Gå til innhold

Kastert hunnpus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vi fikk vår lille hunnpus kastrert på lille julaften av alle dager.

(Men veldig greit for oss, da fikk vi vært sammen med henne hele tiden etter inngrepet)

Pus ser ut til å ha det bra, hun er i grunn helt som før.

Men det er såret som bekymrer meg.

Det har blitt en slags "pølse" rundt stingene.

Pølsa er ca 1 cm tykk (altså ca 1 cm hevelse i huden rundt stingene) og den er ca 2 cm bred (1cm på hver side av stingene), og slik er den rundt hele såret.

Når vi tar på det er det ganske hardt inntil stingene, mens litt mykt rundt.

Jeg er så redd for at det er noe galt, men samboer mener vi skal vente og se om det går ned.

Er det noen som har noen erfaringer fra sine puser/vet noe om dette?

Hun går forresten på antibiotika også, fordi det var ett sting som hadde gått opp igjen eller noe.

Håper på noen opplysende svar, er jo så redd for vesla at jeg knapt tør dra fra henne for en liten stund en gang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok du kan se det litt ann.

Vanlig at det sveller/hovner litt opp rundt stingene.

Om det ikke roer seg ned etter noen dager kan du ringe vetten å höre, men den vil nok alltid ha litt hevelse der senere i livet.

Skrevet
Tror nok du kan se det litt ann.

Vanlig at det sveller/hovner litt opp rundt stingene.

Om det ikke roer seg ned etter noen dager kan du ringe vetten å höre, men den vil nok alltid ha litt hevelse der senere i livet.

Jeg ville ha tatt kontakt med veterinæren, opplevde akkurat det samme selv da jeg sterilserte min pus for noen måneder siden. Hun hadde da fått en betennelse i såret og dyrlegen tappet ut masse puss fra denne "pølsa". Deretter gikk hun på penicilin i 10 dager. Alt gikk bare bra, men jeg var glad jeg tok kontakt med veterinæren raskt.

Gjest Gjest_Mira_*
Skrevet

Jeg hadde også noe lignende med min hunnkatt etter kastreringen. Det var en ganske stor pølselignende hevelse rundt stingene, men det virket som pus hadde det bra. Da jeg ringte dyrlegen ba de meg komme på en kontroll. På kontrollen fant de ut at alt var normalt, selv om det var en ganske stor hevelse. Så gikk hevelsen ned etterhvert. Hvis pusen din har det bra kan du nok vente til fredag med å ringe dyrlegen, så kan de ta henne inn til kontroll enten da eller til neste uke.

Skrevet

Tusen takk for alle svarene, godt å høre det ikke må være noe seriøst.

Har bestemt oss for å vente til fredag med å ringe hvis hevelsen fortsatt ikke har gått ned. Bare håper den går ned snart, det har jo gått over en uke nå. (Hun er jo helt som vanlig, og reagerer knapt når vi tar på såret eller noe..heldigvis :) )

Skrevet

Når min pus ble sterilisert hadde hu det samme, kan nesten kjenne det er litt hardt der enda, og det er noen måneder siden. Dyrlegen sa at dette var helt normalt, så lenge klumpen ikke kunne trykkes inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...