Gjest Gjest_Brille_* Skrevet 1. januar 2009 #1 Skrevet 1. januar 2009 Nesten alle leiligheter jeg ser til leie er merket "dyr og røyk ikke tillatt". Det med røyk forstår jeg godt, det setter seg jo i hele leiligheten og er ikke bare-bare å få vekk. Men at så godt som alle nekter leietaker å ha dyr synes jeg er litt rart. Det er jo forskjell på å ha tre hunder som står ute og bjeffer dagen lang og det å ha en undulat, et marsvin eller lignende. Jeg skjønner at det er et problem for utleiere som selv er allergisk, men jeg har vondt for å tro at nesten alle utleiere er så allergiske at de ikke kan tillate dyr i utleieleiligheten. Jeg var en gang på visning på ei leilighet der utleier ble skeptisk da jeg fortalte at jeg hadde en undulat. Han mente at undulater betydde så mye frø og fjær på gulvet. Jeg fikk tilbud om å leie leiligheta likevel, under tvil. Men da takket jeg nei fordi jeg følte det ble litt for anstrengt med en utleier som bekymret seg over frø og fjær som jo ikke kan gjøre noen skade på leiligheta. Hvilke andre krav er vanlige å stille overfor leietaker? Normale husregler er jo selvsagt, som at man ikke spiller høy musikk etter kl 23 osv. Men jeg har litt inntrykk av at det er en del andre mer merkelige krav utleiere kan stille. Ting jeg selv og venner/slekt har opplevd: - Ikke lov til å skru opp gardinstenger (det fantes ingen muligheter for solskjerming eller skjerming for innsyn) - Ikke lov til å henge opp bilder fordi det ville bety hull i veggene - Ikke lov til å legge inn kabel-tv, for det ville bli stygt med kabler og boring i vegger. - Ikke lov til å ha besøk av noen som hadde med seg hund, av frykt for at gulvene skulle bli ripete. - Ikke lov til å ha hagemøbler på trappa utenfor leiligheten (egen trapp kun for leietaker) fordi utleier syntes det så rotete ut. - Ikke lov til å dusje mellom klokka 23 og 07 pga bråk i rørene. - Skjenn pga leietaker ikke hadde vasket vinduene sine utvendig de siste fire måneder, det så skittent ut. - Leietakers barn får ikke lov til å leke i hagen utenfor deres egen inngangsdør fordi blomstene til utleier kan bli ødelagt (pga lek med en ball) Dette er ting som har skjedd hos forskjellige utleiere, og jeg synes det blir litt pirkete. Det kan virke som om en del utleiere glemmer at leietakeren faktisk skal bo i leiligheta. Forventer man virkelig å få leiligheta tilbake i nøyaktig samme stand som før man leide den ut? Er det ikke normalt at det vil være litt slitasje på ei leilighet når leietaker har bodd der i et par år eller mer? Burde man ikke få lov til å leve på normalt vis i ei leilighet man betaler for å bo i, istedet for å føle at man er på besøk hos en streng gammel tante?
Gjest huseier Skrevet 2. januar 2009 #2 Skrevet 2. januar 2009 Endel huseiere har nok egentlig ikke lyst til å ha fremmede boende i huset sitt.... Og andre igjen har opplevd "leietakeren fra helvete". Min leieboer har kun fått to ting å forholde seg til, borettslagets husordensregler (som er rimelig standard) og at han ikke kan ha hund. Det med hund har med parketten å gjøre. Men jeg må vel presisere at jeg ikke bor i huset, så jeg slipper å leve med hans rot/bråk/dusjing etc. Sånn som leiemarkedet er nå (utleiers marked) vil nok endel huseiere ta seg friheter ifht kravene de setter. En eller annen stakkers idiot kommer til å godta dem uansett.
tiedemannsteddy Skrevet 2. januar 2009 #3 Skrevet 2. januar 2009 Jeg bor i en del av en tomannsbolig, hvor jeg leier ut den andre delen. Det eneste kravene jeg stiller er at man følger normal ro og orden, man røyker ikke innendørs, men kan ha husdyr. Man sørger for det nødvendige vedlikeholdet innedørs, evt. kontakter meg om større ting er ødelagt / må fikses. Man behandler leiligheten fint, holder det normalt ryddig, altså herjer ikke. Ellers kan man skru bilder i veggene, male om jeg blir rådført først og ellers behandle det som sitt eget! Vel og merke leier jeg ut helt umøblert.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2009 #4 Skrevet 2. januar 2009 Røyking er strengt forbudt i min utleieleilighet, men mange husdyr kan jeg godt tillate. Også hund tror jeg, men det må sjekkes med de andre i blokken først. Ellers forventer jeg ro og orden og dersom jeg mottar klager fra de andre i blokken om vill festing, så er det uakseptabelt. Det er min leilighet og jeg er avhengig av å ha et godt forhold til de andre i blokken selv om jeg ikke bor der selv. Det er strengt forbudt å legge kabler i hytt og pine uten å si fra. Dersom det er behov for noe slikt, så vil jeg selv gå på befaring og vurdere det/betale for å legge det inn om nødvendig. Det regner jeg vel ikke akkurat med at det er, da både kabeltv og internett allerede er der. Nå er leiligheten såpass nedslitt at det er greit med boring i vegger. -Men på ett eller annet tidspunkt så må veggene pusses opp og da vil jeg ikke ha noe boring. Nå leier jeg ut fullt møblert, med bilder og alt og leieboere kan gjerne benytte seg av eksisterende hull, men jeg kan ikke ha noe av at leieboere ødelegger veggene mine med hull her og der, bo der i 6-12 måneder og etterlate sårene til meg. De leieboerne som gjør det får trukket fra oppussingspris på depositumet. Problemet med slik boring (særlig når alt er nymalt), er at leieboerne tar jo med seg alt igjen og det kan ikke være min jobb å måtte sparkle og male hver gang de flytter og i min leilighet så er det ganske ofte. Det er en liten, sentral og dyr leilighet og maks leietid er av erfaring ett år, som regel mindre. Ellers synes jeg faktisk jeg er ganske grei og fleksibel. Jeg har også hatt leieboere som har ødelagt flere ting som ikke har vært så dyre og det har jeg erstattet uten å lage noe fuzz. Men å måtte pusse opp leiligheten mer enn en gang i året fordi de vil ha bilder, hyller og store speil akkurat der og der, nei det går jeg ikke med på!
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 2. januar 2009 #5 Skrevet 2. januar 2009 Hei Vil bare komme med et lite innspill angående det å ha med seg husdyr i en leilighet du leier. Når det kommer til allergi mot hund, katt osv, er det slik at det alltid vil finnes "rester" og spor (i mangel av bedre ord) etter dyret i opptil fem år. Det er derfor man egentlig skal opplyse når man selger en leilighet/hus om man har hatt husdyr. Ellers må jeg si at jeg egentlig skjønner mange av kravene utleierne stiller. Og nei, jeg har aldri leid ut selv.
Gjest klara kuk Skrevet 2. januar 2009 #6 Skrevet 2. januar 2009 Jeg fikk beskjed av huseier at jeg ikke fikk henge opp pynt og bilder med spiker/nåler. Jeg måtte bruke tape, sa han. Det er det mest idiotiske jeg har hørt.
Wildy Skrevet 2. januar 2009 #7 Skrevet 2. januar 2009 Jeg leier ikke ut nå, men har i mange år leid ut en hybel-leilighet. I utganspunktet leide jeg ut møblert; alt av hvitevarer og hva leieboer eller trengte. leide stort sett ut til studenter, og det var veldig variabelt hva de hadde bruk for. Noen trengte alt, andre hadde det meste selv. Det å henge opp bildet etc på veggene, helt greit,så lenge de sparklet og malte selv før de dro( jeg betalte malingen). Husdyr også greit, har mengder med dyr selv. Røyking innendørs uaktuelt. Fri bruk av hage, hagemøbler og grill ( har stor hage med flere sittegrupper rundt omkring, det var alltds ledig en eller annen plass uansett).Tørkeplass for klær både ute og på loftet, men så helst at tørre klær ble tatt ned fra snoren ute innen rimelig tid slik at også vi kunne bruke den. Måkke av trappa på vei ut eller inn om det var mye snø, strø om det var glatt ( strøbøtta står alltid klar innenfor ytterdøren). Sykkelplass i garasjen, egen parkeringsplass, men ser helst at besøkende ikke tar våre plasser.Måkke egen parkplass om vinteren. Lekende barn i hagen, selvfølgelig helt i orden! Husleien inn til avtalt tid,alltid, og varsle om skader som oppstår i leiligheten. Ikke forføre ONS med tubaspill klokken seks om morgenen ( akkurat den leieboeren forsvant ut rimelig kjapt! Ikke bare på grunn av tubaen, men den "hjalp " absolutt til.......)
Pjukset Skrevet 2. januar 2009 #8 Skrevet 2. januar 2009 Heh, det var en del av reglene du beskriver som jeg syns var ganske hårreisende. Med slike regler bør husleia var svært lav som kompensasjon. Jeg ble tilbudt å leie leilighet hvor det ikke var lov til å kjøre ned til huset etter et visst klokkeslett, og ikke lov til besøk etter kl 22 (nabolaget var veldig nøye på 100% ro). Men husleia var også SVÆRT lav. Jeg kommer til å leie ut leiligheten min hvis den ikke blir solgt i vinter. Mine regler vil være: Ingen dyr (heller ikke på besøk, hovedsaklig pga allergi, men også pga slitasje) Ikke røyk Rolige ordensfolk (jeg bor i borettslag og da må det utvises hensyn) Også ville jeg trolig foretrukket å leie ut til et etablert par. Og jeg kommer nok til å være nøye med både referanser og dokumentasjon og bekreftelse fra arbeidsgiver, jeg har hørt så mange skrekk-eksempler at jeg ville ikke tatt noen sjanser selv.
Gjest huseier - som skrev tidligere Skrevet 2. januar 2009 #9 Skrevet 2. januar 2009 En vesentlig ting i min situasjon er også at jeg er i en jobb som gir meg mulighet til å sjekker potensielle leietakere nøye før de engang får komme på visning. Så min erfaring er nok ikke særlig relevant.....
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2009 #10 Skrevet 2. januar 2009 - Ikke lov til å skru opp gardinstenger (det fantes ingen muligheter for solskjerming eller skjerming for innsyn) Tror nok dette er ganske vanlig, men slik mener jeg at burde følge boligen. Det må få være lov å ha gardiner, men jeg har forståelse for at huseier ikke ønsker at hver eneste leieboer skal lage nye hull for eget oppheng. - Ikke lov til å henge opp bilder fordi det ville bety hull i veggene Helt vanlig, og det har jeg forståelse for. - Ikke lov til å legge inn kabel-tv, for det ville bli stygt med kabler og boring i vegger. Mine foreldre valgte å legge det inn selv (de leier ut) da leieboer kom med ønske om dette. Da fikk de sørget for at det ble gjort ordentlig og pent, og leieboer ble happy også - Ikke lov til å ha besøk av noen som hadde med seg hund, av frykt for at gulvene skulle bli ripete. Blir jo mye det samme som å ikke ville ha leieboer som har husdyr. Ikke dyr betyr ikke dyr mener nå jeg. Ikke urimelig hvis det uansett er sagt at husdyr ikke er ønsket. - Ikke lov til å ha hagemøbler på trappa utenfor leiligheten (egen trapp kun for leietaker) fordi utleier syntes det så rotete ut. Helt i orden. F.eks. der jeg bor nå står det i ordensreglene at det ikke er lov å plassere noe utenfor inngangsdøren eller på fellesarealer. Dette for å opprettholde et ryddig og trivelig miljø for alle. Hvis man først åpner for at det er lov så blir det vanskelig å avgjøre når det er for mye som står utenfor. F.eks. ett par sko er ok men når det er snakk om 10 er det for mye. Hvor skal grensen settes? Like greit med nulltolleranse - Ikke lov til å dusje mellom klokka 23 og 07 pga bråk i rørene. Det synes jeg er uhørt. Rørene kan da vel umulig bråke så mye og det er vel uansett ikke snakk om daglig dusjing i timesvis på natten. Men fra tid til annen har vel de fleste behov for en rask dusj på kveldstid eller en tidlig morgen. Det må man få lov til. - Skjenn pga leietaker ikke hadde vasket vinduene sine utvendig de siste fire måneder, det så skittent ut. Utleier må kunne forvente at boligen holdes i normal stand og manglende renhold kan skade boligen, men vinduer tar ikke skade av å gå uten vask noen måneder. Det vår være grenser - Leietakers barn får ikke lov til å leke i hagen utenfor deres egen inngangsdør fordi blomstene til utleier kan bli ødelagt (pga lek med en ball) Jeg synes det høres strengt ut, men det kommer jo litt ann på hva som står i leiekontrakten. Hvis det er klart at bruk av hagen ikke er inkludert så kan jeg på sett og vis forstå det. Det er nok endel altfor strenge utleiere, men det er også mange udugelige leieboere. Jeg har selv vært vitne til endel håpløse tilfeller (både leieboere mine foreldre har hatt samt observert hva enkelte bekjente har utsatt sine leie-boliger for). Det kan nok til tider være svært mange regler som utleier kommer med, men jeg har til en viss grad forståelse for det. Hvis de ikke spesifiserer ting som ikke er lov (uansett hvor logisk det kan virke for folk flest) så betyr det at det er fritt frem. Enkelte leieboere utntyter dette og peprer veggene med hull, lar være å vaske i det hele tatt slik at inventar blir varig skadet, riper opp hele gulvet, strør rundt seg med rot utenfor osv. Hvis man ikke på forhånd har sagt at en ting ikke er lov kan det være vankselig å slå ned på det i ettertid. Boligen jeg eier nå fikk nye vinduer og vin to år før jeg flyttet inn og tidligere eier hadde to hunder. Dere vil ikke tro hvor mye skade de to hundene har klart å lage, samtlige vinduskarmer er kjempeslitt (jeg har fått vite av naboer at hundene pleide å stå i vinduene, og har tydeligvis både gnaget og skrapet med klærene). Dere kan tenke dere hvordan gulvet så ut.. Så hvorfor folk ikke ønsker hund, selv om en ikke har allergi, har jeg forståelse for. Men, såklart. Det er endel urimelige utleiere. Sambo bodde engang et sted hvor han ikke fikk trekke i snoren etter kl 22:30. Hvordan man kan argumentere for noe slikt forstår jeg ikke..
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #11 Skrevet 4. januar 2009 Vi leier ut to leiligheter. Den ene er en ny hybel i underetasjen hvor vi bor. Vi hadde hybel der tidligere som også leide ut i litt over et år, men vi rev den totalt ned og bygde opp på nytt. Den andre i et borettslag. Det er en ganske ny leilighet som leies ut for 2. gang nå. Vi har aldri bodd der. Regler hybel: Ikke røyk. Vi HATER virkelig røyklukt og den siver opp til oss hvis noen røyker nede. Dyr er tillatt med avtale. Tre enorme bikkjer hadde blitt litt mer enn vi tolererer, men en hund, et par katter, eller andre normale og renslige husdyr er ok. Når det gjelder festing og støy, så er det lov å bruke hodet. Skal leietakeren ha fest, så er det greit å bli varslet. Vi har barn enkelte dager og da er det hvertfall greit at det ikke er for mye støy på kveldstid. Husleie må selvsagt inn til avtalt tid. Er man forsinket må man gi beskjed eller så får man hvertfall beskjed av meg. Det er lov å innrede slik man ønsker i forhold til bilder mm. Hagen kan brukes så mye man måtte ønske. Vi har forståelse for at vår hybel faktisk blir leietakerens hjem. Leietakeren skal trives og vi skal ikke ha noen "nazi-regler". Vi satser heller på litt gjensidig hensyn. Hvis vi skal ha fest når leietaker er hjemme så blir vedkommende invitert. Om det ikke passer så tar vi hensyn og demper musikk og evt avslutter litt tidlig. Jeg prøver å ikke vaske klær etter kl 22 pga støy fra vaskemaskinen. Barna får beskjed om å ikke trampe så mye i gulvet når leietaker er hjemme. ++ Borettslagsleilighet: Der må leietaker innordne seg etter borettslagets regler. Husdyr er ok etter avtale. Vi foretrekker ikke-røykere, men er mer fleksible der siden vi ikke bor der selv. Det er etter min mening SELVSAGT at leietaker skal få henge opp bilder. Hull i veggene og slik slitasje er faktisk noe man må regne med når man leier ut. Da jeg studerte bodde jeg en kort periode (jeg fornyet ikke kontrakten) i en leilighet med det jeg mener var nazi-regler hvor huseier ikke noe grann hensyn til meg. Ungene bråkte maks hele dagen lang og stod gjerne i viduene mine og spionerte på meg. Jeg fikk ikke henge opp bilder mm. Jeg trivdes ikke. Slik utleier vil ikke jeg være.
Rødvinspiken Skrevet 4. januar 2009 #12 Skrevet 4. januar 2009 (endret) Vi leier ut en leilighet i sokkeletasjen på huset hvor vi bor. Regler er som følger: - Leie inn til rett tid - Ikke røyk innendørs - Ikke hund. Katt og andre husdyr ok, men tenker på å slutte med å tillate noen form for pelsdyr neste gang vi får nye leieboere. Årsak: Mannen og et av barna mine er allergisk. Vi har tenkt å bruke leiligheten selv om noen år. - Leier klipper selv plenen foran leiligheten (egen plen/uteplass som leier disponerer) - Leier måker selv sin egen parkeringsplass og veien fra parkeringsplassen og til inngangen til leiligheten (separat fra vår parkeringsplass og inngang) - Står ikke i kontrakten men potensieller leietakere får beskjed om at vi ikke er interresert i festing i leiligheten hver helg. Av og til er selvsagt ok. Årsak: Barna våre har soverom rett over leilighen. Leier får henge opp bilder/gardinstenger i leiligheten. Bruker forøvrig leiekontrakten fra huseiernes landsforbund. Vi leier heller ikke ut til to unge gutter eller jenter. Årsak: Redd for at det skal være mye fester. Aleneforeldre eller par er det vi velger (kan alltid velge og vrake da leiligheten er veldig fin og ligger i et populært område). Det drøyeste eksempler på krav fra utleier som jeg har hørt gjaldt fetteren til en eks. Han fikk ikke lov til å ha damebesøk Edit: La til litt Endret 4. januar 2009 av Rødvinspiken
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2009 #13 Skrevet 5. januar 2009 Jeg har vært leietaker i mange år, og også utleier de siste årene. Synes det er en selvfølge at gardingstenger følger leiligheten. Jeg leide en gang et sted hvor skruehullene til gardinstengene var kjempestore pga alle som hadde hengt opp egne og tatt ned igjen - den leiligheta byttet leietaker minst én gang i året. De siste årene som røyker var det stadig vanskeligere å få et sted å bo. Finnes nesten ingen utleiere som tillater røyk inne, og mange vil heller ikke at man skal røyke ute pga det siver opp til deres veranda eller vinduer. Nå når jeg er blitt ikke-røyker selv så skjønner jeg dette bedre. Som utleier så lærte vi barna å være stille når de sto tidlig opp i helgene. Soverommet til stakkaren i sokkelleiligheten var rett under stua vår, og forsøkte faktisk å ta hensyn til det og ikke trampe eller leke akkurat over der om morran.
