Gjest Gjest_Linnea_* Skrevet 1. januar 2009 #1 Skrevet 1. januar 2009 Jeg har planglagt å kjøpe en hund, og har forelsket meg i rasen gordon setter. Vet at disse hundene trenger mye tur i skog og mark og at de har stort behov for å løpe. Men har ellers ingen erfaring med denne rasen. er også usikker fordi jeg har hørt at de er egnet til jakt, noe jeg ikke har noen erfaring med. Jeg vil ha en hund med ikke så veldig mye pelsstell, og en hund jeg kan ta med meg på lange turer. Noen som har noen erfaringer med gordon setteren? Eller vil anbefale noen andre raser?
Frey Skrevet 1. januar 2009 #2 Skrevet 1. januar 2009 Ja, GS er en hund med stort jaktinstinkt - det er en renavlet stående fuglehund. Hvor mye erfaring har du med hund fra før?
la Flaca Skrevet 1. januar 2009 #3 Skrevet 1. januar 2009 Jeg har planglagt å kjøpe en hund, og har forelsket meg i rasen gordon setter. Vet at disse hundene trenger mye tur i skog og mark og at de har stort behov for å løpe. Men har ellers ingen erfaring med denne rasen. er også usikker fordi jeg har hørt at de er egnet til jakt, noe jeg ikke har noen erfaring med. Jeg vil ha en hund med ikke så veldig mye pelsstell, og en hund jeg kan ta med meg på lange turer. Noen som har noen erfaringer med gordon setteren? Eller vil anbefale noen andre raser? Ja, "egnet til" jakt er nok en understatement så det holder. En del type hunder er designet for å gjøre en bestemt jobb, og (gordon)settere er en av dem. Det gjør igjen at det skal litt til for å få dem til å fungere godt med en alternativ livsstil. Uansett så gjør man jo seg selv en tjeneste ved å velge en rase som matcher det man kan tilby best mulig. Hva med å ta jegerprøven? Jeg inntrykk av at de fleste raser kan egne seg til lange turer, det avgjørende er hva du venner akkurat din hund til av mengde tur. Det er viktigere å tenke over hva rasen krever av hodearbeid og engasjement. Om den er oppmerksom, lett å trene, interessert i eieren sin, eller har lett for å miste fokus og er vanskelig å holde kontakten med. Er den glad i mennesker? Går godt over ens med andre hunder? Lett å stresse eller rolig og harmonisk. Osv. osv.
Gjest Elastica Skrevet 1. januar 2009 #4 Skrevet 1. januar 2009 Jeg ville aldri skaffet en gordon setter dersom ikke jeg skulle brukt den til jakt. Det er mulig det finnes linjer som ikke er avlet utelukkende på jakt, men også eksteriør, men jeg ville likevel ikke hatt stående fuglehund som ikke skulle få levet ut instinktet sitt. Helt enig med la Flaca, de er designet til en bestemt type jobb.
TheHairyToothfairy Skrevet 1. januar 2009 #5 Skrevet 1. januar 2009 Mye rykter og meninger om Gordon Settere. Jeg har to stykker (okai, ene er min, andre er damen sin), har hatt tre før, og en Engelsk Setter. At de liker å jakte, ingen tvil. Men at de absolutt MÅ jakte er tullprat, det går helt vidunderlig fint å ha dem som familiehund og turkompis uten at de må se ryper og høns. Våre to har ikke vært benyttet til jakt noensinne pga praktiske situasjoner. De er på ingen måte noe verre stilt enn de andre jeg har hatt som har vært jevnlig på jakt. Ene av guttene vandrer rundt i huset med undulat sittende på ryggen eller hodet, bare for å poengtere at de faktisk fint lærer seg hva som er bytte og hva som er husets beboere. De krever en del mosjon, ellers blir de fort daffe og/eller begynner danne sin egne form for sysselsetting (feks rømme), men skal man nå først ha en hund så tror jeg nok at å gå tur er en av de tingene man skal være glad for. Se deg også nødt til å ta deg tid med å trene lydighet. Er det din første hund, så er det alfa omega. Setterene er sinnsykt snille, den er en del av familien og du kommer til å være helten og Gud så lenge den lever. Sta kan dem også være, du bør aldri fire på regler.
Frey Skrevet 1. januar 2009 #6 Skrevet 1. januar 2009 At de liker å jakte, ingen tvil. Men at de absolutt MÅ jakte er tullprat, det går helt vidunderlig fint å ha dem som familiehund og turkompis uten at de må se ryper og høns. Klart det går an, men det kommer veldig mye an på erfaringen man har som hundeeier. Jeg tror ikke det er spesielt lurt av en førstegangseier å kjøpe seg jakthund som skal brukes som turkompis - man har sjelden full forståelse for hva slags stimuli man må tilby, ei heller erfaringen til å trene inn den lydigheten man bør ha, eller hvordan gjøre dette best mulig.
TheHairyToothfairy Skrevet 1. januar 2009 #7 Skrevet 1. januar 2009 Klart det går an, men det kommer veldig mye an på erfaringen man har som hundeeier. Jeg tror ikke det er spesielt lurt av en førstegangseier å kjøpe seg jakthund som skal brukes som turkompis - man har sjelden full forståelse for hva slags stimuli man må tilby, ei heller erfaringen til å trene inn den lydigheten man bør ha, eller hvordan gjøre dette best mulig. Min kjære skaffet seg sin setter som førstegangshund. Hun har en fantastisk oppdragelse på hunden, og jeg har ikke bidrat spesielt mye. Min onkel skaffet seg setter som førstegangshund. Fremragende bajas, det og. Min mors setter, som var utgangspunktet for min interesse for settere, var også hennes første hund. To kollegaer av meg har også settere, på 2. og 4 året, aldri hatt noen annen hund før. Går helt upåklagelig. En av kundene mine skaffet seg nettopp en Engelsk Setter, ser ut til å gå helt greit det og. Nøyaktig hva er det som gjør det så vanskelig?
Gjest Elastica Skrevet 1. januar 2009 #8 Skrevet 1. januar 2009 Mye rykter og meninger om Gordon Settere. Jeg har to stykker (okai, ene er min, andre er damen sin), har hatt tre før, og en Engelsk Setter. At de liker å jakte, ingen tvil. Men at de absolutt MÅ jakte er tullprat, det går helt vidunderlig fint å ha dem som familiehund og turkompis uten at de må se ryper og høns. Våre to har ikke vært benyttet til jakt noensinne pga praktiske situasjoner. De er på ingen måte noe verre stilt enn de andre jeg har hatt som har vært jevnlig på jakt. Ene av guttene vandrer rundt i huset med undulat sittende på ryggen eller hodet, bare for å poengtere at de faktisk fint lærer seg hva som er bytte og hva som er husets beboere. De krever en del mosjon, ellers blir de fort daffe og/eller begynner danne sin egne form for sysselsetting (feks rømme), men skal man nå først ha en hund så tror jeg nok at å gå tur er en av de tingene man skal være glad for. Se deg også nødt til å ta deg tid med å trene lydighet. Er det din første hund, så er det alfa omega. Setterene er sinnsykt snille, den er en del av familien og du kommer til å være helten og Gud så lenge den lever. Sta kan dem også være, du bør aldri fire på regler. Joa. Det går sikkert an. Det jeg imidlertid synes man bør bestrebe, er å skaffe seg en hund etter sitt eget aktivitets- og interessenivå. Du vil nok finne mange setterhundeiere som ville steilet over at man ikke brukte en setter til jakt. Samtidig som det finnes mange som ikke er så interessert i jakt. Selv synes jeg litt synd på de hundene som ikke får levet ut sitt instinkt når det åpenbart er så sterkt.
TheHairyToothfairy Skrevet 1. januar 2009 #9 Skrevet 1. januar 2009 Joa. Det går sikkert an. Det jeg imidlertid synes man bør bestrebe, er å skaffe seg en hund etter sitt eget aktivitets- og interessenivå. Du vil nok finne mange setterhundeiere som ville steilet over at man ikke brukte en setter til jakt. Samtidig som det finnes mange som ikke er så interessert i jakt. Selv synes jeg litt synd på de hundene som ikke får levet ut sitt instinkt når det åpenbart er så sterkt. Du ville finne Collie-eiere som steiler over at andre ikke bruker hunden til gjeting. Du ville finne all mulig slags eiere av jakthundraser som steiler over at du ikke bruker den og den rasen til den og den type jakt. Det bestrider ikke det faktum at det finnes en hel del hunder uansett rase som aldri får bedrive det de rasemessig er "ment" til å gjøre. Og brorparten av dem er like happy uansett, så lenge de blir sysselsatt og får stimuli andre veier. Setteren er absolutt ingen ekstremrase, tvert imot. Så lenge rakkeren får løpe litt fritt i ny og ne, får seg litt gode turer og plenty av oppmerksomhet så er det en fabelaktig familiehund.
Frey Skrevet 1. januar 2009 #10 Skrevet 1. januar 2009 Nøyaktig hva er det som gjør det så vanskelig? Jeg har sett/møtt litt for mange settereiere som kommer kaukende etter bikkja som de ikke har kontroll/innkalling på men som de likevel lar løpe løse i marka (gjerne under båndtvangsperioden) til at jeg tror det er fryktelig enkelt. Jeg vet også at mange av disse som ikke har kontroll mener de har et uproblematisk hundehold..
Gjest Elastica Skrevet 1. januar 2009 #11 Skrevet 1. januar 2009 Du ville finne Collie-eiere som steiler over at andre ikke bruker hunden til gjeting. Du ville finne all mulig slags eiere av jakthundraser som steiler over at du ikke bruker den og den rasen til den og den type jakt. Det bestrider ikke det faktum at det finnes en hel del hunder uansett rase som aldri får bedrive det de rasemessig er "ment" til å gjøre. Og brorparten av dem er like happy uansett, så lenge de blir sysselsatt og får stimuli andre veier. Setteren er absolutt ingen ekstremrase, tvert imot. Så lenge rakkeren får løpe litt fritt i ny og ne, får seg litt gode turer og plenty av oppmerksomhet så er det en fabelaktig familiehund. Ja, den er sikkert en fabelaktig familiehund. Men jeg er altså av den oppfatning at målet må være å finne en hunderase som matcher best med eget behov og aktivitetsnivå. Og da mener jeg fremdeles at setter ikke er en optimal rase dersom jakt er utelukket. Og at det finnes mange som mener alle mulige andre raser skal brukes til det de er ment til, bestrider jeg ikke, snarere tvert i mot. Og det understreker egentlig bare poenget mitt.
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2009 #12 Skrevet 1. januar 2009 gå på canis.no der er det fakta om alle slags hunderaser og du kan finne hvilken rase som passer or deg
dittin Skrevet 4. januar 2009 #13 Skrevet 4. januar 2009 det finnes jo forskjellige oppdretter av denne rasen også. det er jo ikke alle som avler jaktlinjer! har selv en korthåret dachs som er avlet for jakt. dette instinktet er så avlet på, at hvis han ikke hadde fått lov til å jaktet, tror jeg han hadde blitt deprimert! mens andre hunder av samme rase som ikke er avlet spesielt for jakt ikke trenger å ha det som noe behov å få jakte. så vær heller obs når du velger oppdretter!! det er i allefall mitt råd!
Frey Skrevet 4. januar 2009 #14 Skrevet 4. januar 2009 det finnes jo forskjellige oppdretter av denne rasen også. det er jo ikke alle som avler jaktlinjer! Hvis en skal kjøpe settere etter showlinjer så må man langt utenlands. Såvidt jeg vet finnes det ingen oppdrettere i Norge som avler på rene showlinjer. Dette har sammenheng med at det i Norge er et krav med minimumsresultat på jaktprøve for at en hund skal kunne bli utstillingschampion.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2009 #15 Skrevet 11. januar 2009 jag vill bara skriva att jag håller med om det frey och elastica sæger. det finns så många andra fina raser som man kan anvænda som turkompis, så varfør ska man då vælja en jakthund? sjælvklart kan man få till fina & lydiga hundar av en jakthund som inte får jaga (och det finns sækert många sådana lyckliga hundar), men eftersom rasens huvudområde fortfarande ær JAKT... så tycker jag att den i førsta hand ska hamna hos folk med det intresset. tack och lov att vi i både norge o sverige har krav om jaktresultat før att få en utstællningschampion. det ær inget annat æn bara positivt med det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå