Gå til innhold

Må bestille time hos tannlegen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal for første gang i mitt "voksne" liv bestille time hos tannlegen i morgen da jeg mistenker at jeg har betennelse pga visdomstann. Får man time på dagen eller må jeg vente til over helga? Eller kommer det an på hvem jeg ringer? Jeg har flyttet siden sist jeg var hos tannlegen (mange år siden) så jeg vet liksom ikke helt hvem jeg skal ringe til, mamma sa det er dyrere med private tannleger enn offentlige... men hvordan finner jeg offentlige tannleger? Og hvor mye dyrere er det å gå til private?

Litt teite spørsmål kanskje, jeg har bare aldri ringt tannlege før, hehe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk akutt tannpine i vinterferien et år, og fikk faktisk time på dagen hos en skoletannlege. Og det kosta ca halvparten av hva det gjør hos en privat. Dermed er det mulig at du har flaks med timingen. Ikke sikkert at alle skoletannleger vil bruke en feriedag i morra, men ungene har fri på skolen, så de kan ikke sette noen opp på time. Her i byen er det så pressa hos skoletannlegne at resten av året kan man se langt etter å få time. Ta for deg telefonkatalogen. Slå opp på kommunen, og se etter tannklinikker.

Skrevet

Jeg tror jeg ville fokusert på å bli kvitt betennelsen i første omgang, så raskt som mulig. Tannen må nok tas, men den kan ikke tas når tannkjøttet er betent (da øker faren for infeksjoner), så jeg ville dratt til hvem som helst og fått bort betennelsen så raskt som mulig. Bor du i Oslo finnes det både offentlig og privat tannlegevakt du kan gjøre dette hos. -Men jeg har vært hos den offentlige og det holdt med den ene gangen for å si den sånn.

Fokuser på å få bort betennelsen i første omgang du, så kan du legge litt mer bryderi i hvem som skal få æren av å fjerne tannen.

Skrevet

Slå opp på gulesider, bare søk på tannlege i den kommunen du bor i, også ta ringerunden. Det står gjerne ikke om de er private eller offentlige, så det må du nesten spørre om over tlf.

Når det gjelder betennelsen, corsodyl (apoteket) er bra for betennelse, samt du kan ta en ibux/paracet hvis du ikke får time raskt. Har du en betennelse i visdomstann så kan uansett ikke tannlegen trekke tanna (eller hva som enn må gjøres) før betennelsen har gått ned.

Stakkars tanna di, det er ikke noe vondt med betennelse :troest:

Skrevet

Fra nå av skal jeg sette pris på hver dag resten av mitt liv som jeg ikke har vondt i tanna. You don't know what you've got till it's gone, eller noe sånt.

Ja, jeg får ta den skumle ringerunden i morgen.

Hvis jeg av en eller annen grunn ikke får time i morgen (regner ikke med at jeg står opp så tidlig for å ringe, for å være helt ærlig, søvn er ikke min venn) så er det vel ikke så farlig å gå med det til over helga? Tror med all sannsynlighet at det er betennelse i visdomstanna, har hatt det i 2 dager nå. Tenker mest på spredning eller at det blir verre.

Skrevet
Fra nå av skal jeg sette pris på hver dag resten av mitt liv som jeg ikke har vondt i tanna. You don't know what you've got till it's gone, eller noe sånt.

Ja, jeg får ta den skumle ringerunden i morgen.

Hvis jeg av en eller annen grunn ikke får time i morgen (regner ikke med at jeg står opp så tidlig for å ringe, for å være helt ærlig, søvn er ikke min venn) så er det vel ikke så farlig å gå med det til over helga? Tror med all sannsynlighet at det er betennelse i visdomstanna, har hatt det i 2 dager nå. Tenker mest på spredning eller at det blir verre.

Nei det har ingenting å si, jeg gikk i ukesvis med betennelse før jeg manna meg opp (tannlegen er ikke min venn). Gå på apoteket og kjøp deg corsodyl og skyll munnen din morgen kveld så vil betennelsen dempe seg. Tannlegen får ikke tatt tanna når du har betennelse uansett, han kommer trolig til å be deg om å ta corsodyl og komme tilbake uka etter. Håper du får time fort, ikke noe godt å ha tannverk!

Skrevet

Paa apoteket kan du kjoepe en saan tannboerste med kun en liten bust som er til aa naa fram i kriker og kroker. Jeg hadde betennelse i en visdomstann og det viste seg aa vaere at den vanlige tannboersten ikke fikk meg seg alt der bak, saa naa bruker jeg jevnlig tannboerste med liten bust til aa rengjoere der. Dypp denne kosten i corsodyl for aa dempe betennelsen. Det gjoer litt vondt, men kan hjelpe.

Det er jo selvsagt mulig det ikke er dette som feiler tanna di, men det er verdt aa gjoere det fram til du faar deg time. Du boer uansett dra til tannlegen asap.

Skrevet

Jeg har hatt to-tre episoder hvor jeg har hatt verk i noen dager. Da har det vært skikkelig vondt, hvor jeg har måtte ta smertestillende og hele pakken, men det har gitt seg tilslutt.

Skrevet

Hmm, jeg fant noen og ringte nå men de har stengt fram til mandag. Så jeg får bare holde ut over helga, tenker jeg. (og jeg er litt glad i skjul for at jeg slipper å gå dit i dag siden jeg gruer meg masse.) Takk for tipset med corsodyl, skal prøve det mens jeg venter :D

Skrevet

Vær obs på at Corsodyl lett kan føre til misfarging av tennene!!

Fra Felleskatalogen:

"Bivirkninger: Hyppige (>1/100): Misfarging av tenner, hvite fyllinger, proteser og tunge. Midlertidig nedsatt smaksfølelse og brennende følelse på tungen kan opptre, vanligvis initialt. Fargingen er ikke skadelig og forsvinner vanligvis fra tungen når behandlingen avsluttes."

"Fargingen av tenner og fyllinger kan i stor grad forebygges ved en grundig tannrengjøring (m/tannbørste, tanntråd, tannstikke) før bruk av klorheksidin."

Skrevet
Vær obs på at Corsodyl lett kan føre til misfarging av tennene!!

Fra Felleskatalogen:

"Bivirkninger: Hyppige (>1/100): Misfarging av tenner, hvite fyllinger, proteser og tunge. Midlertidig nedsatt smaksfølelse og brennende følelse på tungen kan opptre, vanligvis initialt. Fargingen er ikke skadelig og forsvinner vanligvis fra tungen når behandlingen avsluttes."

"Fargingen av tenner og fyllinger kan i stor grad forebygges ved en grundig tannrengjøring (m/tannbørste, tanntråd, tannstikke) før bruk av klorheksidin."

Ja, men dette er ved bruk over tid. Du vil ikke få brune tenner ved å bruke det morgen/kveld over noen dager :)

Jeg pleier også å bruke corsodyl når jeg kjenner antydning til halsbetennelse, skyller og gurgler. Dreper bakterier så det holder :)

Skrevet

Tror dere det er en dårlig idé å røyke hvis det er tannkjøttbetennelse jeg har?

Skrevet
Tror dere det er en dårlig idé å røyke hvis det er tannkjøttbetennelse jeg har?

Røyking er en dårlig idè uansett :geiper:

Hm, jeg røyka vel selv på den tida jeg fikk første visdomstann-betennelse :rødme:

Skrevet

Det er dårlig ide uansett.

Erfaringsmessig vil tannlegen kun gi deg antibiotika(elns) for å fjerne betennelsen, kommer det igjen vil tanna måtte trekkes.

Skrevet
Det er dårlig ide uansett.

Erfaringsmessig vil tannlegen kun gi deg antibiotika(elns) for å fjerne betennelsen, kommer det igjen vil tanna måtte trekkes.

Det kommer helt an på hvor betent det er, ofte holder det med corsodyl. Har du shoppa enda Haris? :)

Skrevet

Jeg trodde jeg hadde en halvdød tann og betennelse og alt mulig f***skap, men fikk komme til tannlegen kjapt og fant ut at det "bare" var betennelse. Måtte bruke tanntråd veldig nøye + skylle med corsodyl over noen dager og så ble det bra igjen :) Tanna lever enda.

Skrevet
Det kommer helt an på hvor betent det er, ofte holder det med corsodyl. Har du shoppa enda Haris? :)

har fått meg corsodyl nå ja :) det smakte ikke så godt... men håper det funker sånn at jeg kanskje til og med slipper tannlegetur på mandag.

Skrevet
har fått meg corsodyl nå ja :) det smakte ikke så godt... men håper det funker sånn at jeg kanskje til og med slipper tannlegetur på mandag.

Åh, men du burde ta en sjekk uansett og sjekke tilstanden på tanna. Jeg brant meg litt på den der, gurgla med corsodyl hver gang det ble betent, og etterhvert som tida gikk, så vokste tanna mer og mer skjevt, så det som kunne ha vært ukomplisert tann-trekking ble en veldig ubehagelig operasjon.

Bedre å være føre var :)

Skrevet

Det er bare å sjekke etter på google hvem som kan ta deg inn med en gang!

Godt å høre at det hjalp med det skyllevannet, tannpine er ubeskrivelig vondt!

Hadde kjempevondt i en tann engang, og da var alt stengt - dette er for mange (herrans år siden)

Brukte 3 forskjellige knep som hjalp!

1)Jeg lot en dispril smelte på det vonde!

2)"festet" en nelikkspiker der det var vondt og bet sammen!

3) Det som virkelig hjalp var Dentinox...sånn som bedøver/demper kløe i munnen på spedbarn som venter tenner!

Rådene er ment til du får time hos tannlegen :)

Skrevet

argh.. nå har det spredt seg utover i munnen, 2/3 av nederste tannkjøttet dunker og halve øvre delen gjør vondt og tunga "sover" og prikker.

det burde finnes tannlegevakt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...