Gå til innhold

Hvor gamle er barna når de får være oppe til midnatt nyttårsaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde egentlig tenkt å legge jenta vår bare litt senere enn vanlig tid idag, men hun er helt gira her på de morsomme smellene som er ute hele tiden. Hun er ikke antydning til trøtt og løper fra vindu til vindu for å se smellene!

Så da begynte jeg å lure på når det er "normalt" å la barna få være sent oppe??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg selv var rundt åtte år første gang jeg klarte å holde meg oppe. Eldstegutten vår var nesten tre første gang han var oppe.

Jeg har alltid sovet godt. Eldstegutten min tar stort sett alltid lang tid før han sovner etter han har lagt seg.... så jeg tror det er forskjell på folk. Om du tror at barnet ditt klarer å være oppe så lenge, og at barnet og foreldre ikke må lide atl for mye i to-tre dager fordi rutinene er forskjøvet, så synes jeg det er ok nesten uansett alder.

Skrevet

Regner vel med at hun sovner før midnatt, men vi bor i felt og lydnivået inne der hun sover kommer nok til å bli høyt. Derfor bekymrer jeg meg litt for om hun kommer til å våkne av lydene og bli redd.

Jaja, vi får ta det som det kommer :)

Skrevet

Er det egentlig skadelig for barna om de får være oppe til klokken to på nyttårsaften?

Spør Gunnar Oftedal om barnehelse hos Doktor Online .

Farlig?

- Nei, svarer Gunnar Oftedal kjapt.

- Barn tar ikke skade av det, de tar den søvnen de trenger, fortsetter han. Som eksempel trekker han frem at tradisjonene ofte er helt annerledes i andre land

- Jeg var i Guatemala julen for to år siden, og så småbarn som var med på julefeiringen i kirken til langt utpå natten. Da hadde foreldrene de forberedt dem på det, og latt barna sove litt på ettermiddagen

http://www.klikk.no/foreldre/foreldrerolle...ticle388303.ece

Skrevet

Helt enig med gjesten over. Her i familien er det vanlig å la barna sove litt på ettermiddagen for at de skal kunne holde seg våken til rakettene.

Skrevet

Vel, hva folk gjør i andre land er ikke akkurat sammenlikningsgrunnlag, er det vel? Selv om folk i Guatemala drar ungene sine gatelangs om natta kommer ikke jeg til å gjøre det samme... Jeg var i Egypt i fjor, og der var vi vitne til bryllupsfest. Det var mange unger der, midt på natta, høy sigarføring og masse alkohol. I søreuropeiske land er det jo helt vanlig at ungene er ute til langt på kveld. Fint for dem, men jeg kommer ikke til å gjøre det samme.

Niesa mi på fire er våken helt til midnatt i dag, og på julaften var hun våken til 0200. Jeg synes 0200 er litt vel lenge siden hun er så lita, men jeg tviler på at ungene tar skade av å være våkne på nyttårsaften. Jeg var fem-seks tror jeg, men vi brukte å gjøre det slik at vi gikk og la oss hvis vi ble trøtte, og så ble vi vekket for å få se på fyrverkeriet.

Skrevet

Her får de som klarer å holde seg våkne lov til å være oppe til midnatt. Sovner de så sovner de...

Skrevet

Ah, sånt gidder ikke jeg å bry meg om. Orker han å være oppe, så er han oppe. Nyttårsaften er en spesiell dag.

Skrevet
Vel, hva folk gjør i andre land er ikke akkurat sammenlikningsgrunnlag, er det vel? Selv om folk i Guatemala drar ungene sine gatelangs om natta kommer ikke jeg til å gjøre det samme... Jeg var i Egypt i fjor, og der var vi vitne til bryllupsfest. Det var mange unger der, midt på natta, høy sigarføring og masse alkohol. I søreuropeiske land er det jo helt vanlig at ungene er ute til langt på kveld. Fint for dem, men jeg kommer ikke til å gjøre det samme.

Slik foregikk det her i landet også helt opp til langt inn på 1980-tallet og det skulle ikke forundre meg om det praktiseres fremdeles i enkelte uopplyste deler av landet... Jeg har i hvert fall en klar erindring av det du kaller å bli "dratt gatelangs" og det er blant de beste barndomsminnene jeg har!

Her får de som klarer å holde seg våkne lov til å være oppe til midnatt. Sovner de så sovner de...

Grei skuring med andre ord! :ler:

Skrevet

Samme her, så vesla på to og et halvt var oppe til halv ett i natt. Da satte vi henne protesterende i bilen og kjørte hjem, og hun sovnet på et minutt.

Skrevet

Ungene fikk være oppe så lenge de klarte julaften og nyttårsaften da de var små.

Som en annen over her skrev så er det slike kvelder man husker tilbake med glede resten av livet ..

Skrevet
Så da begynte jeg å lure på når det er "normalt" å la barna få være sent oppe??

Når barnet klarer og ønsker å holde seg våken til midnatt, og forstår hva det går i....

Gjest L@dy i.i
Skrevet

Jenta mi er 3,5 år og hun sovnet rundt kl. 22 i går. Jeg sa til henne at hun skulle få være oppe så lenge hun ville, så lenge hun ikke ble rølpete ( ;) ), men det gikk helt fint. Jeg ett lite eventyr for henne, etterpå så sloknet hun fort, og sov til 10.15 i dag.

På julaften ba hun om å få legge seg når kl. var kvart over ti på kvelden.

Skrevet

Jeg var visst litt vel negativ ser jeg ;) Når jeg skriver "dra gatelangs" tenker jeg på de kulturene der de har barna med overalt, hvor som helst, når som helst. Barna sovner på restauranter om kvelden, barna blir dratt med ut fordi foreldrene skal ut. Ikke bare på nyttårsaften, men til hverdags. Avsporing ble det også, men det jeg egentlig mente var at man ikke nødvendigvis trenger å se på hvordan andre kulturer oppdrar barna sine. Jeg har ihvertfall reagert på ting jeg har sett på utenlandsreiser.

Min sønn sov i går, jeg så ikke vitsen med å vekke ham for at han skulle se på fyrverkeri. Han er ikke året enda. Jeg har venninner med jevngamle barn, som vekte de for at de skulle få se. De om det. Regner med jeg lar ham sove til neste år også, men året etter der er han nok stor nok til å bli vekket for å få se på fyrverkeriet. Kanskje jeg til og med drar ham med meg ut :ler: Jeg husker også nyttårsaften som noe veldig koselig, der vi fikk være våkne lenge, og så ble vekket hvis vi ikke greide å holde oss våkne til rakettoppskytingen.

Skrevet

Min eldste sov over fyrverkeri de to første årene. Da var han 3 mnd og 15 mnd. Men de to siste årene har han vært våken. Han sov fram til rakettene i fjor, men i år var han våken hele tiden. Lillemann på 9 mnd sov over i år og det gjør han muligens neste år og. Vi får se.

Skrevet
Samme her, så vesla på to og et halvt var oppe til halv ett i natt. Da satte vi henne protesterende i bilen og kjørte hjem, og hun sovnet på et minutt.

Skulle tro det var jeg som hadde skrevet!

Sånn var nøyaktig nyttårsaften for snuppa her også. Og hun var SMØRBLID hele kvelden, ikke antydning til sutrete :)

Skrevet

Gutten vår holdt seg våken til etter midnatt i går. Det var flere barn tilstede, og alle barna fikk seg en sen ettermiddagslur for å kunne holde seg litt lenger oppe på kvelden. Vår sov litt over 3 timer i går ettermiddag, og hadde ingen problemer med å være våken til så sent. Hadde han villet det så kunne han lagt seg, men siden vi av erfaring vet at det ikke er aktuelt når det er andre barn tilstede så la vi det opp sånn.

Han har tatt igjen den søvnen i dag ved å sove lenger i dag tidlig.

Skrevet

Mine to eldste på 7 og 4.5 la seg ved 20.00-20.30 tiden for så å bli vekket igjen for å se på rakettene. 4.5 åringen var ute i to min for så å be om å gå å legge seg igjen:). Mine sover ikke inn igjen den tapte søvnen det blir ved å være oppe så lenge som tolv ett tiden, de står like herlig opp ved 6-7 tiden. Og da blir det veldig grinete unger dagen derpå.

Skrevet
Ah, sånt gidder ikke jeg å bry meg om. Orker han å være oppe, så er han oppe. Nyttårsaften er en spesiell dag.

Ja,enig i den :)

Gjest Elastica
Skrevet

Mine tre gutter på fem, sju og ni la seg kvart på to. De to yngste var trøtte, den eldste var pottesur fordi han ikke fikk lov til å lese på sengen. :ler:

Jeg måtte vekke han klokken ett idag, de andre sov til elleve.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...