Gå til innhold

Til dere som leier ut leilighet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi leier, og har egentlig fått lov til det aller meste, både å legge kabler rundt omkring, spikre, ha husdyr og røyke inne (samboer røyker, men bare ut av et vindu på ett rom). Men jeg ser det som en selvfølge å spørre om lov først, da jeg forstår at endel ting kan forringe kvaliteten på en bolig (men huset vi leier er ikke akkurat nyoppusset og huseier er så fornøyd med oss på viktige områder - vi bor tett og kommer godt overens, betaler alltid punktlig, har leid lenge, holder uteområdene i god stand, hjelper henne med praktiske ting osv - at jeg tror hun ville latt oss få gjøre omtrent som vi ville...).

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Ellbe
Skrevet

Hei!

Jeg har en utleier som helt klart ikke liker meg, selv om han ikke kjenner meg i det hele tatt. Han ser vekk fra meg når jeg møter han i barnehagen, sier ikke hei og er merkelig. Min parkering er på gaveln til huset, men jeg må kjøre inn fra veien, denne samme veien som går til utleiers garasje, men selv om jeg måker min plass, så måker han så godt som aldri veien inn fra gaten... Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har satt meg fast med bilen når jeg har prøvd å ta meg ut! Og de helegene når vi har fått 70 cm snø, har han ikke måket, ikke en gang når de skal dra på jobb på mandagen. jeg har blitt helt isolert grunnet dette, og nå må jeg skaffe firehjulstrekk for å være sikker på å kunne ta meg ut fra parkeringen. En gang ble jeg så sinna av all snø, og at jeg måtte måke hele veien selv, at jeg ryddet unna snø i ett hjørne hvbor det er ett litet tak med bråte under. Jeg la snøen på marken, hvor det allerede var masse med snø, og ikke på bråten. Gjett om utleier gikk ut om kvelden og kastet all den snøen ved siden av min bil... Han sa ikke ett ord til meg. Jeg hadde måkt hele hans oppkjørsel også, men det var takken jeg fikk...

Som leietaker er jeg en drøm! Jeg har pusset opp hele den skitne leiligheten uten å spørre om penger. Jeg er rolig og spiller ikke musikk, barna er snille og har sjelden besøk. Leien betaler jeg altid i tid.

Skal det være sånn med måking? Det står ikke noe i kontrakten om at det bare er jeg som skal måke på eiendomen. Tørr ikke å sie noe heller, for siden han ikke liker meg i utgangspunktet er jeg redd han skal kaste meg ut!

Gjest Gjest_Milla_*
Skrevet

Hei måtte bare få med dette.

Moren til en venninde av meg leier ut overetasjen til en dansk USTABIL mann i 30-40 årene. Han kommer altid å spørr om penger og sigaretter og mat. Han kom en dag og spurte om moren til min venninde hadde kjøttdeig og da svarte moren nei(for hun ville jo ikke gi bort gratis kjøttdeig) og butikken ligger et steinkast unna huset. Da sier den ustabile dansken :men dere har jo kjøttdeig for jeg så det nede i fryseren deres. Så skummelt. Etter det så har moren satt hengelås på frysen. Han gjør også andre syke ting. Han går bort til sykehuset som ligger borti veien og later som han er pasient og har "mistet lommeboken sin" for så å spørre andre besøkende om de har penger sånn at han kan ta en taxi hjem. Han har gudsjelov blitt kastet ut.

Et spørsmål: er det riktig at man skal betale for et baderoms møbel som har blitt ødelagt av vann/fukt når det er utleier skyld at han har kjøpt et dårlig produkt? Vasken ligger rett ved siden av dusjen og det er bare et dusj forheng der men kanten på vasken/skapet under har bula utover. Skal man betale for slikt når man faktisk foreslo til utleier at det var en dum ide???

• 5 uker senere...
Gjest Gjest_tony_*
Skrevet
Nesten alle leiligheter jeg ser til leie er merket "dyr og røyk ikke tillatt". Det med røyk forstår jeg godt, det setter seg jo i hele leiligheten og er ikke bare-bare å få vekk. Men at så godt som alle nekter leietaker å ha dyr synes jeg er litt rart. Det er jo forskjell på å ha tre hunder som står ute og bjeffer dagen lang og det å ha en undulat, et marsvin eller lignende. Jeg skjønner at det er et problem for utleiere som selv er allergisk, men jeg har vondt for å tro at nesten alle utleiere er så allergiske at de ikke kan tillate dyr i utleieleiligheten.

Jeg var en gang på visning på ei leilighet der utleier ble skeptisk da jeg fortalte at jeg hadde en undulat. Han mente at undulater betydde så mye frø og fjær på gulvet. Jeg fikk tilbud om å leie leiligheta likevel, under tvil. Men da takket jeg nei fordi jeg følte det ble litt for anstrengt med en utleier som bekymret seg over frø og fjær som jo ikke kan gjøre noen skade på leiligheta.

Hvilke andre krav er vanlige å stille overfor leietaker? Normale husregler er jo selvsagt, som at man ikke spiller høy musikk etter kl 23 osv. Men jeg har litt inntrykk av at det er en del andre mer merkelige krav utleiere kan stille. Ting jeg selv og venner/slekt har opplevd:

- Ikke lov til å skru opp gardinstenger (det fantes ingen muligheter for solskjerming eller skjerming for innsyn)

- Ikke lov til å henge opp bilder fordi det ville bety hull i veggene

- Ikke lov til å legge inn kabel-tv, for det ville bli stygt med kabler og boring i vegger.

- Ikke lov til å ha besøk av noen som hadde med seg hund, av frykt for at gulvene skulle bli ripete.

- Ikke lov til å ha hagemøbler på trappa utenfor leiligheten (egen trapp kun for leietaker) fordi utleier syntes det så rotete ut.

- Ikke lov til å dusje mellom klokka 23 og 07 pga bråk i rørene.

- Skjenn pga leietaker ikke hadde vasket vinduene sine utvendig de siste fire måneder, det så skittent ut.

- Leietakers barn får ikke lov til å leke i hagen utenfor deres egen inngangsdør fordi blomstene til utleier kan bli ødelagt (pga lek med en ball)

Dette er ting som har skjedd hos forskjellige utleiere, og jeg synes det blir litt pirkete. Det kan virke som om en del utleiere glemmer at leietakeren faktisk skal bo i leiligheta. Forventer man virkelig å få leiligheta tilbake i nøyaktig samme stand som før man leide den ut? Er det ikke normalt at det vil være litt slitasje på ei leilighet når leietaker har bodd der i et par år eller mer? Burde man ikke få lov til å leve på normalt vis i ei leilighet man betaler for å bo i, istedet for å føle at man er på besøk hos en streng gammel tante?

Gjest Gjest
Skrevet
Vi leier, og har egentlig fått lov til det aller meste, både å legge kabler rundt omkring, spikre, ha husdyr og røyke inne (samboer røyker, men bare ut av et vindu på ett rom). Men jeg ser det som en selvfølge å spørre om lov først, da jeg forstår at endel ting kan forringe kvaliteten på en bolig (men huset vi leier er ikke akkurat nyoppusset og huseier er så fornøyd med oss på viktige områder - vi bor tett og kommer godt overens, betaler alltid punktlig, har leid lenge, holder uteområdene i god stand, hjelper henne med praktiske ting osv - at jeg tror hun ville latt oss få gjøre omtrent som vi ville...).

Jeg ville aldri ha godtatt at noen røyket i leiligheten - heller ikke "bare ut av et vindu".

Om jeg leide ut ville jeg ha styrt unna røykere og dyr.

Gjest Gjest
Skrevet
Et spørsmål: er det riktig at man skal betale for et baderoms møbel som har blitt ødelagt av vann/fukt når det er utleier skyld at han har kjøpt et dårlig produkt? Vasken ligger rett ved siden av dusjen og det er bare et dusj forheng der men kanten på vasken/skapet under har bula utover. Skal man betale for slikt når man faktisk foreslo til utleier at det var en dum ide???

Dette høres helt klart ut som utleiers ansvar. En leilighet skal tåle normal bruk, og dusjing på badet er i aller høyeste grad normalt.

Skrevet
Nesten alle leiligheter jeg ser til leie er merket "dyr og røyk ikke tillatt". Det med røyk forstår jeg godt, det setter seg jo i hele leiligheten og er ikke bare-bare å få vekk. Men at så godt som alle nekter leietaker å ha dyr synes jeg er litt rart. Det er jo forskjell på å ha tre hunder som står ute og bjeffer dagen lang og det å ha en undulat, et marsvin eller lignende. Jeg skjønner at det er et problem for utleiere som selv er allergisk, men jeg har vondt for å tro at nesten alle utleiere er så allergiske at de ikke kan tillate dyr i utleieleiligheten.

Jeg var en gang på visning på ei leilighet der utleier ble skeptisk da jeg fortalte at jeg hadde en undulat. Han mente at undulater betydde så mye frø og fjær på gulvet. Jeg fikk tilbud om å leie leiligheta likevel, under tvil. Men da takket jeg nei fordi jeg følte det ble litt for anstrengt med en utleier som bekymret seg over frø og fjær som jo ikke kan gjøre noen skade på leiligheta.

Hvilke andre krav er vanlige å stille overfor leietaker? Normale husregler er jo selvsagt, som at man ikke spiller høy musikk etter kl 23 osv. Men jeg har litt inntrykk av at det er en del andre mer merkelige krav utleiere kan stille. Ting jeg selv og venner/slekt har opplevd:

- Ikke lov til å skru opp gardinstenger (det fantes ingen muligheter for solskjerming eller skjerming for innsyn)

- Ikke lov til å henge opp bilder fordi det ville bety hull i veggene

- Ikke lov til å legge inn kabel-tv, for det ville bli stygt med kabler og boring i vegger.

- Ikke lov til å ha besøk av noen som hadde med seg hund, av frykt for at gulvene skulle bli ripete.

- Ikke lov til å ha hagemøbler på trappa utenfor leiligheten (egen trapp kun for leietaker) fordi utleier syntes det så rotete ut.

- Ikke lov til å dusje mellom klokka 23 og 07 pga bråk i rørene.

- Skjenn pga leietaker ikke hadde vasket vinduene sine utvendig de siste fire måneder, det så skittent ut.

- Leietakers barn får ikke lov til å leke i hagen utenfor deres egen inngangsdør fordi blomstene til utleier kan bli ødelagt (pga lek med en ball)

Dette er ting som har skjedd hos forskjellige utleiere, og jeg synes det blir litt pirkete. Det kan virke som om en del utleiere glemmer at leietakeren faktisk skal bo i leiligheta. Forventer man virkelig å få leiligheta tilbake i nøyaktig samme stand som før man leide den ut? Er det ikke normalt at det vil være litt slitasje på ei leilighet når leietaker har bodd der i et par år eller mer? Burde man ikke få lov til å leve på normalt vis i ei leilighet man betaler for å bo i, istedet for å føle at man er på besøk hos en streng gammel tante?

Tror ikke det er lov egentlig å lage regler som innskrenker leietakers liv.

Har man først skrevet under kontrakten og godtar reglene, så er det litt sent å klage etterpå.

Man sjekker på forhånd hva man kan ikke kan. Om man kan benytte uteareal ol. man flytter ikke inn i en leilighet med barn, og barna nærmest blir fanger.

Ang hund, så sier jeg nei. Bor man lenge i hus med hund, så setter det seg en lukt. Den er det ikke bare å vaske ut. Det er nok ikke bjeffing huseiere frykter. Har du parkett på gulv, så er det fort gjort å få riper v klør. Det koster penger å få slipt ned et gulv, hvem skal betale det?

Røyking inne er helt utelukket.

At en eier nekter leier å skru opp stenger til gardiner , er horribelt. Man skal ha mulighet for skjerming. Da må eier komme med løsning.

Det er lov å henge opp ting,men det kan gjøres på mange måter. Den rette og feile måten. Har sett fol bare slå spiker inn i veggen, og det kan bli fort stygt om du bruker feil spiker.

Man spør på forhånd om man har mulighet til internett. Det kan monteres ganske skjult. I dag har folk bruk for det til det daglige, så det har jeg ikke nektet. Leier skal være klar over at det kan ikke tas ned og med ved flytting.

Å nekte folk å dusje på kveldstid er ikke lov.

Så lærer man barn å leke andre plasser enn ved inngang. Ja, man kan ødelegge blomster, og ruter kan knuses. Det er faktisk 2000 i egenandel på ruter. Så dette er noe man koster selv.

Har naboer som er ungdommer som leier nå. Det ser veldig trist ut i huset. De har vinduer som er så møkkete at de er grodd igjen. De har ikke vert vasket siden de flyttet inn. Og det er tre år. Står lite i til til resten av huset som er rent , og det er en flott eiendom. Det drar faktisk ned inntrykket,men eier kan ikke si noe, for det er deres valg

Skrevet
Tror ikke det er lov egentlig å lage regler som innskrenker leietakers liv.

Har man først skrevet under kontrakten og godtar reglene, så er det litt sent å klage etterpå.

Man sjekker på forhånd hva man kan ikke kan. Om man kan benytte uteareal ol. man flytter ikke inn i en leilighet med barn, og barna nærmest blir fanger.

Ang hund, så sier jeg nei. Bor man lenge i hus med hund, så setter det seg en lukt. Den er det ikke bare å vaske ut. Det er nok ikke bjeffing huseiere frykter. Har du parkett på gulv, så er det fort gjort å få riper v klør. Det koster penger å få slipt ned et gulv, hvem skal betale det?

Røyking inne er helt utelukket.

At en eier nekter leier å skru opp stenger til gardiner , er horribelt. Man skal ha mulighet for skjerming. Da må eier komme med løsning.

Det er lov å henge opp ting,men det kan gjøres på mange måter. Den rette og feile måten. Har sett fol bare slå spiker inn i veggen, og det kan bli fort stygt om du bruker feil spiker.

Man spør på forhånd om man har mulighet til internett. Det kan monteres ganske skjult. I dag har folk bruk for det til det daglige, så det har jeg ikke nektet. Leier skal være klar over at det kan ikke tas ned og med ved flytting.

Å nekte folk å dusje på kveldstid er ikke lov.

Så lærer man barn å leke andre plasser enn ved inngang. Ja, man kan ødelegge blomster, og ruter kan knuses. Det er faktisk 2000 i egenandel på ruter. Så dette er noe man koster selv.

Har naboer som er ungdommer som leier nå. Det ser veldig trist ut i huset. De har vinduer som er så møkkete at de er grodd igjen. De har ikke vert vasket siden de flyttet inn. Og det er tre år. Står lite i til til resten av huset som er rent , og det er en flott eiendom. Det drar faktisk ned inntrykket,men eier kan ikke si noe, for det er deres valg

du- det lukter ikke nødvendigvis hund!! Jeg har TRE hunder, de er alle inne av og til men bor ute. Folk blir ofte overrasket over at det ikke lukter hund. Noen raser lukter mer enn andre, men fôr og renslighet har mye å si.

og- jeg leier. :) Har heldigvis en huseier so har skjønt det. TIPS de skader som skulle skyldes hundeholdet skal selvfølgelig hundeeier dekke- Det er lurt å få med i kontrakta det.. samtidig be om referanser på at hunden(e) ikke bråker...

Skrevet

Var borti en meget sær huseier en gang. Han bodde selv i huset kun i helgene, men hadde satt opp overvåkningskameraer på gårdsplassen, og vi ble informert om at han gikk gjennom filmene fra disse hver helg. Vi fikk ikke vaske klær, eller støvsuge på søndager, da dette var hviledagen. Han så også helst at vi ikke oppholdt oss på gårdsplassen mer enn nødvendig. Valgte å ikke flytte dit, fyren var rett og slett litt skummel.

Gjest Gjest_Påskegjest_*
Skrevet

Skjønner at jeg er en veldig hyggelig utleier. Hos meg er det ikke lov til å røyke inne. Bortsett fra det så har leieboerne lov til det meste. De har katt, og de har fått lov til å henge opp bilder. De får lov til å bruke hagen, og har den ene garasjen. Da de flyttet inn fortalte jeg at jeg er vant til at det bor flere i huset, så de måtte gjøre dette til hjemmet sitt.

Men det er klart, husleiekontrakten var gjennomgått på forhånd. Standard kontrakt og klare punkter ang snømåking og kveldsro, pluss litt småtteri.

Jeg hører aldri noe fra dem, det er godt isolert mellom etasjene. Og man må huske på at leilighetene man leier ut, det er hjemmene til dem som bor der. Hvis leietakerne trives, da blir de boende, da tar de vare på leiligheten, og det er det beste for deg som huseier også :)

Skrevet
du- det lukter ikke nødvendigvis hund!! Jeg har TRE hunder, de er alle inne av og til men bor ute. Folk blir ofte overrasket over at det ikke lukter hund. Noen raser lukter mer enn andre, men fôr og renslighet har mye å si.

og- jeg leier. :) Har heldigvis en huseier so har skjønt det. TIPS de skader som skulle skyldes hundeholdet skal selvfølgelig hundeeier dekke- Det er lurt å få med i kontrakta det.. samtidig be om referanser på at hunden(e) ikke bråker...

Inne av og til,men bor ute......Nå var det vel mest tenkt på hun som bor inne til vanlig.

Er da i mange hjem som har hund inne,men har ikke vert i et hjem hvor det ikke lukter hund etter år. eks hund som kommer innfra en regnfull tur. Du klarer ike tørke den tørr,hva lukter der?

Jeg HAR hatt hund i flere år, selv med stor rensliget og alt, det luktet hund.

Gjest strykebrett
Skrevet

Skjønner godt at de flast har forbud mot røyk i leilighetene, men forbud mot å røyke ute?? Det er vel kanskje å bli litt vel nazi syns jeg..

• 2 uker senere...
Skrevet

De kan ikke nekte deg å røyke ute :S

Huseieren vår (bor med kjæresten) er helt fantastisk! Føler oss kjempegheldige :)

Da vi flyttet hit røykte jeg, fikk da beskjed om ikke å stå under taket ved inngangsdøren vår. Eldste dattra ble født med en lungesykdom og hun har soverom over døra. For meg var det null problem og fullt forståelig.

De har 3 barn, så vi hører de titt og ofte. Men noe annet forventet vi ikke. I begynnelsen var de veldig nysgjerrige og tittet inn av vinduet. Jeg sa ifra til mor i huset og ungene fikk komme inn i leil og se :) Vips, så var det løst :P

Ikke fester vi mye, spiller litt musikk innimellom. Har ikke så ofte besøk.

Ingen dyr. Og vi kan slå av en lang prat med de over oss. :)

Vil nevne første visningen jeg var på. Skulle flytte til stedet kjæresten bodde for å komme nærmere han. Men der fikk jeg beskjed om at jeg ikke fikk ha overnattingsgjester?? :S

Skrevet

Det samme problemet har vi i leiligheten vi leier.

Huset er gammelt, men "nyoppusset", dvs alle vegger er malt og kjøkkeninnredning og badeinnredning er nytt.

På badet er det Ikea møbler og skapet under vasken begynner å få disse skadene skriver om.

Vi har gitt beskjed til utleier så han er fullstendig klar over det, men det virker ikke som han har tenkt å gjøre noe med det.

Skrevet

Dere er klar over at en utleier ikke har lov til å bestemme om leietaker kan ha husdyr eller ei?

Skrevet
Inne av og til,men bor ute......Nå var det vel mest tenkt på hun som bor inne til vanlig.

Er da i mange hjem som har hund inne,men har ikke vert i et hjem hvor det ikke lukter hund etter år. eks hund som kommer innfra en regnfull tur. Du klarer ike tørke den tørr,hva lukter der?

Jeg HAR hatt hund i flere år, selv med stor rensliget og alt, det luktet hund.

Men kjære du, det er da ikke sånn at det lukter våt hund noe særlig lenger enn når hunden er våt. :lol.

Skrevet
Dere er klar over at en utleier ikke har lov til å bestemme om leietaker kan ha husdyr eller ei?

Jo, om det står i kontrakten. :)

Dessuten vil man jo ikke gjøre seg til uvenn med utleier, så man følger ofte de regler man får uansett.

Skrevet
Skjønner at jeg er en veldig hyggelig utleier. Hos meg er det ikke lov til å røyke inne. Bortsett fra det så har leieboerne lov til det meste. De har katt, og de har fått lov til å henge opp bilder. De får lov til å bruke hagen, og har den ene garasjen. Da de flyttet inn fortalte jeg at jeg er vant til at det bor flere i huset, så de måtte gjøre dette til hjemmet sitt.

Men det er klart, husleiekontrakten var gjennomgått på forhånd. Standard kontrakt og klare punkter ang snømåking og kveldsro, pluss litt småtteri.

Jeg hører aldri noe fra dem, det er godt isolert mellom etasjene. Og man må huske på at leilighetene man leier ut, det er hjemmene til dem som bor der. Hvis leietakerne trives, da blir de boende, da tar de vare på leiligheten, og det er det beste for deg som huseier også :)

Det der synes jeg er ei super holdning av en husvert! Jeg har flere ganger bodd i leiligheter der jeg følte at jeg var en uvelkommen gjest. Jeg ble aldri lenge før jeg søkte etter noe annet og bedre. Nå bor vi i ei leilighet der vi kan slappe av og føle oss hjemme. Vi tar godt vare på leiligheta, er forsiktige og ønsker å forlate leiligheta i så lik stand som da vi flyttet inn som mulig. Men HELT likt kan vi ikke forlate den etter to år (hittil) eller mer. Noen ekstra spikerhull er det (ikke mange, og kun små tynne bildestifter), og litt annen slitasje som følger med naturlig bruk av et HJEM og ikke et utstillingslokale.

Skrevet (endret)

Vil påstå at min leieboer har det ganske fint...

Gardinstenger følger leiligheten :sjarmor:

De får lov å henge opp bilder og hyller, men må spakle og male over det når de flytter.

Husdyr er tillatt til en viss grad, jeg vil vite hvordan dyr det er først, de som bor der nå har en katt.

Det er lov å røyke ute og under kjøkkenviften.

De får disponere uteplassen/ute grillen som de vil. Griller vi kan de komme å sette seg og omvendt.

De får male og ordne hvis de bare får godkjent fargene og slikt oss meg først.

Fester gis beskjed om på forhånd, men selvfølgelig ikke hver helg.

De måker deres egen oppkjørsel, men de er nok litt bortskjemte der. Når mannen min fyrer opp snøfreseren tar han deres oppkjørsel også :)

Det er godt isolert i huset, så vi hører sjelden dem og de hører sjelden oss.

Endret av Blaze
Skrevet

Ikke røyke inne.

Ellers har vi ikke nektet vår leieboer noe som helst. Husdyr er greit . Jeg har forresten aldri opplevd å være på besøk til hundefolk og kjenne stank av hund . :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...