Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #1 Skrevet 30. desember 2008 Betyr det at han har 1 mill i banken? Eller betyr det f.eks at han eier en bolig med den verdien som er nedbetalt? Betyr det at han er gjeldfri? (til meg sier han at han har over 1 mill i gjeld, ville ikke dette blitt trukket fra en evt formue i tallene som ligningskontoret offentliggjør?). Jeg kan spørre han, men han liker ikke å snakke om økonomi....
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #2 Skrevet 30. desember 2008 Jeg kan ingenting om skatt og beregning av formue. Men jeg vet at det iblant dukker opp riv ruskende feil i skattelistene. Som at en person som bor i kommunal leilighet, lever på uføretrygd og ikke eier nåla i veggen plutselig blir oppført med en million i inntekt eller noe sånt. Det skjer jo ikke ofte da, svært sjelden vil jeg tro. Men det HAR skjedd. Så kanskje tallene på din samboer rett og slett er feil? Kanskje et komma som har falt bort?
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #3 Skrevet 30. desember 2008 At man har 1 mill i formue betyr at skatteetaten mener man har 1 mill mer verdier enn gjeld. Bolig bidrar typisk til å senke formuen, siden ligningsverdien er vesentlig lavere enn salgsverdien, mens lånet stort sett er i nærheten av salgsverdien. Om man har lån har man vanligvis ikke 1 mill i banken, men man kan f.eks ha aksjer eller andre verdier. Aksjer kan i praksis være umulig å selge dersom det f.eks er i familiebedrifter eller firmaet man jobber i, og formuen er isåfall kun av teoretisk interesse - man er ikke rik og kan ikke brenne av en mill om man f.eks får lyst til å pusse opp kjøkkenet.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #4 Skrevet 30. desember 2008 At man har 1 mill i formue betyr at skatteetaten mener man har 1 mill mer verdier enn gjeld. Bolig bidrar typisk til å senke formuen, siden ligningsverdien er vesentlig lavere enn salgsverdien, mens lånet stort sett er i nærheten av salgsverdien. Om man har lån har man vanligvis ikke 1 mill i banken, men man kan f.eks ha aksjer eller andre verdier. Aksjer kan i praksis være umulig å selge dersom det f.eks er i familiebedrifter eller firmaet man jobber i, og formuen er isåfall kun av teoretisk interesse - man er ikke rik og kan ikke brenne av en mill om man f.eks får lyst til å pusse opp kjøkkenet. TS: Ok. Samboer eier et firma, som er verdt mye mer enn 1 mill (firmaet omsetter for flere millioner årlig). Kan det være dette som gjør at han står oppført med 1 mill i formue? Han eier et hus, som han sier han har 1 mill igjen av boliglånet på. Han har ingen annen gjeld. Men vil det at han eier et firma komme opp som formue på ligningen? Firmaet skatter vel for seg selv, uavhengig av samboers privatøkonomi? TS
Gjest antigartner Skrevet 30. desember 2008 #5 Skrevet 30. desember 2008 Hvis han eier eller er deleier i et firma som er verdt mange penger, så er dette med å utgjøre formuen hans, ja. Selvom firmaet skatter selv, så er det jo noen som eier firmaet. Dette er en verdi og må jo "synes" et sted.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 30. desember 2008 #6 Skrevet 30. desember 2008 Jeg kunne aldri levd sammen med en person som ikke frivillig la frem sin økonomiske situasjon slik at jeg visste hvordan man stod. At ikke vedkommende liker å snakke om økonomi er så sin sak, men jeg ville aldri respektert det dersom han nektet å vise meg ligningen. Hva er så hemmelig at ikke samboer skal vite om det?
Gjest Elastica Skrevet 30. desember 2008 #7 Skrevet 30. desember 2008 TS: Ok. Samboer eier et firma, som er verdt mye mer enn 1 mill (firmaet omsetter for flere millioner årlig). Kan det være dette som gjør at han står oppført med 1 mill i formue? Han eier et hus, som han sier han har 1 mill igjen av boliglånet på. Han har ingen annen gjeld. Men vil det at han eier et firma komme opp som formue på ligningen? Firmaet skatter vel for seg selv, uavhengig av samboers privatøkonomi? TS Ja. Når samboeren din eier et firma, reflekteres dette i formuen hans. Det er sannsynligvis verdien av firmaet som gjør at han står oppført med en million i formue. Det er likevel sannsynlig at han har huslån på en million. Det betyr bare at firmaet hans er verdt to. På ligningen er det nemlig nettoformuen som fremgår.
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2008 #8 Skrevet 31. desember 2008 Jeg kunne aldri levd sammen med en person som ikke frivillig la frem sin økonomiske situasjon slik at jeg visste hvordan man stod. At ikke vedkommende liker å snakke om økonomi er så sin sak, men jeg ville aldri respektert det dersom han nektet å vise meg ligningen. Hva er så hemmelig at ikke samboer skal vite om det? Jeg kan ikke se at samboeren til TS har holdt noe skjult. Han har sagt han eier en leilighet med tilhørende gjeld og at han er medeier i en bedrift som går veldig bra. Det er jo helt tydelig TS som ikke skjønner at det å eie aksjer øker skattemessig formue. Jeg forventer ikke å vite alt om en samboers økonomi, så lenge vi begge klarer å betjene våre økonomiske forpliktelser og det ikke går ut over den andre.
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2009 #9 Skrevet 1. januar 2009 Betyr det at han har 1 mill i banken? Eller betyr det f.eks at han eier en bolig med den verdien som er nedbetalt? Betyr det at han er gjeldfri? (til meg sier han at han har over 1 mill i gjeld, ville ikke dette blitt trukket fra en evt formue i tallene som ligningskontoret offentliggjør?). Jeg kan spørre han, men han liker ikke å snakke om økonomi.... Det er nettoformuen etter gjeld. Det kan være en konto,men det kan være bolig. iendommer. i ligningspapirene står ligningsverdien på boligen han har. Samboer og er så lite opplyst?
Hanselot Skrevet 1. januar 2009 #10 Skrevet 1. januar 2009 Det er nettoformuen etter gjeld. Det kan være en konto,men det kan være bolig. iendommer. i ligningspapirene står ligningsverdien på boligen han har. Samboer og er så lite opplyst? Ville vel heller spurt "Voksen og så lite opplyst?" Regner med du har oversikt over deres gjeld og formue? Eier han/dere leilighet med lite gjeld eller har han mange aksjer?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå