Phobos Skrevet 31. desember 2008 #1 Skrevet 31. desember 2008 Hei! Hvis jeg ønsker å få besøk av en person utenfor EU til Norge, kan jeg søke om invitasjon, og oppgi meg som garantiperson. Hva hvis jeg ønsker å dra til f.eks. Tyskland med denne personen?, uten å ha vært i Norge. Kan jeg da søke om Schengen-visum til vedkommende, med meg som garantiperson der også?
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2009 #2 Skrevet 1. januar 2009 Det siste spørsmålet ditt vet jeg ikke svar på. Ang. det første: Det er ikke slik at du "søker om invitasjon". Det du må gjøre, er å gå til politiet og be om et skjema hvor du garanterer for denne personen. Det betyr at du garanterer for at personen, etter endt opphold i landet, forlater det. Du må ha personens navn, adresse og passnummer, samt datoer for innreise og utreise. Skjemaet skal skrives under av deg mens en politibetjent ser på, deretter skal du sende det til personen, som må ha dette med seg når han/hun ankommer flyplassen i Norge. Som sagt, hva angår det andre spørsmålet ditt, vet jeg ikke. Men norske myndigheter har vel strengt tatt ikke noe med dette å gjøre. Du må forhøre deg i Tyskland.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå