Gjest Bekymret kattemor Skrevet 30. desember 2008 #1 Skrevet 30. desember 2008 Katt på 10år har haltet litt de siste ukene. I starten sjekket jeg om det var noe glass eller lignende under potene, men han hadde ikke vondt der. Så jeg tenkte at han kanskje hadde landet litt hardt, slikt som skjer- men at det ville gå åver. Har jo fulgt nøye med, og etterhvert blitt veldig forvirra på hvilken fot han til og med halter på. Så idag var han hos dyrelegen, som sa at han har fått ryggproblemer. Han er en gammel katt på 10år - men jeg har en på 13 som er helt frisk. Har fått smertestillende, (Metacam Mikstur, betennelsesdempende og smertestillende) og om dette ikke hjelper over en tid på han tilbake til legen. Noen som har opplevd lignende? Kan det være noe annet jeg kan gjøre? Er jo en risiko for at han kommer til å ha ryggproblemer i lang tid... Er jo bekymret for at dette kommer til å vare. Ellers skal han slanke seg pittelitt, men på andre sett er han helt frisk. Normal matlyst og spiser tørrfor fra dyrelege, drikker vann, går ute og inne og virker helt fin, bortsett fra halting/ryggen.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #2 Skrevet 30. desember 2008 Hvor grundig er katten sjekket? Katter får av og til abcesser (betente byller) etter slåsskamper o.l, og jeg vet i hvert fall om én katt som har hatt en slik ved ryggen og haltet av den grunn. Det er ikke alltid man finner dem bare ved å kjenne utvendig, det kan hende det ville vært lurt med en blodprøve for å sjekke etter betennelse.
Gjest Bekymret kattemor Skrevet 30. desember 2008 #3 Skrevet 30. desember 2008 Takk. Jeg har bestemt meg for å ta han med til dyrelegen etter medisin-perioden uansett om han er bedre eller ei, for slike innvendige problemer kan da ikke bare heales med smertestillende og betennelsesdempende... ikke vet jeg! Men da skal jeg ta opp dette med grundig sjekk! Dyrelegen vår er flink, og jeg stoler mye på de som jobber der. De er så veldig grundig og informerende. Men han må vel bli grundigere sjekket uansett. Er så bekymret for katten jeg har hatt i så mange år...Lurer nemlig på om han har hatt dette lenge, for han er en sånn katt som skjuler ting når han er syk.
Gjest Marlo Skrevet 30. desember 2008 #4 Skrevet 30. desember 2008 Du kan oppsöke en veterinär som driver med akupunktur og/eller gullimplantat. Har selv jobbet med en veterinär som har drevet med dette, og har sett dyr få en livskvalitet de ikke fikk når de gikk på smertestillende. Verdt et forsök iallefall
Gjest Langsyne Skrevet 31. desember 2008 #5 Skrevet 31. desember 2008 Jeg har selv katt, som jeg er veldig glad i. Så ville bare ønske dere lykketil, håper at det finnes en løsning!
Leo Skrevet 31. desember 2008 #6 Skrevet 31. desember 2008 Har fått smertestillende, (Metacam Mikstur, betennelsesdempende og smertestillende) og om dette ikke hjelper over en tid på han tilbake til legen. Metacam har jeg fått inntrykk av er er "veterinærens vindundermiddel" og, som du sier, er det smertestillende og betennelsesdempede. Dyr snakker jo ikke og smertestillende er selvfølgelig greit når man ser at de har vondt, men å forvente at dyret blir bedre av det blir litt som å si til et menneske at "Vi aner ikke hva som feiler deg, men ta litt pencillin og litt smertestillende i 14 i kombinasjon, så blir du nok frisk!". Ofte blir man jo det, men det nok ikke alltid det skyldes det foreskrevne medikamentet og det er ikke på langt nær alltid det hjelper. Det litt skumle med smertestillende gitt til dyr uten at man har en klar diagnose er dessuten at man "maskerer" det som ellers ville ha vært klare indikasjoner og kunne gitt en diagnose. Å skjule smerter etc. er mer vanlig enn uvanlig hos dyr og hvis man i tillegg gir smertestillende kan man risikere at det går langt mer tid enn nødvendig før man finner ut hva problemet egentlig er. Mitt råd er at du oppsøker veterinær igjen så snart helligdagene er overstått hvis du ikke ser en markant bedring. For å kunne fastslå hva problemet egentlig er må katten sannynligvis legges i narkose for å kunne bli undersøkt skikkelig. Det koster penger, i tillegg til at det kan utgjøre en stor risiko for en gammel katt, så det er noe du må bedømme selv. Det kan være en bagatell, men det kan også være noe som er vanskeligere å håndtere, som f.eks. ryggproblemer. Når det gjelder det du nevner om at han virker helt frisk, så kan nok ha ganske store plager uten at det gir utslag på adferden i form av redusert matlyst, aktivitet etc.. (Hvis du søker på mine andre innlegg her inne, så vil du se at jeg er den lykkelige eier av en gammel hund som fikk fjernet en mer enn plagsom tann her forleden. Betennelsen i den tannen har hunden sannsynligvis taklet greit i flere år, men den hunden jeg har nå kontra den jeg hadde før tannen ble fjernet er som natt og dag!). Siden du spør på den måten du gjør, antar jeg også at du ønsker at katten skal bli skikkelig undersøkt og da kan det også være smart å finne en veterinær som faktisk kan en del om katt før får ham undersøkt. En god idè i den sammenhengen er å sjekke hvilken veterinær katteoppdretterene i ditt distrikt bruker. Selv om din katt er en helt vanlig huskatt, er en katt en katt i medisinsk sammenheng og du kan få mange gode råd!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå