Gjest Kashmir Skrevet 8. januar 2009 #21 Skrevet 8. januar 2009 SKulle jeg kjøpt ny, vanlig sal til hesten vår, ville jeg nok skaffet hjelp til å finne en som helt sikkert passet. Men det beror jo på mangel på kunnskap hos meg. Da vi fikk ny hest i høst, reagert vi på at den sto så urolig og virket irritert under påsaling. Vi tenkte at det kunne være at den prøvde seg litt, og at det ville gå over når den ble bedre kjent med oss, men det gjorde det ikke, tvert imot. Etter hvert bestemte vi oss for å forsøke bomløs sal, og vi kunne formelig se hvor overrasket hesten ble over hvor behagelig den var for ham. Han spente seg idet vi la salen på, og var på vei til å bli urolig og "tullete", men stoppet plutselig opp og bare så på oss, slappet så av og lot oss sale ferdig på. Det er helt tydelig at han elsker den bomløse salen. Jeg vil anbefale flere å gå over til bomløs sal, så sant det dreier seg om hobbyhester til bruk på turer. Dette er jo ikke akkurat en sprangsal. Fordelen med den bomløse er jo at den hele tiden tilpasser seg hestens kropp, selv om mukulatur, vekt og pelsmengde er i stadig endring. En vanlig sal har jo ikke disse egneskapene, og da hjelper det lite om den er aldri så tilpasset.
Gjest Wolfmoon Skrevet 8. januar 2009 #22 Skrevet 8. januar 2009 SKulle jeg kjøpt ny, vanlig sal til hesten vår, ville jeg nok skaffet hjelp til å finne en som helt sikkert passet. Men det beror jo på mangel på kunnskap hos meg. Da vi fikk ny hest i høst, reagert vi på at den sto så urolig og virket irritert under påsaling. Vi tenkte at det kunne være at den prøvde seg litt, og at det ville gå over når den ble bedre kjent med oss, men det gjorde det ikke, tvert imot. Etter hvert bestemte vi oss for å forsøke bomløs sal, og vi kunne formelig se hvor overrasket hesten ble over hvor behagelig den var for ham. Han spente seg idet vi la salen på, og var på vei til å bli urolig og "tullete", men stoppet plutselig opp og bare så på oss, slappet så av og lot oss sale ferdig på. Det er helt tydelig at han elsker den bomløse salen. Jeg vil anbefale flere å gå over til bomløs sal, så sant det dreier seg om hobbyhester til bruk på turer. Dette er jo ikke akkurat en sprangsal. Fordelen med den bomløse er jo at den hele tiden tilpasser seg hestens kropp, selv om mukulatur, vekt og pelsmengde er i stadig endring. En vanlig sal har jo ikke disse egneskapene, og da hjelper det lite om den er aldri så tilpasset. Er helt enig i det jeg har uthevet her, bomløs sal er en genial oppfinnelse. Gjør også at man slipper å hele tiden kjøpe nye saler til unge hester som lett forandrer en del på kroppsfasongen under trening. I tillegg til dette finnes det også saler der du kan skifte bommen, noe som er bra hvis du har funnet riktig sal, men vet at hesten forandrer seg en del gjennom året. Til dere som spør hvorfor det er så utrolig mange hester som går med feil sal og bitt er det selvfølgelig fordi det har vært altfor lite fokus på tilpassning av utstyr. På alle rideskolene jeg har vært innom har det stort sett vært fokus på hva slags merke utstyret er, ikke om det faktisk passer til hesten. Det syns jeg man skal reagere langt mer på, enn at erfarne hestemennesker velger å plukke ut sal selv til hestene sine. Og er man ikke erfaren nok, og har en del kunnskap på området, så bør man selvfølgelig ikke gjøre det.
dittin Skrevet 10. januar 2009 #23 Skrevet 10. januar 2009 Hester kan på sikt få kuler under huden på manken visst salen ikke passer. Det kan virke hysterisk å måtte tilpasse en sal så nøye men hesten kan få senskader av dette som en ikke merke før det har gått lang tid. Hesten kan ha smerter i manken og dette kan forplante seg videre i kroppen slik at hesten får div problemer etterhvert. Ta dette med riktig sal til hest på alvor! Få det helt riktig med en gang så slipper man evt problemer seinere! kuler under huden kommer ofte av at voilocen/sjabrakken ikke er ren nok, slik at huden ikke får "puste", at detblir for tett! skjeldent avatsalen ikke passer....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå