Gå til innhold

Alkoholfritt bryllup

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi hadde velkomstdrink, fri vin til alle 3 retter før dessert, og dessertvin til desserten. Hadde diverse godt til kaffe og kake, og deretter var det fri bar. Var ingen som oppførte seg upassende eller ble drita. Men det kommer vel an på hvem man ber i bryllupet sitt.

Må innrømme at jeg ville synes det var kjedelig uten alkohol, og forringelse av måltidet hvis maten ellers er god.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Til TS. Å droppe øl men ikke vin fordi du synes øl er rølp, blir bare feil. Enten dropper du begge deler, eller så har du begge deler. Det er ikke alle som gjenkjenner egenskapene til vinen, og som omtrent setter maten i halsen hvis det serveres feil vin til. Ikke alle liker vin, og synes gjerne at en god øl til maten er perfekt. Det trenger ikke være rølpete fordiom. Dessuten er det mer alkohol i vin enn i øl, hvis du er redd folk skal bli dritings.

Jeg er ikke enig. Å kun ha vin og eventuelt noe til kaffen er et fint kompromiss om du er redd for at ting skal utarte seg. Ved å kun servere vin til maten viser du at du vil at folk skal kose seg, men at du ikke ønsker en rølpefest.

Tror folk vil være mer fornærmet over et fullstendig alkoholfritt bryllup fremfor et bryllup hvor det ikke er tilgang til øl, for mange syns vin hører til maten. Men uansett så er det TS sin avgjørelse, hun må velge noe hun er komfortabel med selv. Dersom noen av gjestene surmuler, så får de heller gjøre det, men det vil være veldig smålig av dem. Tross alt kommer man for å feire brudeparet, ikke for å få gratis alkohol.

Å si at man heller får tenke over hvem man ber, funker ikke alltid så bra, for hva om det er en person du ikke kan la være å be som er problemet?

Skrevet
Jeg ser ingen problemer med at gjester blir brisne i bryllup, det er jo fest! Og jeg vil at mitt eget bryllup skal være en god fest, høytidelig i begynnelsen og så hæla-i-taket:) Alkohol ser jeg bare på som stemningskapende, og ikke minst som svært viktig for maten. Kunne aldri tenkt meg et alkoholfritt bryllup!

Enig med deg!

Vi hadde velkomstdrink, vin til maten (som folk kunne forsyne seg så mye de ville av), sjampanje klokka 12, cognac/portvin til kaffen + fri bar (med GT og et par andre enkle drink-muligheter).

Ingen ble merkbart beruset, heldigvis. Bare sprudlende og i godt humør. Og det var veldig gøy å se hans gamle tanter kose seg med både tre og fire glass vin (vi trodde de var avholdsfolk!). Alle bryllupene på brudgommens families side før dette har vært uten alkohol (pga kristent miljø), så det var gøy å se folk slå seg litt løs på festen vår. Og mine avholdende svigerforeldre fikk se at alkohol ikke nødvendigvis fører med seg fyll og fordervelse.

Jeg har vært i vellykkede alkoholfrie bryllup før, men det blir mer en høytidelighet, og ikke en fest. Da har vi stort sett gått hjem i tolvtiden på natta (eller gått ut på byen etterpå).

Skrevet
Jeg håper jeg aldri blir invitert i et alkoholfritt bryllup. Tanken på å sitte 4-6 timer til bords uten vin til maten er ikke fristende.

Hæ?

Spiser du aldri god mat uten alkohol til?

Ikke for det, jeg synes ikke det høres spesielt fristende ut å skulle sitte til bords i fire til seks timer uavhengig av drikke (og mat, for den del).

Vi kommer til å ha ganske mange barn i bryllupet vårt, og sannsynligvis ha det på dagen fremfor kvelden. Muligens blir det vin/øl til maten, kanskje ikke. Ikke noe bar etterpå, synes ikke noe om at folk blir beruset i en familiefest. Men så er det ikke om å gjøre at gjestene skal snakke om festen i årevis etterpå heller.

Skrevet
Hæ?

Spiser du aldri god mat uten alkohol til?

Jeg tror ikke jeg har spist tre-retters på en lørdagskveld uten alkohol.

Må innrømme at jeg antagelig hadde tatt en tidlig kveld i et alkholfritt bryllup.

Gjest Ylva Virvla
Skrevet

Jeg har vaert i tre bryllup. To av dem var alkoholfrie. Nydelige bryllup. Men tror alkoholfrie brylluper krever litt mer planlegging, organisering og underholdning eller aktiviteter. Ellers kan det gjerne bli stivt.

Jeg ser heller ikke helt for meg aa ha alkohol i mitt bryllup. Foreldrene mine drikker ikke, og svigermor dropper som regel aa drikke noe hun ogsaa.

Skrevet

Må være helt akseptabelt å ha alkoholfritt bryllup. Alle kan ha sine grunner til det det er broblemer med alkoholisme, familien er avholds, det er ikke tradisjon for alkohol ved slike anledninger i familien, relgiøse årsaker, en liker ikke alkohol selv, eller har bare ikke lyst på alkohol denne dagen!!

Et alkoholfritt bryllup, kan være like fint som et bryllup med alkohol! MEN, det blir litt annerledes bare. Kanskje mindre dans???

Min tante hadde alkoholfritt bryllup, der var det mye underholdning og aktiviteter etter middagen, ellers mingling ved småbord. Dette var også mye barn og folk godt opp i åra tilstede.

Gjør som du føler for!

OG det er ikke problematisk å bare ha drikke til maten! Men er det ikke bar og den type opplegg, krever det at man planlegger litt mer hva som skal skje etter middagen!

Skrevet
Øl har jeg ikke lyst til å servere overhodet. Jeg synes bare ikke det hører hjemme i bryllup... i hvert fall ikke i mitt, hehe. Vin og sånn går "greit" for det er jo litt "finere" drikke, hvis dere skjønner?

Hva velger man da til mat? Regner med at den også står til "finere" selskap.

Skrevet
Jeg ser heller ikke helt for meg aa ha alkohol i mitt bryllup. Foreldrene mine drikker ikke, og svigermor dropper som regel aa drikke noe hun ogsaa.

Foreldrene deres har jo gifta seg før.

Dette er din og mannen din sitt bryllup.

Skrevet
Jeg og samboeren min er ikke forlovet, men i kveld så vi filmen Wedding Crashers og så kom jeg med en liten kommentar om at jeg ikke vil ha alkohol i mitt bryllup.

Dette var samboer helt uenig i. Jeg sa "ja ok, vi kan jo ha litt vin og sånn, men vil ikke ha sånn rølpegreier med øl"... da ble han i hvert fall stressa! :ler: Han vil jo få lov til å drikke noen øl på bryllupsfesten sin.

Jeg har aldri vært i bryllup (merkelig nok) så jeg vet jo ikke hvordan det der fungerer... kanskje er jeg rar som ikke ønsker alkohol? Er det helt unormalt å ikke ha det? Hva med "kristne" bryllup?

Jeg ser bare for meg sånn worst case scenario, haha... den konservative delen av familien min føler seg utilpass med alkoholen mens den mer alkoholiserte delen ikke kan kontrollere inntaket. Samboer får et par øl for mye og blir brisen (kall meg rar men jeg vil gjerne ha en helt edru brudgom hele kvelden, det er vel de konservative genene i meg, hehe) og noen ser på festen som nettopp det - en fest, og tar det helt ut.

Jeg vil ikke ha en sjanglende onkel, en utilpass kristeliøs mormor og fulle wedding crashers. Men er det egentlig sånn det kan bli eller fantaserer jeg i vildens sky? :ler:

For meg er bryllup en stor fest for hele familien og godt drikke hører sammen med god mat. Må innrømme at vin ofte balanserer maten bedre enn brus.

Har selv deltatt i noen alkoholfrie bryllup og de blir gjerne noe annerledes. Koselig kan de være men ikke noen "fest for familien".

Hadde min kjære satt krav om at vårt bryllup skulle være alkoholfritt så hadde jeg nok ikke ønsket å ha noe selskap. Å betale 150.000 for at familien skal få en kjip fest med brus blir nok ikke aktuelt.

Skrevet
Jeg og samboeren min er ikke forlovet, men i kveld så vi filmen Wedding Crashers og så kom jeg med en liten kommentar om at jeg ikke vil ha alkohol i mitt bryllup.

Dette var samboer helt uenig i. Jeg sa "ja ok, vi kan jo ha litt vin og sånn, men vil ikke ha sånn rølpegreier med øl"... da ble han i hvert fall stressa! :ler: Han vil jo få lov til å drikke noen øl på bryllupsfesten sin.

Jeg har aldri vært i bryllup (merkelig nok) så jeg vet jo ikke hvordan det der fungerer... kanskje er jeg rar som ikke ønsker alkohol? Er det helt unormalt å ikke ha det? Hva med "kristne" bryllup?

Jeg ser bare for meg sånn worst case scenario, haha... den konservative delen av familien min føler seg utilpass med alkoholen mens den mer alkoholiserte delen ikke kan kontrollere inntaket. Samboer får et par øl for mye og blir brisen (kall meg rar men jeg vil gjerne ha en helt edru brudgom hele kvelden, det er vel de konservative genene i meg, hehe) og noen ser på festen som nettopp det - en fest, og tar det helt ut.

Jeg vil ikke ha en sjanglende onkel, en utilpass kristeliøs mormor og fulle wedding crashers. Men er det egentlig sånn det kan bli eller fantaserer jeg i vildens sky? :ler:

Om du skal plalegge bryllupet helt alene, så kan du få det akkurat som du vil. Men om brudgommen ønsker å ta del av denne store dagen, blir det nok litt på hans premisser også.

Jeg har aldri vært i et bryllup der de ikke har servert alkohol, men det har heller aldri vært noe problem med at det ble "rølpete". De fleste har kost seg med litt drikke, og fåtallet ble full for å si det slik.

Skrevet
Jeg tror ikke jeg har spist tre-retters på en lørdagskveld uten alkohol.

Må innrømme at jeg antagelig hadde tatt en tidlig kveld i et alkholfritt bryllup.

Klarer du ikke hygge deg sammen med andre mennesker i edru tilstand?

Jeg har ingen problemer med å more meg uten alkohol. Jeg har vært i flere alkoholfrie brylluper, og det eneste problemet jeg har vært borti var en fetter som hadde drukket seg sørpe før festen, og ødela store deler av middagen ved å komme med høylydte og uhøflige utbrudd under talene...

Det er vel en del som ikke slår seg løs på dansegulvet uten alkohol. Men man kan da fint more seg på andre måter? Det blir mye lettere å ha givende samtaler med folk når de ikke er "på en snurr".

Skrevet

Tror det bare er her i Norge at en MÅ ha alkohol for å kose seg. Har vært i et par bryllup uten alkohol og det var like høytidelig og like god stemning likevel. Dere må sammen finne ut hvordan dere vil ha det på dagen deres.

Skrevet

Jeg har hittil vært i to bryllup, det ene var et veldig fint selskap, bruden med stor bløtekakekjolen, ørten retters middag, vin til middagen og fri bar etterpå.. Jeg må si hadde jeg ikke vært sjåfør hadde jeg dratt tidlig, jeg ble rett og slett flau over at folk så på det som et mer eller mindre fyllekalas...

Andre jeg var i var mindre ikke like stasete som det første, heller ikke like mye alkohol og jeg trivdes myyyeee bedre der til tross for at det var et vennepar så jeg kjente mer eller mindre ingen bortsett fra brudeparet og noen andre venner..

Skrevet
Et alkoholfritt bryllup fungerer sikkert aller best for de som er vant til at det ikke serveres alkohol på slike fester.

Til TS. Å droppe øl men ikke vin fordi du synes øl er rølp, blir bare feil. Enten dropper du begge deler, eller så har du begge deler. Det er ikke alle som gjenkjenner egenskapene til vinen, og som omtrent setter maten i halsen hvis det serveres feil vin til. Ikke alle liker vin, og synes gjerne at en god øl til maten er perfekt. Det trenger ikke være rølpete fordiom. Dessuten er det mer alkohol i vin enn i øl, hvis du er redd folk skal bli dritings.

Helt enig (eller, når det gjelder alkoholfritt bryllup har jeg ingen erfaring, og ville nok greid å se positivt på det om jeg først var invitert i et. Jeg liker heller ikke at folk rundt meg blir pinlig fulle, og har ikke noe problem med å ikke få servert alkohol selv, selv om jeg er glad i både vin og øl).

Å mene at øl=rølp mens vin=greit, blir feil, og er nok basert mer på "fordommer" enn fakta. Kanskje du er vant til å se jevnaldrende venner fulle på øl, mens vin er noe man drikker til mat, eller som eldre drikker? Om man får servert en øl eller to til maten og må kjøpe alkohol selv seinere på festen er man stort sett sikret for de verste gratis-drikkerne. Jeg ville definitivt heller droppet sprit enn øl, for det er stort sett spriten som gjør at folk ikke klarer å holde seg i skinnet.

Så mitt forslag er vin og øl til maten, og salg av vin og øl seinere. Eller helt alkoholfritt.

Skrevet
Klarer du ikke hygge deg sammen med andre mennesker i edru tilstand?

Jeg har ingen problemer med å more meg uten alkohol. Jeg har vært i flere alkoholfrie brylluper, og det eneste problemet jeg har vært borti var en fetter som hadde drukket seg sørpe før festen, og ødela store deler av middagen ved å komme med høylydte og uhøflige utbrudd under talene...

Det er vel en del som ikke slår seg løs på dansegulvet uten alkohol. Men man kan da fint more seg på andre måter? Det blir mye lettere å ha givende samtaler med folk når de ikke er "på en snurr".

Jeg klarer fint å hygge meg med er par glass vin til en bedre middag uten å bli full burde være svar nok til deg. Dog er det sjelden jeg holder det gående til sent på kveld uten alkohol fordi jeg blir veldig trøtt da.

Gjest Gjest_Jenta_*
Skrevet

Jeg har vært i bryllup som ikke serverer alkohol, noe jeg synes har vært greit. Det må ikke være "kristent" for at man ikke skal servere alkohol, vettu, vennen.

Skrevet

Vis man kun skal ha alkoholholdig drikke til maten bør man si ifra om dette på forhånd, slik at man kan velge bort de to, tre glassene. Dersom jeg drikker tre glass vin mellom fem og åtte, og kun vann etter dette vil jeg bli trøtt, doven og lat. Og det hadde jeg ikke ønsket. Venninnen min hadde ent opp med migrene. Så til dere som planlegger det, vil jeg absolutt anbefale å si ifra.

• 4 uker senere...
Skrevet

Har vært i bryllup med og uten alkoholservering. Beklager, men alkoholfritt bryllup er kjedelig.... Bryllupp med alkohol er ikke mindre høytidlig og verdig, alt til sin tid. Jeg mener ikke at flatfyll under middagen er hyggelig, men en fest med dans og musikk BLIR mer gøy med alkohol i de fleste tilfeller. Så min mening er at i kirken og middagen er det høytidlig mens festen skal være FEST.

Skrevet

Det du burde gjøre er å rett og slett prøve å få til en familiefest før bryllupet, med alkohol. Eller prate med folk som ikke drikker så mye selv, men som har vært på familiefestene. Er folk idioter i fylla, så skal det sjeldent mye alkohol til, så "litt vin og øl til maten" kan fort bli mer enn nok for disse (og de som har alkoholproblemer tar ofte dessverre med seg ei flaske eller to også..). Har du da et inntrykk over at det vil komme en del som IKKE klarer seg uten alkohol uten å bli helt klovn, velg et alkoholfritt bryllup.

Noen vil jo sikkert føle at det er trist, men sørg for å si ifra at det vil være alkoholfri vin (som skal smake godt i følge de som drikker det), og alkoholfritt øl. Så drikkevarer blir det nok av!

Er det ingen som blir kjempedumme av å drikke, så kan du jo heller servere litt øl og vin, og heller skrive på invitasjonen at det blir "litt alkoholservering til maten" eller noe sånt, sånn at folk skjønner at det er uakseptabelt å komme der og være kanonfull. Og er man likevel kanonfull utoverk velden, vel da skjønner jo alle rundt at her er det snakk om medbrakt..

Dessverre er det alltid noen som MÅ bli idiot hver gang de skal drikke, om det er en høytidelig fest eller ei. Og med familiesammenkomster så blir fort gjerne krangling også, av typen "ble du full idag og!" av slektninger som har sett dette altfor mange ganger før. Skal uansett ikke mye alkohol til før man åpner kjeften der man ville latt være edru..

Skal være enig i at mange savner alkoholholdig drikke til maten (nettopp pga smaken, ikke pga alkoholen), og at det løsner litt på stemningen. Men skal noen ødelegge, da skal jo ikke det gå utover alle. Da må du enten ha et alkoholfritt selskap, eller la være å invitere enkelte. Et "lite" selskap kan fort bli like mye fest og galskap som et stort! Bare sørg for å kunne forsvare at de ikke ble invitert, skyld på at dere var for mange gjester allerede og folk litt "utover" i slekta ikke fikk plass. Det kan bety at du må la være å invitere noen ville, men for å få en flott kveld UTEN søplekrangling og tull.. så må man ofre noe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...