tingeling Skrevet 31. desember 2008 #1 Skrevet 31. desember 2008 Har en gutt som kommer til å være 3,5 år til sommeren. Mine foreldre maser (og maser og maser) om å få ta ham med på hytta. Hytta ligger mange timers kjøring unna og de er aldri der mindre enn 2 uker av gangen, noe jeg synes er alt for lenge for et så lite barn å være borte. Moren min er helt super med gutten, det er ikke det, men samtidig prøver hun å manipulere meg til å godta at de tar ham med. (egentlig vil de at vi alle skal komme, men jeg kjenner mine egne begrensninger ift hvor lenge jeg er en rimelig trivelig person sammen med slekten, så vi ønsker ikke det). Har dere latt så små barn reise bort over såpass lang tid og hvordan har erfaringene vært?
angelou Skrevet 31. desember 2008 #2 Skrevet 31. desember 2008 Hvis det hadde føltes feil for meg så hadde jeg ikke gått med på det. Kjenner til det med manipulerende mor, min mor ble sur fordi hun ikke får ha lillegutt på ferie i februar i en uke, da er han 15 måneder.... Men da får hun bare bli sur
Trampe Skrevet 31. desember 2008 #3 Skrevet 31. desember 2008 Kan du la de ta ham med, og så hente ham etter passende tid? Da kan foreldrene dine bruke så lang tid på hytta som de vil, og så kan dere avtale på forhånd hvor lenge han skal være med de. Blir det forresten ikke kjedelig for en gutt å være alene på hytta med besteforeldre i to uker? Nå er min gutt under året, så for meg er det utenkelig å la besteforeldre ha ham i to uker, men det endrer seg kanskje med tida Venninna mi lot bestemor ha datteren med på ferie i år, for første gang. Hun er tre, og de var borte ei uke. Tidligere har det vært kun ei hyttehelg i ny og ne. Venninna mi synes ei uke var litt i lengste laget, men det gikk helt fint.
tingeling Skrevet 31. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 31. desember 2008 Kan du la de ta ham med, og så hente ham etter passende tid? Da kan foreldrene dine bruke så lang tid på hytta som de vil, og så kan dere avtale på forhånd hvor lenge han skal være med de. Blir det forresten ikke kjedelig for en gutt å være alene på hytta med besteforeldre i to uker? Det hadde ikke vært noe problem, hadde det ikke vært for at det er nesten 10 timers kjøretur og vi kommer til å ha en 6 mnd gammel baby da. Så det er ikke så lett å bare sette seg i bilen. Hvis han må hentes så betyr det at mannen min må ta seg fri fra jobben for å bli med meg, siden jeg ikke kan reise alene så langt med en treåring og en baby som ammes.
Trampe Skrevet 31. desember 2008 #5 Skrevet 31. desember 2008 Nei, da skjønner jeg det godt. Jeg ville heller ikke tatt en 6 mnd gammel baby på en 10 timers kjøretur. Føles det feil for deg å sende gutten så langt avgårde så lenge er du jo i din fulle rett til å la være. Jeg skjønner deg veldig godt. Kan ikke foreldrene dine inngå kompromiss da? Ei uke?
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2008 #6 Skrevet 31. desember 2008 Åh,ja -det ville jeg gjort! Tenk så fint han får det sammen med besteforeldrene sine! Sikkert godt for ham å få litt alenetid med dem og litt fri fra å være storebror Og ikke minst for deg Hadde ikke hatt noen betenkeligheter dersom han er med noen som kjenner ham godt
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2008 #7 Skrevet 31. desember 2008 Jeg hadde ikke hatt noen problemer med det, tror både barnet og besteforeldrene kan ha godt av det, det er nok mest trist for mor skal du se... Jeg var borte fra gutten min en uke da han var 2,5 år og det gikk kjempe fint
tingeling Skrevet 1. januar 2009 Forfatter #8 Skrevet 1. januar 2009 (endret) Haqr lest litt på nettet nå, blant annet dette: link: - Hvor lenge kan en være borte fra barna sine? - Det er et spørsmål som er vanskelig å svare konkret på, det er så mange forhold som spiller inn. Forutsatt normale omstendigheter med kjente og trygge erstatningspersoner tenker jeg at barnet en gang iblant kan tåle å være borte fra foreldrene like mange døgn som det har leveår, sier Solveig Bugge Lande. Tror jeg følger magefølelsen og sier nei (igjen) til foreldrene mine. Det hadde vært noe annet hvis hytta lå nærmere slik at de var en enkel sak å hente ham hvis han fikk hjemlengsel/ ble syk etc. Dessuten er det en utrolig lang reise for et barn som hater å sitte lenge i bil. Endret 1. januar 2009 av tingeling
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2009 #9 Skrevet 1. januar 2009 Jeg forstår deg godt. 10 timers kjøretur er langt unna. Jeg blir mer og mer bekymret jo eldre jeg blir Da jeg var 24 jobbet jeg i utlandet i 4 uker mens datteren min på 7 mnd bodde hos foreldrene mine. Det gikk helt fint og hun har ikke tatt skade av det. Hun er en flott 18-åring i dag. Jeg var selv på ferie hos mine besteforeldre som bodde 3 timers kjøretur unna hver sommer i 2 uker fra jeg var ganske liten. Jeg har gode minner fra de feriene. Som noen andre skrev her tror jeg det blir verst for deg. Hvis barnet ditt kjenner besteforeldrene godt, og de er gode omsorgspersoner, så hadde det nok blitt en fin opplevelse for barnet. Hvis han blir syk så blir han sannsynligvis frisk etter et par dager. Hvis han blir alvorlig syk kan dere vel ta et fly? Men det er jo svært lite sannsynlig. Hadde sikkert vært godt for deg også å få litt avlastning også, særlig når du har en liten baby som krever mye av din tid. Må du bestemme deg nå da? Kan du ikke tenke på det noen måneder da og ta en beslutning i mai?
la Flaca Skrevet 1. januar 2009 #10 Skrevet 1. januar 2009 Haqr lest litt på nettet nå, blant annet dette: link: - Hvor lenge kan en være borte fra barna sine? - Det er et spørsmål som er vanskelig å svare konkret på, det er så mange forhold som spiller inn. Forutsatt normale omstendigheter med kjente og trygge erstatningspersoner tenker jeg at barnet en gang iblant kan tåle å være borte fra foreldrene like mange døgn som det har leveår, sier Solveig Bugge Lande. Det var litt interessant, for det er sammenliknbart med det vi har praktisert. Dvs. 4-åringen har aldri vært borte i 4 døgn, men vi har diskutert det nå. Torsdag - søndag hos farmor og farfar om ikke så lenge. 2-åringen har vært borte i 2 døgn maks, to ganger. Det har gått fint og han har ikke lengtet hjem, men er litt "sint" på mamma når han kommer hjem. 2 uker kommer jeg ikke til å prøve meg på på veeeldig lenge. Har ei stedatter som ikke taklet særlig bra å være hos oss to uker i strekk før hun var 9-10 år. Og vi er pappan og stemamman hennes. Kan bare tenke meg hvordan det er å være hos besteforeldre så lenge når man ikke er eldre enn 3,5. Selv om de har et supert forhold. To uker er fryktelig lang tid. Dessuten hadde jeg savnet ungene noe vanvittig etter 3-4 dager. 2 uker hadde jeg ikke kommet meg gjennom med mindre jeg var tvunget til det.
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2009 #11 Skrevet 1. januar 2009 Men handler det ikke litt om hvem barnet er sammen med? I mitt tilfelle: 5-åringen min har vært borte fra meg i 21 døgn. Hun var da sammen med faren sin, som hun treffer 3-4 ganger i året. Hun kjenner selvfølgelig faren relativt godt, men kanskje ikke bedre enn ts' gutt kjenner besteforeldrene. Hun var altså borte fra meg, sin primæromsorgsperson i 21 døgn. Vil man synes dette er for lenge (ift. dette med alder/antall døgn), eller er det greit fordi det var med faren? Som hun altså ikke kjenner veldig, veldig godt?
thapara Skrevet 1. januar 2009 #12 Skrevet 1. januar 2009 (endret) .. Endret 23. februar 2009 av thapara
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2009 #13 Skrevet 1. januar 2009 Jeg synes ikke hun er vrang. Det handler jo mye om at barnet kommer til å befinne seg 10 timers kjøring unna foreldrene, ikke bare perioden barnet skal være borte.
Gjest imli Skrevet 1. januar 2009 #14 Skrevet 1. januar 2009 Dette bestemmer du jo selv. Jeg tror ikke en 3,5-åring har vondt av å være borte fra foreldrene en uke eller to så lenge han er sammen med besteforeldrene som han (går jeg ut i fra) kjenner godt. Men du må jo selv føle hva du synes er OK.
Gjest men Skrevet 1. januar 2009 #15 Skrevet 1. januar 2009 Jeg er ikke mor, men jeg er tante til 3-åring. Ingen i familien ville finne på å tro at det er ok å "låne" ham fra foreldrene sine i 2 uker. Skjønner ikke hvorfor han ikke kan være der noen dager, mens din mann kan hente, uten at du og spedbarnet må være med. Oppfatter det da som 5 timer hver vei for barnet, 10 timer for hentesjåføren.
Leanne Skrevet 2. januar 2009 #16 Skrevet 2. januar 2009 Har en gutt som kommer til å være 3,5 år til sommeren. Mine foreldre maser (og maser og maser) om å få ta ham med på hytta. Hytta ligger mange timers kjøring unna og de er aldri der mindre enn 2 uker av gangen, noe jeg synes er alt for lenge for et så lite barn å være borte. Moren min er helt super med gutten, det er ikke det, men samtidig prøver hun å manipulere meg til å godta at de tar ham med. (egentlig vil de at vi alle skal komme, men jeg kjenner mine egne begrensninger ift hvor lenge jeg er en rimelig trivelig person sammen med slekten, så vi ønsker ikke det). Har dere latt så små barn reise bort over såpass lang tid og hvordan har erfaringene vært? hvor lenge kan du være på hytta da? Hvis dine foreldre reiser på hytta først alene.. Så kommer du og din familie etter en ukes tid eller noe... så er du, babyen, mannen og sønnen der noen dager/en uke? og så reiser dere hjem mens sønnen blir igjen noen dager til og blir med besteforeldrene hjem... Slik får jo besteforeldrene vært på hytta så lenge de vil (de kan jo reise lang tid før dere skal komme..) Og sønnen din får vært der først sammen med dere, og så litt alene.. Vet ikke hvor mange dager han kan være der jeg, men det kan de vel se an... Går det ikke så bra får de bare reise hjem
Gjest Stjernedryss Skrevet 2. januar 2009 #17 Skrevet 2. januar 2009 Jeg var igjen hos besteforeldrene mine 2 uker når jeg var 2 år, mens resten av familien var i syden (eller var det én uke, jeg husker ikke helt..) Den gangen syntes jeg det var ok, det gikk veldig fint, men den dag i dag irriterer det meg litt at jeg ikke fikk være med på ferie med mamma og pappa. Rart det der...
Solange Skrevet 2. januar 2009 #18 Skrevet 2. januar 2009 Det kan jo gå greit det, men hva hvis barnet går lei, slår seg vrang og insisterer på å hjem til foreldrene ?
Mamma1 Skrevet 2. januar 2009 #19 Skrevet 2. januar 2009 Da jenta mi var 2 år var hun hos bestemoren sin i 11 dager, det var deilig! Tenk over hvilke grunner du har for å si nei, er det pga av barnet? Vil ikke barnet ha det bra? Eller er det deg det står på?
Mamma1 Skrevet 2. januar 2009 #20 Skrevet 2. januar 2009 Jeg var igjen hos besteforeldrene mine 2 uker når jeg var 2 år, mens resten av familien var i syden (eller var det én uke, jeg husker ikke helt..) Den gangen syntes jeg det var ok, det gikk veldig fint, men den dag i dag irriterer det meg litt at jeg ikke fikk være med på ferie med mamma og pappa. Rart det der... Husker du noe fra da du var to år?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå