Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #1 Skrevet 30. desember 2008 I skattelistene og i Folkeregisteret står jeg oppført med 70' i inntekt. Vet selv at jeg tjente godt over 100'. Er student, og er redd jeg kommer til å gå på en smell med Lånekassen. Hvorfor står jeg bare oppført med 70'? Sjekket også min mor, og hun står oppført med et beløp som en langt under hva som i det hele tatt er mulig med 100% stilling.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #2 Skrevet 30. desember 2008 I skattelistene og i Folkeregisteret står jeg oppført med 70' i inntekt. Vet selv at jeg tjente godt over 100'. Er student, og er redd jeg kommer til å gå på en smell med Lånekassen. Hvorfor står jeg bare oppført med 70'? Sjekket også min mor, og hun står oppført med et beløp som en langt under hva som i det hele tatt er mulig med 100% stilling. Man får ikke nøyaktige beløp i skattelistene. Der tas med/trekkes fra gjeld, fradagsrettigheter, formue osv. Mange faktorer med i spillet.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #3 Skrevet 30. desember 2008 Hallo, hvem gidder å sjekke ligningen til andre?! Noe så barnslig. Regner med at folk flest har andre ting å foreta seg.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #4 Skrevet 30. desember 2008 Hallo, hvem gidder å sjekke ligningen til andre?! Noe så barnslig. Regner med at folk flest har andre ting å foreta seg. Hva er det for slags tullesvar? TS skriver jo at h*n har sjekket sine egne tall, og morens for å sjekke om tallene stemmer eller ikke.
Gjest Elastica Skrevet 30. desember 2008 #5 Skrevet 30. desember 2008 Man får ikke nøyaktige beløp i skattelistene. Der tas med/trekkes fra gjeld, fradagsrettigheter, formue osv. Mange faktorer med i spillet. Såklart det er nøyaktige beløp som står oppført i skattelistene. Imidlertid er det nettoinntekten som oppgis, og det vil si alt man har tjent minus alle fradrag, inkludert minstefradrag. Det kan dermed stemme at ts har tjent 100 000 men står oppført med 70 000. Formuen har ingenting å gjøre med inntekten, forresten.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #6 Skrevet 30. desember 2008 Såklart det er nøyaktige beløp som står oppført i skattelistene. Imidlertid er det nettoinntekten som oppgis, og det vil si alt man har tjent minus alle fradrag, inkludert minstefradrag. Det kan dermed stemme at ts har tjent 100 000 men står oppført med 70 000. Formuen har ingenting å gjøre med inntekten, forresten. Det er nok ikke "såklart" at skattelistene gir nøyaktige tall. Det er påvist gang på gang at det er feil der. Men sånn generelt sett stemmer det du sier.
Gjest Elastica Skrevet 30. desember 2008 #7 Skrevet 30. desember 2008 Det er nok ikke "såklart" at skattelistene gir nøyaktige tall. Det er påvist gang på gang at det er feil der. Men sånn generelt sett stemmer det du sier. Ja, jeg formulerte meg muligens litt uklart. Beløpet i skattelistene er konkrete, i den forstand at de ikke er omtrentlige, slik jeg forstor innlegget lenger opp. Men du har helt rett i at det kan forekomme feil. Derfor bør alle sjekke likningen sin når de får den, enten i juni eller oktober.
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2008 #8 Skrevet 31. desember 2008 Så det er netto som står oppført, og ikke brutto? Eller?
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2008 #9 Skrevet 31. desember 2008 Så det er netto som står oppført, og ikke brutto? Eller? Ja, i skattelisten er den nettoinntekten som er oppført. Alle inntekter (lønn, renter osv) minus alle fradrag (minstefradrag, renteutgifter osv).
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2008 #10 Skrevet 31. desember 2008 Men når Lånekassen skal sjekke hvor mye inntekt hver og enkelt har, vet jeg de sjekker Folkeregisteret, hvor det står samme tall som i skattelistene. Da får de jo bare oppført netto, men på lanekassen.no står det at de går ut i fra brutto. Hvordan får de det til a'?
Rosalie Skrevet 31. desember 2008 #11 Skrevet 31. desember 2008 Men når Lånekassen skal sjekke hvor mye inntekt hver og enkelt har, vet jeg de sjekker Folkeregisteret, hvor det står samme tall som i skattelistene. Da får de jo bare oppført netto, men på lanekassen.no står det at de går ut i fra brutto. Hvordan får de det til a'? Antagelig fordi de har tilgang til litt flere tall enn hva man har når man sjekker skattelistene på nett. I selvangivelsen din står jo bruttoinntekt, også. Jeg vil anta at de har tilgang til de tallene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå