Gå til innhold

Rød saus til riskrem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan lager man rød saus til riskrem? Skal safta være bare litt utblandet? Hvor mye potetmel? Hva mer brukes i?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lager rød saus av frosne bringebær. Kok opp frosne bringebær (du trenger ikke vann i kjelen, bruk middels varme). Ha i melis etter smak, og eventuelt litt sitronsaft. Press sausen gjennom en sikt for å fjerne frøene.

Skrevet

Jeg lager også av frosne bringebær, men har i vann og sukker- smaker etterhvert, bruker også maizena/potetmel. Koker opp og avkjøler. Siler heller ikke og synes det ikke gjør noe med bringebærfrø. Har også lagd av frosne jordbær- her er det bare å ta etter smak og behag.. :)

Skrevet

Min mor pleier å ha rørte jordbær til.

Det smaker himmelsk...

*sikle, sikle*

Skrevet

Og min svigermor raserer sin ellers nydelige riskrem ved å servere ublandet solbærsaft som saus :ohmy:

Skrevet

Hei

jeg pleier også bare ha rørte jordbær til og jeg synes det er ganske så deilig. Den litt syrlige smaken fra jordbærene passer godt med den søtere riskremen :-)

Skrevet (endret)

Og jeg lager rød saus av "hjemmelaget" bringebærsaft (saften er bestilt fra et firma i gards hjemfylke ;) som ikke bruker konserveringsmidler, og den smaker akkurat som hjemmelaget).

Til 4 porsjoner bruker jeg 2 dl saft, 3 dl vann og 1 ss potetmel. Alt blandes i en kasserolle og gis et raskt oppkok.

Endret av Emera
Skrevet

Lagde rød saus i år etter å ha sett på Sjuves kjøkken på vg nett og la til litt selv.

Moste frosne bringebær i stavmikser, trykte gjennom sikt. Tilsatte melis (i mangel av sukker...). Blandet det ut med vann og potetmel og varmet opp.

Har fått saus med noe blåbær i før og fant ut at jeg skulle legge til det også og gjorde det på samme måten.

Brukte 2 poser bringebær og 1/2 pose blåbær. Ble kjempegod saus.

200g bær

50-100 g sukker

2 dl vann

1 ts potetmel

Skrevet

Kjør jordbær i blenderen, tynn ut med litt vann, og sukre med melis.

Gjest Gjest_Sonja_*
Skrevet

Vi har en blanding av bringebær og 7up- ja, vet det høres rart ut, men det smaker kjempegodt:) Husker ikke i hodet akkurat nå(lager det sammen med a mor)

:)

Skrevet

Jeg bruker ferdiglaget kirsebærkompott som jeg sper ut med litt vann og koker opp. Nam :O)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...