Gå til innhold

Grenser

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_forvirret_*
Skrevet

Jeg har en veldig sjalu og kontrollerende kjæreste, og har hatt en rekke krangler pga dette.. siste var at jeg satt å pratet og spilte et spill sammen med en anne mann på fest!

så uten å gå i store detaljer, spør jeg dere på kvinneguiden om hva dere mener er akseptabelt å gjøre når man er i et forhold.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svaret vet du best selv tror jeg..

Jeg hadde ikke hatt muligheter til å leve med en sjalu mann!!

Skrevet

Litt sjalusi er vel bare sunt, men han må da tåle at du snakker med andre gutter.

Eksen min var slik at hun kunne sitte på fange til andre gutter på fest, kose med dem og tilogmed ta dem på pikken gjennom buksa. Hun tok også gladelig imot tlf fra folk som helt tydelig la an på henne.

Når jeg forsiktig påpekte dette til henne så var det bare jeg som var sykelig sjalu.

Så jeg slo opp.

Men du må kunne sosialisere med andre folk selv om en er i forhold. Det ser jeg ingen problemer med. Så lenge det ikke blir respektløst overfor partneren. Utifra det lille du skriver, så virker typen din ganske så sjalu...

Det er nå min mening ivertfall :)

Skrevet
Litt sjalusi er vel bare sunt, men han må da tåle at du snakker med andre gutter.

Eksen min var slik at hun kunne sitte på fange til andre gutter på fest, kose med dem og tilogmed ta dem på pikken gjennom buksa. Hun tok også gladelig imot tlf fra folk som helt tydelig la an på henne.

Når jeg forsiktig påpekte dette til henne så var det bare jeg som var sykelig sjalu.

Så jeg slo opp.

Men du må kunne sosialisere med andre folk selv om en er i forhold. Det ser jeg ingen problemer med. Så lenge det ikke blir respektløst overfor partneren. Utifra det lille du skriver, så virker typen din ganske så sjalu...

Det er nå min mening ivertfall :)

Lurt av deg å kutte den dama Bob. Slike vil man ikke være sammen med!!

Skrevet
Jeg har en veldig sjalu og kontrollerende kjæreste, og har hatt en rekke krangler pga dette.. siste var at jeg satt å pratet og spilte et spill sammen med en anne mann på fest!

så uten å gå i store detaljer, spør jeg dere på kvinneguiden om hva dere mener er akseptabelt å gjøre når man er i et forhold.

Det er helt greit at han kan bli sjalu i en slik situasjon, det som ikke er greit er når han viser det og lager styr ut av det.

Nå vet jeg ikke hvor lenge dere har vært sammen, men i begynnelsen så er man kanskje litt mer sjalu/usikker enn når forholdet har blitt mer etablert.

Hvis han er kontrollerende, så ville jeg kommet meg ut av forholdet.

Skrevet

Takk for gode svar, det er ikke altid så lett å se klart når man er midt inni problemene selv..

i det siste har han til og med begynt å kommentere klærne mine, han synes det er respektløst ovenfor ham at jeg går kledd slik jeg gjør! (jeg går vanlig kledd men vanlig utringning)

Skrevet
Takk for gode svar, det er ikke altid så lett å se klart når man er midt inni problemene selv..

i det siste har han til og med begynt å kommentere klærne mine, han synes det er respektløst ovenfor ham at jeg går kledd slik jeg gjør! (jeg går vanlig kledd men vanlig utringning)

Har vært sammen med en slik, min erfaring er at slike folk blir værre og værre. Hvis jeg var på besøk hos ei venninne, så ringte han hjem til henne for å sjekke om det var gutter der. Hadde han kunnet så hadde han trolig overvåket leiligheten min. Kom deg ut av forholdet, det er mitt råd.

Skrevet
Litt sjalusi er vel bare sunt

Huff og huff, for en uttalelse, sier jeg...

Et sunt forhold, med sunn sjalusi...??

Sjalusi kan aldri bli hverken sunt eller friskt....i stedet for å gradere faenskapet i litt, ganske eller veldig, er det like bra å ha som holdning at fenomenet ikke skal forekomme i et godt forhold.

Jeg blir skremt av folk som idealiserer et fenomen som enten:

1. Plager livet av både voksne og barn

2. Medfører vold

3. Eller kan ende i drap

Skam dere folkens!

Skrevet
Huff og huff, for en uttalelse, sier jeg...

Et sunt forhold, med sunn sjalusi...??

Sjalusi kan aldri bli hverken sunt eller friskt....i stedet for å gradere faenskapet i litt, ganske eller veldig, er det like bra å ha som holdning at fenomenet ikke skal forekomme i et godt forhold.

Jeg blir skremt av folk som idealiserer et fenomen som enten:

1. Plager livet av både voksne og barn

2. Medfører vold

3. Eller kan ende i drap

Skam dere folkens!

Litt sjalusi kan faktisk være sunt. Sjalusi i seg selv er følelser man føler, men når man handler utfra dette, det er da det kan bli usunt.

Det ville vært veldig rart hvis man aldri følte litt sjalusi noensinne i et forhold.

Det du beskriver over her er situasjoner med sykelig sjalue folk. Jeg er også litt sjalu, men jeg kommer aldri til å plage livet av mannen min, utøve vold eller drepe noen som følge av det ;)

Men når man ser tegn på sykelig sjalusi og en partner som har behov for å kontrollere deg, så spring spring spring..

