Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2009 #1 Skrevet 1. januar 2009 Målet for 2009 er å få en stram og sunn kropp som er i god form!! Har meldt meg inn på elixia og fått et ganske stort styrkeprogram. Hvordan trener jeg utholdenhet(gå, løpe, jogge) for å gå ned i vekt samtidig som jeg kommer i knall god form og får en bra utholdenhet?? Altså hvor ofte, hvor hardt, hvor lenge osv.... Hvor ofte bør jeg trene styrke hvis jeg har et program for hele kroppen som varer i ca to timer(tar for seg alle muskelgruppene) Holder det med å dele opp det programmet i to og ta begge delene en gang i løpet av en uke? (Hvis jeg legger på tyngre etterhvert) Jeg er 22 år, veier 92 kg og er 1.67 cm høy.. Hvor lang tid bør jeg bruke på å nå målet som er ca 70 kg? Setter stooor pris på hjelp!!!
Gjest Bolledeig Skrevet 1. januar 2009 #2 Skrevet 1. januar 2009 Det var da et voldsomt langt program? Har du isolasjonsøvelser til alle muskelgrupper eller veldig lange pauser? Hvis du skal trene hele kroppen hver økt, bør du peile deg inn på et program som trener flere muskelgrupper pr øvelser, ellers blir du fort gående der "i evigheter". Min personlige erfaring er at styrketrening faktisk er enda mer effektivt for vektkontroll enn utholdenhetstrening, så du kan jo prøve å øke mengden styrketrening til fordel for kardioen i en periode og se hvordan det går? Du skal ned 27 kg og noe over 1 kg i uken er ikke å sikte seg inn på (selv om du selvsagt kan gå ned noe fortere/senere i perioder). Da er du, hvis du ikke regner med platåer og liknende som gjerne kommer, ferdigslanket ca til juli måned. Og skal du klare å holde deg der etterpå er det viktig å ikke gå inn for å rase ned fortest mulig...
Chanel.No5 Skrevet 1. januar 2009 #3 Skrevet 1. januar 2009 Det var da et voldsomt langt program? Har du isolasjonsøvelser til alle muskelgrupper eller veldig lange pauser? Hvis du skal trene hele kroppen hver økt, bør du peile deg inn på et program som trener flere muskelgrupper pr øvelser, ellers blir du fort gående der "i evigheter". Min personlige erfaring er at styrketrening faktisk er enda mer effektivt for vektkontroll enn utholdenhetstrening, så du kan jo prøve å øke mengden styrketrening til fordel for kardioen i en periode og se hvordan det går? Du skal ned 27 kg og noe over 1 kg i uken er ikke å sikte seg inn på (selv om du selvsagt kan gå ned noe fortere/senere i perioder). Da er du, hvis du ikke regner med platåer og liknende som gjerne kommer, ferdigslanket ca til juli måned. Og skal du klare å holde deg der etterpå er det viktig å ikke gå inn for å rase ned fortest mulig... Det er vel ikke så langt styrkeprogram for hele kroppen om det er på 2 timer og det deles opp på te dager eller lignende. Da blir det vel ca 40 min per dag. Deler øvelsene opp i splitter? om jeg ikke misforstod innlegget...
Gjest Bolledeig Skrevet 1. januar 2009 #4 Skrevet 1. januar 2009 Jeg synes ikke det er noen vits å sette nybegynnere på splitt-programmer. Ikke trener man så tungt at musklene trenger en hel uke på å "hente seg inn på" og man vil få utrolig mye bedre resultater av å trene et mer generelt helkroppsprogram to ganger i uken enn en "splitt" der man trener halve kroppen hver gang (f.eks) Hun spurte jo om tilbakemeldinger, og det var det hun fikk
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2009 #5 Skrevet 1. januar 2009 Det var da et voldsomt langt program? Har du isolasjonsøvelser til alle muskelgrupper eller veldig lange pauser? Hvis du skal trene hele kroppen hver økt, bør du peile deg inn på et program som trener flere muskelgrupper pr øvelser, ellers blir du fort gående der "i evigheter". Min personlige erfaring er at styrketrening faktisk er enda mer effektivt for vektkontroll enn utholdenhetstrening, så du kan jo prøve å øke mengden styrketrening til fordel for kardioen i en periode og se hvordan det går? Du skal ned 27 kg og noe over 1 kg i uken er ikke å sikte seg inn på (selv om du selvsagt kan gå ned noe fortere/senere i perioder). Da er du, hvis du ikke regner med platåer og liknende som gjerne kommer, ferdigslanket ca til juli måned. Og skal du klare å holde deg der etterpå er det viktig å ikke gå inn for å rase ned fortest mulig... Så du mener at 1 kg i uken er for mye? Hvor mye kan jeg gå ned da for å klare å holde vekta etterpå??
Gjest Gjest_Flyndra_* Skrevet 2. januar 2009 #6 Skrevet 2. januar 2009 Ingen vits med splitt-programmer, som Bolledeig sier. Les denne artikkelen
Gjest O-Ren Ishii Skrevet 2. januar 2009 #7 Skrevet 2. januar 2009 Ingen vits med splitt-programmer, som Bolledeig sier. Les denne artikkelen Selvfølgelig er det lite poeng i å trene split-program om du ikke aner hva du gjør, eller begynner rett på split-program uten å noensinne ha trent styrke før. Men jeg forstår ikke hvorfor damer ikke skal trene split etter at de har trent seg noenlunde opp med et helkroppsprogram? Sitat fra artikkelen: Therefore, because of the naturally lower strength ceiling, a female can experience all the positives and none of the drawbacks of a total body training session. Another reason for females to be pro-total body training is that they're predisposed to higher body fat levels than males. Så en kvinne som trener til failure vil ikke trenge å restituere kroppen skikkelig? For meg er det fullstendig uaktuelt å trene f.eks bein to ganger i uka siden stølheten sitter kraftig i i flere dager. (Skal jeg trene en muskelgruppe flere ganger i uka må jeg trene lettere, hvilket også selvfølgelig kan gi gode resultater, men for meg gir det ikke like god uttelling.) Mange, både menn og kvinner, trener styrke uten å vite hva de gjør i det hele tatt. Programmene er lite gjennomtenkte, de har ikke noe konkret mål med det som er satt opp, og mange utfører øvelsene feil. Mange menn løfter alt for tungt og klarer ikke å utføre øvelsen bra nok, mange damer løfter for lett fordi de er redd for å få svære muskler. Da er det ikke rart resultatene uteblir. Jeg kan gjerne revurdere mitt syn på splitprogrammer, men den artikkelen det ble lenket til over synes jeg ikke hadde særlig mye for seg utover å fastså at split er ikke noe for nybegynnere.
Gjest Gjest_flyndra_* Skrevet 2. januar 2009 #8 Skrevet 2. januar 2009 Jeg kan gjerne revurdere mitt syn på splitprogrammer, men den artikkelen det ble lenket til over synes jeg ikke hadde særlig mye for seg utover å fastså at split er ikke noe for nybegynnere. Det var jo det som var hele poenget med artikkelen, nemlig å fastslå at split ikke er noe for nybegynnere.. "First of all, rose petal, you have no business devoting an entire workout solely to arms. You haven't earned that privilege yet. That's for seasoned Figure vixens with a very solid foundation of muscle." Artikkelen sier jo nettopp der at damer kan trene splitt først når de har bygd seg opp etter et solid helkroppsprogram. Skjønner ikke helt hva du vil fram til.
Gjest Bolledeig Skrevet 2. januar 2009 #9 Skrevet 2. januar 2009 Så du mener at 1 kg i uken er for mye? Hvor mye kan jeg gå ned da for å klare å holde vekta etterpå?? Jeg sa ikke at 1 kg i uken var for mye, jeg bare sa at det ikke nødvendigvis var et sjakktrekk å skulle planlegge å gå noe mer enn dette her (merk nå: i snitt) i uken. I begynnelsen går man ofte ned mye mer, fordi det er vann og liknende som også gir slipp, senere går det tregere. Men det er også viktig å få kroppen til å venne seg til det som skjer i kroppen. O-ren: Jeg mente først og fremst at splittprogrammer ikke var noe særlig for nybegynnere. Jeg har trent både splitter og helkroppsprogrammer, og har hatt desidert best fremgang på sistnevnte. Men det bør nevnes at jeg har vært lite plaget med treningsverk. Men det kan godt være at du hadde f.eks. fått gode resultater av en tung og en lett beindag i uken Uansett hvor tungt man trener trenger ikke musklene en hel uke på å hente seg inn igjen.
Gjest O-Ren Ishii Skrevet 2. januar 2009 #10 Skrevet 2. januar 2009 (endret) Det var jo det som var hele poenget med artikkelen, nemlig å fastslå at split ikke er noe for nybegynnere.. "First of all, rose petal, you have no business devoting an entire workout solely to arms. You haven't earned that privilege yet. That's for seasoned Figure vixens with a very solid foundation of muscle." Artikkelen sier jo nettopp der at damer kan trene splitt først når de har bygd seg opp etter et solid helkroppsprogram. Skjønner ikke helt hva du vil fram til. Jeg leste artikkelen dithen at splitprogram ikke var noe for kvinner, og at man må være uhyre godt trent for å kunne gå over på split. Men om jeg misforsto, så beklager jeg det. O-ren: Jeg mente først og fremst at splittprogrammer ikke var noe særlig for nybegynnere. Og det er jeg fullstendig enig i, mulig jeg uttrykte meg litt klossete i posten over. Jeg har trent både splitter og helkroppsprogrammer, og har hatt desidert best fremgang på sistnevnte. Jeg er motsatt. Men det kan godt være at du hadde f.eks. fått gode resultater av en tung og en lett beindag i uken Uansett hvor tungt man trener trenger ikke musklene en hel uke på å hente seg inn igjen. Jeg tror det er individuelt hvordan man responderer på styrketrening. Det har også noe mye å si om man kjører til failure eller ikke (jeg kjører til failure). Jeg trenger faktisk opp mot en uke på å hente enkelte muskelgrupper. Ikke i den forstand at jeg er støl i ei uke (heldigvis!), men jeg kjenner at jeg ikke får like mye ut av en økt om jeg kjører på samme muskelgruppe med f.eks fire dagers mellomrom. Så opp mot en uke er optimalt for meg med mitt treningsopplegg. Endret 2. januar 2009 av O-Ren Ishii
Gjest Bolledeig Skrevet 2. januar 2009 #11 Skrevet 2. januar 2009 Jepp, kropper responderer såpass ulikt at det blir ikke helt riktig å komme med en "fasit". Dessuten er det jo svært ulikt hvordan man trener (til failure, før failure men veldig belastning på CNS med få reps, osv.)
Gjest O-Ren Ishii Skrevet 2. januar 2009 #12 Skrevet 2. januar 2009 Jepp, kropper responderer såpass ulikt at det blir ikke helt riktig å komme med en "fasit". Dessuten er det jo svært ulikt hvordan man trener (til failure, før failure men veldig belastning på CNS med få reps, osv.) Helt enig!
Chanel.No5 Skrevet 2. januar 2009 #13 Skrevet 2. januar 2009 Om jeg etter diskusjonen over ikke kom med noe godt tips vedr. splitten så fikk jeg ihvertfall frem en debatt med mange gode argumenter om trening. Hehe
Gjest Bolledeig Skrevet 2. januar 2009 #14 Skrevet 2. januar 2009 Vi er vel enige i tråden alle sammen om at en splitt ikke er noen vits for helt nybegynnere, såvidt jeg ser? Hva som passer best for hver enkelt blir avhengig av så mange ulike faktorer at det blir nesten umulig å si noe bastant om uansett...
Chanel.No5 Skrevet 2. januar 2009 #15 Skrevet 2. januar 2009 Hva som passer best for hver enkelt blir avhengig av så mange ulike faktorer at det blir nesten umulig å si noe bastant om uansett... Enig med deg der... Alltid best å finne ut av hva som passer hver enklet selv ved å prøve seg litt frem...
Gjest ts Skrevet 2. januar 2009 #16 Skrevet 2. januar 2009 spittprogram?? hva er det? hehe.. føler ikke at jeg ble så mye klokere av disse svarene jeg..spørsmålene mine blir nå: Hvor mange gangen i uken bør jeg trene hver muskelgruppe? er en gang nok hvis jeg tar i skikkelig? Og hva med utholdenhetstrening.. Hvordan, hvor ofte?
Gjest Bolledeig Skrevet 2. januar 2009 #17 Skrevet 2. januar 2009 Som nybegynner er det både på grunn av at du trolig ikke trener like intenst som en som er viderekomment og fordi du ikke bør gå for fullstendig bånn gass pga skaderisiko i begynnelsen. Det er lett å overdrive og trene med for tunge vekter og skade seg, kroppen trenger tid til å venne seg til belastningen. Kroppen kan godt få seg en runde i hvertfall 2 ggr pr uke. Utholdenhetstrening må du først og fremst gå ut fra hvilke målsetninger du har. 2-3 ganger i uken passer helt greit for de fleste vanlige mosjonister.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå