Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2009 #1 Skrevet 1. januar 2009 Visste ikke hvor jeg skulle legge dette men, Kort fortalt: Jeg har et kraftig(!) temperament, noe som ikke er bra for forholdet...Mye krangling og jeg blir sint og lei meg for hver minste ting. Jeg vil så gjerne bli et bedre menneske! Hva kan jeg gjøre for å utvikle meg, få bra selvtillit, ikke bli fort lei meg, bli selvstendig.. Føler at jeg ikke klarer å ta tak i dette selv, siden jeg ikke vet hvordan jeg skal gripe det an...Jeg føler ikke at jeg er den beste utgaven av meg selv om du skjønner. Dette er mitt nyttårsforsetter, og jeg trenger råd fra dere! Grunnen til at jeg legger det her er fordi jeg vil gjøre dette for å få bedre relasjoner til andre, og spesielt få det bedre med kjærsten min!
MonicaR Skrevet 1. januar 2009 #2 Skrevet 1. januar 2009 Kontakt legen din og få en henvisning til en psykolog. Det er IKKE noe nederlag - men et bevis på at du faktisk ØNSKER å gjøre noe med deg selv og den situasjonen du er i. Det kan få deg til å endre ditt selvbilde, få en bedre selvfølelse - noe som igjen vil føre til at du blir mer selvstendig, mindre nærtagende - og du vil få det bedre med alle rundt deg. Det er forresten utrolig flott at du selv ser at du trenger å gjøre noe med dette! Det er det aller første - og vanskeligste steget! Stå på!!
MonicaR Skrevet 2. januar 2009 #4 Skrevet 2. januar 2009 Er det ingenting man kan gjøre selv? Om du klarer det kan du jo endre deg selv og dine holdninger, selvsagt.... Men jeg forstod det slik av innlegget at det var nettopp det som var problemet? At du ikke taklet det på egen hånd?
Gjest nyttår Skrevet 2. januar 2009 #5 Skrevet 2. januar 2009 Ta en kikk på denne linken :-) Personal Development blog
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2009 #6 Skrevet 2. januar 2009 Kontakt legen din og få en henvisning til en psykolog. Det er IKKE noe nederlag - men et bevis på at du faktisk ØNSKER å gjøre noe med deg selv og den situasjonen du er i. Man kan vel ikke fly til psykolog med det som utgangspunkt at man ønsker å utvikle seg selv som menneske. Dvs. det kan man jo gjøre, men da får man betale for det selv. Og kanskje dessuten velge en coach i stedet. Det kommer selvfølgelig an på situasjonen, og kanskje har faktisk ts behov for psykolog, men ut fra opplysningene hun kommer med her, synes jeg ikke dette er mat for en psykolog. Dessverre har psykolgene lange ventelister, og folk i langt alvorligere situasjoner enn ts venter på å få komme til psykolog. Jeg vil anbefale ts om å bruke litteratur og gode venner for å nå målet sitt.
Sheherasade Skrevet 2. januar 2009 #7 Skrevet 2. januar 2009 Finnes det ikke kurs hvor man lærer å kontrollere temperamentet sitt?
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2009 #8 Skrevet 2. januar 2009 Er det ingenting man kan gjøre selv? Tell til 10, se over kostholdet, og kutt ut hormonprevensjon. Går ikke det, samtaleterapi, coach el.
Gjest kaffedama Skrevet 2. januar 2009 #9 Skrevet 2. januar 2009 Jeg har hatt mye nytte av boka "Tenk deg glad håndbok" av David D. Burns. Den er en selvhjelpsbok for folk med lette til moderate psykiske plager som depresjon, angst mm. Jeg brukte den mot depresjon, men tror også den kan være til nytte for å bare oppnå innsikt i egne tankemønstre og dermed lettere kunne endre på dårlige sådane. "The magic pill" http://www.lulu.com/content/989260 er en annerledes metode for å få bedre selvtillit, jeg synes det er mye lurt der. Å skrive dagbok for å bli mer bevisst tanker og følelser er alltid et godt triks. En annen ting som har hjulpet meg veldig er å forsøke å fokusere på hva jeg ønsker meg, ikke hva jeg ikke liker. F.eks. "ikke bli fort lei meg" handler om hva du IKKE ønsker deg (bli fort lei deg), hva ønsker du deg i steden? Mer følelsesmessig stabilitet? Mer tålmodighet? Det er lettere å gå mot noe man vet hva er, enn bort fra noe (uten å vite hvor man skal). Jeg elsker coaching som metode og anbefaler det gjerne til alle, har coacheutdannelse selv og har fått mye hjelp av coacher i vanskelige perioder. Mange coacher har gratis prøvetimer, så du kan få testet ut "kjemien" og hva coaching innebærer og om det er noe for deg. Send meg gjerne en PM, jeg kan sikkert komme på flere råd og tips ved nærmere ettertanke.
Gjest kaffedama Skrevet 2. januar 2009 #10 Skrevet 2. januar 2009 Og en ting til: Fokuser på ting du er takknemlig for. De vanskelige tingene blir mindre viktige hvis du er bedre på å se etter det som er bra. Skriv en "takknemlighetsjournal" med fem ting du er glad for hver kveld. Hvis du er "frisk" kan sånne ting som dette (enkle råd og selvhjelp) funke, hvis det sitter dypere kan du trenge hjelp. Det må du kjenne på selv.
Gjest ts Skrevet 2. januar 2009 #11 Skrevet 2. januar 2009 Og en ting til: Fokuser på ting du er takknemlig for. De vanskelige tingene blir mindre viktige hvis du er bedre på å se etter det som er bra. Skriv en "takknemlighetsjournal" med fem ting du er glad for hver kveld. Hvis du er "frisk" kan sånne ting som dette (enkle råd og selvhjelp) funke, hvis det sitter dypere kan du trenge hjelp. Det må du kjenne på selv. Takk for svar! Gode råd det med å fokusere på det positive og tenk på hva jeg vil ha istedet for det jeg ikke vil ha. Skal begynne å skrive ned 5 ting jeg er takknemlig for hver kveld:) Jeg ser på meg selv som et friskt menneske. Tror ikke psykolog er tingen for meg, vil heller ha hjelp til å utvikle meg selv, lære hvordan jeg skal tenke...
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #12 Skrevet 3. januar 2009 Her er noen råd som har hjulpet meg: - Fokuser på det som er positivt hos deg selv. Når du står foran speilet, ikke fokuser på det som er negativt. Let etter det som er fint og pent. Bare det å ha ører som ikke er utstående eller en nese som passer til resten av ansiktet er flott! Ikke prøv å være perfekt, det er det ingen som er. Ikke prøv å bli som supermodellene. Du er god nok som du er. - Minn deg selv på at noen er glad i deg, flere ganger om dagen. Glem negative kommentarer som blir sagt til deg, husk de positive. Smil til andre. - Gjør ting som gjør deg glad, og omgi deg med mennesker som påvirker deg positivt. Kanskje du har en venninne eller slektning som ikke er helt bra for deg å være sammen med? F.eks. at du blir mer negativ eller sladrete av å være mye sammen med vedkommende? Vær heller sammen med folk du føler at du har godt av å være sammen med, det gjelder også på jobb, hvor de fleste tilbringer mange timer i løpet av dagen og uka... - Gjør en avtale med kjæresten din om følgende: Når du blir veldig sint og lei deg sier du f.eks. "Pause" og går fysisk vekk fra kjæresten din, f.eks. inn i et annet rom. Når du har roet deg ned kan du gå tilbake til ham og fortsette diskusjonen. - Få ut energi og frustrasjon gjennom trening. Når du er psykisk sliten av jobbing, mas og kjas er det utrolig deilig å ta en times trening og få det ut fysisk. Finn en treningsform som du liker, ikke tving deg selv til å gjøre noe du ikke liker. - Rydd opp i livet ditt. Dette er litt feng shui-aktig, men det hjelper: Rydd i omgivelsene dine, rydd i skap og skuffer. Rot skaper frustrasjon. Eller la det fare litt hvis du har støv på hjernen og har vanskelig for å slappe av... - Som noen allerede har foreslått: Lag en takknemlighetsbok. Jeg syntes det var vanskelig å finne på 5 ting hver kveld, så noen ganger ble det tre ganger i uka. Men det er også greit. Håper dette kan hjelpe? :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå