Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #1 Skrevet 30. desember 2008 Et snilt menneske et individ som lever med etikken i sitt hjerte. I hans eller hennes bevissthet har omtanken for medmennesker fast bosted. Den snille er meget klok. Den snille har - bevisst eller ubevisst - fattet hva det faktisk handler om: Det vi gjør for våre medmennesker, gjør vi også for oss selv. Snillhet er for eksempel ikke alltid å la andre få sin vilje på bekostning av din egen. Særlig ikke hvis de andre tar feil og feilen får uønskede og negative følger. Det er heller ikke forenlig med snillhet å være uten ryggrad og la andre utnytte deg. Videre har det å stille opp og gjøre ting som byr deg imot, ingenting med snillhet å gjøre. Å forvalte en egenskap som snillhet fordrer en velutviklet vurderingsevne. I unntakstilfeller kan du dessuten komme til å gjøre ting som andre på kort sikt betrakter som mindre bra. Å være snill på en ekte, fruktbar og god måte er i sannhet en kunst.
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2008 #4 Skrevet 31. desember 2008 Snillhet er for eksempel ikke alltid å la andre få sin vilje på bekostning av din egen. Dette tok meg lang tid å forstå. Nærmest alle damer jeg har truffet omtaler seg selv som snille. Og de de fleste tviholder på viljen sin og tar i egne øyne aldri feil. Jeg trodde de var sta, men selvfølgelig, de er bare snille.
Gjest Infralove Skrevet 31. desember 2008 #5 Skrevet 31. desember 2008 (endret) Eg trur 80% av noregs befolkning anser seg sjølv som snille. Minst. Eg har i alle fall ikkje møtt nokon som har omtalt seg sjølv som usnill (eller slem). For øvrig trur eg ikkje snill er det første ordet som dukkar opp når nokon skal beskrive meg. Men eg er ikkje akkurat slem heller. Ikkje etter mine standarar i alle fall edit: når eg tenkjer meg om, så er eg kanskje litt slem innimellom. Endret 31. desember 2008 av Infralove
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2008 #7 Skrevet 31. desember 2008 Jeg oppfattes som slem av de fleste. Det koster meg ingenting å mentalt knuse mennesker jeg misliker, å hevne meg når det er begått urett eller henge ut drittsekker uansett hva slags problemer de skulle stri med. Men de av mine nærmeste venner som har hatt problemer (og selvfølgelig min familie) er av en ganske annen oppfatning. De vet at jeg er den eneste som stiller opp sosialt, tidsmessig og økonomisk når de virkelig er på bånn. Andre mennesker driter jeg i. Og det gjør med både glede, skadefryd og hat. Ha et jævlig år.
Kosemose Skrevet 31. desember 2008 #8 Skrevet 31. desember 2008 Istedenfor å forklare hva å være snill ikke er, kan du jo heller forklare oss hva det er? Ifølge thefreedictionary.com snill adj. snill ( snilt - snille) [snil] 1 lett å omgås, føyelig snille barn 2 velmenende og vennlig være snill og hjelpsom Her defineres snill som omgjengelig, føyelig, velmenende, hjelpsom og vennlig... I forhold til den definisjonen er jeg ganske snill; jeg rir sjeldent prinsipper og setter få krav til de rundt meg, og syns det er ok å gjøre og si "snille ting" også i forhold til fremmede og uten at jeg nødvendigvis har noe å vinne på det annet enn at jeg føler meg snill. Så jeg føyer meg vel inn i rekken av damer som vurderer seg selv som snill
Gjest Gjest_Lanista_* Skrevet 1. januar 2009 #9 Skrevet 1. januar 2009 Jeg drivet et eget firma og jager og konkurrerer med andre som jager. Ofte i en verden hvor konkurranseinnstinkt og egoisme råder. Det er gøy! Men bare fordi jeg forstår hva trådstarter mener. Hvis det er en ting min sønn skal lære av meg, så er det at snillhet må vinne. Hvis ikke er man bare en maskin. Det er tøft å vinne. Tøft å være direkte og å ha evnen til å mangle empati til tider. Men det er bare tøft. Da er man fortsatt bare en maskin. Altfor mange ser dette som drømmen. De er dessverre litt dumme. Det trådstarter skriver kunne jeg ha skrevet selv:) Og er det viktigste min sønn skal lære av meg. Og jeg stemmer faktisk Høyre. Jeg er ingen "blaut Sv'er:) Det er i mennesker verdier ligger, ikke i sakene.
Gjest nbp Skrevet 1. januar 2009 #11 Skrevet 1. januar 2009 ja, i følge alle jeg arbeider med og minne venner så er jeg snill, jeg er faktisk dumsnill, så dumsnill at jeg skulle hatt juling i følge noen av de.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå