Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann jeg må si jeg er helt GRØNN på data jeg finner frem på internett etc men andre ting er jo helt håpløst. Vi har kjøpt en veldig fin data med alt du trenger og mer til. MEn det hjelper jo ikke det da ikke de som skal bruke maskinen ikke skjønner noe :oops: :oops:

Så jeg lurte på om noen kunne lære meg hvordan jeg finner musikk og laster ned musikk fra internett. Dette skal visst være så lett, men jeg veit ikke akkurat det :o :o

Uff dere må vel tro jeg er helt på jordet og det må jeg si jeg til tider føler meg som :o

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Gå inn på hjemmesiden til www.kaaza.com. Her finner du et program for fildeling, som du laster ned og installerer på pc'en din. det finnes flere slike fildelingsprogram; evt kan du søke etter slike på yahoo. minuset med disse, er at du er ganske utsatt for virus. pass på at du ikke laster exe.filer. mp2 filer skal stort sett gå greit; evt kan du scanne dem med siste versjon av et virusprogram. programmet er lett å bruke: du søker, og laster ned musikken det du vil. vær obs på at siden dette er fileshare, så blir ikke musikken lastet ned før den brukere som har filen du vil laste, er på logget.

Gjest Anonymous
Skrevet

KaZaA er OK, men det er et reklamefinansiert program, og "forurenser" PC'en din med pop-up-reklamer. Ufarlig, men irriterende. Noen smarte hoder har laget en "light"-versjon av KaZaA uten disse reklamene, som ellers fungerer helt likt. Du kan laste det ned her: http://www.kazaalite.tk Programmet er rimelig selvforklarende.

Enkelte filer kan være infisert med virus, så sørg for å ha et oppdatert antivirus-program før du begynner å laste ned noe. Har du ikke et slikt, kan du få et gratis her: http://www.grisoft.com Det eneste du må gjøre, er å oppgi en mail-adresse slik at de kan sende deg produktnøkkelen på mail. (Og muligens reklame også, senere. Bruk derfor gjerne en Hotmail-konto e.l.)

Skrevet

Gratulerer med ny PC!! :)

Først og fremst så vil jeg si, at det er VELDUG dårlig gjort av bransjen å ikke gi tilbud til nybegynnere som akkurat har kjøpt seg maskin, et lite kurs. De fleste feilene man gjør (ofte dramatiske), gjør man som nybegynner.

Nr.1

Vurder å skaffe deg en bok for nybegynnere på data, før du begynner å romstere for mye ute på internett. Internett er en kilde til kunnskap og personlig utvikling, hvis du bruker det riktig. Bruker du internett feil, kan du faktisk forvolde andre skade (ved f.eks å sende andre virus eller andre ting), og da kan den nye datamaskinen din bli kilde til frustrasjon istedet. Hvis du kjøpte datamaskin i hovedsak for å hente musikkfiler fra internett, skal du vite at det er sterke krefter i sving for å hindre deg i akkurat det.

Nr.2

En PC inneholder et operativsystem. I ditt tilfelle har du sikkert et som et

ifra Microsoft som heter XP. Dette operativsystemet overvåker prosessene

på data maskinen din, kjører programmer for deg, gir maskinen din et

"menneskelig" visuellt grensesnitt osv. Det finnes også andre typer

operativsystemer. F.eks Unix, Mac, forskjellige BSD (Berkley Software

Distribution) varianter, GNU/Linux, QNX, BeOS osv osv. GNU/Linux og BSD er faktisk de som gir deg størst personlig frihet, og fremmer den

demokratiske tankegangen. Operativsystemer fra f.eks Microsoft gir deg bare en FIKTIV frihet og det er faktisk veldig enkelt for Microsoft å

kontrollere hva du skal få lov til å gjøre på din egen maskin. Dette

kontrollerer de gjennom oppdateringsprogrammet i f.eks. Windows XP. Mange gjør den feilen, at de godtar slike oppdateringer, uten å bruke hodet. Undersøk HVA slike oppdateriner gjør og les lisensen som følger med dem, det er ikke sikkert du har/får muligheten til å avinstallere dem siden. Disse oppdateringene KAN inneholde ting som overvåker systemet ditt, eller begrenser din personlige frihet. Du er herved advart mot Microsoft!! ;)

Nr.3

Det er ikke alltid nødvendig å kaste bort penger på dyre programmer. Ofte

så finner man fullt anvendelige programmer med GNU eller andre liberale

lisenser. Om selgeren i butikken du kjøpte maskinen din, prøvde å prakke

på deg f.eks kontorpakken fra Microsoft, skal du vurdere dette sterkt. Det

finnes gratis kontorpakker som OpenOffice og AbiWord som gjør en utmerket jobb for de aller fleste. Altså, vurder behovet ditt, ikke la deg lure!!

Nr.4

Hold maskinen din ren for virus og annen skitt, ved hjelp av

antivirusprogrammer og brannmur. Konfigurer e-postleseren din til kun å vise ren tekst. Har den ikke muliget for det, vurder å skaffe deg en annen. Hold deg unna MSN (Hotmail osv), dette er bare en kilde til frustrasjon, virus og spam (uønsket e-post). Gratis og nærmest spamfrie, anonyme e-postadresser, kan man få mange steder på internett. Hold deg oppdatert på hva de forskjellige virusene gjør med maskinen din også - alltid greit å vite.

Nr.5

Lykke til!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...