Diddlina Skrevet 29. desember 2008 #1 Skrevet 29. desember 2008 Vist eg feks legger ut bilder av familien på nett. Har eg opphavsrett til desse bilda da, eller har "alle" lov å kopiere og bruke desse bilda videre?
Gjest Marlo Skrevet 29. desember 2008 #2 Skrevet 29. desember 2008 Om du eier bildene så er det du som eier bildene. Andre kan derimot kopiere bildene uten at du vet om det, veldig vanskelig å finne ut av slikt desverre
Diddlina Skrevet 29. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 29. desember 2008 Om du eier bildene så er det du som eier bildene. Andre kan derimot kopiere bildene uten at du vet om det, veldig vanskelig å finne ut av slikt desverre Takk for svar:-) Klar over at det er vanskelig å oppdaga, og heldigvis for det igrunn... Det som skjedde oss var at vi har lagt ut en del bilder i bloggen vår. Dette for at familie langt borte skal få ta del i kvardagen vår. Vi legger bare ut harmlause bilder. No i jula var vi på besøk hos en av leserfamiliane. Og kva ser vi der? Jo ei digital fotoramme som står på, på den ligger det bilder henta fra bloggen vår! Fekk heilt sjokk eg. Kjefta på eigeren av ramma, og ba h*n slette bilda Vi har også skrive et bokmerke i bloggen vår om at vi ikkje vil at bilder skal bli kopiert. I ettertid har eg tenkt på om eg hadde "lov" til å be dei om å slette bilda våre.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #4 Skrevet 29. desember 2008 Det er lov å fremstille kopier til privat bruk. Må si jeg stusser litt på hvorfor du reagerte så veldig, for hva var så farlig med at de hadde noen av bildene på en fotoramme?
Diddlina Skrevet 29. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 29. desember 2008 Det er lov å fremstille kopier til privat bruk. Må si jeg stusser litt på hvorfor du reagerte så veldig, for hva var så farlig med at de hadde noen av bildene på en fotoramme? Fordi: * I bloggen vår har vi skrive at vi ikkje vil at nokon skal kopiere bilda. * Dersom dei ville kopiere nokre av bilda, synest eg godt dei kunne spurt først. Vi snakker med dei pr. telefon rett som det er.
Gjest Bubblefish Skrevet 30. desember 2008 #6 Skrevet 30. desember 2008 Tror du har misforstått litt. I det øyeblikk bildene blir synlige på leserens skjerm, så er de allerede lastet ned, og altså kopiert. Når folk skriver i bloggen sin at de ikke vil at folk skal kopiere bilder, så mener de selvfølgelig at bildene ikke skal brukes på andre blogger eller publiseres på annet vis. Hva folk gjør med bildene privat har du ingenting med. Du skriver at du legger ut bilder til glede for andre, også kjefter du på folk når de benytter seg av bildene. Dette er jo helt meningsløst!
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #7 Skrevet 30. desember 2008 Til privat bruk kan man nok gjøre nesten hva som helst ja. Jeg tror f eks ikke det er ulovlig å klippe ut eller kopiere et eks av et bilde i ei bok du har, og henge opp på din egen vegg. Men å publisere/distribuere videre, eller selge, er absolutt IKKE lov uten opphavsmannens tillatelse. Ellers vil jeg vel mene at det er vanlig (?) høflighet å si fra at man har tenkt å kopiere bildene, jeg gjør i hvert fall det når jeg av og til vil ha et bilde fra bloggen til noen i familien.
Gjest Advokat Skrevet 30. desember 2008 #8 Skrevet 30. desember 2008 Vanlige amatørfotografier er ikke opphavsrettslig beskyttet. Vil du ikke at de skal kopieres - ikke legg de ut på nett!
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 30. desember 2008 #9 Skrevet 30. desember 2008 Vanlige amatørfotografier er ikke opphavsrettslig beskyttet. Vil du ikke at de skal kopieres - ikke legg de ut på nett! Interessant - fint om du viser til lov eller forskrift som sier dette, samt grenseoppgangen mellom amatørbilder og "proffe". ALT er opphavsrettslig beskyttet også foto og er dermed innunder åndsverkloven. Forøvrig synes jeg det er snodig at noen tror det er greit å kopiere et bilde som ligger i en blogg når bloggeier har sagt at de ikke ønsker at det skal kopieres. Jeg synes også det er snodig at folk legger ut bilder på nett som kan kopieres av hvem som helst uten noen form for beskyttelse mot ulovlig nedlastning (pålogging med passord, kopisperre på bilder, etc.).
feuerstein Skrevet 30. desember 2008 #10 Skrevet 30. desember 2008 Skillet ligger på "verkshøyde". Å bare trykke på apparatets utløser tilfredsstiller ikke kravet til verkshøyde, det må ligge en viss kreativ innsats bak. Fotografier fremstilt uten verkshøyde er altså ikke åndsverk som sådan, men beskyttet av åndsverkslovens § 43a, som angir hvilke deler av åndsverksloven som også gjelder fotografier, resten faller bort. Google "fotografirett" for mer. Når det gjelder kopisperre på bilder på nett har jeg ennå til gode å se et system som fungerer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå