Perhaps Skrevet 30. desember 2008 #21 Skrevet 30. desember 2008 Hvor mye er det andre mennesker i Norges land drikker i løpet av en uke? Og da tenker jeg ikke på de unge som går ut på byen i helgene, men helt alminnelige voksne i 40-60 årsalderen. Vet ikke hva alle andre drikker...selv er jeg 35 og drikker lite alkohol. Derimot på fester og i middager drikker jeg 1-5 glass vin. Drikker omtrent aldri alkohol alene hjemme. Derimot synes jeg et nært familiemedlem drikker for mye alkohol. Han drikker omtrent alltid en ølboks når jeg ser ham, og ofte vin og en drink. Kan ikke forstå en livsstil som det. Det kan umulig være sunt.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #22 Skrevet 30. desember 2008 Men du sa jo nettopp at å drikke for å bli beruset, alene, var et symptom på noe. Enig i at hvis det skjer ofte, så er det et problem, men det er vel opplagt? Og det gjelder vel for de som drikker sammen med andre også? Eller? Ok, her må det teskje til, skjønner jeg. Jeg prøver ikke å si at det er noen automatikk i at en person drikker seg full, alene ------> det er et symptom på begynnende alkoholisme Jeg prøver bare å si at jeg har inntrykk av at det er gjengs oppfatning at stadige (tre ganger i måneden, fem ganger i måneden, ni ganger i måneden, jeg vet ikke) "fyllekuler" i ensom majestet kan være en indikasjon på at denne personer kan være i ferd med å utvikle et usunt forhold til alkohol som kan ta overhånd og komme ut av kontroll. Det kan være et tidlig tegn på alkoholisme. Og nei, jeg mener det å drikke seg full like ofte på byen, eller i festlig lag med venner, blir noe annet. Jeg sier ikke dermed at folk som liker å ta seg ei flaske vin alene hver fredagskveld er i ferd med å bli alkoholikere. Men, jeg jobber "på feltet" og vet (ok, da sa jeg det også) at drikking alene er noe som kommer i forkant for mange alkoholikere. Det som gjerne også kan være et faresignal, er at vedkommende gjør dette i smug, eller ikke vil innrømme at det skjer ofte, eller at det i det hele tatt skjer.
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2009 #23 Skrevet 1. januar 2009 Det er også et faktum at 99,9% av mennesker født før 1900, allerde er døde. Og at det å telle antall år er mindre interessant enn det å telle antall smil. Så til alle skinnhellige, les igjen. Dere vil også dø. Sykdommen alkoholisme har fryktelig mange ansikter.
Gjest Tanita Skrevet 1. januar 2009 #24 Skrevet 1. januar 2009 Ett glass rødvin per dag, f eks til middagen er bra for blodsukkeret, hjertet osv... Men mange glass er ikke så bra.
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2009 #25 Skrevet 1. januar 2009 Ett glass rødvin per dag, f eks til middagen er bra for blodsukkeret, hjertet osv... Jajaja. Det strides nok også de lærde om. Alkoholforskere mener at det er en viss gruppe, i en viss alder og med anlegg for visse helseproblemer, som muligens kan ha utbytte av små mengder alkohol. Det er nok dessverre slutt på den tiden man tror at hvermansen får helsegevinst av å drikke et glass rødvin pr. dag. Dette var noe media i sin tid omfavnet, bejublet og hauset noe voldsomt opp. Søk på nett i seriøse artikler om temaet, og du vil se.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå