Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 29. desember 2008 #1 Skrevet 29. desember 2008 Jeg har en svigermor som tar minst et glass vin i løpet av dagen, ofte mer også. Hun kan drikke både midt på dagen såvel som til middag på kvelden. Jeg kommer fra en familie som tar alkohol til god mat, men ikke drikker det som kos uten mat midt på dagen. De siste månedene har hun bodd en del hos en ny mann hun har møtt og der har hun fortalt at det blir mer vin enn det blir hjemme hos henne selv. Jeg tror ikke hun har noe problem med alkohol, men begynner jo å stille meg spørsmålet om det er helt normalt med å drikke så mye vin? Vet at sydeuropeerne gjerne tar et glass daglig, men nå har de jo også mye mer helseproblemer som følge av det også. Er det andre som synes dette høres ut som et større forbruk enn normalt, eller er det jeg som feiltolker det ut fra min egen families forbruk? Hvor mye er det andre mennesker i Norges land drikker i løpet av en uke? Og da tenker jeg ikke på de unge som går ut på byen i helgene, men helt alminnelige voksne i 40-60 årsalderen.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #2 Skrevet 29. desember 2008 "Normalt" er vel subjektivt. Jeg mener at å drikke rødvin hver eneste dag ikke er normalt. Å drikke rødvin ofte alene, er heller ikke normalt. (Jeg sa ofte). Jeg tenker i mitt hode at din svigermor har et alkoholproblem, eller er i ferd med å få det. Men det er altså kun basert på hva jeg anser som "normalt" forbruk av vin for voksne i den alderen som du beskriver. Hun må forresten være hjemmeværende, din svigermor? Kanskje det forresten bare er en periode nå at det blir ekstra mye vin, når hun har en ny venn?
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #3 Skrevet 29. desember 2008 Jeg, 39 år: Avholds Mannen min, 40 år: Drikker 8-10 ganger i året, en pils eller 2 i helgene når vi griller om sommeren, mellom 3-6 drinker når vi er på fest Foreldrene mine, 60+: 1-2 glass vin 3-4 ganger i året Svigers, 70+: 1-2 glass vin annenhver lørdag i snitt. Nå har vi et lavt alkoholforbruk i vår familie, men jeg synes din svigermors forbruk er høyt.
Gjest Stjernedryss Skrevet 29. desember 2008 #4 Skrevet 29. desember 2008 Mamma drikker minimum et glass rødvin her dag og hun er i den alderen, så jeg synes ikke det er noe spesiellt unormalt. Om det er sunt er en helt annen sak, jeg tror i hvertfall ikke det er bra å drikke så mye vin. Selv drikker jeg alkohol midt på dagen i ferier, men hjemme er det stort sett bare til mat eller fest. Det blir vel egentlig ikke et problem før det er et problem for å si det sånn. Dersom mengdene av alkoholenheter gradvis øker er jo dette et faresignal, samme hvis det går utover jobb eller familie, eller ville jeg ikke bekymret meg hvis jeg var deg
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #5 Skrevet 29. desember 2008 Hvor mye er det andre mennesker i Norges land drikker i løpet av en uke? Og da tenker jeg ikke på de unge som går ut på byen i helgene, men helt alminnelige voksne i 40-60 årsalderen. Mine foreldre og steforeldre har et moderat-høyt forbruk. Med det mener jeg at de ikke pleier å drikke til hverdagsmiddagen, men hvis de går ut etter jobb kan det godt bli en pils eller fire. I helgen drikker de stort sett alltid et par-tre flasker rødvin, og søndagsturen går til en pub hvor de tar en eller to øl. Men ikke mer. Jeg har aldri tenkt på det som noe problem. De er typisk travle, profesjonelle mennesker i "frie yrker", god lønn, mye ansvar og fint sosialt liv, og de klarer fint å stå opp med barnebarna når de er på besøk. Ikke noe problem der. Min definisjon av et alkoholproblem er når en person aldri sier "nei". Når man drikker på hver eneste fest, på hver eneste flytur, på hver eneste ferielunsj, på hver eneste vennemiddag... så er det litt i overkant. Det skal ikke koste noe å avstå.
The Kitten Skrevet 29. desember 2008 #6 Skrevet 29. desember 2008 Hvor mye er "mer enn ett glass vin?" Generelt sett ser ikke jeg på det som alkoholmisbruk av noe slag å drikke 1-2 glass rødvin alene.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #7 Skrevet 29. desember 2008 Hvor mye er "mer enn ett glass vin?" Generelt sett ser ikke jeg på det som alkoholmisbruk av noe slag å drikke 1-2 glass rødvin alene. Allment kjent at det å drikke alkohol når man er alene kan være et faresignal.
The Kitten Skrevet 29. desember 2008 #8 Skrevet 29. desember 2008 Allment kjent at det å drikke alkohol når man er alene kan være et faresignal. Ja, men ikke at det nødvendigvis er det. Noen liker å ta seg ett glass vin eller en øl for smakens skyld.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #9 Skrevet 29. desember 2008 Allment kjent at det å drikke alkohol når man er alene kan være et faresignal. For noe sludder. Kan du vise til en eneste forskningsrapport som sier at det kan være et større faresignal å drikke alene enn å drikke sammen med noen? Noen av oss er alene, og glad i et glass vin. Det at jeg tar et glass vin alene er ikke noe større faresignal enn om jeg hadde hatt en mann der som tok et glass vin sammen med meg. Det får da være måte på stigmatisering av single!
Gjest Stjernedryss Skrevet 29. desember 2008 #10 Skrevet 29. desember 2008 Ja, men ikke at det nødvendigvis er det. Noen liker å ta seg ett glass vin eller en øl for smakens skyld. Det trenger ikke å være et faresignal dersom man drikker alene for rusen sin skyld heller. Ikke noe mer enn om man drikker for rusen sin skyld sammen med noen i hvertfall. Det kommer vel ann på hyppigheten det.
Gjest Stjernedryss Skrevet 29. desember 2008 #11 Skrevet 29. desember 2008 For noe sludder. Kan du vise til en eneste forskningsrapport som sier at det kan være et større faresignal å drikke alene enn å drikke sammen med noen? Noen av oss er alene, og glad i et glass vin. Det at jeg tar et glass vin alene er ikke noe større faresignal enn om jeg hadde hatt en mann der som tok et glass vin sammen med meg. Det får da være måte på stigmatisering av single! Enig med deg her. Vi single har da like mye rett til å kose oss med et glass vin om kvelden som det par har uten at det skal bli sett på som et faresignal av den grunn.
Gjest Koala Skrevet 29. desember 2008 #12 Skrevet 29. desember 2008 Drikk vin og kos dere! Det skal mye til for vanlige mennesker å utvikle et alkoholproblem bare ved å drikke. Alkoholisme skyldes stort sett drikking kombinert med ulike sosiale problemer. Så drikk og kos dere
Kosemose Skrevet 29. desember 2008 #13 Skrevet 29. desember 2008 Jeg definerer at det er et problem hvis man har rutine på at man skal drikke noe hver eneste dag, eller at man drikker seg full hver eneste helg, eller at man alltid drikker for mye når man først drikker, eller at man lar alkoholen komme foran andre hensyn, for eksempel at man ikke kan godta å avstå fra øl til lørdags pizzaen fordi man skal hente noen el.l. Som en annen her sier, det er vel ikke et problem før det pluttselig er et problem...
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #14 Skrevet 29. desember 2008 For noe sludder. Kan du vise til en eneste forskningsrapport som sier at det kan være et større faresignal å drikke alene enn å drikke sammen med noen? Noen av oss er alene, og glad i et glass vin. Det at jeg tar et glass vin alene er ikke noe større faresignal enn om jeg hadde hatt en mann der som tok et glass vin sammen med meg. Det får da være måte på stigmatisering av single! Kjære vene, det var da voldsomt?? Det handler da ikke om stigmatisering av single! Gjesten over her sier at når en person begynner å drikke alkohol når en selv er eneste selskap, så kan det være et faresignal. Det har da jeg også hørt/lest. Selvfølgelig, dersom man bor alene skal man ikke av den grunn la være å kose seg med et glass eller tre fordi det dermed er et "faresignal", det handler da ikke om det! Det blir jo helt på sidelinjen! Poenget her blir jo at dersom en person (ok, som er i et forhold/har familie, da, ettersom det ble problematisk å lese for single (som jeg forøvrig også er selv)) som har et normalt forhold til alkohol begynner å drikke stadig oftere, og også begynner å drikke alene, så kan det være et faresignal. Mener da også at Bridget Jones sa det om seg selv i filmen, at "jeg drikker alene, nå er det virkelig fare på ferde".
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #15 Skrevet 29. desember 2008 Jeg definerer at det er et problem hvis man har rutine på at man skal drikke noe hver eneste dag, eller at man drikker seg full hver eneste helg, eller at man alltid drikker for mye når man først drikker, eller at man lar alkoholen komme foran andre hensyn, for eksempel at man ikke kan godta å avstå fra øl til lørdags pizzaen fordi man skal hente noen el.l. Som en annen her sier, det er vel ikke et problem før det pluttselig er et problem... Enig. Men så kan det jo også være, at omgivelsene oppfatter det som et problem lenge før "hovedpersonen" vil innse at det er et problem...
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #16 Skrevet 29. desember 2008 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...261205&st=0 Tidligere debatt. Å ta seg ett eller to glass rødvin alene, er én ting. Å drikke for å bli beruset, alene, og at det gjentar seg, det mener jeg er et symptom på noe. Derfor tildels enig med det som ble sagt over her.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #17 Skrevet 29. desember 2008 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...261205&st=0 Tidligere debatt. Å ta seg ett eller to glass rødvin alene, er én ting. Å drikke for å bli beruset, alene, og at det gjentar seg, det mener jeg er et symptom på noe. Derfor tildels enig med det som ble sagt over her. For en dobbelmoral! Å drikke seg full alene i ny og ne er verre enn å drikke seg full sammen med andre?! Hva med de som ikke har venner, eller de som trives best i eget selskap, skal ikke de få lov til å bli på en snurr, uten at samfunnet fordømmer dem?
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #18 Skrevet 29. desember 2008 Sakset denne fra den forrige debatten jeg: Ser at mange her mener inntaket, dvs mengde, er det som setter grensen om det er patetisk eller ikke. Skjerpings folkens. Det patetiske er vel ikke om dette gjøres alene. Er like patetisk etter mitt syn å drikke seg full ute blandt andre på byen. Problemet er at det er ikke sosialt akseptert å gjøre det samme hjemme alene. Så da har dere vel skjønt at jeg legger ikke så stor vekt i om jeg blir i godt humør i eget selskap eller sammen med andre Nettopp, det er ikke sosialt akseptert! Synd, men sant.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #19 Skrevet 29. desember 2008 For en dobbelmoral! Å drikke seg full alene i ny og ne er verre enn å drikke seg full sammen med andre?! Hva med de som ikke har venner, eller de som trives best i eget selskap, skal ikke de få lov til å bli på en snurr, uten at samfunnet fordømmer dem? Dobbeltmoral? Nå må du slappe av litt. For det første: jeg sa ikke "i ny og ne". Dersom det er noe som gjentar seg, ofte skjer, at en person sitter hjemme alene og drikker seg beruset, så kan det være et tegn på at vedkommende er litt ute og kjører, ja. Hvem snakket om å "fordømme"?? Det er ikke snakk om hva noen "skal få lov til", det er snakk om at det er en gjengs oppfatning at mennesker som stadig drikker seg full i eget selskap muligens kan være i ferd med å utvikle en uheldig omgang med alkohol. Tror ikke nytter å diskutere saklig når du har den holdningen der. Du har en helt annen vinkling til det vi snakker om enn hva jeg prøver å ha. Kanskje vi rett og slett ikke snakker om det samme engang. Er det virkelig ingen som skjønner hva jeg sier? :klø:
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #20 Skrevet 29. desember 2008 Men du sa jo nettopp at å drikke for å bli beruset, alene, var et symptom på noe. Enig i at hvis det skjer ofte, så er det et problem, men det er vel opplagt? Og det gjelder vel for de som drikker sammen med andre også? Eller?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå