Gå til innhold

Kjøp av flytende på flyplasser

Redlady

Anbefalte innlegg

Vi var til Thailand for noen uker siden.

Da vi mellomlandet på flyplassen i Bangkok, fant jeg noen sauser som jeg ville kjøpe med meg hjem, siden vi hadde vært på kokekurs og greier. Siden dette er flytende, spurte jeg om jeg fikk ta det med meg videre og det sa de ja til.

Så jeg betalte og de pakket det i forseglet pose, hvor de la kvitteringen god synlig oppi posen.

Men da vi kom til København, kom jeg ikke gjennom sikkerhetskontrollen fordi jeg hadde med flytende væske som var mer enn 100 ml per enhet, og selv om disse fire små flaskene var pakket i forseglet pose og med synlig kvittering, så måtte jeg enten kaste de eller gå gjennom passkontrollen, ut av bagasjeområde og sjekke de inn som bagasje. Vi gjorde sistnevnte, da jeg syns det ble for dumt å kaste de.

Ca 40 minutter senere, når vi hadde fått sjekket inn nok et kolli og kommet oss gjennom nok en sikkerhetskontroll gikk vi til taxifributikken på Kastrup. Her kjøpte vi det vi skulle ha av drikkevarer. Og hvilke poser ble de lagt oppi? Joda, helt like poser som den vi fikk på flyplassen i Bangkok, med synlig kvittering oppi.

Jeg syns det er helt utrolig hvor lite flyplassene i verden samarbeider. Og for alle de som kjøpte alt av drikkevarer i Thailand og ikke hadde mulighet for å sjekke inn et ekstra kolli ved mellomlanding i København, enten pga av tid eller mangel på en ekstra sekk eller koffert, blir det helt bortkastet. Jeg trodde disse posene ble brukt slik at en kunne ta det med seg videre uten problem. Men de vil vel at folk skal handle hos dem også.

Så til opplysning om du er ute og reiser og må mellomlande et sted på veien, ta det ikke som en selvfølge at du får med deg drikkevarer eller andre flytende ting, selv om de er pakket i forselget pose med synlig kvittering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sakset fra reglene:

"Hvis du kommer fra et land som ligger utenfor EU/EØS/Sveits, kan du ta med deg flytende væske inn i landet hvis dette er ditt siste stopp. Hvis det er en mellomlanding og du skal gjennom en ny sikkerhetskontroll gjelder reglene for EU/EØS/Sveits om maksimum 100 ml væske. Hvis du flyr med et flyselskap som tilhører et land innenfor EU/EØS/Sveits kan du handle om bord i flyet og ta dem med forseglet gjennom sikkerhetskontrollen (i EU/EØS/Sveits) ved mellomlanding. "

Så slik jeg forstår dette så kan man bare ha 100 ml-beholdere med i håndbagasjen ved mellomlanding når man kommer fra et land utenfor EU/EØS/Sveits. Noe som da skulle forklare din opplevelse.

At væskereglene i utgangspunktet er idiotiske er en annen sak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...