Gå til innhold

Til Dere som er gravid og lekker morsmelk......Et godt råd f


Gjest Lottemor

Anbefalte innlegg

Gjest Lottemor

Hei...

Det er no snart to år siden jeg fikk min nydelige datter ,men ennda så husker jeg smertene ved ammingen...

Det helle bunner i at når jeg var 5 månder på vei så begynnte jeg og lekke morsmelk og så dum som jeg var brukte jeg ikke ullinnleg på brystene for å forebygge at bryst vortene ble ømfintelige og såre...

Det hjelper også mot at du lekker for det holder god varme og porene vil da tåle mer før de begynner å lekke melk.

Så når den flotteste dagen i mit liv var kommet og jeg var blitt mor til en nydelig jente begynnte også helvete....

Låg henne til bryste allt gikk som det skulle,men så kjennte jeg en fryktelig smerte i bryste.

Hun slapp taket og gulpet opp masse blod...

Jeg hadde sprukket,hele bryst vorten min var delt i to....

Lå henne til det andre bryste og det samme skjedde der....

Hver gang hun skule ha mat etter det var et narerit,jeg gren for det gjorde så vondt....

Måtte begynne å bruke bryst skjold for at hun ikke skulle sutte av bryst vorten min og få den i halsen...

Fikk ofte bryst betennelse på grunn av skorpe dannelse ol...

Så for alldel ta vare på brystene deres og bruk ull innleg flittig selv om dre bare lekker litt...

For de andre innleggene av papir blir stive hvist det ikke lekker konstant eller du bytter offte og det skraper opp huden på brystvorten....

klem fra 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er så enig med deg Lottemor. Selv ammet jeg til datteren min var 15 mnd. Jeg brukte ullinnlegg fra første dag. Jeg var ikke sår mer en en gang på denne tiden, takket være ullinnleggene. Den ene gangen jeg var sår var nok fordi jeg da hadde prøvd meg med papirinnlegg i to dager. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

Har ikke hatt store problemer med dette tidligere, men nå er det 6 år siden sist og jeg vil være forberedt på der meste. Så derfor: hvor får man tak i ullinnlegg, strikker man selv, bruker man da et spesielt garn og hvor store må de strikkes da?

Takker for svar.

Hilsen Bobla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bobla.

Ullinlegg får du kjøpt på apoteket. Brukte disse selv og jeg var veldig fornøyd.

Ellers vil jeg råde dere som er gravid eller ammer til å dra mye i brystvortene mellom ammingen. Dette fikk jeg råd om og det skal visst herde brystvortene og forebygge at de sprekker under amming. Hjalp for meg.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Ull innleggene finnes i forskjellige størelser og er ganske dyre ,men de er værdt det icon_smile.gif

Noe som også skal forebygge eller lindre såre brystvorter er albueskjell (sånne som mann finner ved stranden) desse skl ikke vaskes med sepe men skyldes i salt vann....

Fikk det på klinikken ,men da var jeg jo alerede så sår og sånn så jeg vet ikke om det hjalp...

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Da jeg fikk min første gutt, var jeg så sår at jeg brukte brystskjold i 6 mnd. Ikke noe annet hjalp. -Da nr to kom, brukte jeg albueskjell fra første stund, og etter 3 uker var huden så herdet at det ikke var nødvendig å bruke noe lengre!! -Jeg fikk skjellene på sykehuset, men en kan sikkert plukke de selv også, men en må ikke ha de i såpevann, bare skylle i varmt vann.(Kok dem første gang!) -Plukk mange, størrelsen har mye å si!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Leia.

Ikke alle er så uheldige å sprekke under amming. Man kan forebygge det, men det er jo ikke alltid det hjelper. Jeg har amma 2 barn og vært så heldig å ikke sprekke eller bli sår noen av gangene. Men jeg hadde melkespreng omtrent døgnet rundt. Det viktigste når man ammer er å sørge for at barnet ligger riktig og åpner munnen skikkelig slik at det får mest mulig av brystvorta inni munnen før amming. Ammepute er en stor hjelp.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

disse albueskjellene. Kan man begynne å bruke dem før man begynner å amme, eller er det noe som skal hjelpe etter at man har startet amming?

Har veldig vonde minner fra 1. barn. Hun saug meg til blods gang på gang, og jeg orket ikke amme mer enn i 3 uker. Det var så vondt at jeg ikke klarte å produsere melk. Prøvde å pumpe, prøvde brystskjold, men jeg ble bare stresset og melka ble søkk vekk. Har lyst å prøve å amme litt lenger med neste unge, liksom.. selvom det er praktisk med unger som fødes opp på erstatning! icon_wink.gif

Maggie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albueskjell er tingen!!!!!!!!!

Jeg ble så sår fra dag 1, blødde litt, og ei jordmor kom med to albueskjell! KJEMPEGREIER.!!!!

Vortene grodde bare over natta altså!!!!

Hadde dem på hele tiden. Hjalp utrolig.

Ser litt dumt ut om man går med dem da... Ser ut som DE stive vortene gjennom genseren... icon_biggrin.gificon_biggrin.gif 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...