Julie:) Skrevet 31. desember 2008 #1 Del Skrevet 31. desember 2008 Ja som tittelen sier så skjedde dette.. Jeg sto opp og gikk inn til datteren min for hun lå i sengen sin og gråt. Jeg følte meg skikkelig kvalm og svimmel og sa til henne at jeg måtte på do.. Nå jeg snudde meg svimte jeg av og jeg kom til meg selv igjen etter kort tid da jeg slo hodet ganske hardt blandt alle lekene hennes.. Men jeg ble så redd, har ikke opplevd dette før. Noen som har gjort det? Hva kan det komme av? Jeg vet jo at man kan besvime av å reise seg fort opp etc.. men bare lurte på hva andre har opplevd eventuelt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Devana Skrevet 1. januar 2009 #2 Del Skrevet 1. januar 2009 Det er mange som nesten-besvimer eller besvimer ved å reise seg opp fort som du sa, og da spesielt på natta når du kanskje er trøtt/har sovet, og ikke spist på endel timer kanskje. Men om det skjer flere ganger ville jeg kanskje tatt en liten tur til legen...Kan jo være så mangt. Gikk svimmelheten og kvalmen over raskt når du "kviknet" til? Normalt sett ville den jo gjort det hvis det var snakk om lavt blodtrykk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_BareMeg_* Skrevet 1. januar 2009 #3 Del Skrevet 1. januar 2009 Hei. Jeg har ikke opplevd det selv, men kan litt om det pga yrke, og vil derfor komme med et innspill. De fleste tilfeller av besvimelse (synkope) er uskyldige. Men det kan også være et symtom på en alvorligere sykdom, og bør derfor nøye utredes. Normalt er det blodtrykkfall, det at hjernen et øyeblikk ikke får nok blod. Dette kan igjen komme av: Når du reiser deg fort opp (fra seng o.l), under sterk varme/dårlig luft, av sterke intense smerter, pusteproblemer (hyperventilerer), dersom du er engstelig/psykiske årsaker, lavt blodsukker (diabetiker som har tatt for mye insulin) eller etter inntak av medikamenter (nitroglyserin i for stor dose), hjertesykdom eller epilepsi. Som sagt, så er de aller fleste tilfeller av besvimelse av uskyldig karakter. Jeg har jobbet på en nevrologisk avdeling, der vi utredet personer som hadde hatt en eller flere synkoper eller nær-synkoper. Ta kontakt med legen din du - selv om du føler deg bra nå. Det er greit for din egen del, men kanskje også for de som er i din nærhet, som ditt barn, der dette kan være skremmende at mor går i gulvet på den måten. Det er ikke meningen å skremme deg heller, men etter erfaring går jeg heller til legen en gang for mye enn for lite =) Lykke til - og godt nytt år! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 1. januar 2009 #4 Del Skrevet 1. januar 2009 Jeg har gjort det, men det var en gang jeg hadde skikkelig influensa. Sto opp og måtte på do og på vei inn på rommet mitt igjen (jeg var 14 år) så svartnet det helt og jeg gikk rett i dørket. Fant meg selv sittende lent mot døra til rommet mitt. Var så elendig at jeg måtte bokstavelig talt krabbe i seng, hadde ikke sjans til å reise meg opp. Neste dag så var jeg helt fin igjen, dvs. influensasymptomene var jo der fremdeles men hadde ikke problemer med å stå på beina. Har også i perioder opplevd liknende ting om morgenen når jeg står opp. Da blir jeg kvalm og svimmel som om jeg skal til å besvime. Etterhvert har jeg lært meg til at jeg da bare skal flate ut igjen kontrollert. Etter noen minutter liggende på seng eller sofa (fullt bevisst) så kan jeg prøve meg igjen. Som oftest må jeg ha 2-3 slike nedlegginger før jeg fungerer normalt. (Blir litt stykkevis frokostspising og tannpuss på slike dager. ) I løpet av 1/2 - 1 time er jeg helt fin igjen og jeg pleier komme meg på jobb til vanlig tid. Merker heller ikke noe utover dagen selv om jeg har hatt et slikt anfall. Det kan gå måneder og år før neste gang jeg opplever det. Har aldri husket på å nevne det for legen, siden det forekommer så sporadisk, men mistenker at det er blodtrykket som spiller meg et lite puss. Har også opplevd å besvime på kino. (Relativt sært og fryktelig pinlig, men mener selv det var pga. fryyyyyyktelig stramme muskler og litt sammenkrøpet sittestilling som til sammen bremset for blodstrømmen til hjernen.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest virvelvind Skrevet 1. januar 2009 #5 Del Skrevet 1. januar 2009 Jeg besvimte mye da jeg var yngre på grunn av jernmangel, det var også kombinert med kvalme og vondt i hodet. Der igjen var det vel mye fordi jeg spiste veldig lite i 13-14 åra alderen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Telys Skrevet 1. januar 2009 #6 Del Skrevet 1. januar 2009 Jeg har slitt en del med nær besvimelser (ikke så ofte,men 1-2 gange i året siden jeg var 14,er nå 20) Så skjer det ALLTID på offentlige plasser,(frisør,bussen,osv).Det er flaut. Selv om jeg ikke svimer helt av,så må jeg sette meg ned,mister synet og blir kvalm. Så tar det et kvarter før jeg kommer meg igjen. Men er dårlig hele dagen etterpå. Og nå har det utvikklet seg slik at hvis jeg er i en butikk litt lenge eller står i en lang kø,så blir jeg automatisk kvalm og dårlig,kjenner jeg begynner å sjelve i knærne og blir veldig varm,fordi jeg er redd jeg skal få nær besvimelse igjen. Og da får jeg det om jeg ikke setter meg ned. Irriterende! Har vært hos legen med det,og fikk beskjed om at det ikke var farlig. At det kan komme av at jeg er trøtt,sulten,blotdrykk,at jeg kjenner en spesiell lukt osv. Bra det ikke er farlig,men kjenner at det sliter en del på meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå