Gå til innhold

Alkoholfritt bryllup

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg og samboeren min er ikke forlovet, men i kveld så vi filmen Wedding Crashers og så kom jeg med en liten kommentar om at jeg ikke vil ha alkohol i mitt bryllup.

Dette var samboer helt uenig i. Jeg sa "ja ok, vi kan jo ha litt vin og sånn, men vil ikke ha sånn rølpegreier med øl"... da ble han i hvert fall stressa! :ler: Han vil jo få lov til å drikke noen øl på bryllupsfesten sin.

Jeg har aldri vært i bryllup (merkelig nok) så jeg vet jo ikke hvordan det der fungerer... kanskje er jeg rar som ikke ønsker alkohol? Er det helt unormalt å ikke ha det? Hva med "kristne" bryllup?

Jeg ser bare for meg sånn worst case scenario, haha... den konservative delen av familien min føler seg utilpass med alkoholen mens den mer alkoholiserte delen ikke kan kontrollere inntaket. Samboer får et par øl for mye og blir brisen (kall meg rar men jeg vil gjerne ha en helt edru brudgom hele kvelden, det er vel de konservative genene i meg, hehe) og noen ser på festen som nettopp det - en fest, og tar det helt ut.

Jeg vil ikke ha en sjanglende onkel, en utilpass kristeliøs mormor og fulle wedding crashers. Men er det egentlig sånn det kan bli eller fantaserer jeg i vildens sky? :ler:

Endret av Haris Pilton
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer jo veldig, noen bryllup er jo helt alkoholfrie, noen serverer bare vin og øl, mens andre har fri bar.

Jeg tror dette med fri bar er ganske teit, da man som oftest ender opp med en eller flere fulle idioter på slutten av kvelden. Dette er jo noe dere må bli enige om.

Men ett godt kompromiss er jo at dere på forhånd velger ut noen sorter vin til middagen, en avec til kaffen og noen pils til middagen, som servitører har ansvar for å servere, dette er mye lettere enn at alt står fritt tilgjengelig!

Skrevet

Hei! Jeg skjønner godt hva du mener, at det på en så stor dag er trygt å ha en edru brudgom, og kanskje også edru gjester, ja.

Ville bare si at jeg som voksen har vært i to bryllup uten alkoholservering, et med noe alkoholservering, og et med ganske raus bar.

Alle bryllupene var flotte! Må nok innrømme at jeg faktisk likte de med lite eller ingen alkoholservering aller best, for der ble det så mange andre fine aspekter som ble forsterket, blant annet fine grep for å få gjestene til å bli kjent, annerledes rammer rundt festene, osv. Det satte jeg som gjest veldig stor pris på.

Men, som sagt, alle bryllupene var fine, og jeg foreslår at dere snakker godt gjennom dette, og blir enige om et fint kompromiss som begge synes er ok!

Skrevet

Jeg forstår deg godt.

Sa akkurat det samme etter å ha vært i et par brylluper der enkelte familiemedlemmer drakk seg drita. De sa og gjorde en del som vi familiemedlemmer aldri burde oppleve! Jeg bestemte meg for at i mitt bryllup skal ingen få noe alkohol.

Så var jeg i et alkoholfritt bryllup. Det var en pine!!! Folk kjedet seg og det var ikke noe særlig! Klokken 12 var siste gjestene gått. Tror ikke brudeparet var fornøyde.

Det siste bryllupet jeg var i ble det servert vin og øl og avec til maten. Etter maten (på festen) kunne man forsyne seg med brus og mineralvann, mens alkoholen måtte folk gå i baren å kjøpe. Selvfølgelig var det et par stykker som drakk seg drita, men flesteparten koste seg uten å drikke for mye. De familiemedlemmene som "pleier" å drikke for mye klarte å holde seg på matten (gratis øl smaker sikkert myye bedre) :klø:

Tror jeg går for den siste varianten jeg også, når den dagen kommer :)

Skrevet
Jeg og samboeren min er ikke forlovet, men i kveld så vi filmen Wedding Crashers og så kom jeg med en liten kommentar om at jeg ikke vil ha alkohol i mitt bryllup.

Dette var samboer helt uenig i. Jeg sa "ja ok, vi kan jo ha litt vin og sånn, men vil ikke ha sånn rølpegreier med øl"... da ble han i hvert fall stressa! :ler: Han vil jo få lov til å drikke noen øl på bryllupsfesten sin.

Jeg har aldri vært i bryllup (merkelig nok) så jeg vet jo ikke hvordan det der fungerer... kanskje er jeg rar som ikke ønsker alkohol? Er det helt unormalt å ikke ha det? Hva med "kristne" bryllup?

Jeg ser bare for meg sånn worst case scenario, haha... den konservative delen av familien min føler seg utilpass med alkoholen mens den mer alkoholiserte delen ikke kan kontrollere inntaket. Samboer får et par øl for mye og blir brisen (kall meg rar men jeg vil gjerne ha en helt edru brudgom hele kvelden, det er vel de konservative genene i meg, hehe) og noen ser på festen som nettopp det - en fest, og tar det helt ut.

Jeg vil ikke ha en sjanglende onkel, en utilpass kristeliøs mormor og fulle wedding crashers. Men er det egentlig sånn det kan bli eller fantaserer jeg i vildens sky? :ler:

Sa nesten eksakt det samme til min forlovede. Min konservative familie vil føle seg så utilpass med alkoholservering o.l. at det er fare for at de reiser hjem tidlig. Han synes derimot at dette er helt nødvendig og at alle vil forvente å få servert vin. Selv har jeg jobbet i mange bryllup uten alkoholservering (riktignok på et kristent senter), og jeg vil ikke være med på at alle vil dra skuffet hjem.

Vi har ikke blitt enige om noe, og har utsatt denne delen av bryllupsplanleggingen vår...

Skrevet

Nå har jo ikke jeg peiling på brylluper whatsoever, men hvordan hadde det vært med feks vin og champagne? et glass vin og et glass champagne for eksempel, kanskje det er nok til å løse opp stemninga (selv om jeg tror jeg kan dra igang et ganske underholdende bryllup uten) siden folk har en tendens til å føle seg litt tilpass med et glass i hånda... da føler de kanskje at de i hvert fall får noe, om ikke så mye?

Faren er vel gjerne at den relativt store delen som ikke vil ha alkohol gir sin kvote til de som vil ha, så blir de som vil fulle uansett? hehe.

Øl har jeg ikke lyst til å servere overhodet. Jeg synes bare ikke det hører hjemme i bryllup... i hvert fall ikke i mitt, hehe. Vin og sånn går "greit" for det er jo litt "finere" drikke, hvis dere skjønner?

Skrevet

Jeg oensker ikke noen fyllefest i mitt bryllup, og ser for meg servering av champagne som velkomstdrink, vin og oel til middag, portvin e.l. til dessert og cognac/baileys til kaffen og saa ha noe oel og vin tilgengelig resten av kvelden, evt at folk maa kjoepe annen drikke selv i bar.

Skrevet

Er vel ikke veldig normalt med alkoholfrie bryllup, men vi skal ha det. Hverken jeg eller min forlovede drikker alkohol, så da får resten av gjengen klare seg uten :fnise:

Har vært i flere bryllup uten alkohol, og det er ei lita felle jeg håper vi klarer å styre unna. De fleste mennesker klarer å more seg og ha det gøy uten alkohol, men mange trenger å sparkes litt i gang.. Det kan rett og slett bli kjedelig, men trenger ikke bli det.. Kommer mye an på hvor flink toastmasteren er og lage liv, og den generelle settingen i bryllupet.

Men, det kan jo være en ide for dere å servere velkomstdrink og drikke til maten, men å ikke ha fri bar på kvelden?

Skrevet

Jeg har seriøst aldri hørt om alkoholfritt bryllup før jeg leste om det her inne.

Samboer har vært i ett brus-bryllup. Det var på det svarteste bedehus-Sørland, og der ble det heller ikke danset. Var visst ganske traurige greier, etter det jeg har hørt. :fnise:

Skrevet

Vil bare få sagt at av de fire bryllupene jeg har vært i, så har ingen vært kristne. Tre av dem har hatt humanistisk seremoni, og det siste var i Tinghuset og i et leid restaurantlokale.

Så det trenger ikke å være kristne brylluper for at det ikke serveres alkohol.

Og det har vært flotte, hyggelige og verdige bryllup. :)

Skrevet

Hvis folk kjeder seg i et alkoholfritt bryllup må det vel være vertene det er noe galt med og ikke mangelen på alkohol, eller?

Jeg ser ikke for meg at et gørrkjedelig bryllup kan reddes med noen glass vin, da vil jeg heller stå skikkelig på for å gjøre festen morsom og uhøytidelig.

Hva hadde dere tenkt om dere var i et bryllup og fikk en velkomstdrink (champagne) og vin til middagen (et glass eller to), og det var det? Og tror dere det folk er så lure at de sniker til seg vinen til avholdspersonen ved siden av seg?

Gjest Gjest_Fru Fryd_*
Skrevet

Folk "lurer" nok helt sikkert til seg vinen til eventuell avholdsperson som sitter ved siden av seg.

Hva med medbragt som gjester har med selv :lur:

Skrevet

Det man skal være klar over er at dersom det serveres litt alkohol helt i begynnelsen for så full stans, vil en del folk bli veldig trøtte. To til tre glass forholdsvis tidlig er nok til at folk blir småberuset, det trenger ikke å være merkbart en gang, og når alkoholen går ut av blodet blir de trøtte. På grunn av det, ville jeg heller hatt totalt alkoholfritt bryllup heller enn fordrink og et til to glass til middagen.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Per_*
Skrevet

Jeg håper jeg aldri blir invitert i et alkoholfritt bryllup. Tanken på å sitte 4-6 timer til bords uten vin til maten er ikke fristende. Riktig vin fremhever smakene i maten og gir en bedre smaksopplevelse. Hva er så galt om gjestene er lettere beruset? Det du skriver om øl er noe av det dummeste jeg har hørt. Jeg serverte i bryllupet til kronprins Haakon og Mette-Marit. Til info var det flere gjester som drakk øl i stedet for vin til maten. Kan ikke si at det var et "rølpete" bryllup.

I motsetning til deg så har jeg akkurat giftet meg. Jeg ønsket heller ikke en "rølpefest", men hadde ingenting i mot litt høyde under taket. Dette løste jeg ved å kutte ut sprit med unntak av avec'en. Her ble det servert cognac og div likører. Til selve festen fikk gjestene få så mye vin, øl og rusbrus de klarte å drikke. Gjestene hadde såpass respekt for at det var vår dag og oppførte seg deretter. For meg skulle dette være en bryllupsFEST og en fest uten noe alkohol...vel det håper jeg som sagt at jeg slipper!

Skrevet (endret)

Før jeg var innom Bryllupsforumet her på KG trodde jeg bare det var kristne og avholdsmennesker som hadde alkoholfrie bryllupsfester...

Vi hadde kanskje et par stykker som kunne "tatt av" og blitt rølpete i våre familier. Men vi gjorde som vi ville og vi ville ha fri bar!

Vi serverte brus, vann, vin og øl til maten, cognac og bailes til kaffien og etterpå kunne de gå i baren der en som kunne sine saker blandet gode drinker.

Det var nok noen som ble fulle og fjasete, men det skadet ingen. Heldigvis består familiene og slektene våre av folk som kan oppføre seg også når de drikker ;)

Dessverre er det vel en kjent sak at vi nordmenn må ha litt innabords for å kose oss og danse på fest?! Jeg kunne fint kost meg på en alkoholfri bryllupsfest. Men dersom det gjør at folk ikke tør å snakke med andre som de kanskje ikke kjenner og bare holder seg til sine, knapt danser... Ja, da blir det en laber fest.

Wadjet har i alle fall rett i det hun sier om at mange kan bli trøtte om de får drikke til amten og så er det stopp. Og jeg syns ikke øl er noe mer rølpete enn vin. Folk drikker gjerne begge deler like fort, og vin er sterkere.

Til syvende og sist er det opp til brudeparet.

Endret av Strix
Skrevet
Hvis folk kjeder seg i et alkoholfritt bryllup må det vel være vertene det er noe galt med og ikke mangelen på alkohol, eller?

Eller muligens er det noe galt med gjestene ;) ?

Har ikke vært i avholdsbryllup selv, men ser helt klart poenget ditt. Fyll og rølp i eget bryllup må være utrolig slitsomt. Har dessuten vært totalt avholdende i mange år selv, så jeg vet at man kan ha det storveis moro uten alkohol. Men da må gjester og vertskap være innstilt på det, og dessverre har enkelte det med å bli litt "furtne" hvis de ikke får sin kjære alkohol i settinger der det forventes.

Skrevet
Det man skal være klar over er at dersom det serveres litt alkohol helt i begynnelsen for så full stans, vil en del folk bli veldig trøtte. To til tre glass forholdsvis tidlig er nok til at folk blir småberuset, det trenger ikke å være merkbart en gang, og når alkoholen går ut av blodet blir de trøtte. På grunn av det, ville jeg heller hatt totalt alkoholfritt bryllup heller enn fordrink og et til to glass til middagen.

Dette er jeg faktisk enig i.. Var i et bryllup en gang, hvor vi fikk et eller to glass vin til maten og så ingenting. Husker jeg led meg gjennom kaffeseansen hvor det bare var masse seriøse taler og ikke noe å drikke på. Ikke var det dansing heller. Husker jeg tenkte i taxien på vei hjem (som kostet 500 kroner) at hadde jeg visst dette hadde en av oss kjørt. Sikkert ikke politisk korrekt av meg å innrømme det men jeg i sånne settinger har jeg det bedre med litt alkohol. Må kanskje legge til at jeg var "med følge" og kjente nesten ingen av de andre gjestene. Hadde sikkert ikke følt det på samme måte hvis det var med min egen familie/venner.

Skrevet

En bedre middag uten vin ødelegger hele smaksopplevelsen. Hvis det kun serveres brus vil jeg heller serveres pizza eller pølser. Det har ingenting med alkoholen å gjøre, men med hele opplevelsen av maten jeg spiser! Derfor hadde jeg blitt kjempeskuffet hvis jeg var invitert i bryllup i flott lokale med god mat og ingen vin.

Derimot et bryllup på det lokale samfunnshuset, med koldtbord osv osv hadde det vært helt greit uten vin.

I mitt eget bryllup var formålet å arrangere en bra fest for venner og familie, ikke å feire oss selv opp i skyene. Det er snakk om den ene dagen du har samlet alle venner og familie fra fjern og nær til en super fest.

Men jeg ser jo her inne at folk er forskjellig og det viktigste med hele dagen er "meg meg meg meg meg meg" og alle skal synes vi er så utrolig fantastiske.

Skrevet

Et alkoholfritt bryllup fungerer sikkert aller best for de som er vant til at det ikke serveres alkohol på slike fester.

Til TS. Å droppe øl men ikke vin fordi du synes øl er rølp, blir bare feil. Enten dropper du begge deler, eller så har du begge deler. Det er ikke alle som gjenkjenner egenskapene til vinen, og som omtrent setter maten i halsen hvis det serveres feil vin til. Ikke alle liker vin, og synes gjerne at en god øl til maten er perfekt. Det trenger ikke være rølpete fordiom. Dessuten er det mer alkohol i vin enn i øl, hvis du er redd folk skal bli dritings.

Skrevet

Jeg ser ingen problemer med at gjester blir brisne i bryllup, det er jo fest! Og jeg vil at mitt eget bryllup skal være en god fest, høytidelig i begynnelsen og så hæla-i-taket:) Alkohol ser jeg bare på som stemningskapende, og ikke minst som svært viktig for maten. Kunne aldri tenkt meg et alkoholfritt bryllup!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...