Gjest Gjest_Flyndra_* Skrevet 2. januar 2009 #1 Skrevet 2. januar 2009 ..og tenker langsiktig, hva hadde du investert dem i? Nå har jeg ikke peiling på aksjer, men jeg ser for meg at det kanskje er det sikreste?
tiedemannsteddy Skrevet 2. januar 2009 #2 Skrevet 2. januar 2009 Dersom du ikke har god oversikt over markedet er aksjer meget usikkert, 20 000 er heller ikke en stor sum å kunne investere. Jeg tror kanskje jeg ville investert i noe for fremtiden, noe kjedelig, god vaskemaskin, oppvaskmaskin, osv, osv!
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2009 #3 Skrevet 2. januar 2009 Dollaren er høy nå desverre, men Kiva-lån er relativt trygt, og kan gi litt avkastning om den stiger mer. http://www.kiva.org/ Men dette er et svar som ikke kun er farget av økonomi, men også etikk Men direkte tap er svært skjelden, og pengene er "låst" tilstrekkelig til at de ikke forsvinner på tull.
Gjest fisk Skrevet 2. januar 2009 #4 Skrevet 2. januar 2009 20 000.... sett dem på høyrentekonto, de er gode å finne i en eller annen krise. Fond, aksjeer og sånt ville jeg ikke satset på i disse dager du.
Marc Spector Skrevet 2. januar 2009 #5 Skrevet 2. januar 2009 Jeg har ingen faglig tyngde bak mitt forslag, men jeg har en god følelse for å sette pengene på Toyota. Aksjekursen deres har falt med over 40 prosent det siste året, og mye den siste tiden grunnet "overraskende" svake resultater, men er det bare én av de etablerte bilfabrikkantene som kommer seg ut av denne krisa med hodet over vannet, vil jeg tro det er de. De har bilmodeller som passer både dagens og morgendagens kjøpere (i motsetning til de amerikanske produsentene..), samt en tydelig grønn profil som vil bli viktigere og viktigere for kundene fremover. Du må nok være innstilt på å la pengene stå i et par tre år minst, men på sikt vil jeg tro avkastningen vil bli god.
starfox Skrevet 2. januar 2009 #6 Skrevet 2. januar 2009 BSU gir deg best betingelser med høy rente og ingen risiko.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2009 #7 Skrevet 2. januar 2009 20 000 er for lite hvis du skal investere i aksjer, minimum transaksjonskostnader er såpass høye at summen din blir spist opp. Hadde det vært snakk om 100 000 hadde aksjer vært en god ide. Det er jo forresten alltid morsomt å se at når børsen har rast synes alle aksjer virker "kjempeskummelt", mens hvis den har skutt i været er det "veldig lurt". Jeg ville satt 20 000 i BSU, evt høyrentekonto hvis du ikke har mulighet for BSU.
Østlandet Skrevet 2. januar 2009 #8 Skrevet 2. januar 2009 20 000 er for lite hvis du skal investere i aksjer, minimum transaksjonskostnader er såpass høye at summen din blir spist opp. Hadde det vært snakk om 100 000 hadde aksjer vært en god ide. Det er jo forresten alltid morsomt å se at når børsen har rast synes alle aksjer virker "kjempeskummelt", mens hvis den har skutt i været er det "veldig lurt". Jeg ville satt 20 000 i BSU, evt høyrentekonto hvis du ikke har mulighet for BSU. Om du svarer til kriteriene, så absolutt BSU.... Den desidert beste spareordningen i Norge. Vanvittig høy rente om du tar med lavere skatt i regnestykket. Det med at 20.000,- er for lite til aksjer på grunn av trans.kostn, skjønte jeg ikke noe av. Du får jo kjøpt en aksjepost til 15 - 20.000, for under en hundrelapp (69,-) i f eks Skandiabanken. Når det gjelder fond, så er jo mange nå gratis å kjøpe og forv. avgift er jo prosentvis?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå