Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2009 #1 Skrevet 1. januar 2009 Jeg holdt på med hest i masser av år, men hørte aldri noe om tilpassing av sal... Nå har jeg hest på for, og bruker min gamle sal på denne (vet ikke merke) - og så leser jeg om tilpassing av sal.... ? Hvordan gjøres dette? Hvor viktig er det, når man bare rir småturer (under en time) og traver og gallopperer lite? Rir heller ikke hesten daglig, og ofte rir vi barbak.... Altså - kan noen forklare om tilpassing - ev linke til en side som forklarer dette på en enkel måte?
FantasDick Skrevet 2. januar 2009 #2 Skrevet 2. januar 2009 Jeg synes det er så viktig at salen passer til hesten at jeg vil ikke anbefale noen å "lese seg opp" på dette selv. Du burde ta kontakt med en saltilpasser og få h*n til å komme å se på salen og hesten, og kanskje h*n kan komme med noen tips i tillegg. Hvis du ikke vet om det er non flinke saltilpassere i nærheten kan du høre med veterinæren eller snuse litt rundt på nettet. Hvis salen ikke passer til hesten kan ryggen på hesten ødelegges og det vil koste mye tid og penger å rette opp i skadene hvis det er mulig. Fikk du ikke med tilpasset sal til hesten når du fikk den på fôr? Vet eier at du ikke bruker tilpasset sal på hesten? Hva sier h*n ev. til dette?
Xtra_lilje Skrevet 2. januar 2009 #3 Skrevet 2. januar 2009 Mange skader hos hest kan direkte tilskrives feil tilpasset sal. Legg salen i salleiet på hesten, rett bak skuldrene. Spenn fast med gjord, for å være sikker på at salen ikke er i konflikt med skulderen, kan du lette forbenet. Se så etter at fremre, nedre del av bommen ikke berører skulderbladet (husk at fremre, nedre del sitter litt inne i salen). Skritt så noen hundre meter og stram etter gjorden. Fra manken og til salen skal det nå være minimum tre fingerbredder. Det høyeste på bakvisselen skal ligge 2 – 3 cm høyere enn det høyeste punktet på forvisselen.
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2009 #4 Skrevet 2. januar 2009 Fikk du ikke med tilpasset sal til hesten når du fikk den på fôr? Vet eier at du ikke bruker tilpasset sal på hesten? Hva sier h*n ev. til dette? Fikk kun med grime på hesten - ingenting annet! Eier vet om at vi hadde sal/div utstyr selv, og var fornøyd med dette De har kanskje ikke mer peiling på saltilpassing enn meg..... Mange skader hos hest kan direkte tilskrives feil tilpasset sal. Legg salen i salleiet ..... osv Har akkurat kommet inn fra ridetur - skal sjekke dette i morgen. Takk. Tror nok jeg skal ta kontakt med ei som har rideskole i nærheten og høre om hun kan sjekke, ev tipse om hvem jeg kan kontakte.
rangi Skrevet 2. januar 2009 #5 Skrevet 2. januar 2009 Vet du hva, jeg har også drevet med hest i over 20 år, og har aldri hatt en eneste hest som har hatt spesialtilpasset sal. Det er selvfølgelig ingenting i vegen for å få laget en spesialtilpasset sal, men med årevis med hesteerfaring er det ikke noe problem å se om salen passer til en hobbyhest. Når du legger salen på hesten for å se om den passer, så skal du ikke bruke salunderlag. Legg salen på i vanlig salleie og still deg bak hesten. Ikke bruk gjord. Da skal du se igjennom hele salen, den skal ikke berøre hestens rygg eller manke. Hvis salen er for vid i bommen vil den ikke ligge godt i salleie, men skli veldig lett fra side til side hvis du tar tak i den. Er salen for smal gjør den akkurat det samme. Den hindrer også skuldrenes frie bevegelse, det merker du når du løfter frambeinet, og salen beveger seg. Jeg har hatt uttallige hester på for, og enda flere på stallen her hos oss. Ingen av dem har noen sinne hatt spesialtilpasset sal, og veldig, veldig få av dem har hatt problemer med ryggen el lign. Man kommer langt med alm hestekunnskap, også når det gjelder saltilpasning. Jeg skjønner at man vil bruke en slatilpasser hvis man er aktiv konkurranserytter, og er avhengig av at hesten yter sitt beste. Da trenes også hesten mye harderer enn en vanlig hobbyhest som ris på tur noen ganger i uka. Så, det blir noe helt annet:) Petter Northug trenger nok flere par ski enn meg, for å si det sånn. Jeg klarer meg fint med mine ti år gamle Madshus jeg, på mine korte skiturer i skogen:)
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #6 Skrevet 3. januar 2009 Rangi - dette hørtes virkelig klokt ut. Det er ikke lett å sile ut info og graden av viktighet når man er "ny". Mine Madshus er vel også 10 år, og går godt nok for meg.
Nieve Skrevet 3. januar 2009 #7 Skrevet 3. januar 2009 Jeg synes det er så viktig at salen passer til hesten at jeg vil ikke anbefale noen å "lese seg opp" på dette selv. Du burde ta kontakt med en saltilpasser og få h*n til å komme å se på salen og hesten, og kanskje h*n kan komme med noen tips i tillegg. Hvis du ikke vet om det er non flinke saltilpassere i nærheten kan du høre med veterinæren eller snuse litt rundt på nettet. Hvis salen ikke passer til hesten kan ryggen på hesten ødelegges og det vil koste mye tid og penger å rette opp i skadene hvis det er mulig. Fikk du ikke med tilpasset sal til hesten når du fikk den på fôr? Vet eier at du ikke bruker tilpasset sal på hesten? Hva sier h*n ev. til dette? Helt enig. Bruker du ikke en sal som er tilpasset hesten så kan du ødelegge hesten din for livet hvis du skulle være så uheldig.Få hjelp av saltilpasser. Er mange flinke i Norge.
rangi Skrevet 3. januar 2009 #8 Skrevet 3. januar 2009 Helt enig. Bruker du ikke en sal som er tilpasset hesten så kan du ødelegge hesten din for livet hvis du skulle være så uheldig.Få hjelp av saltilpasser. Er mange flinke i Norge. For å være helt ærlig så syns jeg dette er noe stort tull på hobbyhester! Som jeg skrev tidligere, så kommer man langt med solid hesteerfaring. Har man ikke det selv, så er det ikke vanskelig å spørre noen som har det. Å bestille en spesialtilpasset sal til en hest som skal gå timeslange rusleturer i skogen, og innimellom hoppe et par hindre er i mine øyne fullestendig bortkastet. Klarer man ikke å se at salen ikke passer til hesten før ryggen blir ødelagt, ja da har man et mye større problem enn som så, og burde kanskje ikke ha ansvaret for en hest alene.
Gjest Gjest_dittin_* Skrevet 4. januar 2009 #9 Skrevet 4. januar 2009 man må ikke nødvendigvis ha en spesialtilpasset sal, de fleste finner jo en sal som passer med standard str. ikke alle sorter/merker, passer til alle hester, men da kan det som oftes løses ved å prøve et annet merke/type. om hesten er en hobbyhest eller ikke har ingen betydning, salen skal passe slik at rideturen ikke er ubehagelig for hesten,uanstt om hesten koster 10 000 eller 150 000!! hvis salen ikke passer, får hesten ofte hvist hår enkelte steder i salleiet etter bare noen uker, dette er arr etter saltrykk, daer salen mest sannsynlig for liten. detter salen for landg ned på hesten (er for stor) kan dette ofte løses enkelt ved å bruke en padd, verretrenger det ikke å være. for å være helt sikker, kan du jo dra fingertuppene hardt over der hvor salen ligger rett etter en tur for å se om du får noen reaksjon, hvis hesten ikke viker og synes det er ubehagelig er salen sikker helt ok!
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2009 #10 Skrevet 6. januar 2009 For å være helt ærlig så syns jeg dette er noe stort tull på hobbyhester! Som jeg skrev tidligere, så kommer man langt med solid hesteerfaring. Har man ikke det selv, så er det ikke vanskelig å spørre noen som har det. Å bestille en spesialtilpasset sal til en hest som skal gå timeslange rusleturer i skogen, og innimellom hoppe et par hindre er i mine øyne fullestendig bortkastet. Klarer man ikke å se at salen ikke passer til hesten før ryggen blir ødelagt, ja da har man et mye større problem enn som så, og burde kanskje ikke ha ansvaret for en hest alene. Du tar jo helt av, det sier seg selv at en hest skal ha en sal i riktig størrelse, på samme måte som du bruker sko i din størrelse! Du er så sinnsykt opphengt i den "spesialtilpassingen" du maser om, at du ikke tenker over at det her er snakk om å finne en sal som faktisk passer, standardstørrelse eller egentilpasset hos salmaker. Vanligvis(og på hobbyhester som du sier) så er det tilstrekkelig med standardstørrelse, men du bruker aldri feil størrelse! Da er du utrolig uansvarlig.
rangi Skrevet 6. januar 2009 #11 Skrevet 6. januar 2009 Du tar jo helt av, det sier seg selv at en hest skal ha en sal i riktig størrelse, på samme måte som du bruker sko i din størrelse! Du er så sinnsykt opphengt i den "spesialtilpassingen" du maser om, at du ikke tenker over at det her er snakk om å finne en sal som faktisk passer, standardstørrelse eller egentilpasset hos salmaker. Vanligvis(og på hobbyhester som du sier) så er det tilstrekkelig med standardstørrelse, men du bruker aldri feil størrelse! Da er du utrolig uansvarlig. Ha ha ha:) Det er fantastisk artig med slike gjester her på KG!
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2009 #12 Skrevet 6. januar 2009 For å være helt ærlig så syns jeg dette er noe stort tull på hobbyhester! Som jeg skrev tidligere, så kommer man langt med solid hesteerfaring. Har man ikke det selv, så er det ikke vanskelig å spørre noen som har det. Å bestille en spesialtilpasset sal til en hest som skal gå timeslange rusleturer i skogen, og innimellom hoppe et par hindre er i mine øyne fullestendig bortkastet. Klarer man ikke å se at salen ikke passer til hesten før ryggen blir ødelagt, ja da har man et mye større problem enn som så, og burde kanskje ikke ha ansvaret for en hest alene. Her bør du være svært forsiktig. Hobbyhester trenger like mye tilpasset sal som andre! Jeg har selv en hobbyhest med ødelagt rygg pga feil sal. Vi var mange i stallen som vurderte og tilpasset (fordi jeg fikk hesten uten sal), og alle mente at den vi valgte passet perfekt! Men plutselig ble hesten vrang, vanskelig, og når dyrlegen kom var han ikke i tvil om at det var salen som gjorde det. Han så salen på, og var enig i at den så passelig ut, men når han undersøkte nærmere hadde han mer kunnskap enn oss, og vi kunne ikke bruke denne lenger. Hesten er gradvis på vei tilbake til hobbytrening, men det har kostet mye penger! Så jeg vil anbefale TS å kontakte noen som har peiling, ikke nødvendigvis saltilpasser (da det er dyrt), men iallefall noen som VET. Ikke stol på andre, og for all del ikke stol på noen på nett. Lykke til!!
rangi Skrevet 6. januar 2009 #13 Skrevet 6. januar 2009 Her bør du være svært forsiktig. Hobbyhester trenger like mye tilpasset sal som andre! Jeg har selv en hobbyhest med ødelagt rygg pga feil sal. Vi var mange i stallen som vurderte og tilpasset (fordi jeg fikk hesten uten sal), og alle mente at den vi valgte passet perfekt! Men plutselig ble hesten vrang, vanskelig, og når dyrlegen kom var han ikke i tvil om at det var salen som gjorde det. Han så salen på, og var enig i at den så passelig ut, men når han undersøkte nærmere hadde han mer kunnskap enn oss, og vi kunne ikke bruke denne lenger. Hesten er gradvis på vei tilbake til hobbytrening, men det har kostet mye penger! Så jeg vil anbefale TS å kontakte noen som har peiling, ikke nødvendigvis saltilpasser (da det er dyrt), men iallefall noen som VET. Ikke stol på andre, og for all del ikke stol på noen på nett. Lykke til!! Det er jo akkurat det jeg sier hvis du leser innleggene mine! Har man ikke nok kunnskap selv, så spør man noen som har. Ikke nødvendigvis en saltilpasser, siden det jo som du sier er dyrt, og tro det eller ei, så er det ikke alle som bor i områder hvor man finner sånne heller, men en person som har drevet med hest lenge som som man vet har greie på det. Det hjelper jo ikke at man står og kikker på hesten og syns salen passer hvis hesten ømmer i ryggen når man sjekker ryggen på den. Da har man heller ikke nok kunnskap til å uttale seg om salen er korrekt til den hesten.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2009 #14 Skrevet 7. januar 2009 (endret) Ha ha ha:) Det er fantastisk artig med slike gjester her på KG! Og jeg synes det er utrolig festlig når faste brukere, da det blir enklere å skille de dumme fra de intelligente:) Ut fra dine holdninger til saltilpasning så går du under første kategori. Det er synd det er oss som faktisk bryr oss om hestene våre sitt velbehag, som må "rydde opp" etter at slike som deg har lekt hestekyndige og tror hester helt fint klarer å tilpasse seg en alt for stor/lite sal sånn uten videre. Hva er resultatet? Hester med ødelagt rygg. Får alle det? Nei, sikkert ikke sier du, men er det virkelig verdt å ta sjansen? Endret 7. januar 2009 av Pasha
Gjest Wolfmoon Skrevet 7. januar 2009 #15 Skrevet 7. januar 2009 Har man nok kunnskap til å ha hest, så bør man også ha nok kunnskap til å merke om salen gjør at hesten får vondt av den. Hvis man ikke har det, så bør hestehold kun skje under oppsyn av erfarne hestefolk. Jeg mener som rangi at man ikke trenger å få en sal spesialtilpasset for at den skal fungere bra og ikke skade hesten, men da må man også ha nok kunnskap til å vite det om hesten føler at salen er ubehagelig. Og dette er heller ikke bare nødvendig når man skal ha sal til hesten for første gang, en hest forandrer gjerne fasong en god del gjennom en sesong. Kanskje har den gått fritt på beitet en hel sommer og lagt på seg, en sal tilpasset en slik hest vil neppe passe like godt når den har blitt trent en hel vinter (snakker av erfaring her). Det viktigste er altså å kjenne hesten, og kunne bedømme om hesten reagerer på salen eller ikke. Enten man gjør dette selv, eller man har erfarne hestefolk rundt seg som kan hjelpe.
rangi Skrevet 7. januar 2009 #16 Skrevet 7. januar 2009 Har man nok kunnskap til å ha hest, så bør man også ha nok kunnskap til å merke om salen gjør at hesten får vondt av den. Hvis man ikke har det, så bør hestehold kun skje under oppsyn av erfarne hestefolk. Jeg mener som rangi at man ikke trenger å få en sal spesialtilpasset for at den skal fungere bra og ikke skade hesten, men da må man også ha nok kunnskap til å vite det om hesten føler at salen er ubehagelig. Og dette er heller ikke bare nødvendig når man skal ha sal til hesten for første gang, en hest forandrer gjerne fasong en god del gjennom en sesong. Kanskje har den gått fritt på beitet en hel sommer og lagt på seg, en sal tilpasset en slik hest vil neppe passe like godt når den har blitt trent en hel vinter (snakker av erfaring her). Det viktigste er altså å kjenne hesten, og kunne bedømme om hesten reagerer på salen eller ikke. Enten man gjør dette selv, eller man har erfarne hestefolk rundt seg som kan hjelpe.
FantasDick Skrevet 8. januar 2009 #17 Skrevet 8. januar 2009 Men hesten trenger alldeles ikke å synes at salen er ubehagelig eller ømme seg hvis salen er feil til hesten! Ofte tar det lang tid uten at hesten viser den har vondt før skadene har blitt alvorlige. Skjønner ikke at folk er villige til å gamble på noe så viktig som hestens rygg. Jeg har selv drevet på hest i 14 år, men føler ikke at jeg er den rette til å vurdere om salen passer til hesten. Jeg hadde sikkert klart å finne en godt tilpasset sal, men jeg tør ikke gamble på det. Og hvis alle "hobby-saltilpassere" og "eksperter" på bitt og hodelag her i Norge er så flinke; hvorfor finnes det tusenvis av hester som går med feil sal/hodelag/bitt? Huff.
Gjest *lucky* Skrevet 8. januar 2009 #18 Skrevet 8. januar 2009 Hester kan på sikt få kuler under huden på manken visst salen ikke passer. Det kan virke hysterisk å måtte tilpasse en sal så nøye men hesten kan få senskader av dette som en ikke merke før det har gått lang tid. Hesten kan ha smerter i manken og dette kan forplante seg videre i kroppen slik at hesten får div problemer etterhvert. Ta dette med riktig sal til hest på alvor! Få det helt riktig med en gang så slipper man evt problemer seinere!
rangi Skrevet 8. januar 2009 #19 Skrevet 8. januar 2009 Men hesten trenger alldeles ikke å synes at salen er ubehagelig eller ømme seg hvis salen er feil til hesten! Ofte tar det lang tid uten at hesten viser den har vondt før skadene har blitt alvorlige. Skjønner ikke at folk er villige til å gamble på noe så viktig som hestens rygg. Jeg har selv drevet på hest i 14 år, men føler ikke at jeg er den rette til å vurdere om salen passer til hesten. Jeg hadde sikkert klart å finne en godt tilpasset sal, men jeg tør ikke gamble på det. Og hvis alle "hobby-saltilpassere" og "eksperter" på bitt og hodelag her i Norge er så flinke; hvorfor finnes det tusenvis av hester som går med feil sal/hodelag/bitt? Huff. Fordi de ikke vet hva de driver med, de har ikke nok kunnskap om dette, men tror selv de vet alt bedre enn andre. Det er dessverre utrolig mange eksempler på mennesker som har drevet med hest lenge og derfor mener at de vet det som er verdt å vite. Hestemennesker er ikke alltid så veldig gode til å ha selvinnsikt. Jeg er ingen saltilpasser, men jeg har da iallfall klart å holde på med hest i over 20 år uten at en eneste av hestene mine noensinne har hatt problemer med ryggen, fått hvite år på manken etter feil sal eller på andre måter hatt problemer relatert til sal og seletøy. Vi driver foressten en stall med over 20 hester, så jeg har sett endel gamp opp gjennom årene, for å si det sånn.. .
Gjest *lucky* Skrevet 8. januar 2009 #20 Skrevet 8. januar 2009 Det er ofte når hesten blir gammel man kan angre veldig på at en ikke passet bedre på å ta forhåndsregler ang hestens vel og ve. Da er et prblem med vond rygg mye værre ofte enn når hesten er ung. Har selv hatt hest som kunne blitt mye eldre hadde dens helse blitt tatt mere på alvor tidligere i livet. Det er ikke så dyrt å ta med hest og sal til en person som er proff!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå