Ambriel Skrevet 30. desember 2008 #1 Skrevet 30. desember 2008 Hei! Jeg vurderer nå å flytte for meg selv, jeg er fortsatt itvil på om jeg skal leie eller eie, og siden jeg er så tidlig i denne fasen driver jeg bare å titter litt rundt for å sjekke priser, områder osv... Jeg satser på å kjøpe leilighet, hvis alt går i orden med jobb og lån osv... må vel ha mamma og pappa som kausjonister på lånet (hvordan fungerer dette? pappa bor i usa men har en ganske god inntekt der, mamma bor i norge og har et lite lån her som hun betaler på). Det andre jeg lurer på er hva som er forskjellene på eieformene: selveier og andel? Har forstått at med selveier er det jo JEG som eier boligen, men på andel så kan det være borettslaget? Hvordan blir dette med nedbetalingen av fellesgjelda som felleskostnadene inkluderer, er det det samme som en nedbetaling? Eller? Så til slutt, trenger hjel til å tolke disse "begrepene": Verditakst (f,eks: 430.000,-) Lånetakst (f,eks: 360.000,- ) Fellesgjeld (f,eks: 1.029.000,-) Fellesformue (f,eks: 7.014,-) Felleskostnader (f,eks: 7.380,-) Jeg ser jo på disse "andels-leilighetene" at de er mye billigere enn selveier? Hvorfor det? Er det sånne man hører skrekkhistorier fra om at de plutselig har satt opp felleskostnadene så voldsomt at folk ikke har hatt råd til å bo der? Hmm, tror det var spørsmålene for nå, men jeg kan jo bare skrive dem inn her om jeg skulle komme på flere Takker for svar
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #2 Skrevet 30. desember 2008 I borettslag der du har fellesgjeld blir denne "lagt til" kjøpesummen når banken vurderer hvor mye lån du kan få. La oss si at du betaler 500.000 for ei leilighet der fellesgjelda er på 1.000.000. Da har i realiteten leiligheta kostet 1,5 mill. Fellesgjelda som opplyses tilhører altså din leilighet alene. Jeg ville aldri kjøpt meg inn i disse nye borettslagene med lavt innskudd. Selv om husleia allerede er relativt høy er sjansen stor for at leia snart skyter i været og blir uoverkommelig. Mange unge mennesker her jeg bor har gått på en kraftig smell på slike leiligheter. Nå er det mange knøttsmå leiligheter til salgs for gibortpris (under 100.000) her, mens fellesutgiftene er på over 10.000 pr mnd. Pass deg også godt for fagre løfter om avdragsfrihet de første årene i splitter ny leilighet. For hva skjer når avdragsfriheten er over? Jo, da skyter utgiftene i været som en rakett, og ingen vil kjøpe leiligheta når du vil selge. Jeg ville satset på et gammelt og veldrevet borettslag der økonomien er under kontroll. Men samtidig passe på at blokkene/rekkehusene er i god stand sånn at det ikke blir en enorm renovering rett etter at du har flyttet inn sånn at fellesutgiftene stiger med flere tusen i måneden. Med selveier slipper du fellesgjeld, da er all gjeld din egen. Men man har ofte en liten fellesutgift likevel for å dekke garasjeplass, snømåking, belysning/varme i fellesområder osv.
Ambriel Skrevet 31. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 31. desember 2008 Tusen takk for svar, gjest Så i eksempelet mitt vil det si at: Lånetakst (f,eks: 360.000,- ) + Fellesgjeld (f,eks: 1.029.000,-) = lån på 1 389 000 i banken? Så leiligheten er altså ikke så billig likevel. De leilighetene er av typen "For godt til å være sant" Spørsmålet blir bare hvor mye lån jeg kan få siden jeg er såpass ung og i etableringsfasen, pluss at jeg skal bo alene
Gjest Bond Skrevet 31. desember 2008 #4 Skrevet 31. desember 2008 (endret) Sant. Du må alltid regne med fellesgjeld. Dvs prisen som er gitt + fellesgjeld er den virkelige prisen for leiligheten. Verditakst er det de antar prisen til leiligheten skal bli, dvs markedsverdien. Lånetakst er det du sannsynligvis får fra banken, dvs den minste 'sikre' verdien for akkurat denne leiligheten. Hva den eventuelle prisen blir er jo avhengig av hvor mye noen er villig til å betale. Siden markedet er vanskelig, kan man nå regne at salgsprisen blir nærmere lånetakst, men når markedet er litt bedre, da går det fort over verditakst. Det er sånn jeg forstår det i hvert fall, men jeg er ikke noe økonomikyndig egentlig. * * * Hvor mye lån du kan få er en annen sak og er avhengig av mange ting. Har do egenkapital? Har du BSU? Har du kausjonister? Hva studerer du/jobber du med (dvs hva er fremtidsutsikter mtp lønnsøkning)? Hvor mye tjener du? Som oftest sies det at 3xinntekt er en god pekepinn, men jeg antar at nå er det flere banker som er litt mer strenge rundt dette og det er ikke sikkert at man får så mye. I tillegg er det mye vanskeligere å få lån alene contra det å få lån når du er sammen med noen. Så det kan nok være vanskelig å eie bolig når man er ung, singel og i etableringsfasen. Men det er heller ingen menneskerett å eie bolig, så sånn er det bare. Man må bare spare så mye man kan og få seg nok egenkapital Endret 31. desember 2008 av mrs_bond
Kakee Skrevet 31. desember 2008 #5 Skrevet 31. desember 2008 (endret) Tusen takk for svar, gjest Så i eksempelet mitt vil det si at: Lånetakst (f,eks: 360.000,- ) + Fellesgjeld (f,eks: 1.029.000,-) = lån på 1 389 000 i banken? Så leiligheten er altså ikke så billig likevel. De leilighetene er av typen "For godt til å være sant" Spørsmålet blir bare hvor mye lån jeg kan få siden jeg er såpass ung og i etableringsfasen, pluss at jeg skal bo alene Det stemmer, men du tar jo ikke opp fellesgjeldlånet i banken da, så klart (litt usikker på om du mente det ut i fra det du skrev), det betyr bare at du må i praksis kunne få 1 389 000,- i lån i banken for å låne de 360 000,- når det er så høy fellesgjeld (fellesgjelda skal jo betales ned på det også, akkurat som det lånet du evt. tar opp i banken). Når det gjelder hvor mye lån du kan få så er det gjerne 2,5 - 3 ganger inntekten din (brutto årslønn) minus evt. lån du har fra før av. Husk også at det er vanskeligere å få lån om dagen, og at mange har sluttet å gi førstehjemslån (100%). Vil råde deg til å passe deg litt for leiligheter med ekstremt høy fellesgjeld. Nå om dagen er de også omtrent umulig å få solgt. Edit: Ser nå at jeg har skrevet mye av det samme som mrs. bond. Lønner seg å lese hele tråden først, ja Endret 31. desember 2008 av Kakee
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2009 #6 Skrevet 1. januar 2009 Forskjellene mellom selveierleilighet og andelsleilighet er mindre enn de var tidligere. F.eks. kan ikke styret lenger lage begrensninger for kjæledyr og fremleie, hvis de ikke har saklig grunn til det. Slik som "jeg liker ikke katter", holder ikke lenger. Prisforskjellen bør derfor ikke være veldig stor. Se på kvadratmeterprisen når du sammenligner boliger. Husk likevel at den oppgitte prisen er selgers/meglers forslag. Ikke by mer enn du syns leiligheten er verdt, sammenlignet med andre leiligheter.
Annikken Skrevet 3. januar 2009 #7 Skrevet 3. januar 2009 (endret) De sier prisene på boligmarkedet skal synke litt til. Men uavhengig av det: Dersom du skal kjøpe alene og er student, ville jeg heller anbefalt deg å leie til du har en stabil inntekt. Jeg har hørt mange si at de vil "betale til seg selv istedenfor å betale til huseier" men det som fort kan skje er at du ender opp med å betale til banken istedenfor i form av høye renter, hvertfall om du "bare" har råd til å kjøpe leilighet med høy fellesgjeld. Jeg ville aldri i verden kjøpe meg inn i et sånt prosjekt nå, folk rømmer jo som bare katten vekk fra slike boliger. Veldrevet borettslag, som nevnt her, er et bra tips om du føler du "må" kjøpe. Men det er ingen selvfølgelighet å eie noe eget. Dersom du er ung, uerfaren og uten fast jobb, ville jeg heller råde deg til å leie i noen år til. Det er mye tryggere for deg som ikke har noe "fast grunn" under føttene. Endret: Whups, du er visst ikke student, sorry! (Eller er du?) Endret 3. januar 2009 av Annikken
Ambriel Skrevet 3. januar 2009 Forfatter #8 Skrevet 3. januar 2009 Tusen takk for svar alle sammen Nei jeg er ikke student Er arbeidsledig akkurat nå (ble sagt opp grunnet innskrenkninger forrige mnd), så førsteprioriteten min er å få meg jobb nå. Men siden det nettopp har blitt slutt mellom meg og min samboer så er jeg nødt til å begynne å tenke på et sted å bo også (foreløpig bor jeg hos mamma som bor 4 timer unna) Jeg vet jo da foreløpig ikke hva inntekten min kommer til å bli. BSU begynte jeg med, men slutta etter et par mnd da jeg fikk mindre timer på jobb, så har bare spart noen tusen... Har ca 30 000 på sparekontoen, men det er jo ikke mye når det kommer til å kjøpe leilighet. Men det er greit å ha en liten pekepinn på hva jeg skal se etter og holde meg unna.. Både pappa og mamma er gira på at jeg skal kjøpe hvis jeg har råd, så de vil jo hjelpe meg det de kan Ser ut som om det kanskje blir leie i første omgang, men som sagt så vet jeg veldig lite om hva som skjer fremover. Men nå har jeg hvertfall fått svar på det jeg lurte på, så nok en gang, tusen takk
DingDong Skrevet 3. januar 2009 #9 Skrevet 3. januar 2009 Råd: Få deg jobb, bo så billig som mulig og spar EK. Boligprisene er på vei nedover. Det er absolutt ingen verdens ting som tyder på at de skal opp igjen. Jeg så på NRK at norges eiendomsmeglerforbund spådde at eiendomsprisene ville få et rekyl. Dette vil ikke bli tilfellet sett i lys av den globale økonomien (som Norge er en del av). Husk at boligkjøp er en av livets viktigste avgjørelser. Ta en grundig betraktning av disse tingene, før du velger å ta en beslutning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå