Gå til innhold

Er det noen her som har et godt forhold til svigermor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha lest litt rundt her på forumet ( og i diverse dagbøker her inne ) kan man saktens lure. Det okkes og stønnes over hele linjen, er det ikke gavene som er feil er det maten, innblandingen, serveringen, alkoholforbruket (manglende eller for høyt alt etter som) eller bare at svigermor er en irriterende kjerring sånn generelt sett.

Selv har jeg bare sønner og de nærmer seg alderen hvor jeg kan komme til å bli svigermor. (grøss? :fnise: )

Så, er det noen her som har en ok svigermor? Er svigermor dømt til å bli omtalt som drittkjerring i utgangspunktet, eller kan man faktisk få en ok svigermor? Betinger det i så fall at man har et dårlig forhold til sin egen mor, for ellers blir det en slags konkurranse? (men det vil vel ingen innrømme uansett)

Kjenner at jeg gruer meg litt jeg, føler at jeg ligger under 0-10 selv før det har dukket opp en potensiell kjæreste i guttenes liv.

Trøst meg noen, eller ta fra meg alt håp - dere velger selv. :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På bil og trafikk faktisk... gidder noen å flytte denne?

Hilsen monster-sviger-to-be.

Skrevet

Jeg har et veldig godt forhold til svigermor. Jeg kunne ikke vært heldigere. Jeg kan være helt avslappet sammen med samboers familie, og det er deilig. Har egentlig ingenting å klage på, vi snakker sammen om det meste, hun viser at hun er stolt av meg. Det betyr mye. Og jeg har også et godt forhold til min egen mamma, så det er ingen konkurranse.

Skrevet

jeg har en fenomenal svigermor, bortsett fra at hun som person er veldig intens så jeg orker ikke å treffe henne lenge om gangen. Men når vi treffes er det kjempehyggelig og veldig avslappet. Hun har selv erfart hvordan det er å ha en skikkeli grusom svigermor så hun vil ikke bli som henne. Det er hvertfall jeg glad for at hun ikke er. fjeg liker å gjøre ting på min måte ;)

Skrevet

Jeg har en super svigermor. Det betyr ikke at jeg aldri irriterer meg, men jeg er veldig glad i henne :) Suksessformelen er følgende:

-Hun har inkludert meg i familien fra første stund. Dersom mannen og jeg er invitert til noe i familien, og mannen av en eller annen grunn ikke kan stille, så sier hun at hun håper jeg vil være med likevel.

-Hun er interessert i meg som menneske, og ikke bare som kona til sønnen.

-Hun tar parti etter sak og ikke etter person. Blir det familiediskusjoner har hun ingen problemer med å være enig med meg i stedet for å være enig med sønnen kun av prinsipp.

-Hun er interessert og engasjert i livene våre og samlivet vårt, men kommer stort sett ikke med meninger og råd med mindre vi har bedt om det.

-Vi har bra kjemi :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg ELSKER min svigermor! Svigerfar også. Hele svigerfamilien. Men temaet er nå om svigermor. Vi klikker skikkelig bra, vi forstår hverandre godt og jeg er utrolig glad i henne. Og jeg vet det er gjensidig, selv om hun ikke har så lett for å prate om sånt. Hun er fantastisk.

Skrevet

Mange svigermødre er ålreit de første fire-fem årene. Så slår monsteret inn... :redd:

Skrevet (endret)
Jeg har en super svigermor. Det betyr ikke at jeg aldri irriterer meg, men jeg er veldig glad i henne :) Suksessformelen er følgende:

-Hun har inkludert meg i familien fra første stund. Dersom mannen og jeg er invitert til noe i familien, og mannen av en eller annen grunn ikke kan stille, så sier hun at hun håper jeg vil være med likevel.

-Hun er interessert i meg som menneske, og ikke bare som kona til sønnen.

-Hun tar parti etter sak og ikke etter person. Blir det familiediskusjoner har hun ingen problemer med å være enig med meg i stedet for å være enig med sønnen kun av prinsipp.

-Hun er interessert og engasjert i livene våre og samlivet vårt, men kommer stort sett ikke med meninger og råd med mindre vi har bedt om det.

-Vi har bra kjemi :)

:Nikke:

Ikke riktig svigermor enda, men min er også fantastisk. Hun er herlig fordi hun ikke tror hun er eller prøver å være perfekt og hun gir meg en god klem når jeg kommer på besøk og når jeg drar - det er så viktig. Å føle seg velkommen.

Og å føle at man blir satt pris på som det mennesket man er. Se de positive sidene i det nye familiemedlemmet og stol på at dine barn klarer å velge riktig make. Feil og mangler får de finne i hverandre, det er ikke svigerforeldres jobb.

Endret av Nuni
Skrevet
Etter å ha lest litt rundt her på forumet ( og i diverse dagbøker her inne ) kan man saktens lure. Det okkes og stønnes over hele linjen, er det ikke gavene som er feil er det maten, innblandingen, serveringen, alkoholforbruket (manglende eller for høyt alt etter som) eller bare at svigermor er en irriterende kjerring sånn generelt sett.

Selv har jeg bare sønner og de nærmer seg alderen hvor jeg kan komme til å bli svigermor. (grøss? :fnise: )

Så, er det noen her som har en ok svigermor? Er svigermor dømt til å bli omtalt som drittkjerring i utgangspunktet, eller kan man faktisk få en ok svigermor? Betinger det i så fall at man har et dårlig forhold til sin egen mor, for ellers blir det en slags konkurranse? (men det vil vel ingen innrømme uansett)

dette er en mye fra den tiden jenta kom til gards, og svigermor hadde nøklene. jenta skulle lære alt....desverre henger myten igjen hos flere.

Så er det mye umodenhet blant unge jenter. man må ha lov til å gjøre noe for sinn eks sønn selv om man går i samboerforhold.

Mange tåler jo ikke at sv.mor er uenig engang.Om du leser trådene om dette emnet, så kan du lese mellom linjene. Og vi har det bare fra en side,

jeg selv bestreber meg å være venn+vennine.ta i mot folk, slik jeg ønsker å bli tatt imot selv.

Man får den svigermoren man fortjener.

Kjenner at jeg gruer meg litt jeg, føler at jeg ligger under 0-10 selv før det har dukket opp en potensiell kjæreste i guttenes liv.

Trøst meg noen, eller ta fra meg alt håp - dere velger selv. :fnise:

Gjest Elastica
Skrevet

Ja, jeg har et veldig godt forhold til min svigermor.

Det betyr imidlertid ikke at jeg alltid er enig i valgene eller prioriteringene hennes. Men sånn er det vel med de aller fleste andre en også omgås? Man trives ikke med alle sidene til en person, enten det er familie, mann, venner eller barn.

Mitt forhold til min svigermor er preget av nærhet, omsorg, varme og omtanke i de fleste henseender. Hun er et spennende menneske jeg kan være åpen med, og som jeg er veldig glad for at ungene mine får et nært og godt forhold til. Jeg er ikke enig at det tar fire-fem år før svigermor viser til sanne side. I mitt tilfelle har det vært få overraskelser, og det jeg var misfornøyd med før, er jeg også misfornøyd med nå. Man endrer seg ikke så mye, tror jeg.

Skrevet

Nå kan jeg ikke akkurat kalle meg selv for svigerdatter da jeg ikke er gift, men jeg har da sjelden møtt vennligere kvinnfolk enn min samboers mor.

Hun har også erklært at jeg hører familien til, er den datteren hun aldri fikk (tre sønner har hun) og ordet svigerdatter og svigermor går ofte igjen :)

Ikke vær redd, uansett hvilket kvinnemenneske dine sønner tar i hus så skal du bare smile og være vennlig så går det nok bra uansett.

Og du trenger ikke satse på å være bestevenninne med dem heller, bare sørg for at de føler seg trygge i ditt hus.. det er veldig godt å vite at ingen tar seg nær hvis en føler for en lur på sofaen etter middag eller bare vil lese et av dine gamle Se&Hør istedenfor å måtte ha en samtale gående hele tiden.

Skrevet

Jeg har et godt forhold til min svigermor.

Hun kan blande seg litt mye i forhold til barnebarnet men jeg vet hun gjør det av kjærlighet og omtanke til den lille.

Min svigermor er et flott menneske og et forbilde.

Gjest Bastian.
Skrevet

Jeg har et helt klart godt forhold med svigermor (og svigerfar). Fra dag en har de behandlet meg som jeg har hørt hjemme hos dem, og de er flotte folk. Skikkelig bra folk.

Dama derimot har ikke hatt like flaks.

Morra mi er ei sutrende, kjip, kjerring som ikke vet huet sitt fra rævva, og jeg blir i grunn litt snurt over det konstante presset som er lagt på dama mi for å være takknemlig for hespetreet bare fordi hun tilfeldigvis fødte meg. Ikke hadde hun lyst, og ikke gjorde hun noe særlig bra jobb etterpå, og jeg har i grunn bare kontakt med henne på grunn av brødrene mine.

Dama gjorde sitt beste for å være på god fot med henne, men det var ikke bra nok for morra mi.

Men det er helt klart at folk (da folk uttafor kg) syns hun skal være takknemlig, og glad når gamla gjør noe for oss. Hun skal "ta den svigermoren hun har, og være glad for det." og annet ræl.

Hvis hun har fått den svigermora hun fortjener da var hun sannsynligvis seriemorder i ett tidligere liv, eller noe sånt.

Nå vil jeg påpeke at dama aldri har klaget over henne, eller åkket eller aiet så mye som på et lite utpust, så hun er kanskje ikke i målgruppen for denne tråden.

Gjest Gjest_omega_*
Skrevet

Jeg er ikke gift, men har jo likevel et svigermorforhold til samboerens mor. Hun er er ei herlig dame! Hele familien hans er herlig, de har tatt imot meg med åpne armer alle sammen. Jeg blir alltid møtt med gode klemmer og blide fjes.

Aller best kontakt har jeg fått med moren hans. Vi to har en veldig god kjemi og prater sammen om det meste. Vi er ganske forskjellige på mange måter, men har likevel funnet tonen veldig fint. Hun forteller meg ofte hvor glad hun er for at jeg er sammen med sønnen hennes, at hun synes jeg er et utrolig godt menneske og at hun er så glad for at sønnen har funnet ei flott dame å dele livet med. Eksen hans var ikke så populær hos svigerfamilien. Hun var ganske egenrådig, humørsyk og samtidig distansert som person (dette er ikke hentet fra svigerfamilien eller samboeren min, men faktisk fra eksens egen familie og omgangskrets!).

Jeg har derimot et jevnt godt humør, krever ikke at noen skal stå på pinne for meg, jeg (og samboer) bidrar gjerne med husarbeid og ærender når vi er på overnattingsbesøk, og jeg viser mine svigerforeldre at jeg setter stor pris på dem og det de gjør for oss.

Noen mennesker er bare ekstremt uheldige og havner ut for folk det ikke går an å gjøre fornøyd. Noen mennesker er uspiselige, sånn er det bare. Men i de fleste tilfeller så handler det nok mest om at begge parter må være villige til å gi litt av seg selv. Min svigermor gjør enkelte ting som jeg ikke setter pris på. Hun gjør dem ikke av ondskap, det er bare hennes vaner og tradisjoner. Men selv om jeg ikke liker enkelte av tingene hun gjør så stopper det ikke meg fra å synes at hun er ei herlig dame. Akkurat som hun nok ser en ting eller fem ved meg som ikke er helt etter hennes bok, men dette hindrer ikke henne fra å være glad i meg og sette pris på meg.

Jeg er veldig takknemlig for den svigerfamilien jeg har fått! :)

Skrevet

Åja det går fint an å ha godt forhold til svigermor! :nigo:

Bare la dem leve livet sitt slik de selv vil.

Skrevet
Jeg har et veldig godt forhold til svigermor. Jeg kunne ikke vært heldigere. Jeg kan være helt avslappet sammen med samboers familie, og det er deilig. Har egentlig ingenting å klage på, vi snakker sammen om det meste, hun viser at hun er stolt av meg. Det betyr mye. Og jeg har også et godt forhold til min egen mamma, så det er ingen konkurranse.

Samme her. Svigermor og resten av svigerfamilien er helt topp. :)

Skrevet

Jeg har også en fantastisk svigermor, jeg har faktisk to (mor og stemor til min mann)! Begge har tatt i mot meg med åpne armer og ønsket meg velkommen i familien. De er begge åpne, varme og spennende mennesker som jeg føler meg utrolig heldig for å få lov til å være i familie med. Dette gjelder forøvrig også svigerfedrene og flere i familien. Jeg kommer fra en svært dysfunksjonell familie selv, og var overhodet ikke forberedt på at det gikk an å skape seg en så flott familie som voksen.

Rart at det virker som det er så mange som ikke går overens med svigermor (utenfor denne tråden), man skulle jo ikke tro at det fantes flere forferdelige sivgermødre enn andre mennesker i verden.

Skrevet

Jeg har et godt forhold til svigermor. Veldig glad i henne.

Gjest Elastica
Skrevet
Rart at det virker som det er så mange som ikke går overens med svigermor (utenfor denne tråden), man skulle jo ikke tro at det fantes flere forferdelige sivgermødre enn andre mennesker i verden.

Jeg tror, som jeg også skrev i svaret mitt lenger opp, at man kan ha et godt forhold til svigermoren sin uten at man nødvendigvis er enig i alle hennes prioriteringer eller valg. Ofte vil nettopp en svigermors valg påvirke familien til barnet sitt på et vis. For eksempel er det mange besteforeldre som i disse dager bevisst velger vekk kontakt med barnebarna sine, og det er både trist og dumt. Sånn sett kan man lett komme i en situasjon hvor forholdet mellom svigermor og svigerdatter er utmerket, men hvor svigermorens valg, atferd i visse situasjoner, uttalelser osv, gjør at det er lett å omtale henne i negative ordelag.

Men som sagt, man kan ha et godt forhold til en person likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...