Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Skal si opp min 100% stilling pga at vi skal flytte tilbake til hjembyen min.

Ser ut som jeg får jobb i et firma jeg har jobbet i tidligere - få jobber å ta av dit vi skal flytte.

Men jeg får minimum 50% stilling, men sikkert ikke oppimot mer enn 75% eller noe.

Har man krav på noenslags støtte fra trygdekontoret?

Syns NAV og slike sider er helt HÅPLØST å finne fram på....

Og hvordan funker dette når jeg etterhvert går ut i svangerskapspermisjon?

Takk for alle svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags støtte skulle det være? :klø:

Så lenge du ikke tjener ekstremt lite og derfor får støtte fra sosialkontoret får du ikke noe støtte, nei.

har ikke noe krav på å jobbe 100%...

Skrevet
Hei.

Skal si opp min 100% stilling pga at vi skal flytte tilbake til hjembyen min.

Ser ut som jeg får jobb i et firma jeg har jobbet i tidligere - få jobber å ta av dit vi skal flytte.

Men jeg får minimum 50% stilling, men sikkert ikke oppimot mer enn 75% eller noe.

Har man krav på noenslags støtte fra trygdekontoret?

Syns NAV og slike sider er helt HÅPLØST å finne fram på....

Og hvordan funker dette når jeg etterhvert går ut i svangerskapspermisjon?

Takk for alle svar.

Dette er stor tabbe hvis du skal ut i sv.skapsperm! Du bør vente med å flytte til du har jobbet lenge nok til å få full uttelling på sv.skapspenger!

Gjest Gjest - ts
Skrevet
Dette er stor tabbe hvis du skal ut i sv.skapsperm! Du bør vente med å flytte til du har jobbet lenge nok til å få full uttelling på sv.skapspenger!

Og hvor lenge vil det si da?

For de tar jo ofte utgangspunkt i de beste 6 måneder av de 10 siste...eller?

Har også lest noe om at de kan se på inntekt de siste 3 årene eller noe sånt, men som sagt så er det jo umulig å finne ut av ting på NAV og andre sider...

Noen andre??

Skrevet

La inn et innlegg på Økonomi-forumet på KG, men prøver meg her også.

Vi skal flytte tilbake til hjembyen min, da vi nå bor laaangt unna foreldrene mine, og vi ønsker å ha besteforeldrene til vår kommende baby i nærheten (+ at vi har snakket om å flytte tilbake før jeg ble gravid også).

Nå ser det ut som jeg kan få jobb hos min tidliger arb.giver.

Har 100% nå, mens der jeg sannsynligvis skal begynne, får jeg minimum 50%, men sikkert ikke mer enn ca 75% eller noe.

Hvordan stiller dette seg med sv.perm og utbetalinger og greier???Finner ikke fram på NAV og de her vanskelige sidene :gjeiper:

Vet at det er noe med 6 av de 10 siste månedene, og det vil jo si fra november 2008 (skal ha i august), og kommer til å jobbe der jeg er nå ut februar. Så vil jo si 4 måneder med 100%....og så minimum 50% stilling fra 1.mars til fødsel...

Takk for alle svar :klemmer:

Skrevet

De tar utgangspunkt i lønna du har i det du går ut i permisjon.

Skrevet
De tar utgangspunkt i lønna du har i det du går ut i permisjon.

Vet ikke hva som er riktig jeg, når du sier dette, og en annen over her sier at jeg bør vente med å flytte til jeg har jobbet lenge nok for å få best utbytte av sv.pengene....

Skrevet

Sakset fra nav.no:

Hva kan du få?

Det gis ikke stønad for den delen av inntekten som overstiger seks ganger folketrygdens grunnbeløp.

For arbeidstakere beregnes foreldrepenger som hovedregel etter inntekten du har når du går ut i permisjon. Nav lokalt vil likevel gjøre en konkret vurdering i hver enkelt sak.

Du har rett til feriepenger for de første 12 ukene av stønadsperioden. Har du valgt foreldrepenger med 80 prosent ytelse får du feriepenger for de første 15 ukene. Dersom begge foreldrene har tatt ut foreldrepenger i de første ukene, deles feriepengene mellom dere.

Gjest regine ii
Skrevet

Det er mulig du har krav på noe arbeidsledighetstrygd. Du må uansett SNAKKE med NAV - ikke bare tro og høre på det som sies her inne.

Skrevet

For å få arbeidsledighetstrygd må man redusere arbeidsmengden minimum 50%. Man slipper 8 ukers karantene dersom man sier opp gammel jobb for å flytte etter partner.

Skrevet
Det er mulig du har krav på noe arbeidsledighetstrygd. Du må uansett SNAKKE med NAV - ikke bare tro og høre på det som sies her inne.

Det tror jeg ikke hun har. Hun sier jo opp jobben sin, og godtar en stilling som er i lavere stillingsprosent.

Da godtar hun jo samtidig lavere lønn. Det er jo hennes eget valg.

Skrevet
Det tror jeg ikke hun har. Hun sier jo opp jobben sin, og godtar en stilling som er i lavere stillingsprosent.

Ja, men hun er jo en del av en familie, kanskje partner er nødt for å flytte for å få jobb f.eks. Det er jo ikke hennes feil at hun ikke kan få 100% stilling på den nye plassen. Blir feil å si at hun velger lavere lønn, for hun lever ikke alene, uten mann og barn. Familien er en enhet som finner den løsningen som passer familien best. Uansett, på sikt vil hun kanskje kunne få 100% stilling, men inntil videre synes jeg det høres rimelig ut at hun får arb.ledighetstrygd, evt melder seg 100% arb.ledig, så kan NAV si at hun må ta den 50% stillingen, og da vil hun jo få arb.ledighetstrygd for de resterende.

Men tror også det er lurt å utsette flytting/oppsigelse av nåværende jobb til barnet er født, eller til fødselsperm. starter.

Gjest regine ii
Skrevet

Ja - men hvis hun tilbys en stilling som ikke er mer enn 50% så TROR jeg at hun kan få arbeidsledighet for det overskytende, så lenge det ikke er mulig å få høyere stilling - hvis hun egentlig vil det. Selv om det er hennes egen skyld at hun velger å skifte jobb. Jeg mener at dette blir litt på samme måten som når man er f.eks. tilkallingsvikar på sykehjem - da kan man samtidig være meldt arbeidsledig og få ledighetstrygd for de dagene man ikke får jobbe (inntil et visst punkt). Alt selvsagt under forutsetning av at man har opptjent rett til ledighetstrygd.

Men som sagt - jeg er ikke sikker, og siden dette ikke er religion, bør hun definitivt undersøke det skikkelig med NAV :-)

Skrevet
Ja - men hvis hun tilbys en stilling som ikke er mer enn 50% så TROR jeg at hun kan få arbeidsledighet for det overskytende, så lenge det ikke er mulig å få høyere stilling - hvis hun egentlig vil det. Selv om det er hennes egen skyld at hun velger å skifte jobb. Jeg mener at dette blir litt på samme måten som når man er f.eks. tilkallingsvikar på sykehjem - da kan man samtidig være meldt arbeidsledig og få ledighetstrygd for de dagene man ikke får jobbe (inntil et visst punkt). Alt selvsagt under forutsetning av at man har opptjent rett til ledighetstrygd.

Men som sagt - jeg er ikke sikker, og siden dette ikke er religion, bør hun definitivt undersøke det skikkelig med NAV :-)

Mye og sette seg inn i dette ja.

Mange som rådet til å vente, men når situasjonen er sånn at det ikke er aktuelt å vente, så er det litt annerledes.

Vet jo at jeg gjør dette frivillig, og skal selvfølgelig høre med NAV også.

Skrevet

Nav kan gi deg foreldrepenger av siste 3 likninger også. Les om foreldrepenger på nav.no.

Skrevet

Hvis du jobber mer enn 50% av det som har vært din vanlige arbeidstid så får du ikke dagpenger.

Ellers enig med deg: TS bør ta kontakt med NAV. Men få svaret skriftlig. Både jeg og venner av meg har opplevd å få svar A fra en person på NAV og så svar B fra en annen person. Disse svarene har ikke stått i samsvar med hverandre i det hele tatt, og så lenge man ikke har noe skriftlig så blir det ord mot ord. Heretter krever jeg alt skriftlig!

Skrevet

de regner gjennomsnittet av de 6 beste mnd dine da. så om du tjener 10 000 hos ene arb giver i mnd og 5000 hos den andre noen mnd, spiller ingen rolle :)

håper du skjønner svaret mitt ;)

Skrevet

Det at de regner ut snittet av 6 av de siste ti er faktisk en vanlig missforståelse. De gjør som med sykepenger, regner ut snitt av de siste tre mnd men om det er stor forskjell så kan en kreve at de bruker snitt for de siste tre år. MEN en må jobbe minst 6 mnd for å få lønn.

Gjest Gjest_Tatiana_*
Skrevet

Tidligere har en saksbehandler på NAV forklart meg at de prøver å finne ut hvor mye penger du taper på å gå ut i permisjon. Den summen er grunnlaget for hva du skal få. Så hvis du har ulik lønn hver måned så tar de snittet av de siste tre månedene (eller som liv sier snittet av de siste tre årene hvis du krever det ved svært store forskjeller). Men hvis du har lik lønn hver måned over flere måneder (for eksempel 10 000,-), for så å gå over til en annen lønn som du har hver måned over flere måneder (for eksempel 5000,-) så vil du nok ikke få mer enn 80%/100% av 5000,-

Jeg er ikke hundre prosent sikker, men jeg mener det var slik. Ring NAV for å være helt sikker.

Skrevet (endret)
Nav kan gi deg foreldrepenger av siste 3 likninger også. Les om foreldrepenger på nav.no.

Dette gjelder kun dersom man har veldige svigninger/usikkerhet i lønn, og brukes stort sett kun for selvstendig næringsdrivende og freelansere. Går man varig ned i lønn, som TS gjør, jeg ganske så sikker på at de tar utgangspunkt i den nye lønna. Fødselspengene skal jo være en erstatning for lønna man går glipp av når man er i permisjon. Det vil si den lønna man har rett før man går ut i permisjon.

Endret av Wadjet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...