Gå til innhold

Kranglet med pappa om å ikke bli med på hytta på nyttårsaften

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hey 14 år å nyttårsaften er rett rundt hjørne avtalt med venner om å feste (feste er ikke info gitt til fattern) men plutselig ringte pappa å spurte om d va greit om vi for til hytta til noen kristne venner av pappa, jeg sa jeg ikke hadde lyst, men hadde ikke noe valg tydeligvis ? wtf hvorfor ringe? snakte me pappa i kveld å spurte om at jeg kunne være hjemme alene for jeg ikke ville på den dumme hytta og at jeg ikke likte folka han skulle være med

"INGENTING Å DISKUTERE!!! DU E ALDRI MED PÅ NOE!!" var det endelige svaret i høy røst å han for å la seg

noen som mener at jeg burde få velge selv? eller hvertfall at pappa kunne tenke på det? har også sagt at farmor å farfar kan passe på meg ettersom de bor i leiligheten over oss?

btw er avholds så drikker ikke på fest

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Diskuterte litt med kjæresten nå, jeg hadde sagt nei tror jeg

Skrevet

Jeg hadde ikke latt deg være igjen alene, nei. Og etter å ha hørt på en del historier på jobb (mange med tenåringer der), så er det de færreste som hadde fått slippe å være med på hytta.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Hadde nok ikke fått lov av meg heller gitt...

Skrevet

nope, jeg hadde ikke latt en fjortenåring være hjemme alene på nyttårsaften nei.

Dersom du ikke skulle blitt med på hytta, skulle jeg visst hvem du var hos, snakket med de voksne som hadde ansvaret for festen (for det hadde jeg faktisk krevd om vi hadde vært bortreist eller ikke i nærheten av festen selv) og visst at de var til å stole på.

Du kunne nok få vært hos besteforeldrene dine i etg over, men da hadde det vært snakk om at du faktisk skulle VÆRE der, ikke dra på fest ett eller annet sted jeg ikke visste om.

Vet man føler seg fryktelig voksen som 14, og det er bra at du ikke drikker (eller bruker noe annen form for rus, regner jeg da med), men likevel er du faktisk ikke gammel nok til at jeg hadde turt å la deg være alene på en slik kveld.

Skrevet

Hei, jeg er mann, og hvis jeg var faren din, så hadde du ikke fått lov av meg heller.

Han sier ikke nei for å straffe deg, men fordi han er redd for deg. :)

Ønsker deg likevel et godt nyttår. Du får det nok veldig trivelig på hytta.

Skrevet

Skjønner du virkelig vil.. husker jeg tenkte sånn når jeg var 14 også. Men nå når jeg er eldre skjønner jeg at du ikke får lov. 14 er en skummel alder.. Da har man lyst å prøve ut alt. Drikke, røyke, sex o.s.v. Synes det er alt for tidlig.

Skrevet
"INGENTING Å DISKUTERE!!! DU E ALDRI MED PÅ NOE!!" var det endelige svaret i høy røst å han for å la seg

Greit nok at han mener det. Men: det er en stor uting det at en del fedre/menn blir høyrøstet og uttrykker seg så kort og bestemt, samtidig som de kommer med en anklage og påstand: "du blir aldri med på noe".

Det får jo helt klart en 14-årig jente til å kanskje gå i forsvarsposisjon.

Det smarteste ville kanskje være å ha en mer rolig samtale med deg der dere drøfter hva du vil og hva han vil. Men det er kanskje bare i drømmeverdener at fedre klarer det? Jeg begynner å lure.

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg hadde heller ikke tillat at du var alene hjemme.

Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt og jeg skjønner din far veldig godt. Dere må rett og slett snakke rolig sammen, og finne en løsning. Jeg hadde ikke latt deg være hjemme alene, uansett hvor skjønn og snill du er, man vet aldri hvem som kommer på døren og ryktet sprer seg fort om at noen er hjemme alene.

Skal du være igjen hjemme, så måtte du vært hos besteforeldrene dine, ikke bare at de så etter deg når du var i etasjen under.

Lykke til!

Skrevet
Greit nok at han mener det. Men: det er en stor uting det at en del fedre/menn blir høyrøstet og uttrykker seg så kort og bestemt, samtidig som de kommer med en anklage og påstand: "du blir aldri med på noe".

Det får jo helt klart en 14-årig jente til å kanskje gå i forsvarsposisjon.

Det smarteste ville kanskje være å ha en mer rolig samtale med deg der dere drøfter hva du vil og hva han vil. Men det er kanskje bare i drømmeverdener at fedre klarer det? Jeg begynner å lure.

Kan hende 14-åringen selv var ganske høyrøstet og sur?

Jeg husker meg selv som 14-åring, og jeg har en del ungdommer i den alderen der i slekt og nettverk. Ut fra dette vil jeg si at man sjelden skal ta for god fisk den ene siden av historien som en 14-åring kommer med i sinne og frustrasjon. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært vitne til grinete tenåringer som klager og maser høylydt for å få det som de vil, som nekter å godta et nei for et nei inntil forelderen faktisk hever stemmen og sier "nok er nok, du gjør som jeg sier".

Så sorry ts, du får ikke sympati herfra. Tonen i innlegget ditt sier meg en del om hvordan du selv antakelig framstår.

Skrevet

Jeg er far til to døtre. De skal få være alene på nyttåraften når de fyller tretti, forutsatt at de ikke går på dans, og kommer hjem såsnart fyrverkeriet tar slutt. Kanskje.

Skrevet
Jeg er far til to døtre. De skal få være alene på nyttåraften når de fyller tretti, forutsatt at de ikke går på dans, og kommer hjem såsnart fyrverkeriet tar slutt. Kanskje.

:hoho:

Skrevet
Kan hende 14-åringen selv var ganske høyrøstet og sur? Så sorry ts, du får ikke sympati herfra. Tonen i innlegget ditt sier meg en del om hvordan du selv antakelig framstår.

Tenåringer er kanskje ikke de mest høflige og gjennomtenkte skaninger på jorden. Nettopp derfor mener jeg foreldrene skal være ekstra nøye med hvordan de snakker med sine tenåringer. Det er ikke lurt å skrike til en tenåring som skriker til sine foreldre. Det blir skriking mot skriking. Kloke foreldre er mer rolige og forsøker å skape bedre samtaleklimaer med sine tenåringer. Folk her kan i så fall ikke ta stilling til noen saker, man får faktisk alltid bare servert én side av saken her på KG og den kommer fra trådstarteren. Så det blir ut fra den at man svarer.

Skrevet

Det hadde ikke vært et tema for diskusjon en gang her i heimen, du hadde blitt med der jeg skulle. Sånn hadde det vært med den saken!

Skrevet
noen som mener at jeg burde få velge selv?

Nei, du er 14 år. Når du hadde blitt 18 år, kunne du fått valgt selv.

Enten hadde du måtte vært med på hytteturen, eller hvis du hadde oppført deg under denne samtalen, så hadde jeg kanskje gått med på at du kunne vært hos besteforeldrene dine, hvis jeg VISSTE at de klarte å sørge for at du ble hos dem, og ikke dro på fest istedet.

Skrevet

Aldri om jeg hadde latt min 14åring være alene hjemme på nyttårsaften.

Mamma og pappa tvang meg med på hytta i øde gudbrandsdalen når jeg var 14, og når jeg tenker tilbake på festene vi var på i den alderen var de mye mer utagerende enn de festene vi er på nå. Om å gjøre å drikke mest mulig frem til midnatt. Da gjerne hjemmebrent siden vi ikke fikk tak i polsprit..

Og jeg drakk heller ingenting, såvidt mine foreldre visste ihvertfall.

Skrevet
Tenåringer er kanskje ikke de mest høflige og gjennomtenkte skaninger på jorden. Nettopp derfor mener jeg foreldrene skal være ekstra nøye med hvordan de snakker med sine tenåringer. Det er ikke lurt å skrike til en tenåring som skriker til sine foreldre. Det blir skriking mot skriking. Kloke foreldre er mer rolige og forsøker å skape bedre samtaleklimaer med sine tenåringer. Folk her kan i så fall ikke ta stilling til noen saker, man får faktisk alltid bare servert én side av saken her på KG og den kommer fra trådstarteren. Så det blir ut fra den at man svarer.

Hvem har sagt noe om skriking???

Ja, jeg er enig med deg at det klokeste er å snakke rolig og fornuftig. Men så har det seg sånn da at de fleste tenåringsforeldre er mennesker, og når man får mas etter mas etter mas så er det fort gjort å ikke gidde å være pedagogisk korrekt lenger og bare si bestemt og tydelig at DU GJØR SOM JEG SIER, BASTA!

Å antyde at foreldre ikke er kloke fordi de ikke alltid orker å dikke-dikke med tenåringene sine blir for drøyt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...