Gå til innhold

Min samboers mørke fortid...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Christina_*
Skrevet (endret)

Min samboer og jeg har vært sammen siden 2005, samboere siden høsten 2006. Vi møttes da han som nyinnflyttet i min by behynte å arbeide på samme sted som meg.

Jeg har møtt en veldig hyggelig, ærlig, tillitsfull og sjarmerende mann trodde jeg i alle fall inntill i dag. Han har aldri gjort meg noe vondt, eller knapt hevet stemmen til meg. Derimot har jeg merket at han liker å leke aggresivt i sengehalmen, noe som har vært greit for meg siden det har gått på mine premisser, aldri noe fysisk smerrtefull, men veldig rå og hard sex med mye griseprat til tider. Bare en ting som tente han tenkte jeg.

Akkurat nå er han på tur med noen kamerater, og kommer snart hjem.

I dag bestemte jeg meg for å rydde på loftet, ett sted jeg forøvrig veldig sjelden er, men tenkte han ville sette pris på det. Innerst på loftet finner jeg en eske hvor det står "skolesaker" på, tenker at det er sikkert hans, og bestemmer meg for å flytte den. I det jeg løfter boksen faller bunnen ut, og alle papirene faller ned på gulvet. Jeg gikk ned for å finne en ny eske for å legge disse papirene oppi igjen.

Når jeg har lagt halve bunken oppi kommer jeg over noen konvolutter hvor det står "XXXX Politidistrikt" og hans navn på, frekk som jeg er åpner jeg disse.

Øverst står hans navn og tidligere adresse i en annen landsdel, under står det at "XXXX Påtalemyndighet har siktet XXXX for den og den paragrafen den og den datoen i 199x. Mellom annet står det: "Siktede oppsøkte XXXX, en tidligere samboer natt il XXXX 199x, siktede trengte seg inn i leiligheten hvor han etter å ha fysisk mishandlet XXX med gjentatte slag med knyttet hånd mot ansiktet, brukte en kjøkkensaks til å klippe av henne underbensklær. Siktede tvang deretter XXXX ned på stuegulvet før han på en særdeles voldelig måte gjennomførte en fullbyrdet voldtekt som varte mellom 15 - 20 minutter." Videre står det mye om straffeskjerpende omstendigheter, hva han skal tiltales for osv osv.

I den andre konvolutten ligger en domsforkynnelse som viser at han i begynnelsen av 199x ble dømt til 4 års fengsel for grov voldtekt, drapstrusel, innbrudd og angrep / trusler med farlig gjenstand.

Jeg er helt lamslått her jeg sitter, og vet ikke hva jeg skal gjøre, dette er absolutt ikke den mannen jeg kjenner, og kan ikke forstå hvordan han kan gjort det, eller lurt meg på denne måten. Han har sagt at han jobbet i ett annet firma før, som jeg trodde han også hadde gjort, verken hans familie eller andre har snakket så mye om fortiden hans, og jeg kan ikke tro dem ikke har visst at han har sittet i fengsel..

Jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre nå, den mannen jeg kjenner han som elsker jeg jo, men å forsone meg med tanken på at han ikke har fortalt dette til meg, samt at han har gjort disse tingene (Han hadde ifølge papirene tilstått) er helt uforståelig. Jeg sendte bare en kort sms til han i kveld, om at jeg ikke var helt i form og gikk å la meg, tok heller ikke telefonen når han ringte....

Føler meg bare så sviktet, frustrert og redd...

Endret av mrs_bond
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Trine_*
Skrevet

Hmm

Hvis du selv mener at han fremdeles er farlig , så syntes jeg at du burde forlate ham ...

Hvis du ikke mener at du er i fare på noen måte , så syntes jeg at du skulle la fortid være fortid og la ham få en ny sjanse , tross alt så har han betalt for forbrytelsen hvis han har sittet i fengsel og jeg syntes ikke han skal straffes for noe han gjorde da han var ung , resten av livet sitt .

Hadde nok tatt en prat med ham , kanskje på et offentlig sted , bare sånn i tilfelle og sett hvordan han reagerte .

Skrevet

Jeg tror jeg hadde vært mer redd om jeg hadde vært en "tidligere" samboer...

vet du dette er helt umulig å svare på, kan hende det var en engangshendelse og at han skjemmes så mye at han aldri ville fortalt deg det. På en annen side, han kan fort finne på å gjøre det igjen da voldtekt er noe som er opphissende for ham. Jeg skjønner at dette er ett dilemma, fordi jeg syns man skal gi mennesker en sjanse nummer to, men det er kanskje fordi jeg aldri har opplevd noe så ille at man ikke burde gi en person en ny sjanse. Hadde jeg vært i din situasjon tror jeg ikke jeg hadde kunne følt meg trygg såfremt han faktisk ikke kunne snakket med deg om dette. Fins det noen måter du kan ta det opp med ham på? Jeg syns uansett du har all rett til å beskytte deg sjøl, ditt liv for deg bør være viktigere enn hans, og skulle du bli voldtatt så vil livet ditt forandre seg til det ugjenkjennelige.

Skrevet

Jeg hadde iallefall tatt bena fatt og løpt.

Tillit i forhold til at han ikke har fortalt deg dette samt alvorligheten i hans dom, hadde vært mere enn jeg hadde klart å bære. Men det er meg..

Snakke med han, det må du uansett!!

Skrevet

Hmm. Jeg kan jo for så vidt skjønne at dette er vanskelig for ham å fortelle.

I prinsippet har han jo sonet, og dermed gjort opp for seg. Og det er jo naturlig at man må ha vært sammen mer en to uker før slikt kan fortelles. Og det er jo ti år siden. I prinsippet mener jeg jo at folk må få en ny start når de har gjort opp for seg.

På den annen side så er det altså snakk om grov voldtekt.

Her er det ikke annet å gjøre enn å snakke med ham. Du må kjenne på om dette er noe du kan leve med at han har gjort. Og om du ikke kan det, synes jeg du skal holde på hemmeligheten hans.

Skrevet

Når man har sonet har man gjort opp for seg.. Keep that in mind.

Skrevet

Jeg er ikke enig i at det som har skjedd tidligere ikke har noe å si nå, når det gjelder så grove ting. Dette viser at han er i stand til å gjøre ting som er helt forferdelig. Det at han ikke har fortalt det, når dere faktisk er samboer, mener jeg også sier sitt. Det er klart dette er en ting det er vanskelig å fortelle, men dersom dette virkelig ligger i hans fortid, og han har fått behandling osv, burde han fortalt dette selv.

Det å sone i 4 år betyr ikke at ting du har gjort blir slettet. Noen her sier at han har gjort opp for seg bare fordi han har sonet, noe jeg mener er vås. Det er ikke slik at det er ok at folk gjør forferdelig ting bare de sitter litt i fengsel etterpå, og så er alt ok. Den personen han har gjort dette mot er antagelig ikke ferdig med det, og sliter kanskje med det resten av livet.

Vanskelig å si hva man eksakt hadde gjort i en slik situasjon, men jeg tviler på at jeg hadde fortsatt å være sammen med han. Jeg tror imidlertid sjangsen er størst for at slike som han "klikker" når det blir slutt, dvs at så lenge du er sammen med han er du "trygg". Uten at jeg vet om dette stemmer, det er altså bare min teori.

Men jeg hadde helt klart sørget for å ha støtte, fortalt det til noen du stoler på som kan være informert om når du skal konfrontere han, og så pakket en bag i verste fall, og konfrontert han når han kommer hjem.

Skrevet

Jeg fatter ikke at du i det hele tatt kan vurdere å bli hos ham. Han er avskum! LØP!!!

Skrevet

Jeg ville i hvert fall krevd å snakke med han, vis han papirene når han kommer hjem og si at du fant dem når du ryddet på loftet.

For alt du vet kan han ha gått til psykolog i årevis for å forandre på det som gjorde at han voldtok eks-samboeren sin. Det kan også hende at det er mange sider ved denne saken som ikke kom fram i retten, som gjør at det hele kan oppfattes litt annerledes enn hvis man kun ser noen papirer. At han tenner på rå sex trenger ikke å bety at han fremdeles er i stand til å voldta noen.

Jeg skjønner utrolig godt at du ser det som et tillitsbrudd at han ikke har fortalt deg dette, men samtidig skjønner jeg det veldig godt også. Sannsynligvis tror han at du går på flekken om du finner ut at han har sittet i fengsel for voldtekt. Kanskje er det det du bør gjøre også, om du finner ut at du ikke greier å stole på ham. Men han fortjener en sjanse til å forklare seg.

Skrevet

Han må jo helt klart ha hett ekstremt store problemer, og jeg tror nesten ikke jeg hadde turt å stole på at han skal ha klart å kvitte seg med dem helt på egenhånd. Ikke når det dreier seg om noe så forferdelig som voldtekt. Men som Lady Lovelace sier, kan det jo hende at han har fått hjelp av psykolog. Hvis ikke tror jeg jeg ville snakket med han og krevet at han gikk til en. Det finnes mange eksperter på slikt, sexologer som kan mye, og som sikkert kan ha terapi med dere begge. Jeg ville ihvertfall følt behov for å snakke med en ekspert selv også. Å stole på at dette var noe som bare gikk over av seg selv etter soning, ville jeg aldri turt.

At han ikke har sagt noe, kan jeg forstå. Jeg tror ikke det finnes mange kvinner som med åpne øyne ville gått inn i et forhold med en mann de visste hadde voldtekt på rullebladet. Det var nok hans eneste mulighet til å starte på nytt.

Gjest Gjest_Christina_*
Skrevet (endret)

Jeg har lest disse papirene gang på gang, for meg virker det som om retten i alle fall konkluderte med at det var "kynisk", "overlagt" "særdeles grovt og krenkende" og mange slike ord.

Samtidig greier jeg aldri å se for meg at dette er han jeg er sammen med nå, vi har kjent hverandre i snart 4 år nå, de siste tre har vi hvert sammen så og si hver eneste dag. Han går godt overens med min familie og mine venner.

Han har på ingen måte "psykopatiske" trekk så vidt jeg kan se, han har alltid støttet meg, trøster meg om jeg trenger trøst og gleder seg med meg når jeg er glad.

Vi kan selvsagt ha våre krangler, hvor jeg som har mye temperement kan bli ekstremt sint og kjefte mye, og hvorpå han roer ned situasjonen med en indre ro, og fprsøker å komme i dialog. Han er verken sjalu eller annet, jeg kan dra på fester med kollegaer eller jentehelger uten at han spør annet enn hvordan det var og om han skal hente meg.

Derfor gjør det alt så ekstra vanskelig at han har skjult sin fortid for meg, fordi jeg hele tiden har trodd at vi har kunnet prate åpent om alt, men samtidig ser jeg jo at om han hadde fortalt dette først hadde jeg nok tenkt mer enn to ganger.

Vi er begge to ressurssterke mennesker, jeg er nå i studiepermisjon innen videreutdanning og han er xxx i ett stort privat foretak, så på den ene siden har vi ett veldig fint liv, og han sier ofte at han er veldig takknemlig for at alt er blitt som det er blitt uten at jeg har lagt noen dypere mening i det.

Uansett, er det mulig at hans "mørke" side plutselig skal komme igjen etter så mange år?

Endret av mrs_bond
Skrevet

Jeg ville i hvertfall tatt det opp med han og sett hva hans reaksjon var.. Reagerer han med sinne osv fordi du "snoket" så hadde jeg nok aldri klart å være ordentlig trygg med han.. Jeg skjønner veldig godt at det her er vanskelig, en ting er det han gjorde, men en annen er faktisk det at han har holdt det skjult for deg, og jeg hadde følt at jeg ikke kjente han ordentlig. Det her har jo påvirket livet hans i stor grad, og det at det var voldtekt gjør jo ikke saken bedre. Snakk med han om det og ta en beslutning da:)

Lykke til i alle fall:)

Skrevet

Det er jo faktisk ikke sikkert at det er så alvorlig som papirene ville ha det til... Kvinner har jo en tendens til å overdrive ganske mye når det gjelder ulike ting for å få mest mulig sympati. Det er ti år siden, la det ligge, mannen har som du selv skriver ikke gjort deg noe eller antydninger til noe gale.

Det er ikke akkurat som han har drept noen....

Gjest til trådstarter
Skrevet

skjer ikke mange voldtekter nettopp etter et brudd? mannen er fortvilet og sint og bruker det maktmiddelet han har? har jeg hørt..........

jeg hadde IKKE nevnt for han hva jeg visste, men trukket meg ut av forholdet, på en måte som ikke såret han. hadde gjort meg uattraktiv for han..... lagt til dårlige vaner, sluttet å pynte meg, blitt kjedelig i senga osv osv osv. lahan bli lei og helst dumpe deg

(og prøv å gi et hint til neste dame han involverer seg med)

Skrevet
skjer ikke mange voldtekter nettopp etter et brudd? mannen er fortvilet og sint og bruker det maktmiddelet han har? har jeg hørt..........

jeg hadde IKKE nevnt for han hva jeg visste, men trukket meg ut av forholdet, på en måte som ikke såret han. hadde gjort meg uattraktiv for han..... lagt til dårlige vaner, sluttet å pynte meg, blitt kjedelig i senga osv osv osv. lahan bli lei og helst dumpe deg

(og prøv å gi et hint til neste dame han involverer seg med)

Herregud! er det mulig?

Dere kvinner er jo spesialister i og kjøre små hvite løgner,ditt forslag er jo helt på jordet,hvor lang tid ville dette ta?

Server han heller en hvit en og gå ut med en gang,hva skal han liksom gjøre?

Han er anmeldt før,han tar nok ikke sjansen på og risikere det en gang til.

Gjest Elastica
Skrevet
Det er jo faktisk ikke sikkert at det er så alvorlig som papirene ville ha det til... Kvinner har jo en tendens til å overdrive ganske mye når det gjelder ulike ting for å få mest mulig sympati. Det er ti år siden, la det ligge, mannen har som du selv skriver ikke gjort deg noe eller antydninger til noe gale.

Det er ikke akkurat som han har drept noen....

Det er jo ikke offerets versjon ts har en utskrift av. Ts har en utskrift av dommen, det vil si beskrivelse av det faktum dommerne har lagt til grunn, altså det de finner bevist.

Jeg synes heller ikke ts er nødt til å se vekk fra denne hendelsen på grunn av at hennes samboer har gjort opp for seg gjennom et fengselsopphold. Man gjør opp for seg overfor samfunnet når man soner en idømt straff. Det er noe helt annet enn at alle mennesker man har en relasjon til skal være nødt til å velge å tilgi eller sette strek over noe.

Hun må rett og slett finne ut av to ting. Det er for det første om hun kan leve med en mann som har begått en grov voldtekt mot en tidligere samboer (beskrevet av retten som krenkende og særdeles grov, kynisk og overlagt). For det andre må hun ta stilling til om hun kan leve med det tillitsbruddet det representerer at han ikke har fortalt det til henne.

Gjest til Trådstarter og gjest
Skrevet
Herregud! er det mulig?

Dere kvinner er jo spesialister i og kjøre små hvite løgner,ditt forslag er jo helt på jordet,hvor lang tid ville dette ta?

Server han heller en hvit en og gå ut med en gang,hva skal han liksom gjøre?

Han er anmeldt før,han tar nok ikke sjansen på og risikere det en gang til.

Ja, jeg hadde bevegd meg VELDIG stille og forsiktig i dørene her. Jeg er også verdens snilleste (hvem har sagt at jeg er kvinnfolk, forresten??) og har aldri gjort noe usympatisk mot dama mi. Men den dagen hun tråkket på meg, da skal jeg love deg at jeg ikke var den snille lenger. Og hadde jeg hadde jeg tidligere voldtatt en kvinne på det groveste...... så hadde jeg hatt det i meg og sikkert gjort det igjen. Men jeg har ikke sånt i meg, så derofr skjer det ikke.

Denne mannen har vist hva han er i stand til. JEg hadde ikke tatt sjansen på å bli nest offer. En eller annen gang i livet kan han oppleve noie som utløser sånne handlinger igjen.

Skrevet
Hun må rett og slett finne ut av to ting. Det er for det første om hun kan leve med en mann som har begått en grov voldtekt mot en tidligere samboer (beskrevet av retten som krenkende og særdeles grov, kynisk og overlagt). For det andre må hun ta stilling til om hun kan leve med det tillitsbruddet det representerer at han ikke har fortalt det til henne.

Sier meg enig i dette. Han har sonet dommet og gjort opp ovenfor samfunnet, men ts må likevel avgjøre om hun tror det kan foreligge en gjentakelsesfare og om hun er villig til å ta den risikoen. Ikke for å henge han ut eller stille han ansvarlig, men for sin egen del.

Ts, om du velger å stole på han og tilgi tillitsbruddet, tror du at du vil klare å ha et normalt sexliv med han nå som du vet dette? Du skriver at han liker røff sex og at du har syntes dette har vært ok så lenge du selv har fått satt grensene. Vil du kunne slappe av med han seksuelt videre? Jeg ser for meg at dette kan bli vanskelig framover - du sliter med å stole på han og han sliter med din manglende tillit, noe som kan bli en destruktiv spiral.

Hvis du ønsker å fortsette forholdet til han, så må dere snakke om dette. Ikke bare om hva som skjedde, men om hva dette gjør med forholdet mellom dere to. Det vil bli mange og vanskelige samtaler og dere vil trenge tid til å gå gjennom dette, både sammen og hver for dere. Slike prosesser er vanskelige og jeg vil på det sterkeste anbefale at dere søker hjelp til dette. Familievernkontoret har rådgivere som kan hjelpe dere. Rådgivning her er gratis.

Gjest nobilian
Skrevet

Fy faen. Jeg blir kvalm.

Det han har gjort er slikt krigsforbrytere dømmes for; voldtekt og mishandling som maktmiddel er noe helt for seg selv, satt i system kalles slikt tortur.

Prøv å forestill deg redselen, hjelpeløseheten og smerten til hun det gikk ut over.

At han er i stand til noe slikt forteller mer om ham enn resten av hans liv vil gjøre.

Dette vesenet tenker du til og med kanskje på å få barn med?

Skrevet (endret)
Jeg fatter ikke at du i det hele tatt kan vurdere å bli hos ham. Han er avskum! LØP!!!

Han har i sannhet en mørk fortid...

Men, folk kan forandre seg. Folk kan bli bedre mennesker. Og alle fortjener en ny sjanse. Det finnes godhet i alle mennesker. Innerst inne!

Endret av Eskild
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...