Gå til innhold

Paralgin Forte og kjøring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enig med siste taler her. Det ER ikke noe å ta veldig lett på. Bilkjøring skal foregå i nykter tilstand. Vi er veldig ofte ikke selv i stand til å vurdere vår egen evne selv. Vi er i "fin form" ganske lenge etter at vi egentlig burde ha gått hjem fra fest liksom. Piller lager annen form for rus, men er rus uansett.

Skrevet

Husk nå at ikke alle mennesker reagerer likt.

Jeg kjenner ei som blir svimmel av et par paracet. På meg virker "ingenting". Selv sovetabletter virker ikke på meg.

Rød trekant betyr IKKE at det er ulovlig eller farlig å kjøre bil. Det betyr at du må være oppmerksom på at det KAN være farlig å kjøre bil, så derfor må du vurdere din egen tilstand før du eventuelt kjører.

De fleste er nok fint istand til å vurdere sin egen tilstand. At man kan ha en ørliten reduksjon i reaksjonshastigheten som man selv ikke merker blir litt for søkt å henge seg opp i. Vi er mennesker, ikke maskiner. Derfor vil reaksjonstiden vår variere fra dag til dag, fra time til time, medikamenter innabords eller ei. Det er utrolig mange faktorer som kan påvirke reaksjonshastigheten vår. Som hvis du er trøtt på morgenen når du kjører til jobb, om du er sliten når du kjører hjem fra jobb, om du prater med passasjerer i bilen, om du ser noe interessant langs veien, om du er stresset for å rekke barnehagen før stengetid, om du er bekymret for økonomien, om du er skrekkelig sulten og tørst osv osv. Selvfølgelig hadde det jo vært kjekt å bo i en perfekt verden der folk kun kjørte bil når de var 100% konsentrerte, men da hadde vi vel sett cirka fem biler kjøre gjennom en storby klokka fem en vanlig ettermiddag.

Jeg mener ikke at man dermed skal forsvare å sette seg inn i bilen når man er ruset. Langt ifra. Men om man vurderer at man ikke er redusert pga medisinene man har tatt så er det greit å kjøre bil. At det finnes noen korttenkte mennesker som tror de er klinke edru mens de i virkeligheten knapt klarer å finne tenningslåsen på bilen er en annen sak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...