Gå til innhold

Stiv i beina

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei

Jeg er en kvinne på 39 år, er 169 cm høy og veier snart 100 kg... :oops: Jeg har i den senere tid fått så forferdelig stivhet i nederste del av rygg og beina, når jeg sitter en stund så kommer jeg nesten ikke opp av en stol, kan det være at jeg er for tung. Jeg går mye tur, men detter er skikkelig slitsomt, stiv i beina, så jeg nesten ikke kan gå, men når jeg har vært oppe og gått en stund, går det helt fint, da forsvinner stivheten. Noen som vet hva dette kommer av?? Har jo så veldig lyst til å gå ned i vekt, har prøvd å trimme mye og spise fornuftig, men jeg går ikke ned et gram, da gir jeg opp og spiser i vei på bare drit og blir mer og mer fortvila, for jeg ser jo at kroppen min ikke har godt av det. Har bare lyst til å gi opp alt, men ingen tror jeg er så tung, for jeg har faktisk en god midje og overkroppen er ikke så veldig stor, det er heller fra navlen og ned problemene sitter. Noen som vet hvorfor jeg blir så forferdelig stiv i nederste del?? Håper på seriøse svar. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet med å gå ned er jo at det tar tid før man ser resultatet! For rask vektreduksjon er heller ikke bra - du ønsker jo å forbrenne fett, ikke muskler!

Stivheten i beina kjenner jeg igjen - har brukt mye kiropraktor, men vet at det som hjelper over tid er å være i bevegelse. Sykle, svømme og gå turer er veldig bra - både mot stivhet og for å øke forbrenningen.

Muskler veier mer enn fett, så når du trener, kan det reelle vekttapet være større enn vekta viser. Det betyr dessverre også at når du slutter å trene, så vil vekta kunne holde seg nede fordi musklene omdannes til fett igjen.....

Jeg har veldig tro på Fedon Lindberg og hans teorier om Glykemisk indeks og karbohydrater. Jeg går ned i vekt når jeg spiser mye grønnsaker, salat, kyllling etc.

Jeg liker lettvinte måltider, og er dessuten ganske sær i matveien. Ikke lett med Fedons diett når jeg ikke liker grønnsaker :oops:

Mine mattips som jeg synes funker:

Frokost: Vanlig yoghurt med havrekli - lett og raskt, særlig når man ikke har matlyst! Frokosten er det jo bannlyst å skippe!

Salater og middager med grønnsaker, litt pasta eller ris. Masse kylling, kjøttboller og mye krydder og oljer. Bruker bare oljer i matlagingen: valnøttolje, rapsolje og olivenolje er veldig bra! Rapsolje er bedre å bruke til steking enn olivenolje.

Spiser ikke brød. Drikker bare vann og farris. Har funnet ut at kakao ikke funker som slankedrikk.... :roll:

Utskeielse som funker: Kokesjokolade/mokkabønner og cashewnøtter. Er nesten sunt :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du må gjøre er å flytte fokuset vekk fra vekt og størrelse.

Tenk på at det er dette du har, det er utgangspunktet ditt. Ikke trim og gå tur for å gå ned, men for å komme i form.

Mange gjør som deg, gir litt opp for de går jo ikke ned. Ikke dett i den fellen der. Bit tennene sammen og sats alt på å komme i bedre form. Jeg er sikker på at du etterhvert får mindre ryggplager også. Om du så går ned og blir strammet opp, er det en bonus. Men det viktigste er at du utnytter den kroppen du har og gjør det beste ut av den. Jeg er sikker på at du ganske raskt kommer til å merke at du klarer og orker mer, og at du kommer til å føle deg bedre.

Ikke tenk slanking - enda. Gjør som jeg sier i 4 måneder, så skal du se at du vil se annerledes på ting.

Lykke til - du er ikke alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tusen hjertelig takk for 2 kjempegode svar... ja, skal gjøre det, er nok for opptatt av hvordan jeg ser ut ja, det er liksom så mye å ta fatt på, men jeg får heller ta tiden til hjelp. Jeg har når sant skal sies ikke røyk på snart 4 mndr. så noe vilje har jeg jo, er kjempefornøyd, og har jo merket fordelene på økonomisk og ikke minst helsemessig etter jeg sluttet, maten som ble nevnt her er også bra, skal nok følge den endel ja... ! Tusen takk :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilstillinger mellom ben og bekken/rygg kan også føre til plager. Du kan få knuter, betennelse og nevrologiske plager. Jeg synes du burde får noen til å se på dette jeg... Er det noe slikt, og du bare biter tanna sammen kan det fort gå mye mye lengre tid før du blir kvitt plagene enn om du går nå... Og da kan du få beskjed om å ikke bevege deg for mye, noe som ikke er noe særlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...