meg ble kvelden "ødelagt" av å dra hjem kl 23.

Skrevet

Hvis dere ville hjem seinere, kunne dere vel

a) ta en taxi

b) sitte på med andre festdeltakere

c) feste til mårran, ellers har dere ikke gått glipp av så mye.

Gjest gjest- silje
Skrevet
Hvis du hadde lest innleggene mine hadde du sett at hun ikke sa fra på forhånd. Vi fikk vite det 20 minutter ut i kjøreturen på vei til festen, ved at samboeren hennes sa det til broren sin i telefonen. Hadde de sagt fra på forhånd hadde vi tatt vår egen bil. Taxi var som sagt før ikke et alternativ, både pga pris og at det er bortimot umulig å få her på nyttårsaften.

Som sagt tidligere - det er helt sikkert de som hadde det verre enn meg - men for meg ble kvelden "ødelagt" av å dra hjem kl 23.

Jeg synes du hadde rett til å føle at kvelden ble ødelagt!

Jeg er selv sjåffør for mannen, og alle som ønsker å sitte på med oss får beskjed om hvor lenge vi har tenkt til å være der, slik at de har mulighet til å velge selv hva som passer best for dem.

Skrevet
Hvis dere ville hjem seinere, kunne dere vel

a) ta en taxi Ikke et realistisk alternativ. Bortimot umulig å få tak i taxi, og det var såpass langt at det ville blitt veldig dyrt.

b) sitte på med andre festdeltakere Ganske mange som skulle overnatte, resten av bilene var fulle. Tro meg, vi prøvde.

c) feste til mårran, ellers har dere ikke gått glipp av så mye. Ettersom sambo skulle på jobb kl 10 så var ikke det aktuelt. Jeg føler vel ikke at man må "feste til mårran" for at det skal være en fullverdig fest, men på nyttårsaften er det jo hyggelig å være til over midnatt i det minste.

Skrevet

Skjønner deg godt, TS. Har selv opplevd at skyssen plutselig skulle dra veldig tidlig flere ganger, og av den grunn gidder jeg ikke å satse på andre i slike situasjoner.

Skrevet

Jeg synes hun kunne sagt ifra litt før ja! Hun kunne ringt dere litt før dere skulle dra og sagt ifra da sånn at dere hadde mulighet til å ordne dere annen skyss hjem. Man skal ikke unnskylde tankeløshet bare fordi man er gravid. Man mister ikke hjernecellene sine av den grunn. Har man vært syk hele dagen har man faktisk vurdert å dra hjem tidlig lenge og da bør de andre få beskjed.

Det er bare gravide som kan komme med sånt oppgulp som dette. Hormonene tar visst over all fornuft...

Skrevet

Jeg skjønner deg også godt. Alle som tilbyr seg å være skyss på nyttårsaften forstår vel at passasjerene helst vil være på festen så lenge at det faktisk er blitt et nytt år?

Hadde hun kjørt dere hjem halv ett hadde du ikke hatt noe å klage på, da man selvsagt også skal ta hensyn til en gravid sjåfør, men hun tilbydde seg jo faktisk å kjøre dere, og det var ikke snakk om at dere skulle bli snydens fulle og feste til soloppgang, men å få oppleve inngangen til et nytt år med vennene deres.

Skrevet
Jeg skjønner deg også godt. Alle som tilbyr seg å være skyss på nyttårsaften forstår vel at passasjerene helst vil være på festen så lenge at det faktisk er blitt et nytt år?

Hadde hun kjørt dere hjem halv ett hadde du ikke hatt noe å klage på, da man selvsagt også skal ta hensyn til en gravid sjåfør, men hun tilbydde seg jo faktisk å kjøre dere, og det var ikke snakk om at dere skulle bli snydens fulle og feste til soloppgang, men å få oppleve inngangen til et nytt år med vennene deres.

:Nikke::Nikke::Nikke:

Det er nettopp det jeg mener. Jeg hadde ikke klaget om vi hadde dratt hjem halv ett, da hadde vi jo fått med oss overgangen til det nye året - som jo er noe av greia på nyttårsaften... Å dra hjem kl 23 er noe annet.

Gjest Ansjoni
Skrevet

Hun kunne kanskje sagt fra tidligere ja, men det er jo mulig hun håpet at hun skulle bli bedre utover dagen, og derfor ikke sa noe?

Skjønner skuffelsen din godt da, man vil jo gjerne ha med seg inngangen til det nye året!

Skrevet

Forstår deg også veldig godt og syns det var dårlig gjort av venninnen din å ikke si ifra før dere var langt uti turen.

Graviditet og hormoner er en dårlig unnskyldning. Jeg venter nå mitt 3. barn og kjenner godt til hormonene. Hadde hun pluttselig blitt dårlig hadde saken vært en annen vil jeg tro. Men "selv gravide" må tenke litt på de rundt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...