Gå til innhold

Paralgin Forte og kjøring

Gjest mil

Anbefalte innlegg

Paralgin Forte har rød trekant. I felleskatalogen står det at det anbefales å unngå å føre motorkjøretøy når man bruker denne medisinen. Men betyr det at det er ulovlig å kjøre når man går på Paralgin Forte, eller kan jeg vurdere det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Per_*
Paralgin Forte har rød trekant. I felleskatalogen står det at det anbefales å unngå å føre motorkjøretøy når man bruker denne medisinen. Men betyr det at det er ulovlig å kjøre når man går på Paralgin Forte, eller kan jeg vurdere det selv?

Det er ikke ulovlig å kjøre etter inntak av Paralgin Forte. Men dersom du roter deg borti noe og det blir tatt blodprøve viser det seg likevel at de legger konsentrasjonen av morfin i blodet til grunn for en evt. straffereaksjon. Du vil også bli vurdert av en lege, men det blir jo tilfeldig hvor ruset man evt. blir vurdert til.

TIl syvende og sist er dette noe du må vurdere selv. Det er jo avhengig av hvor stort inntaket er og hvor tilvent du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har brukt Paralgin Forte EIN gong, og aldri i verda om eg hadde sett meg i bilen og køyrt i den tilstanden=) Men for all del, kanskje du tåler meir av dopen. Håpar berre du ikkje skadar eller drep nokon på turen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia,jeg kjører hver dag med paralgin i kroppen men jeg har gått på detta i lang tid pga ubeskrivlige smerter, så jeg merker aldri at jeg har tatt de.Men er du ikke vant til å ta de og kjenner forsjell i huet etter du har inntatt en så ville jeg aldri kjørt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om en er vant til dem grunnet inntak over lang tid og ikke "kjenner" at man har tatt dem, vil det ikke si at man er helt på høyden i reaksjonsevne. Smertestillende dop er det alikevel.

Jeg har kjørt et par nødvendige ganger med slikt i kroppen, korte avstander og liten trafikk, men jeg gjør det helst ikke igjen. Jeg var ikke helt meg selv og kjente at bak et ratt var ikke stedet for meg der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt en del paralgin forte over en viss tid - og aldri om jeg satte meg bak rattet før minst 10-12 timer etter at jeg hadde tatt en tablett.

Men som det står: man må se an reaksojnen før man kjører, da kan man kjøre - dersom man ikke har noen sløvhetsvirkning. Skulle man komme utfor en ulykke vil det bli grundig testet om man på noen som helst måte var svekket pga. medisinene ja!

Men det er ikke alltid at trekant er lik det å ikke kjøre. Jeg tar noen andre medisiner som det også er trekant på, men som overhodet ikke gir noen sløvhet - heller det stikk motsatte (og det kan jo være farlig i trafikken det også). Men trekanten er der fordi man skal se an reaksjonen før man kjører. Så de tar jeg og kjører bil, ja faktisk kjører jeg ikke bil uten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke ulovlig å kjøre etter inntak av Paralgin Forte. Men dersom du roter deg borti noe og det blir tatt blodprøve viser det seg likevel at de legger konsentrasjonen av morfin i blodet til grunn for en evt. straffereaksjon. Du vil også bli vurdert av en lege, men det blir jo tilfeldig hvor ruset man evt. blir vurdert til.

TIl syvende og sist er dette noe du må vurdere selv. Det er jo avhengig av hvor stort inntaket er og hvor tilvent du er.

Noe referanse? Det høres jo helt sykt ut, tatt i betraktning at du kan drepe en som aldri har tatt morfin med 1mg, mens det fins mennesker som glatt tar det tidobbelte pga lang bruk som smertepasienter. Da blir det litt tilfeldig hva en får av dom? (Ikke det at det er overraskende, men virker på en måte så åpent inkonsekvent, her må det være noe mer bak)

Hvis det er slik at retten bruker tommelfinger-gjennomsnittsregel for hvor påvirket en må være, gitt lengden på behandlingen en har fått, gir de da faen i feilmarginer? Og hva hvis du har en høy toleranse pga tidligere misbruk? Blir du da tvunget til å kompromittere din egen (manglende) rettsikkerhet? Fra asken til ilden?

Men det er jo bra, tatt i betraktning at 10% av befolkningen ikke omdanner kodein til morfin, de slipper vel da billig unna, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av legen min at det måtte jeg vurdere selv. Jeg reagerer sjelden på smertestillende og ble verken susete eller neddopet av det. Jeg dro faktisk på jobb med det. Men jeg ville ikke anbefalle deg å kjøe om du merker det på noen som helst måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man roter seg borti noe og det er snakk om vurdering av oppmerksomheten er ikke dette noe vanskelig å måe. Man får samme dose som man hadde da ulyken skjedde og så tester man litt ditt og datt - så ser man fort om man er sløv eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre etter inntak av paralgin forte skjer på eget ansvar. Du må vite hvordan du selv reagerer på medisinene. Det er ikke ulovlig så lenge du har holdt deg til normale doseringer (ved en evt ulykke vil det bli målt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisiner merket med rød trekant betyr at inholder stoffer som gjør at du blir døsig og litt sløv.

Paralgin Forte er merket med trekant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man roter seg borti noe og det er snakk om vurdering av oppmerksomheten er ikke dette noe vanskelig å måe. Man får samme dose som man hadde da ulyken skjedde og så tester man litt ditt og datt - så ser man fort om man er sløv eller ikke.

Hehe, så hvis man var helt totalt neddopa, så blir man tvangsmedisinert grøtete? :ler: Er jo en god ide. Men om en er halvveis klar, og holder kjeft om hva en har tatt, rutinesjekker de blodet etter kodein/morfin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, så hvis man var helt totalt neddopa, så blir man tvangsmedisinert grøtete? :ler: Er jo en god ide. Men om en er halvveis klar, og holder kjeft om hva en har tatt, rutinesjekker de blodet etter kodein/morfin?

Ja, ved mistanke om at du er påvirket av medikamenter eller narko. Pillekjjøring blir et mer og mer utbredt problem, og morfin gjør deg, om ikke ruset, så tregere i reaksjonsevnen. Selv om du ikke merker det selv, gjør kanskje den som må klippes ut av bilen din det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Per_*

Tull og tøys Noe sånt er aldri blitt gjort i norsk rettspraksis, og vil nok heller aldri bli gjort. Er alt for mange variabler som spiller inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både undersøkt og tatt blodprøver på påvirkede førere og skriver førerkortattester. Det er føringer på hvor mye B preparater en kan ta ved kjøring, men må i tillegg vurdere egen kjøreevne dersom en bruker mindre doser enn dette. F.eks er en 7,5 mg Imovane det du kan kjøre med dersom en tåler dette. Det måles i DDD, definerte døgndoser. Husker ikke antall Paralgin Forte, men det er ikke så mange. En kan søke fritak fra Fylkesmannen dersom en får inndratt førerkort pga medisinske årsaker, og da kan førerkort anbefales ved høyere doser ved tilfredstillende kontrollopplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som skremmer meg er at folk kjjører på medikamenter fordi de "føler seg våken" eller "ikke ruset". Sånt gir ingen indikasjon på nedsatt oppfattelsesevne og tregere reaksjonsevne?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Takk for alle svar :)

Jeg skrev fordi jeg begynte å vurdere å hente min samboer som ikke klarte å komme seg hjem nyttårsaften, men heldigvis dukket det plutselig opp en taxi, så jeg slapp å ta avgjørelsen.

Har gått på 4 Paralgin Forte per døgn i et par uker nå pga en stor operasjon, og synes ikke jeg merker at jeg er særlig susete. Men så hadde jeg noen dager kraftig neddopet på morfin før jeg gikk ned til Paralgin Forte, så jeg kan liksom ikke sammenligne med hvordan jeg var før jeg tok pillene. Kjenner at jeg ikke har lyst å kjøre bil for tiden, så ønsket å holde meg unna uansett, men hadde vært greit å vite om jeg kunne kjøre i et nødstilfelle. Ut ifra gjest som skrev at det er føringer på hvor mye B-preparater man kan ta ved kjøring, og 4 Paralgin Forte er ganske nært maksdosen, så vil jeg tro jeg ikke kan kjøre på dette, og holder meg altså unna bilen i et par uker til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skremmer meg er at folk kjjører på medikamenter fordi de "føler seg våken" eller "ikke ruset". Sånt gir ingen indikasjon på nedsatt oppfattelsesevne og tregere reaksjonsevne?!

Folk reagerer forskjellig på medisiner. Ei vennine av meg kan ikke gå når hu går på paralgin forte, mens jeg igjen merker ikke noe mer enn når jeg tar paracet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta en mynt, å legge den oppå hånden, som du holder rett ut. Deretter tar du handa fort ned, og griper mynten i lufta. Greier du dette når du er umedisinert, men ikke med morfinpreparater i blodet, er responstiden senket. Du vet, tiden det tar fra du oppdager en hindring på veien, til den ligger og spreller på panseret? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...