Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Er det noen som er seriøse så er det UNICEF (som er en organisasjon under FN)!

Men det er ikke samme prinsipp som hos fadderorganisasjonene. Hos UNICEF går pengene til "alle". En har ikke én gutt eller jente som pengene går til.

UNICEF tror at en må hjelpe hele landsbyen, ikke bare noen barn. I tillegg er det en hjelpeorganisasjon som også går direkte inn i humanitære katastrofer sammen med f.eks. Røde Kors. UNICEFs førsteprioritet i slike katastrofer, og ellers, er alltid barna!

Gir forresten til Unicef :)

Godt å høre :)

Jeg var Plan fadder for noen år tilbake, men sluttet fordi jeg ble egoistisk :sad: Jeg likte veldig godt å være planfadder, fikk hele tiden brev og bilder fra fadderbarnet, om fremgangen til han og familien, hva han drev med osv. Jeg savner litt dette personlige "forholdet", selv om jeg må innrømme at jeg aldri sendte brev/bilder tilbake. Det var godt å bli minnet på hva man bidro med, og føle takknemmligheten i brevene.

Savner det med UNICEF, men jeg vet jo innerst inne at bidragene hjelper like mye til der :)

• 4 uker senere...
Skrevet
Jeg har vært fadder for en liten jente via Plan i halvannet år. Jeg er strålende fornøyd med organisasjonen, og arbeidet de gjør. Jeg betaler 240,- per måned for det.

Jeg ville også anbefale Plan. :)

Har vært fadder for en liten gutt i 4 år. Får bilder tilsendt årlig, samt at han sender tegninger og brev i løpet av året og visa versa. Jeg sender brev, bilder og små gaver til ham.

Får tilsendt blad og skriv med oppdateringer på hva som foregår i deres landsby, om ting som blir gjort og fremgangen her. :)

Skrevet

Men det er ikke samme prinsipp som hos fadderorganisasjonene. Hos UNICEF går pengene til "alle". En har ikke én gutt eller jente som pengene går til.

UNICEF tror at en må hjelpe hele landsbyen, ikke bare noen barn. I tillegg er det en hjelpeorganisasjon som også går direkte inn i humanitære katastrofer sammen med f.eks. Røde Kors. UNICEFs førsteprioritet i slike katastrofer, og ellers, er alltid barna!

I Plan går også pengene til alle i landsbyen, så en bidrar ikke direkte til den enkelte familiens øknomi. Men en får tildelt et barn som en kan gi ekstra oppmerksomhet i form av gaver, brev bilder o.l. Veldig koselig og seriøs organisasjon. Tror mye mer på å hjelpe alle enn at et barn i klassen får tilskudd f.eks.

Gjest Gjest_Anette_*
Skrevet

Jeg velger å gi pengene til rødekors.

De kalder det å bli fadder, og pengene går rett til barn.

Det er disse som trenger det mest!

Voksene er tros alt litt mer erfaren med hvordan de skal greie å overleve, men de minste av oss har lang vei å gå for å kunne klare seg på egen håndt

se mer og les:

http://www.allhjelp.com/rodekors.html

Gjest Gjest_Line_*
Skrevet

Dette støtter samboer og jeg:

- Plan(fadderbarn, Peru)

- Røde Kors(årsmedlemskap) i tillegg jobber jeg frivilig hver uke som leksehjeper

- Leger uten grenser( 220 kr hver måned)

- SOS barnebyer(har fadderbarn, men usikker på hvor...) Har akkurat starter, det unnskylder litt... :sjenert:

- Redd barna(fadderbarn, Nepal)

Vi har avtalegiro, så merker det egentlig ikke såveldig.

Samboer jobber og jeg studerer. Synes alle burde ta seg råd til å hjelpe litt :)

Vi klarer det, og har bare inntekt på ca. 200.00 tilsammen... :)

Skrevet

Jeg har gitt til Redd Barna i snart tre år, og er fornøyd med det. Gir ikke til noe enkeltbarn, men får jevnlig oppdatering på prosjekter gjort i regi av Redd Barna og historier til enkelte av barna som har fått hjelp.

Jeg husker en artikkel i A-magasinet om en fadderorganisasjon (husker ikke om det var plan eller SOS), hvor det ble problematisert litt rundt det å bruke barnebyer nærmest som utstillingsbyer for rike på ferie og hvordan barnas privatliv ble bedre ivaretatt i barnebyer i vestlige land enn i afrikanske. Fikk meg til å få litt avsmak for den typen opplegg.

Skrevet
Jeg husker en artikkel i A-magasinet om en fadderorganisasjon (husker ikke om det var plan eller SOS), hvor det ble problematisert litt rundt det å bruke barnebyer nærmest som utstillingsbyer for rike på ferie og hvordan barnas privatliv ble bedre ivaretatt i barnebyer i vestlige land enn i afrikanske. Fikk meg til å få litt avsmak for den typen opplegg.

Tror det var SOS som ble utsatt for det, men de tok konsekvensene av det og la ut forbud mot den slags turistbesøk for et år eller to siden. Man har selvsagt fremdeles mulighet til å besøke sitt eget fadderbarn, men dersom man ønsker det må man kontakte barnebyen god tid i forveien.

Gjest Gjest_Tine_*
Skrevet
Tror det var SOS som ble utsatt for det, men de tok konsekvensene av det og la ut forbud mot den slags turistbesøk for et år eller to siden. Man har selvsagt fremdeles mulighet til å besøke sitt eget fadderbarn, men dersom man ønsker det må man kontakte barnebyen god tid i forveien.

Det var SOS, sikkert kjempeflaut for de...

Det sto i Amagasinet.

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Jeg synes det er mye bedre å gi til organisasjoners arbeid generelt, enn å ha ett enkelt fadderbarn. Hadde selv et fadderbarn i plan tidligere...men forstod etterhvert at det ble helt feil. Må innrømme at jeg har problemer med "barn på kjøleskapet"-konseptet. Hadde det vært greit om bilder av fattige norske barn hang på kjøleskaper i feks USA? Og at barna måtte skrive brev og forholde seg til noen mennesker langt borte, for å bidra til bedre samvittighet for disse menneskene? Jeg besøkte faktisk plan-fadderbarnet mitt i Peru, og det var ikke en spesielt bra opplevelse. Eller, det vil si, det var en helt ok opplevelse for meg, men ikke noe særlig for ham.

Jeg ville uansett ikke støttet plan. Synes informasjonskampanjene deres bidrar til en stakkarsliggjøring av folk i feks Afrika, og de er ikke særlig gode på det politiske arbeidet (som tross alt er det viktigste hvis en skal forandre verden). Feks Redd Barna og UNICEF er mye bedre.

Ok, dette ble kanskje litt vel negativt. Er selvsagt veldig bra at folk vil bidra. Jeg er selv veldig positiv til bistand (så lenge det også jobbes politisk, fattigdommen i verden har tross alt politiske årsaker). Men synes man bør ta et bevisst valg...

Skrevet

Jeg støtter Care hver måned fordi det er kvinnene som må skape utvikling i sør. Det er de som har ansvar for en familie, og som ser nødvendigheten av å skape noe trygt og fremtidsrettet. Det er også slik at man er dobbelt så uheldig om man blir født jente i et fattig land. Kvinner i u-land blir ofte værende analfabeter; de får ofte ikke arve eller eie, og er på mange måter overlatt til seg selv tross i at de ikke får bestemme over seg selv og gjøre noe med sin egen situasjon.

Om Care International

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg selv støtter redd barna og syns det er en ok måte å hjelpe til litt på. Blir litt betenkt når det gjelder de oppleggene med at man får sitt eget fadderbarn. Skjønner at det inspirerer en del til å gi men det må da koste mye? Å sende brev, bilder og slikt til den enkelte må da medføre en del administrasjonskostnader, i alle fall om brevene skal oversettes i tillegg.

Nå har jeg ikke noen konkrete tall eller slikt å støtte meg til her, men tenker på at det er best om at minst mulig pengene går til administrasjon.

Gjest Gjest_anka_*
Skrevet

Jeg er støttemedlem i Slett U-landsgjelda (www.slettgjelda.no), en liten men viktig organisasjon. Støtter dem fordi: 1 - de jobber med et tema som er utrolig viktig for å fjerne fattigdom og bidra til utvikling på sikt, 2 - de kan vise til veldig konkrete politiske resultater og 3 - de har lite penger, men får gjort mye ut av det de har. Synes det er bra å gjøre litt research før en gir bort penger, men det aller viktigste er vel å faktisk støtte noe. Nok av unnskyldninger for å ikke gjøre det, men de er vel alle ganske dårlige...

• 3 måneder senere...
Gjest Gjest_Camilla_*
Skrevet

Hei,

Jeg jobber i SOS-barnebyer og synes det er så mange flotte meninger og bevisste damer her inne som deler erfaringer rundt det å være fadder. Derfor måtte jeg bare hive meg på diskusjonen, om enn litt sent... Det er ikke rart at man blir usikker på hvilken organisasjon man skal velge, det gjøres mye godt arbeid av mange. Jeg har vært på besøk i noen SOS-barnebyer og har sett med egne øyne hvor mange foreldreløse barn som får det trygt og godt. Da blir jeg både rørt og glad!

Jeg benytter også anledningen til å takke alle faddere for avgjørende bidrag. Uten dere kunne vi ikke utført et så viktig arbeid.

Camilla

www.sos-barnebyer.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...