Gå til innhold

Stengte dager i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt barna i samme barnehage siden starten og vet lite hva som er vanlig, derfor spør jeg her.

Barnehagen vår er liten, med bare en avd. Dette er stort sett positivt, men har sine ulemper også. Blandt annet at de er få ansatte og må stenge innimellom.

De har stengt 4 uker i juli. Det er ikke alltid så praktisk, men helt forståelig. Og juli er da selvfølgelig betalingsfri måned.

To planleggingsdager i året er også helt greit og noe vi visste om.

Men nå har vi fått beskjed om at de skal holde stengt en dag i januar for å pusse opp kjøkkenet. De skal også stenge i uken mellom palmesøndag og skjærtorsdag. Jeg jobber alle dager som ikke er blodrøde, og har ikke mulighet til å opparbeide avspasering. Med en mann som er mye bortreist blir løsningen å søke om fri uten lønn disse dagene. (De skulle hatt stenge nå i romjulen også, men vi var såpass mange foreldre som skulle jobbe at de besluttet å holde åpent).

Vi betaler fullt selv de månedene jeg må ta ulønnet fri noen dager pga stengt barnehage. Er dette riktig?

Hvordan gjøres dette i andre små barnehager?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Her er dei kommunale barnehagane stengt 2 veker i juli, romjul og dagane mellom palmehelga og skjærtorsdag, og 5 planleggingsdagar fordelt utover året. Betalar for 11 mnd.

Skrevet

De har rett til å ta opp til 5 dager med planleggingsdager i allefall

Gjest Purple Haze
Skrevet

I følge barnehageloven, SKAL det settes av 37,5 time til planlegging pr år. Altså 5 planleggingsdager.

At de bruker disse dagene til praktisk arbeid er jo noe som kommer barna til gode.

Når det gjelder dagene før skjærtorsdag, er det mulig de stenger da for å få tatt ut ferie/avspasering blant personalet.

At de velger å legge det til dager hvor det er færre barn i barnehagen, er flott. Da går det mindre ut over barna at det er færre voksne på jobb ellers i hverdagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...