Skrevet

Ok. Hva hvis du har et forhold hvor feks mannen aldri er sjalu. Det betyr jo at han ikke er redd for at dama skal finne seg en annen. Det betyr jo igjen at han ikke elsker henne? Eller?

Litt sjalsui er helt normalt. Men som andre her sier, når du reagerer på det og blir kontrollerende. Da har du gjort feil.

Skrevet
Ok. Hva hvis du har et forhold hvor feks mannen aldri er sjalu. Det betyr jo at han ikke er redd for at dama skal finne seg en annen. Det betyr jo igjen at han ikke elsker henne? Eller?

Litt sjalsui er helt normalt. Men som andre her sier, når du reagerer på det og blir kontrollerende. Da har du gjort feil.

Jeg syns det hadde vært kjedelig hvis mannen min aldri ble sjalu. Det betyr ikke nødvendigvis at man er redd for å miste partneren sin selv om man føler sjalusi. Sjalusi kan være tegn på mye, det kan være tegn på dårlig selvtillit, at man ikke er trygg i forholdet, at man i 2 sekunder føler seg "truet" og får en kraftig påminnelse på hva slags følelser man har for partneren, osv osv. Jeg blir GLAD når mannen viser et lite tegn til sjalusi, da får jeg bekreftet at følelsene hans er sterke, og at han forstår at jeg ikke er noe han kan ta for gitt.

Skrevet

...og så har vi de menn som gjør det slutt like godt først som sist når de har blitt litt sjalu.....

Skrevet
...og så har vi de menn som gjør det slutt like godt først som sist når de har blitt litt sjalu.....

Det får jo være deres problem :)

Skrevet
Det får jo være deres problem :)

Så du synes det. Det er da ikke noe hyggelig å bli forlatt pga noe slikt helt forrykt. Du sier jo selv at litt sjalusi er bra...for noen er livet svart/hvitt.

Skrevet
Så du synes det. Det er da ikke noe hyggelig å bli forlatt pga noe slikt helt forrykt. Du sier jo selv at litt sjalusi er bra...for noen er livet svart/hvitt.

Mennesker som tar slike avgjørelser basert på sjalusi har det ikke noe godt med seg selv, og da er det de som har et problem. Selsvagt er det ikke noe allright å bli forlatt pga noe som er en fjær som blir til 5 høns fordi kjæresten er sjalu, men det sier jo litt om hvordan forholdet i det lange løp ville blitt, ikke sant?

Skrevet

Så sjalusi er et uttrykk for at man elsker noen???

*rister på hodet*

Skrevet

Skal ikke være lett!

Xen var støtt og stadig sur på meg fordi hun syntes jeg ikke var sjalu nok.

Skrevet (endret)

Jeg var sammen med en som nektet meg å snakke med andre menn, nektet meg å ha kontakt med gamle bekjente fra nettet, nektet meg å ha profiler på nettsider pga. de gamle kjente (som var harmløse, bare venner...), mens han samtidig hadde sine profiler, og hadde MYE kontakt med masse jenter i alle aldre og flørta masse. Endte med at jeg gjorde alt bak ryggen hans, lagen en ny profil i uka for å holde kontakt med folk osv. Jeg dumpa han, riktig nok etter alt for mange år med alt for mye psykisk press, men jeg kom meg unna.

(handler ikke bare om nett-profilet og chatting, dette gikk også utover alt i livet mitt, mine virkelige venner, men det var et eksempel...)

Men da følte jeg igjen hvordan det var å leve.... så et tips er at du ikke blir der for lenge, for sjalusien kan spise så mye av livet ditt. Min eks var ikke fornøyd før jeg satt i stua hans uten å gå ut døra i noen år.

Endret av Heloise
Gjest Gjest_Monica_*
Skrevet

Jeg har selv aldri vært sammen med en kontrollerende mann. Men det er nesten så jeg skulle ønske jeg støtte på en sånn fyr, så jeg kunne virkelig satt han på plass! Menn som dikterer dama si til å ikke ha normale samtaler med andre menn, eller hvilke klær hun får ha på seg - det er så latterlig og absurd. Hadde en mann prøvd seg på noe sånt med meg, skulle jeg ledd veldig godt, og dumpet han på flekken. Jeg vil våge å komme med den påstanden at mange av kvinnene som havner i forhold med kontrollerende menn har vanskelig for å sette grenser og markere seg. Ellers kunne ikke mannen holdt på på den måten.

Skrevet
Jeg har selv aldri vært sammen med en kontrollerende mann. Men det er nesten så jeg skulle ønske jeg støtte på en sånn fyr, så jeg kunne virkelig satt han på plass!

Haha.. Jeg er sånn som deg, og møter du en sånn mann merker du det egentlig ikke før det er "for sent", for det skjer gradvis. Før jeg traff eksen trodde jeg aldri jeg kunne endt opp sånn, og nå i ettertid forstår jeg det heller ikke, det er ikke meg i det hele tatt. Men det kan vel sammenliknes med kvikksand, litt etter litt etter litt sitter du fast. Men noen er jo heldige å komme seg vekk, glad jeg gjorde det ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...