Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Visste ikke helt hvor jeg skulle legge denne debatten, så den får bare bli flytta hvis det er feil :P

Tenker på å bli fadder, men klarer ikke helt å velge organisasjon. Plan Norge, Redd Barna osv..

Er du fadder, og hvor? Fornøyd, misfornøyd? Hvor mye betaler du?

Skrevet

Hei

Så hyggelig at du ønsker å bli fadder!

Jeg valgte SOS Barnebyer. Betaler 225 kr i mnd, og får god informasjon, bilder av fadderbarnet osv.

Lykke til

Trollmor

Skrevet
Hei

Jeg valgte SOS Barnebyer. Betaler 225 kr i mnd, og får god informasjon, bilder av fadderbarnet osv.

Jeg valgte også SOS Barnebyer fordi jeg liker konseptet med en "mamma og søsken" Jeg er veldig fornøyd og får god informasjon. Fikk tl og med et julekort lagd av fadderbarenet mitt. :)

Skrevet

Jeg har også valgt SOS barnebyer og har to unger der nå. En i El Salvador og en i Etiopia. Jeg valgte dem fordi jeg har sans for "familielkonseptet" deres, -at ungene får en mor og søsken å forholde seg til. Etter at jeg fikk barna "mine" har jeg lest litt mer og jeg liker også at barnebyene er et aktivt element i lokalsamfunnet og at helsestasjoner og barnehager også er åpen for lokalbefolkningen ellers.

Jeg får også julekort av ungene og pleier sende kort og en bitteliten ting til dem hver jul.

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet

Hei:)

Jeg og samboeren har fadderbarn i både plan og redd barna. Vi er veldig fornøyde med begge organisasjonene, men vil allikevel anbefale plan. Det er fordi vi ønsker å ha et tett forhold til fadderbarnet vårt. Plan tilrettelegger/oppmunterer oss i stor grad til å skrive brev(som de oversetter til spansk for oss) og vi har fått respons på gavene vi har sendt inn. Ja, i tillegg til fine rapporter og med bilder av fadderbarnet og familen.

Neste år kommer jeg også ut i arbeid, og da skal vi få enda fler fadderbarn/støtte opp mer for de som trenger det mest:)

Skrevet

Jeg gir 220 kr i mnd til UNICEF. Det var helt tilfeldig at det ble UNICEF egentlig, sikkert påvirket av reklame :)

Skrevet (endret)

Jeg er Zulufadder og gir 200 kroner i mnd. Alt går til barnet. Er veldig fornøyd. Får email og bilder av han. Når julen nærmere seg gir jeg litt ekstra og da får jeg også bilder. De har egene hjemmeside med blogg hvor alle aktiviteter oppdateres. Dessuten skriver grunnlegger (mari Maurstad) relativt ofte om sine opplevelser når hun er der nede. Er veldig fornøyd og kan virkelig anbefale det til andre.

Endret av care
Skrevet
Hei

Lykke til

Trollmor

Jeg valgte SOS Barnebyer fordi jeg likte konseptet. En "mamma" som får hjelp til å hjelpe flere barn i eget hus, og de får oppfølging hele tiden. Du støtter et barn, men samtidig støtter du en familie her. Vi har støttet samme barnet nå i 11 år og kommer til å fortsette.

Lykke til

Skrevet

Er veldig fornøyd med SOS. Man får god informasjon pm hva åengene går til, mye informasjon om fadder-barnet og generelt er det et flott tiltak.

Gjest Gjest_Andrea_*
Skrevet
Hei:)

Jeg og samboeren har fadderbarn i både plan og redd barna. Vi er veldig fornøyde med begge organisasjonene, men vil allikevel anbefale plan. Det er fordi vi ønsker å ha et tett forhold til fadderbarnet vårt. Plan tilrettelegger/oppmunterer oss i stor grad til å skrive brev(som de oversetter til spansk for oss) og vi har fått respons på gavene vi har sendt inn. Ja, i tillegg til fine rapporter og med bilder av fadderbarnet og familen.

Neste år kommer jeg også ut i arbeid, og da skal vi få enda fler fadderbarn/støtte opp mer for de som trenger det mest:)

jeg tenker på å bli plan fadde men syns egentlig det står lite informasjon på hjemmesiden. Er det sånn at man betaler kun 240 kr i måneden og pluss at man kan gi ekstra ved spesielle anledninger? vet du hvor mye som er vanlig eller greit å gi ekstra? for eksempel 100 kr er jo mye mer for dem enn for oss.

Mener jeg leste et sted for noen år siden om at gaver og sånn til fadderbarna ikke burde være så dyre. siden det kunne bli stor forskjell på hva fadderbarna fikk av sine faddere.

Skrevet

Tok det lang tid før dere fikk informasjon fra SOS? Jeg har kun støttet UNICEF et par mnd, men har ikke fått noe informasjon enda. Jeg vil jo gjerne vite hva som skjer :)

Skrevet
Tok det lang tid før dere fikk informasjon fra SOS? Jeg har kun støttet UNICEF et par mnd, men har ikke fått noe informasjon enda. Jeg vil jo gjerne vite hva som skjer :)

Husker ikke helt. Tror det tok 3-4 uker fra jeg meldte meg til jeg fikk tildelt barn og informasjon kom i posten. Da kom det en mappe med info om og bilde av barnet, medlemsblad og generell informasjon om det å være fadder. Dessuten fikk jeg et par giroer. (Greit ved innbetaling av direkte gave til barnet.)

Skrevet
Husker ikke helt. Tror det tok 3-4 uker fra jeg meldte meg til jeg fikk tildelt barn og informasjon kom i posten. Da kom det en mappe med info om og bilde av barnet, medlemsblad og generell informasjon om det å være fadder. Dessuten fikk jeg et par giroer. (Greit ved innbetaling av direkte gave til barnet.)

Jeg har kun fått et medlemsblad og generell info, jeg hadde jo håpet å få vite hvem jeg hjelper, ha en dialog med brevveksling, bilder, få det litt mer personlig.

Kanskje ikke unicef fungerer på akkurat den måten? Hm, jeg tror jeg skulle satt meg mer inn i de forskjellige organisasjonene, men jeg må vel stole på at unicef er en seriøs organisasjon, og at mine bidrag betyr noe.

Skrevet

Tror nok Unicef er seriøs ja, men alltid greit å lese litt på forhånd.

Skrevet

Tenker det blir Plan eller SOS Barnebyer.. Plages litt med å velge, så kanskje jeg tar begge to :)

Skrevet

Unicef er definitivt seriøse.

Jeg har valgt å bli SOS-fadder. Jeg valgte å "overta" da moren min døde. Hun var fadder for en barneby da hun ikke ønsket å forholde seg til enkeltmennesker. Jeg valgte da å være fadder for et bestemt barn. Synes det er veldig ok å få følge et barn over i voksenlivet.

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet
jeg tenker på å bli plan fadde men syns egentlig det står lite informasjon på hjemmesiden. Er det sånn at man betaler kun 240 kr i måneden og pluss at man kan gi ekstra ved spesielle anledninger? vet du hvor mye som er vanlig eller greit å gi ekstra? for eksempel 100 kr er jo mye mer for dem enn for oss.

Mener jeg leste et sted for noen år siden om at gaver og sånn til fadderbarna ikke burde være så dyre. siden det kunne bli stor forskjell på hva fadderbarna fikk av sine faddere.

Ja, det stemmer. Vi har avtalegiro, og merker ikke trekket egentlig... Også gir vi gaver via. "planshop", det gjør det enkelt for oss å sende noe som de vil få nytte av. Det er ofte lette ting som fotball, tegnesaker osv.. Eller du kan kjøpe noe selv og sende avgårde, tror ikke det er så vanlig med penger, men vet ikke...

Håper du blir fornøyd med valget om å bli fadder:)

Skrevet

Jeg har vært fadder for en liten jente via Plan i halvannet år. Jeg er strålende fornøyd med organisasjonen, og arbeidet de gjør. Jeg betaler 240,- per måned for det.

Skrevet
Jeg har kun fått et medlemsblad og generell info, jeg hadde jo håpet å få vite hvem jeg hjelper, ha en dialog med brevveksling, bilder, få det litt mer personlig.

Kanskje ikke unicef fungerer på akkurat den måten? Hm, jeg tror jeg skulle satt meg mer inn i de forskjellige organisasjonene, men jeg må vel stole på at unicef er en seriøs organisasjon, og at mine bidrag betyr noe.

Er det noen som er seriøse så er det UNICEF (som er en organisasjon under FN)!

Men det er ikke samme prinsipp som hos fadderorganisasjonene. Hos UNICEF går pengene til "alle". En har ikke én gutt eller jente som pengene går til.

UNICEF tror at en må hjelpe hele landsbyen, ikke bare noen barn. I tillegg er det en hjelpeorganisasjon som også går direkte inn i humanitære katastrofer sammen med f.eks. Røde Kors. UNICEFs førsteprioritet i slike katastrofer, og ellers, er alltid barna!

Gir forresten til Unicef :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...