Gå til innhold

Ekte kjærlighet eller fjortisforelskelse!?!?!?

Anbefalte innlegg

Gjest bbygirl
Skrevet

Jeg lurer på om jeg har kjent ekte kjærlighet eller om det bare er tull og fjortisforelskelser. Er 16 år gammel?`Hvordan oppfatter man kjærligheten som da i forhold til det den egentlig er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan egentlig ikke vite før det har gått en stund om det var ekte kjærlighet eller en forelskelse. Det er ikke så lett å vite sånt når man står midt oppi det.

Generelt sett er det vel vanligst med "bare" forelskelser når man er 16. Men det finnes jo mennesker som treffer sitt livs kjærlighet i ung alder.

Skrevet

Det er fort gjort å tro at en forelskelse er ekte kjærlighet, for mens man er kjempeforelska så er jo følelsene utrolig sterke uansett om det er varig eller forbigående.

For meg er den tydeligste forskjellen at ved ekte kjærlighet er man mye mer romslig overfor den andres feil og mangler. Når man er forelsket synes man ofte den andre er helt perfekt og man ser ingenting negativt. Når forelskelsen går over til kjærlighet så har man lært hverandre å kjenne på godt og vondt. Man ser at den andre ikke er perfekt, men det gjør ikke følelsene noe svakere.

Forelskelse handler om drømmen og fantasien om den perfekte partner. Kjærlighet handler om å elske hverandre på tross av svakheter og mangler.

Men dette blir selvsagt bare min subjektive mening. Og det blir veldig kort og overflatisk forklart. Egentlig finnes svaret på spørsmålet ditt kun i deg selv.

Skrevet

Som 16 år gammel jente vet du ikke engang hva som er ekte deg!

Hvor stor sjanse tror du det er for at følelsene dine inneholder et snev av ekthet da?

Du har så mange gode eventyr foran deg at jeg ikke hadde dvelt ved slike spørsmål i din alder.

Skrevet

Vel, som flere her påpeker er det kun i deg selv du kan kjenne om det er ekte kjærlighet, jeg tror ikke man skal si at det er "fjortiss forelskelse" bare fordi man er 16 år gammel. Men det er viktig å kjenne etter hva du vil, og hva du føler. Om du føler at dette er ekte kjærlighet for deg nå, slik du ikke har følt det før, er det nok noe i det.

Samtidig tror jeg vi alle uansett alder kan føle "fjortiss" forelskelsen komme når man møter noen som virkelig gjør inntrykk, slik har jeg det nå, føler meg akkurat som en fjortiss og jeg er snart 25.

En annen ting man kan tenke på er at når man er i tenårene er alle følelsene mye mer intense, ting føles kanskje mye mer intenst for en som er 16 en enn som er 25. Du har veldig mye foran deg i livet, du skal rase fra deg, du skal oppleve nye ting, videreutvikle din personlighet å tråkke nye stier.

Samtidig tror jeg ikke man kan si at dette ikke er kjærlighet, men det er det bare du som kan finne ut av!

Lykke til!

• 2 uker senere...
Skrevet

jeg er selv 16, blir snart 17 da. men jeg føler ekte kjærlighet til gutten min, vi ble sammen når vi var 14. det har vært en del opp og ned med oss, det har også vært slutt mellom oss en periode, men nå har vi vært sammen i 2 år til sammen.

han har sine negative sider, det har jeg også, men vi elsker hverandre likevel. :) i kjæresten min føler jeg trygghet, kjærlighet, vi deler omtrent alt osv. jeg kan faktisk ikke tenke meg et liv uten han! siden forelskelsen har gått over til kjærlighet, føler vi fremdeles litt av den forelskelsen nesten hele tiden :) det her er absolutt ingen fjortis forelskelse!

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
jeg er selv 16, blir snart 17 da. men jeg føler ekte kjærlighet til gutten min, vi ble sammen når vi var 14. det har vært en del opp og ned med oss, det har også vært slutt mellom oss en periode, men nå har vi vært sammen i 2 år til sammen.

han har sine negative sider, det har jeg også, men vi elsker hverandre likevel. :) i kjæresten min føler jeg trygghet, kjærlighet, vi deler omtrent alt osv. jeg kan faktisk ikke tenke meg et liv uten han! siden forelskelsen har gått over til kjærlighet, føler vi fremdeles litt av den forelskelsen nesten hele tiden :) det her er absolutt ingen fjortis forelskelse!

glemte å si at han selvfølgelig også har mange/ flest positive sider ved seg :)

Skrevet

Jeg kan bare snakke for meg selv....

Og de forelskelsene jeg hadde i tenårene, kan ikke sammenlignes med følelsene jeg har nå i voksen alder. Husker jeg var så oppslukt og forelsket, og ikke trodde jeg kunne leve uten gutten jeg var forelsket i. I voksen alder har jeg også vært forelsket, fått barn og vært glad i min partner. Men jeg har faktisk for første gang opplevd kjærlighet, nå i en alder av 32 år.

Skrevet

Jeg tror man merker det hvis man er forelsket, men jeg tror det er veldig uvanlig å oppleve den helt store kjærligheten når man er så ung.

Men når man er 16 har man heller ikke opplevd like mye som når man er feks 30, så man har ikke opplevelser og erfaringer som kan guide deg på vei og "vise" at man opplever en stor kjærlighet, hvis du skjønner...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...