Gå til innhold

data bruker 100% cpu, går tregt

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Jentepusen_*
Skrevet

Til tider låser maskinen seg helt, og bruker 100% cpu.

Da har jeg kun oppe msn, og noen internettsider.

Har 11% lagringsplass igjen på maskinen, kan dette være en grunn?

Finner ingen virus.

Når jeg jobbet med mac for noen år siden, kunne jeg tildele mere minne hvis jeg jobbet med store programmer. Kan man det her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden du allerede vet at den bruker 100 % cpu, kan du finne ut hvilken prosess som legger beslag på mest? Jeg tipper du har én prosess som sluker all ledig kapasitet, og at å avslutte andre programmer bare lar denne ene prosessen overta litt mer. Skal jeg spekulere videre er det en av nettsidene som inneholder noe mindre vellykket Java eller Flash og derfor får nettleserens prosess til å gå bananas.

Hvilken nettleser bruker du?

Når det gjelder manuell minneallokering har jeg fått inntrykk av at det var en rar ting man gjorde i Mac OS 9 og tidligere, mens det i OS X og Windows går automatisk.

Skrevet

Jeg opplevde dette tidvis før. Det var Firefox som hang seg. Da var den eneste løsningen å lukke FF.

Ctrl + Alt + Del gir deg en oversikt over CPU-bruk samt hvilke programmer som bruker ressurser og hvor mye.

Skrevet

Kan ikke se at det er noen programmer som bruker mye...........

Det henger liksom ikke på tråd :(

• 1 måned senere...
Skrevet

Windows xp home edition

Lastet ned et program for å sjekke temperaturer, men de ser ut til å være normale.

Når dataen plutselig bruker 100 cpu, og jeg tar omstart på maskin - hjelper ikke dette. Jeg må slå den av, vente noen min å slå den på igjen. Så varierer det veldig hvor lang tid det går til neste kræsj.....

Prosesser: f.eks. Iexplore.exe bruker nå 75844 kb + 66320 kb (2 av disse prosessene)

Bruker nå lite cpu.

Gjest Nedfall
Skrevet
Til tider låser maskinen seg helt, og bruker 100% cpu.

Da har jeg kun oppe msn, og noen internettsider.

Har 11% lagringsplass igjen på maskinen, kan dette være en grunn?

Finner ingen virus.

Når jeg jobbet med mac for noen år siden, kunne jeg tildele mere minne hvis jeg jobbet med store programmer. Kan man det her?

Uansett hvor mye cpuen din bruker av resurrser, du har helt klart for lite lagringsplass. Har du lastet ned mye musikk/film, bør du flytte dette over på en ekstern harddisk, for å frigjøre plass på laptopdisken din.

Ta en runde med opprydding i filene din med det samme også. Det er utrolig hvor lett det er å lagre filer dobbelt for eksempel. Ett program for å rydde opp i dette er Duplicate cleaner.

Skrevet

Jeg har opplevd det samme Jentepusen.

Da jeg sjekket prosesser (ctrl+alt+sel) var det heller ingen prosesser som brukte særlig mer enn andre.

Vi åpnet pc'n og støvsugde og blåste ut støvet inni + fra vifta bak...og deretter har det ikke vært stort forbruk av cpu her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...