Rødvinspiken Skrevet 5. januar 2009 #14 Skrevet 5. januar 2009 Glemte å skrive: Barna våre får ikke lov til å hoppe på gulvet i den delen av huset hvor leiligheten er under. Leieborer får røyke ute (det synes jeg er en selvfølge).
Gjest Gjest_Mocca_* Skrevet 5. januar 2009 #15 Skrevet 5. januar 2009 Litt på siden men; jeg bodde i kollektiv, og vi fikk ny huseier som overtok leieavtalen etter den forige huseieren. Hun ville heve husleien, og vi sa fra om at hun iflg husleieloven kun hadde lov å øke den i henhold til konsumprisindeksen. Da kommer stjernekommentaren, "husleieloven? hva er det for noe? Finnes det virkelig en husleielov?" Kanskje greit å sette seg inn i lover og regler før man leier ut...
^^Belle^^ Skrevet 5. januar 2009 #16 Skrevet 5. januar 2009 Ikke henge opp gardinstenger eller noen form for solskjerming? Det er det verste jeg har hørt. Jeg forstår jo det med bilder, til en viss grad, men gardinstenger? Eller persienner? Huffameg, noen mennesker er rare!
Gjest Gjest_utleier_* Skrevet 5. januar 2009 #17 Skrevet 5. januar 2009 Hos oss er det ikke tillatt med dyr pga tidligere erfaringer... -Lukt av kattepiss er nesten umulig å bli kvitt, og katter kvesser klør på det meste, spesielt hjørner. -Hund er uaktuelt fordi vi har hund selv og det blir mye stress og ekstra bråk. -Smådyr i bur skaper lukt og avfall. Vi prøver å holde utgiftene på minimum med å bare ha en søppeldunk/en avgift. Ellers følger gardinstenger med, men du og du så mange gardinringer jeg stadig må kjøpe når noen flytter ut.... Måking/strøing av egen inngang og egen bil er en selvfølge. Helst ikke vaskemaskin etter kl 23. Bilder på vegger primært på "arvede" spiker/skruer. Når det blir for ille maler vi. Hvis leieboer ønsker annen farge enn oss, må h*n male selv og vi dekker det vår maling ville kostet. (Revurderer denne praksisen siden forrige leietaker forlot en halvmalt leilighet...) Ikke hyppig festing. Man må ikke feste hver helg og før hver rød-dag... Man kan la festen gå på omgang i venneflokken...
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2009 #18 Skrevet 5. januar 2009 Herlighet så mange som var strenge her når det gjaldt hunder da. Skjønner at vi er heldige som får leie selv om vi har hunder. Skjønner det at mange er skeptiske i forhold til hunder og slitasje, men det er jo en selvfølge at man for eksempel legger nytt gulv hvis det blir slitasje på grunn av dyr.. Vi har også selv leid ut hus til folk med hund og det har gått kjempe fint.
Pjukset Skrevet 5. januar 2009 #19 Skrevet 5. januar 2009 Herlighet så mange som var strenge her når det gjaldt hunder da. Skjønner at vi er heldige som får leie selv om vi har hunder. Skjønner det at mange er skeptiske i forhold til hunder og slitasje, men det er jo en selvfølge at man for eksempel legger nytt gulv hvis det blir slitasje på grunn av dyr.. Vi har også selv leid ut hus til folk med hund og det har gått kjempe fint. Det dreier seg jo ikke bare om slitasje, men om allergi hos utleier.
minemor Skrevet 5. januar 2009 #20 Skrevet 5. januar 2009 Vi leier også ut, men tror faktisk vi er veldig snille.. Hun som leier nå har hund, spiller trombone og synger opera!!! Leilgheten ser ut som noe fra helvete ( er sjokkert ), og hunden skiter over hele plenen. Men, har en fantastisk hyggelig leieboer. Hun betaler når hun skal, og hvis jeg prater med henne om ting, så gjør hun forandring med en gang. Hun leier fullt møblert, og jeg regner med å kaste det meste når hun reiser fra oss... Men, det er da hun som bor der nå - og så lenge alt er vasket og shinet og ikkeno ødelagt når hun drar, må hun bare styre på.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå