Ingwe Skrevet 1. januar 2009 #1 Skrevet 1. januar 2009 Er egentlig ingen fan av synsing, og mener folk bør gjøre det de synes er best selv uten å ta hensyn til hva andre, ukjente mennesker mener, men nå er jeg så i tvil at jeg må spørre erfarne småbarnsforeldre om råd. Vi er blitt invitert med til Hurgada om et par måneder. Barnet vårt kommer da til å være ca. 16 måneder. H*n er svært aktiv. Egoistisk sett skulle vi gjerne ha dratt, men så er det: - Nesten 6 timers flyreise. Vet andre har brukt Postafen, men har aldri prøvd det på poden. (Vær snill å ikke kupp tråden ved å diskutere legemidler til barn. Det finnes mange andre tråder her om det.) - Dersom vi får h*n til å sove noen timer på flyet (h*n sover vanligvis 1,5 time om dagen), vil det kanskje messe opp nattesøvnen? (Flyet går tidlig om morgenen) - Lang tid mellom innsjekking og avreise, både her og i Egypt - Har vært kort tid i bhg, men har allerede rukket å få et par runder med omgangssyke. Dersom h*n har følsom mage (som jeg), er h*n da i faresonen for å få "the Cairo quickstep"? De putter jo alt i munnen i den alderen... - Hva gjør man om kvelden? Tenker at sambo og jeg får bytte på å være på rommet og å være ute og spise/ta en drink eller to med resten av reisefølget (type annen hver kveld). - Det er busstransport til hotellet. Tviler på om det er barnesete om bord. Eller..? Skal ringe reiseselskapet i morgen, men vi sitter her og diskuterer og skulle gjerne hatt fakta på bordet asap. Det er 15-30 min bussreise, men i følge reiseinformasjonen er trafikken "helt Texas", så kort reise gjør meg ikke veldig beroliget. Det positive er at poden elsker å være i vannet, og at vi forhåpentligvis får oss en god ferie og kan slappe av med godt selskap. Noen som har innspill, for eller i mot? Vi hadde aldri bestilt denne reisen selv, men vi vet at reisefølget kommer til å bli svært skuffet og lei seg dersom vi avbestiller. (Men hensynet til poden kommer selvfølgelig først.) Uff, er så i tvil!! (*Kjenner etter magefølelsen, men magen vil ikke si noe*)
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2009 #2 Skrevet 1. januar 2009 Jeg tror kanskje magefølelsen din snakker til deg likevel, selv om du ikke tolker det sånn. Jeg tenker som så at hadde magefølelsen sagt "go for it" så hadde du ikke hatt så mye tvil og så mange bekymringer. De som har invitert dere vil nok skjønne at det passer dårlig med en så lang reise akkurat nå. Si at dere gjerne skulle vært med om det var et år fram i tid, eller om reisemålet hadde vært nærmere så kunne dere vært med denne gangen også.
Piper Skrevet 1. januar 2009 #3 Skrevet 1. januar 2009 Jeg ville reist, men så mener jeg at det ikke behøver å være et hinder å reise med en aktiv liten krabat. Har en venninne som reiser en gang i året til Australia, og hun ahr tatt denne turen siden minsten var 6 mnd gammel. Og han er en aktiv liten krabat. Og jeg tviler på at barnet blir syk, bare fordi barnet putter det meste i munnen. Dere kan jo snakke med legen om dette, kanskje de har noe som barnet kan få. Jeg har ingen erfaring med å bruke noe medsinslag på så små barn. Dere kan jo ha barnet med på restaurant på kvelden, så kan han sove noen timer i vognen. Eller så kan dere bytte på å være på rommet med han. Det kan også være at de har barnvakt på hotellet som dere kan bruke en kveld, sånn at dere voksne får litt tid sammen også. Ta med ting han kan leke med, både på flyet og mens dere venter på avgang og på bagasje. La den ene ta seg av henting og innsjekking, så kan den andre løpe og leke med barnet. Jeg hadde reist, og heller fokusert på det positive med reisen i stedet for å bare se det negativet. Små barn tilpasser seg, og det går helt sikkert helt flott å reise med han.
Ingwe Skrevet 1. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 1. januar 2009 Jeg tror kanskje magefølelsen din snakker til deg likevel, selv om du ikke tolker det sånn. Jeg tenker som så at hadde magefølelsen sagt "go for it" så hadde du ikke hatt så mye tvil og så mange bekymringer. Takk for innspill. Joa, ser den. Lista med positive argumenter og lista med negative er jo ikke like lange, liksom... Bare tenkte at de positive var så positive at de veide opp for et par av de negative, hehehe;) Vi har flydd siden poden var 6 uker gammel og det har gått smertefritt til ca. nå, men dessverre hjelper det ikke med bøker, hånddukker, rosiner, klementiner, m.m når h*n klarer å sitte stille i maks 5 minutter. :-P Sove i vogna på restaurant-trikset prøvde vi på ferie i sommer, da det ikke fantes åpne restauranter før kl.19. Jeg tror vi fikk skyflet i oss hovedretten én gang, ellers måtte vi spise etter tur. Bruke en ukjent barnevakt ønsker jeg ikke. Men jeg er ikke i tvil om at Småen koser seg når vi først er der (dersom h*n da ikke blir syk), men det er altså reisen. Takk for innspill fra deg også Piper, du hjalp meg til å se ting klarere, om enn på en annen måte enn du tenkte kanskje, hehe;)
Store My Skrevet 1. januar 2009 #5 Skrevet 1. januar 2009 Vil bare si at det er veldig vanlig at nordmenn blir dårlige i magen i Egypt. Legen min sier at det er nesten obligatorisk. Jeg og mannen min bodde og spiste på et renslig hotell, men ble likevel dårlig. Så det er noe dere i alle fall bør ha i bakhodet før dere bestemmer dere.
Ingwe Skrevet 1. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 1. januar 2009 Vil bare si at det er veldig vanlig at nordmenn blir dårlige i magen i Egypt. Legen min sier at det er nesten obligatorisk. Jeg og mannen min bodde og spiste på et renslig hotell, men ble likevel dårlig. Så det er noe dere i alle fall bør ha i bakhodet før dere bestemmer dere. Hmm..nyttig info *skriver bak øret*.
ringblomst Skrevet 1. januar 2009 #7 Skrevet 1. januar 2009 Vi var 7 voksne og en liten unge på nesten 2 år i Sharm El Sheikh i høst. 2 av oss voksne hadde litt ubehag i maven, men ikke slik at man måtte fly på toalettet hele tiden eller holde seg på rommet. Vi brukte antibac hele tiden, og anbefaler det på det varmeste. Foreldreparet var litt spente på forhånd etter som det visst var diverse vaksiner de helst ville ungen skulle ha, men h*n var for liten til å ta dem. Flyturen ned var ingen drøm, da ungen var overtrøtt. Men hjem igjen gikk veldig fint. Vi spiste middag flere ganger sammen i sentrum, og et par kvelder så spiste kun foreldreparet sammen på hotellet. Vi kjørt buss fra flyplassen og minibusstaxi/taxi til sentrum uten barnesete, men gikk veldig fint. Kjører de for fort, så ber du dem saktne farten. Ungen storkoste seg i vannet og alle vi voksne fikk en flott slappe-av-tur. Mao anbefaler dere å dra .
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2009 #8 Skrevet 1. januar 2009 Har vært i Hurrgada og har et barn på 2 år, og ville aldri reist dit med et så lite barn. Vi var 4 voksne, to ble magesyke og mannen ble så syk at han den dag i dag har litt problemer med magen. Og vi var superforsiktige og var på et flott hotell. Dessuten synes jeg ikke Egypterne var så barnevennlige som feks grekerne, og det var ikke slike uteresturanter der som i Hellas. Er svært vanlig å ha All Incl på hotellet, hotellene ligger liksom i områder for seg selv og du må gå ut av området for å gå på andre resturanter. Hadde vel ikke hatt noe problem med noen andre land, men dette hadde jeg nok ikke satset. på . Dessuten var det nokå kaldt der i januar\februar. Kald vind fra ørkenen, de innfødte gikk i boblejakke og vi solte oss, men frøs. Iskaldt vann. Jeg greide ikke å bade der, heller ikke resten av følget. Sjekk iallfall dette før du drar. Lykke til
tingeling Skrevet 2. januar 2009 #9 Skrevet 2. januar 2009 Vi har reist en del med fly siden lillegutt ble født, og det har aldri vært noe problem, men barn er veldig forskjellige. Det som derimot gjør at jeg hadde blitt hjemme hvis jeg var deg er den store faren for magetrøbbel i Egypt. Har vært i Egypt flere ganger og vi har klart oss fint, men jeg ville ikke tatt med et lite barn dit, siden matforgiftning kan være direkte farlig for dem pga dehydrering. Hvis du har bladet Foreldre og barn så var det en artikkel om det for ikke så alt for lenge siden (en familie som ferierte på Mauritsius). Det er fryktelig vanskelig å få i et så lite barn nok drikke hvis h*n får diare og oppkast og det skal lite til før de blir dehydrert.
*Turte* Skrevet 2. januar 2009 #10 Skrevet 2. januar 2009 Interessant å lese svarene her! Vi skal nemlig på tur til Sharm el Sheik i begynnelsen av februar og har to barn på 2 og 4. Har overhode ingen betenkeligheter med å dra, har vært flere ganger i syden/på tur. Magetrøbbel var jeg ikke så klar over, antibac som nevnt ovenfor er nok obligatorisk! Hver gang vi har vært på tur er det flyturen jeg har grudd for, og hver gang har det gått over all forventning!! Ta med en reiseveske til poden som nevnt ovenfor! Bøker/småleker/tegnesaker etc og bytt på å aktiviser! Veldig slitsomt hvis du må gjøre det hele tiden! Jeg hadde dratt hadde jeg vært deg! Som du sier han vil helt sikkert kose seg når dere er der! Hva med å gå en tur før dere skal spise, slik at han har bedre mulighet til å sovne i vogna? Lykke til hva du enn velger!!
Hasselnøtt Skrevet 2. januar 2009 #11 Skrevet 2. januar 2009 Vi var i Cairo for 3 år siden, da vår datter var 15 mnd. Hun var veldig rolig og ikke noe problem å ha på flyet. Vi fikk vegghengt seng på flyet, så hun sov luren sin uten problemer. Ellers ble hun underholdt på flyet av besteforeldre og litt nye leker. Lillebroren er såpass urolig at han ville jeg ikke flydd lang med.. Trafikken er utvilsomt horribel. Barnesete er det ingen som har. Vi bodde en times taxitur fra sentrum og reiste inn flere ganger. Så ikke en eneste bilulykke på de 10 dagene vi var der. Men å kjøre uten sete er jo et valg en tar når en reiser dit, så det må du vurdere selv.. Vi ble litt uggne i magen alle, men ikke direkte syke. Antibac var med overalt. Vi bodde på et 5-stjernes hotell med mange restauranter på området. Spiste tidlig middag på kvelden så hun fikk være med. Etterpå satt vi på rommet til svigers rett over gangen og brukte babycall. Evt var jeg og mannen ute litt alene mens svigers var barnevakt. Fungerte veldig bra. Vi visste på forhånd at siden hun ikke sov godt andre steder enn i senga på nattestid, så var vi litt bundet på kveldene. Storkoste oss likevel.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2009 #13 Skrevet 2. januar 2009 Vet andre har brukt Postafen, men har aldri prøvd det på poden. Nei, det skal du ikke bruke! Kan man ikke legge opp turen etter barnas behov får man heller være hjemme. Barn skal ikke dopes ned for at foreldrene skal få en behagelig flytur
*Annie* Skrevet 3. januar 2009 #14 Skrevet 3. januar 2009 Jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å dra! :-) MEN: Med alle de bekymringene du har rundt dette, vil du klare å slappe av på ferien? Barnet ditt kan slå seg "vrang", gråte på flyreisen, bli syk osv - vil du takle det?
Gjest Gjest_kl_* Skrevet 3. januar 2009 #15 Skrevet 3. januar 2009 Merkelig at alle har skrevet at de bruker antibac og ikke andre midler i tillegg. Jeg og min familie har vært i Egypt to ganger, en gang i Sharm og en gang litt utenfor Hurghada(makadi) Vil anbefale dere voksne (vet ikke om det egner seg for barn) til å prøve å ta idoform, kjøpes på biblioteket, og tas to ganger til dagen. For å være helt sikre kan man begynne et par dager før man reiser. Nesten hele vår familie tok det begge de to turene vi var der og ingen merket noe til mageproblemer, bortsett fra far som ikke mente han trengte noe den første turen, han brukte de den andre. Vet dette ikke egentlig hadde noe med små barn siden jeg er usikker på om de kan ta det, men visst dere reiser vil jeg anbefale dere voksne å ta det, en ekstra trygghet:)
ringblomst Skrevet 3. januar 2009 #16 Skrevet 3. januar 2009 Merkelig at alle har skrevet at de bruker antibac og ikke andre midler i tillegg. Jeg og min familie har vært i Egypt to ganger, en gang i Sharm og en gang litt utenfor Hurghada(makadi) Vil anbefale dere voksne (vet ikke om det egner seg for barn) til å prøve å ta idoform, kjøpes på biblioteket, og tas to ganger til dagen. For å være helt sikre kan man begynne et par dager før man reiser. Nesten hele vår familie tok det begge de to turene vi var der og ingen merket noe til mageproblemer, bortsett fra far som ikke mente han trengte noe den første turen, han brukte de den andre. Vet dette ikke egentlig hadde noe med små barn siden jeg er usikker på om de kan ta det, men visst dere reiser vil jeg anbefale dere voksne å ta det, en ekstra trygghet:) Skrev vel aldri noe sted at vi kun hadde med antibac, men det var det jeg anbefalte. Har brukt idoform tidligere, men etter som jeg kjenner flere i farmasi-bransjen som mener at vi like godt kunne spise yoghurt daglig istedenfor disse idoform-pillene, så har vi droppet det uten problemer. Men funket det for dere, så er det jo ikke noe som er bedre . Vi hadde med oss imodium som vi ikke trengte å bruke, samt en medisin som ikke fåes i Norge som er en svakere enn imodium ved litt murring i maven. Var et vennepar som hadde tatt drikkevaksine da de dro tidligere på året som ikke fungerte, så det gadd vi ikke.
Gjest reiseglad, ikke innlogget Skrevet 3. januar 2009 #17 Skrevet 3. januar 2009 Merkelig at alle har skrevet at de bruker antibac og ikke andre midler i tillegg. Jeg og min familie har vært i Egypt to ganger, en gang i Sharm og en gang litt utenfor Hurghada(makadi) Vil anbefale dere voksne (vet ikke om det egner seg for barn) til å prøve å ta idoform, kjøpes på biblioteket, og tas to ganger til dagen. For å være helt sikre kan man begynne et par dager før man reiser. Nesten hele vår familie tok det begge de to turene vi var der og ingen merket noe til mageproblemer, bortsett fra far som ikke mente han trengte noe den første turen, han brukte de den andre. Vet dette ikke egentlig hadde noe med små barn siden jeg er usikker på om de kan ta det, men visst dere reiser vil jeg anbefale dere voksne å ta det, en ekstra trygghet:) Skjønte hvor du mente likevel, jeg !
Frk Johansen Skrevet 3. januar 2009 #18 Skrevet 3. januar 2009 Har vært i Egypt kun en gang, bodde på et skjermet hotell og ble ikke syk, men den skrikingen fra de ansatte på flyplassen er nok til at jeg ikke orker tanken på en ny tur dit. Og det å skulle kjøre gjennom mange kontrollposter hvor de sitter og tuter på deg med maskingevær, ja det er ikke noe for en sart normann... Turen hjem var helt fryktelig, da stod vi i kø en time UTENFOR flyplassen før vi i det hele tatt kom inn, tror vi brukte 4 timer på å få sjekket inn jeg, aldri mer... Og i alle fall ikke med barn, samboer og jeg var sjeleglade for at det kun var oss to, synes virkelig synd på de barnefamiliene vi stod i kø med, de var vel helt utslitt innen de fikk satt seg på plass i flysetet. I tillegg var dette under lavsesongen i desember.
desperate Skrevet 3. januar 2009 #19 Skrevet 3. januar 2009 Vil bare si at det er veldig vanlig at nordmenn blir dårlige i magen i Egypt. Legen min sier at det er nesten obligatorisk. Jeg og mannen min bodde og spiste på et renslig hotell, men ble likevel dårlig. Så det er noe dere i alle fall bør ha i bakhodet før dere bestemmer dere. Om man blir dårlig er veldig individuelt ! Da jeg var i Egypt med 5 venner i mai, fikk ingen av oss problemer. Og vi hadde heller ingen problemer med treg innsjekking eller de andre tingene på flyplassen der nede heller Greit jeg ikke har hatt med meg unger, men jeg vil definitivt tilbake hvert fall!
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #20 Skrevet 3. januar 2009 Etterpå satt vi på rommet til svigers rett over gangen og brukte babycall. Hæh? Var babyen alene på hotellrommet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå